BRA Bemanningsföretag utan kollektivavtal
BRA har de anställda i ett internt bemanningsföretag skiljt från AOC bolagen. Bemanningsföretaget populerades samtidigt som piloter hade återanställningsrätt i AOC bolagen vad jag förstår. Det interna bemanningsbolaget opererar utan kollektivavtal för piloter och kör mao på legal minimum vad gäller duty etc.
Hur kommer det sig att SPF är ok med detta men reagerar på SAS kör med kollektivavtal?
svar
Nej, det lär ju dröja 1.5 år som det gjorde på folkets bolag (People).
Hur är det på charter AOC Braathens International Airways? Är det något kollektivavtal där för kabinen och piloterna?
Nej, någon pilotbrist existerar inte.
Påståenden kommer ofta från flygskolor, rekryteringsbolag och tillverkare som har ett eget intresse att skapa ett överskott av piloter genom att ge sken av en pilotbrist.
Ni som skriver om den sk pilotbristen. Vakna upp! Det har inte funnits en brist på piloter sedan lång tid tillbaka, det kommer heller inte finnas brist på piloter under överskådlig framtid. Det finns mängder av arbetslösa piloter, både nya samt folk med mycket tid och erfarenhet.
Om någon av er kommer försöka påpeka att det ”visst finns en pilotbrist, se på usa”. Så ja, det stämmer att det finns brist på erfarna piloter i usa, det stämmer dock inte här i Europa, eftersom att EASA är köpta av flygbolagen så får piloter med extremt lite flygtid jobb här i Europa. Det krävs bara rätt behörigheter inskrivna i certen.
Det är alltså flygbolagens dröm, många unga oerfarna piloter som skriker efter sitt första jobb pga höga skulder till den flygskola som även dom har lurat i dessa stackars människor att det snart blir stor brist på piloter så du kommer väldigt enkelt få ett bra jobb. Det i sin tur driver på dessa pay-to-fly upplägg som finns här i Europa. Alternativ de flygjobb där en styrmän tjänar mindre än en kassör på Ica.
Tragisk utveckling och det blir spännande att se om detta inlägg får publiceras eller blir censurerat..
Ha det gott och tro inte allt flygbolag och flygskolor försöker lura i er.
Vart är “Arbetsmarknaden het”?
Fortfarande många piloter som går utan arbete eller har börjat inom andra branscher.
Gunnar, på vilket sätt är marknaden het? Det finns fortfarande extremt mycket piloter som fortfarande är arbetslösa till följd av Corona. Så att det skulle bli brist på piloter är lögn. Piloter kommer alltid att finnas kvar tillgängliga i överflöd till några få bolag.
BRA kommer att få stor pilotbrist snart. Arbetsmarknaden är het och många av BRAs piloter kommer nog hitta bättre jobb det närmaste året. Samtidigt tar det nog slut med rekryteringen från TFHS eftersom Norwegian förmodligen tar hels klassen nästa år.
Nr 1.Fint nytt kontor javisst.Men betydligt billigare än som det var förut och bra att ha allt på 1 ställe.
Nr 2.Onsdags fika,inget bolaget betalar för.Varje avd tar pengar ur egen ficka för det.
SAS, Ambulansen, Frost (NYX), Sunclass, Netjets, DHL och Cityjet. Jag har säkert missat något.
Till vilka bolag går personalen? Hur många slutar?
Det funkar, men fortfarande stort mantapp och stämningen är väldigt bitter framme i styrhytten. Bra och kompetent folk försvinner vilket jag tror är pga. den infekterade relationen som varit mellan piloter och ledningen. Denna relationen trodde man skulle lösas med ett kollektivavtal på plats men så blev det absolut inte. Istället för att låta erfarna styrmän uppgraderas släpper man dem till andra bolag och istället för att lyssna på önskemål från kaptener som varit i bolaget länge släpper man även dessa till andra bolag. Dags för cheferna att öppna sina hjärtan, sinnen och plånboken annars är fika på onsdagar ett minne blott.
Det är ett bra avtal med OK löner och ersättningar, iaf efter ett par år på bolaget. Nya avtalet ger en extra fridag per månad bland annat. Det är många som är glada för att man kommer hem till familjen majoriteten av alla kvällar. Lön är inte allt.
Verkar var sen god stämning och alla är nöjda med att det finns ett avtal.
Sen att avtalet kanske inte är så bra det är ju lite som det är bara…
Antingen gillar man läget eller så gör man som många, testar vingarna på andra bolag 🙂
Hur är stämningen i People nu när kollektivavtalet är på plats och i kraft? Är det oceaner med mer fritid och pengar?
Både och
Det är många som slutar för andra pilotjobb.
@FP
Skulle inte tro någon går till SAS dem ligger ju under rekonstruktion ännu och vad den ger för resultat får vi se.
Det är mer troligt att fler flygplan ska fasas in.
Det kommer in fler flygplan.
Är det många som slutar? Eller flyttas piloter internt över på Airbus?
10 pilottjänster ska tillsättas, Kommer man att få nog många sökanden för att få ett bra urval? Jag tänker då många går tillbaka till SAS, Norwegian nu.