Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair på Arlanda, men hur länge?

Tråden startades av B

Är det en orimlig gissning att Arlanda gett nya etableringar väldigt bra rabatt senaste året?
Ryanair, Finnairs långlinjesatning, Eurowings o.s.v.
I så fall hur mycket, och hur länge är den rabatten giltig?

Såg detta på career.aero idag (google translate från tyska)

“Ryanair ger upp sitt läge i Frankfurt am Main
De höga start- och landningsavgifterna var den avgörande faktorn: lågprisflygbolaget Ryanair drar sig ur Frankfurts flygplats. De första åren kunde de utnyttja sina rabatter.
Efter fem år ger Europas största lågprisflygbolag, Ryanair, upp sin bas på Frankfurts flygplats. De fem plan som fortfarande är stationerade där skulle flyttas till mer kostnadseffektiva flygplatser för färdplansändringen den 31 mars i år, meddelade det irländska företaget på fredagen. Nürnberg togs som exempel, där två flygplan ska stationeras igen.
Bolaget angav de höjda start- och landningsavgifterna på den största tyska flygplatsen vid årsskiftet som orsak till indragningen. Flygbolagets upprördhet kan knappast höras: “Istället för att ge Ryanair ett incitament att stanna och växa har Frankfurt beslutat att driva bort trafik och jobb genom att höja flygplatsavgifterna”, heter det i uttalandet. Den tyska regeringen anklagade Ryanair-chefen Jason McGuiness för att ha snedvriden konkurrensen med miljarder i stöd till Lufthansa”

Publicerad den 2022-01-13 18:33
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

Fredrik
2022-04-12 19:16

@Snart pilot

Det går snabbt över, samla timmar är kul något år.

Sv Snart pilot
2022-04-12 18:35

De enda flygjobb en nyutbildad pilot får är nog hos de bolag du nämner.
Du får jobba gratis i början de kallar det utbildning.

Lycka till.

@snart pilot
2022-04-12 17:52

Ojoj, tragiskt att höra. Du måste tänka längre än så!
Vad ska du har flygtimmar till? Det är bara siffror i din loggbok.
Faktumet är att Ryanair och Wizzair är hemska arbetsgivare som behandlar sin personal som ett nummer. Förmodligen är det just de bolagen som du har störst chans att få jobb på men du bör i så fall se det som ett “ingångsjobb”.

Snart pilot
2022-04-12 16:48

Jag utbildar mig till pilot i detta nu. Vill vara anonym, men de två enda bolagen jag kan tänka jobba för egentligen är just RYR och Wizz. Inte enbart för de många flygtimmarna man får, men mycket ligger i det.

Mr. Realist
2022-04-12 09:52

Att: Dr. realist

Tyvärr det är inte alla förunnat att förstå!

Dr. realist
2022-04-12 09:34

@Kamreren. Det är de många nöjda kunderna som gör Ryanair till Europas största och mest lönsamma flygbolag. Ryanair är ett börsnoterat aktiebolag som inriktar sig på att konkurrera ut ineffektiva flygbolag som sitter fast i gamla strukturer. Ryanair och Wizz-air är som IKEA är inom heminredningsbranschen. ingen här på forumet verkar klaga på IKEA eller HM som är de svenska bolag som arbetar på liknande sätt som Ryanair. Om du kollar upp ex.vis Wizzair ser du att styrelsen består av f.d. IKEA-folk och till och med någon med balgrund från SAS.

Kamrern
2022-04-12 09:04

Ryanair har tidigare haft stora vinster!

Det har man uppnått genom sitt upplägg.

1) Största delen av piloterna var inte anställda utan hade en egen firma. Med detta upplägg tjänade Ryanair stora belopp. Hade man färre flygningar behövde man inte betala någon lön till anställda piloter. De som man inte längre önskade nyttja meddelade man bara “vi har inga uppdrag till din firma längre”.
Detta system är en stor riskfaktor. Den pilot som känner sig sjuk vågar ej sjukanmäla sig. Gör hen det finns risk att hen inte har något jobb nästa dag.

2) Man annonserade ut mycket låga priser. Men alla tilläggsavgifter gjorde att man för varje resenär fick in mer pengar än nödvändigt för att driva verksamheten. B.l.a incheckning på flygplatsen mycket dyr. Kostade betydligt mer än utannonserat pris för flygningen.

3) Man flyger endast från flygplatser som ger stora rabatter på startavgifter mm. D.v.s de som flyger med andra sedan länge etablerade bolag på flygplatsen var de som betalade Ryanairs kostnad.

