Flygkrasch. |
Någon som har mera info om den hemska olyckan?
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/litet-flygplan-har-totalhavererat-i-norge.ItSPB0LC_ |
|
|
pfn
2021-11-24 09:19:06
|
SV: Flygkrasch.
Du kan følge med her: https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/21-967
Endelig rapport tar cirka 1 år.
|
Pilot
2021-11-24 09:50:40
|
SV: Flygkrasch.
Är LN-PFM från pilot flight academy.
I mina ögon ser det ut som dom gör airwork med stall och slowflight. Eventuellt simulera motorbortfall och kommit under blue line speed.
Dom var på 4000 ft och sjönk sedan med -8000 fpm så hade väl ca 30 sekunder på sig att reagera
Sorgligt oavsett anledning
|
Sune
2021-11-25 10:14:16
|
SV: Flygkrasch.
Hur var vädret? Det var en DA42:a, tvåmotorigt, det måste vara någon komplex övning som gick åt he...te. Bortfall av ena motorn. Det har hänt ett antal olyckor med 2 motoriga skol runt Sturup dom senaste 10åren. Det är inte ovanligt, det är ofta svåra övningar.
|
pilot
2021-11-25 15:11:32
|
SV: Flygkrasch.
Det var CAVOK så perfekt väder.
|
pf
2021-11-25 19:02:48
|
SV: Flygkrasch.
Ut fra bildene som ble vist på TV fra ulykkesområdet, var været CAV OK
|
Jj
2021-11-26 16:06:54
|
SV: Flygkrasch.
Sista ADSB data från LN-PFM : 391 2021-11-23 08:09:24 UTC 59.0828 9.8993 210° 3850 ft 140 kts -250 ft/min 392 2021-11-23 08:09:30 UTC 59.0790 9.8957 200° 3875 ft 130 kts 380 ft/min 393 2021-11-23 08:09:33 UTC 59.0772 9.8939 210° 3900 ft 130 kts 60 ft/min 394 2021-11-23 08:09:39 UTC 59.0742 9.8915 200° 3925 ft 110 kts 440 ft/min 395 2021-11-23 08:09:45 UTC 59.0713 9.8896 200° 3925 ft 90 kts -320 ft/min 396 2021-11-23 08:09:54 UTC 59.0681 9.8879 200° 3875 ft 70 kts -380 ft/min 397 2021-11-23 08:10:00 UTC 59.0664 9.8870 190° 3825 ft 70 kts -510 ft/min 398 2021-11-23 08:10:03 UTC 59.0652 9.8870 190° 3675 ft 40 kts 399 2021-11-23 08:10:09 UTC 59.0645 9.8874 190° 3050 ft 10 kts 400 2021-11-23 08:10:15 UTC 59.0640 9.8879 210° 2150 ft 10 kts -8700 ft/min 401 2021-11-23 08:10:18 UTC 59.0639 9.8882 210° 1675 ft 10 kts 402 2021-11-23 08:10:24 UTC 59.0638 9.8887 210° 975 ft 10 kts
|
Mn
2021-11-26 19:21:21
|
SV: Flygkrasch.
Haveri Västerås 22 januari 2016, kan det finnas ett samband?
|
Sune
2021-11-26 22:28:18
|
SV: Flygkrasch.
Det ser ut som stall och dödsspiral som inte har hävts. GS minskar samtidigt som VS ökar men kursen ligger ganska konstant. Någonting seriöst hände, det är helt klart och snabbt gick det, hade dom haft tid så hade dom ropat på radion.
|
RIP
2021-11-28 08:47:32
|
SV: Flygkrasch.
Jj: Tack för informationen.
Mn: Ängsö olyckan var mycket riktigt stall manövrar som gick åt fanders. Planet hamnade i en spin som inte gick att häva.
Så kan mycket väl ha varit något liknande denna gång.
|
Sune
2021-11-28 16:09:57
|
SV: Flygkrasch.
Ingår det spinnövningar eller någon liknande AVA övning i FI utbildningen? Borde annars vara krav i framtiden. Jag fick aldrig göra någon spinnövning, endast stall och vikning i en DA40 och det hände inte mycket enkelt att häva.
|
Pilot
2021-11-28 20:45:41
|
SV: Flygkrasch.
Sune: man gör UPRT i sin utbildning för att lära sig stall, spin med mera.
Men DA42 som dom flög är en maskin man inte vill stalla i. Kolla på olyckan i Västerås 2016
|
Jj
2021-12-01 00:44:35
|
SV: Flygkrasch.
Ur Da42 NG AFM
Approved Maneuvers 1) All normal flight maneuvers; 2) Stalling (with the exception of dynamic stalling); and 3) Lazy Eights, Chandelles, as well as steep turns and similar maneuvers, in which an angle of bank of not more than 60° is attained.
CAUTION Aerobatics, spinning and flight maneuvers with more than 60° of bank are not permitted in the Normal Category. Stalling with asymmetric power or one engine inoperative is not permitted.
CAUTION Intentional negative g-maneuvers are not permitted.
|
Tillbaka