Gällivare
Varför skulle Gällivare bli utan flygtrafik om det skulle bli minusgrader?
Denna nya regel gäller alla flygplatser. Säkerheten ska man alltid sätta först, inte försöka få undantag när det gäller flygsäkerhet.
svar
@GR
Linjen är fortfarande upphandlad till Nordica. Nordica hyr sedan in olika bolag med wet-lease.
Pudelns kärna är fortfarande att CRJ9 inte klarar RWYCC 3 på Gällivare, därav andra flygplanstyper krävs för att kunna operera (exempelvis AT75/E75S).
Under hösten opererade Jump-Air från Litauen med en ATR72-500, nu är det Grekiska Marathon Airlines, SX-ASK, Embraer ERJ-175 som opererar linjen mellan Arlanda – Arvidsjaur – Gällivare.
Varför så många olika operatörer, är inte linjen upphandlad till en operatör?
Man vet aldrig vad man får, eller vilka som flyger. Enligt avtal mellan trafikverket och Nordica ska linjen opereras med CRJ900.
Under vintern gjordes undantag för en ATR från GullivAir pga nya regler kring bromsvärden. Just nu flyger en Fokker 100 (YR-FKB) från CarpatAir.
Vad säger att ett bolag som inte är “svenskt” har bättre säkerhet?
https://www.travelandleisure.com/travel-tips/worlds-safest-airlines
SAS är 16e bolag på listan…
@ Erkki
Tills det går åt helvette..
När det har gått åt helvette så infinner sig eftertänksamhetens kranka blekhet!
Om man tycker att kvalitet och flygsäkerhet är dyrt, vilket det ÄR..
Så prova ett haveri, det är DYRT på riktigt!!
Billigast är alltid bättre!
Föreslår att du läser lagen om offentlig upphandling!
Den upphandlande myndigheten har skarpa lagrum som man måste följa vid en upphandling.
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling – Riksdagen
Lag om offentlig upphandling är en lag i Sverige som reglerar köp som görs av myndigheter och vissa andra organisationer som är finansierade med allmänna medel. Lagen baseras på EU-direktiv 2004/18/EG. Motsvarande regler gäller även i andra länder som tillhör Europeiska unionen och EES.
Kortsiktigt tänk @Erkki.
När staten upphandlar Svenska bolag, som kan vara dyrare, så kommer stora delar av pengarna att stanna inom Svensk ekonomi via bolagsskatter, moms, sociala avgifter och personal som i sin tur betalar skatt, tankar och handlar i våra butiker.
Istället för att som nu när pengarna hamnar i Bulgariens ekonomi.
Om något kostar 100 varav staten till slut får tillbaka 80 i skatter så är det mer fördelaktigt än något som kostar 70 varav kanske 20 kommer tillbaka.
@Skattebetalare
Tyvärr så var ju både Amapola och Air Leap för dyra, då får de sänka sitt pris helt enkelt. Jag som skattebetalare tänker inte betala mer för något som går att få billigare.
Ser gärna att en skattefinansierad linje som denna flygs av ett Svenskt bolag med gällande kollektivavtal och sjyssta villkor som exempelvis Amapola eller Air Leap.
XFly/Nordica/Regional Jet är mer eller mindre samma bolag.
Så de vinner en statlig upphandling i Sverige på lågt pris med Estniska lönenivåer och sen hyr de alltså in ett nystartat bolag från Bulgarien för att sköta sin produktion?
@Bosse
Det är Regional Jet som vann upphandlingen. De har troligtvis för få flygplan nu när de även flyger en hel del wet lease, så därför har de hyrt in en annan underleverantör.
För tillfället opereras denna upphandlade linje av Bulgariska GullivAir med deras ATR72. LZ-DAI.
Är det inte Xfly som har detta avtal med trafikverket?
Kolla med Trafikverket.
Märkligt att ingen ny upphandling skedde om de ändrat förutsättningarna.
Gällivare har ju trafikerats med ATR tidigare…då var det inga problem. Dessutom flyger Zimex på Gällivare med ATR just nu…och har gjort senaste åren.
Varför ingen F50 på Gällivare i vinter?
Den är ju bevisligen mer driftsäker och anpassad för vinterklimat än ATR?
ATR är ju byggd för att flyga i södra europa (inte i alpterrängen dock..)?
Vem tar såna här beslut om vilket flygplan som ska flyga i nordiskt klimat?
Gällivarebo: Jag är certad tekniker på både S2000 och Fokker 50, min erfarenhet är att F50 är den tillförlitliga maskinen av de 2.
@Trötter.
Inte alls så att ATR förstörde för S2000.Om S2000 nu var en sådan succé maskin skulle den ha massproducerats och finnas över hela världen nu.
ATR däremot finns lite överallt.
Skylla på endast 2 olyckor är ju trams.
Kollat Boeing.Airbus?
Det är oftast i låga farter som plan går av banan. I låga farter har sidrodret ingen större inverkan på kurs stabilitet. Tur att du endast har just PPL.
@ABC Vad vet du om svenskt ambulansflyg? Uppenbarligen ingenting!