4) Man har ofta endast ett fåtal flygningar per vecka till många flygplatser. Två gånger per vecka eller något liknande. Man plockar grädden och lämnar resten. Låg servicenivå.

5) De flygningar man utför är i huvudsak punk till punkt. Därigenom tjänar man en hel del. Mycket låg servicenivå.

6) mm.

Flygnörd
2022-04-06 13:14

Sv RYR CPT

Ursäkta, feltolkade ursprunget i hastigheten.

RYR CPT
2022-04-06 11:06

Till Flygnörd: Jag svarade inte dig utan “Sv Flygnörd”. 🙂

Flygnörd
2022-04-06 00:26

Svar till RYR CPT

Du måste svara på någon annans inlägg !!
V.v. vänd dig till rätt person.

Jag har aldrig nämnt något om att Ryanair inte sköter övernattningar om det behövs. Det är mycket sällan det är aktuellt då de alltid kommer hem varje dag om inget exeptionellt inträffat.

RYR CPT
2022-04-05 13:56

@Sv Flygnörd:

“Piloten svarade själv för kostnaden om de var tvingade att övernatta. Ryanair betalade inga traktamenten de hade anlitat ett företag och till företag betalar man inte traktamente.”

Det är inte sant. Vid oplanerade övernattningar pga väder eller teknik så står Ryanair för hotellbokning, transport m.m. Vid planerade övernattningar (i regel att man blev skickad en arbetsvecka till en annan bas) så får man 20 euro extra (30 före pandemin) per flygtimme för att täcka omkostnaderna. Det var absolut inget perfekt system eftersom det inte alltid täckte kostnaderna om man hade korta flygningar eller skulle till en dyrare bas, men ändå långt från det du beskriver.

Sv Flygnörd
2022-04-05 11:01

Det dunkelt tänkta det dunkelt sagda!

Ryanair hade före Covid ca 60% av piloterna som egna företagare.
D.v.s de fick endast betalt för den flygning de gjorde. Piloten svarade själv för kostnaden om de var tvingade att övernatta. Ryanair betalade inga traktamenten de hade anlitat ett företag och till företag betalar man inte traktamente.

Beroende på vilka flygningar man flög kunde slutlönen efter skatt och omkostnader bli mycket låg. På papperet ser de ut tjäna bra men i praktiken blir det många avbränningar. Ingen pensionsinbetalning från Ryanair. Ryanair tar betalt för att utbilda piloterna. De flyger gratis under utbildningen. De har ingen garanti att det får något uppdrag nästa dag eller någonsin.

Har själv träffat många nya unga piloter som i princip arbetar gratis lång tid bara för att få flygtid.

Med säkerheten finns avgörande problem med piloter med eget företag. Ställer de in någon av sina flygningar har de troligtvis inga fler uppdrag för Ryanair. Det finns således stora risker. Förhoppningsvis är kaptenen ombord anställd och i god trim.

Pilot

Svar Flygnörd
2022-04-05 09:28

”För några år sedan erbjöd SAS vid nyanställning av piloter 28000/månad + givetvis traktamente vid övernattningar. Detta gällde piloter med rating och flera tusen flygtimmar. Jobbet kräver bostad intill Arlanda vilket innebär höga bostadskostnader.”

Fast det var flera fd Ryanair-piloter som var intresserade av ett jobb på SAS för att få komma hem till Sverige/Skandinavien. Dessutom får du lov att göra skatteavdrag för dubbel bosättning. Sen är det inte arbetsgivarens problem om du som anställd valt och bosätta dig på en annan plats än din bas. Även Ryanair, Norwegian och BRA har nog ett gäng piloter som pendlar. Inget ovanligt.

Men håller i stort sett med dig om resten i ditt inlägg.

Flygnörd
2022-04-04 19:48

Här kan vi läsa om och om igen att Ryanair inte betalar samma flygplatssvgifter som andra flygbolag.

Det är väl upp till övriga bolag att förhandla bättre.
Ni som svamlar om orättvisa avtal anser tydligen att Ryanair inte ska förhandla fram bästa tänkbara avtal utan sänka lönen för piloterna eller höja biljettpriserna i stället.

Kan Ryanair använda sig av “egna företagarpiloter” så gör de naturligtvis det till ur deras synpunkt lagom stor del om det är tillåtet.

Jag har länge fört fram åsikten att piloter måste jobba för att skapa en internationell fackförening men ännu viktigare anser jag är att de påverkar flygsäkerhetsorganisationerna så de ser till att villkoren för piloter skall vara mycket bra, både ekonomiskt och ledighetsmässigt/socialt.

Vad jag hört har faktiskt USA infört regler så säkerheten inte ska försämras p.g.a. dåliga villkor. (Vilka regler som det gäller vet säkert någon här på FT)

Jag är övertygad att de usla villkor som börjar florera äventyrar definitivt säkerheten på sikt. Det är inte busschaufförer, som ofta piloter kallas för.
När denna “nedvärdering” (utan att nedvärdera busschaufförer utan de utför sitt jobb men det går inte att jämföra med vad piloter kan och gör) började vet jag inte men kan gissa att det var avudsjuka eller ett sätt att minska folks flygrädsla eller ett försök att med hjälp av medier få piloters löneförhandlingar verka oskäliga genom att ge sken av att det inte krävs extremt höga kvalifikationer för att säkert utföra jobbet.

För några år sedan erbjöd SAS vid nyanställning av piloter 28000/månad + givetvis traktamente vid övernattningar.
Detta gällde piloter med rating och flera tusen flygtimmar.
Jobbet kräver bostad intill Arlanda vilket innebär höga bostadskostnader.
Trots dessa hårresande urusla villkor, som många inte tror är sant, var det många unga piloter som lät sig förföras av att få gå i uniform med SAS-emblem medan de såg ner på Ryanairs piloter.
Ryanair betalar helt andra löner till piloter, och deras piloter har mycket högt anseende inom flygvärlden.
Det är nog helt enkelt så att Ryanair vet att ett haveri inte får hända så det gör att de väljer att ha bättre villkor än SAS.

Ryanair kommer absolut stanna på Arlanda om det innebär bra ekonomiskt resultat. Problemet är nog att Sverige inte har befolkningsmängd som ger bra förhandlingsutrymme med en gigant som Ryanair. Det är nog risken att brist på flygplan gör att de flyttar resurser till mer lönsamma linjer. Massmedierna i Sverige gör ju allt för att klassa ner Ryanairs kunder vilket naturligtvis minskar antalet kunder och samtidigt minskar möjligheterna att få acceptans för svenska regler.

Tillbaka till flygplatskostnaderna.
Det är kanske dags att se över deras kostnader och olika sätt att “hjälpa” deras hyresgäster att ha kriminellt höga priser på vatten bl.a. När flygplatser kopplar bort kallvatten på toaletterna för att stoppa folk från att ta dricksvatten där har gränsen uppnåtts med råge.
Behövs verkligen specialdesignade byggnader som säkert lockar och ger utrymme för mutor i rekordformat.
Dessa excesser måste vara en kvarleva från flygets barndom när resande klädde upp sig inför en flygresa.

Jag är helt övertygad om att Ryanairs flygplatspolicy kommer tvinga fram helt andra flygplatskostnader i framtiden. Det är ca 160 miljoner passagerare per år som flygplatserna vill få ta del av. Det är en maktfaktor.

SAS ledning är genomusel om de anser att gamla pilotkontrakt med höga löner är det som omöjliggör att SAS blir vinstgivande och trots detta utnyttjar dold agenda för att flytta ansvaret (för konkurs) från sig själva till unga piloter med dåliga villkor.

Hela SAS måste förändras och det går inte utan att göra konkurs och börja om….om det nu måste finnas ett SAS.

ABC
2022-03-31 15:58

Nya linjer som inte har trafik får stora rabatter första tre åren oavsett bolag. Men sen vill Ryanair säkert ha mer, mer och mer.. när de inte får det skriker de som ett trotsigt småbarn. Då ber man dem gå in på rummet och hålla käften eller flytta hemifrån!

g
2022-03-31 12:23

Känns lite som ett getingbo med överkapacitet på Arlanda framgent, brukar som vanligt vara att ingen tjänar pengar och ngn till slut måste ge vika.

Kamrern
2022-03-30 22:14

Skall man ge rabatt till något flygbolag borde det grundas på lång och trogen tjänst. Inte ge rabatt till nya konkurrenter på redan trafikerade sträckor och därmed konkurrera med de bolag som flugit länge på sträckan.

Ryanair har hittils i huvudsak endast flugit på flygplatser där man får mycket stora rabatter.

@Kamren
2022-03-30 12:49

Du vet verkligen inte vad du skriver om. Swedavia har rabatt program sedan väldigt långt tillbaka.

YxiKaxi
2022-03-30 10:40

FR har placerat 737Max på ARN nu.

Kamrern
2022-01-26 15:53

Både Ryanair och BRA har skjutit på starten att flyg till och från Skellefteå. Synd om de som redan planerat.

SAS som flyger har normalt lägre priser om man bokar 8 till 4 veckor i förväg de som bokat med Ryanair är extra stora förlorare.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500