Tråden startades av: B  2022-01-13 18:33:18
Ryanair på Arlanda, men hur länge? 
Är det en orimlig gissning att Arlanda gett nya etableringar väldigt bra rabatt senaste året?
Ryanair, Finnairs långlinjesatning, Eurowings o.s.v.
I så fall hur mycket, och hur länge är den rabatten giltig?

Såg detta på career.aero idag (google translate från tyska)

"Ryanair ger upp sitt läge i Frankfurt am Main
De höga start- och landningsavgifterna var den avgörande faktorn: lågprisflygbolaget Ryanair drar sig ur Frankfurts flygplats. De första åren kunde de utnyttja sina rabatter.
Efter fem år ger Europas största lågprisflygbolag, Ryanair, upp sin bas på Frankfurts flygplats. De fem plan som fortfarande är stationerade där skulle flyttas till mer kostnadseffektiva flygplatser för färdplansändringen den 31 mars i år, meddelade det irländska företaget på fredagen. Nürnberg togs som exempel, där två flygplan ska stationeras igen.
Bolaget angav de höjda start- och landningsavgifterna på den största tyska flygplatsen vid årsskiftet som orsak till indragningen. Flygbolagets upprördhet kan knappast höras: "Istället för att ge Ryanair ett incitament att stanna och växa har Frankfurt beslutat att driva bort trafik och jobb genom att höja flygplatsavgifterna", heter det i uttalandet. Den tyska regeringen anklagade Ryanair-chefen Jason McGuiness för att ha snedvriden konkurrensen med miljarder i stöd till Lufthansa"

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fredrik
2022-04-12 19:16:54
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@Snart pilot

Det går snabbt över, samla timmar är kul något år.
Sv Snart pilot
2022-04-12 18:35:50
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
De enda flygjobb en nyutbildad pilot får är nog hos de bolag du nämner.
Du får jobba gratis i början de kallar det utbildning.

Lycka till.
@snart pilot
2022-04-12 17:52:23
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ojoj, tragiskt att höra. Du måste tänka längre än så!
Vad ska du har flygtimmar till? Det är bara siffror i din loggbok.
Faktumet är att Ryanair och Wizzair är hemska arbetsgivare som behandlar sin personal som ett nummer. Förmodligen är det just de bolagen som du har störst chans att få jobb på men du bör i så fall se det som ett "ingångsjobb".
Snart pilot
2022-04-12 16:48:38
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Jag utbildar mig till pilot i detta nu. Vill vara anonym, men de två enda bolagen jag kan tänka jobba för egentligen är just RYR och Wizz. Inte enbart för de många flygtimmarna man får, men mycket ligger i det.

Mr. Realist
2022-04-12 09:52:03
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Att: Dr. realist

Tyvärr det är inte alla förunnat att förstå!


Dr. realist
2022-04-12 09:34:07
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@Kamreren. Det är de många nöjda kunderna som gör Ryanair till Europas största och mest lönsamma flygbolag. Ryanair är ett börsnoterat aktiebolag som inriktar sig på att konkurrera ut ineffektiva flygbolag som sitter fast i gamla strukturer. Ryanair och Wizz-air är som IKEA är inom heminredningsbranschen. ingen här på forumet verkar klaga på IKEA eller HM som är de svenska bolag som arbetar på liknande sätt som Ryanair. Om du kollar upp ex.vis Wizzair ser du att styrelsen består av f.d. IKEA-folk och till och med någon med balgrund från SAS.
Kamrern
2022-04-12 09:04:24
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair har tidigare haft stora vinster!

Det har man uppnått genom sitt upplägg.

1) Största delen av piloterna var inte anställda utan hade en egen firma. Med detta upplägg tjänade Ryanair stora belopp. Hade man färre flygningar behövde man inte betala någon lön till anställda piloter. De som man inte längre önskade nyttja meddelade man bara "vi har inga uppdrag till din firma längre".
Detta system är en stor riskfaktor. Den pilot som känner sig sjuk vågar ej sjukanmäla sig. Gör hen det finns risk att hen inte har något jobb nästa dag.

2) Man annonserade ut mycket låga priser. Men alla tilläggsavgifter gjorde att man för varje resenär fick in mer pengar än nödvändigt för att driva verksamheten. B.l.a incheckning på flygplatsen mycket dyr. Kostade betydligt mer än utannonserat pris för flygningen.

3) Man flyger endast från flygplatser som ger stora rabatter på startavgifter mm. D.v.s de som flyger med andra sedan länge etablerade bolag på flygplatsen var de som betalade Ryanairs kostnad.

4) Man har ofta endast ett fåtal flygningar per vecka till många flygplatser. Två gånger per vecka eller något liknande. Man plockar grädden och lämnar resten. Låg servicenivå.

5) De flygningar man utför är i huvudsak punk till punkt. Därigenom tjänar man en hel del. Mycket låg servicenivå.

6) mm.


Flygnörd
2022-04-06 13:14:58
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Sv RYR CPT

Ursäkta, feltolkade ursprunget i hastigheten.
RYR CPT
2022-04-06 11:06:52
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Till Flygnörd: Jag svarade inte dig utan "Sv Flygnörd". :)
Flygnörd
2022-04-06 00:26:23
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Svar till RYR CPT

Du måste svara på någon annans inlägg !!
V.v. vänd dig till rätt person.

Jag har aldrig nämnt något om att Ryanair inte sköter övernattningar om det behövs. Det är mycket sällan det är aktuellt då de alltid kommer hem varje dag om inget exeptionellt inträffat.
RYR CPT
2022-04-05 13:56:43
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@Sv Flygnörd:

"Piloten svarade själv för kostnaden om de var tvingade att övernatta. Ryanair betalade inga traktamenten de hade anlitat ett företag och till företag betalar man inte traktamente."

Det är inte sant. Vid oplanerade övernattningar pga väder eller teknik så står Ryanair för hotellbokning, transport m.m. Vid planerade övernattningar (i regel att man blev skickad en arbetsvecka till en annan bas) så får man 20 euro extra (30 före pandemin) per flygtimme för att täcka omkostnaderna. Det var absolut inget perfekt system eftersom det inte alltid täckte kostnaderna om man hade korta flygningar eller skulle till en dyrare bas, men ändå långt från det du beskriver.
Sv Flygnörd
2022-04-05 11:01:20
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Det dunkelt tänkta det dunkelt sagda!

Ryanair hade före Covid ca 60% av piloterna som egna företagare.
D.v.s de fick endast betalt för den flygning de gjorde. Piloten svarade själv för kostnaden om de var tvingade att övernatta. Ryanair betalade inga traktamenten de hade anlitat ett företag och till företag betalar man inte traktamente.

Beroende på vilka flygningar man flög kunde slutlönen efter skatt och omkostnader bli mycket låg. På papperet ser de ut tjäna bra men i praktiken blir det många avbränningar. Ingen pensionsinbetalning från Ryanair. Ryanair tar betalt för att utbilda piloterna. De flyger gratis under utbildningen. De har ingen garanti att det får något uppdrag nästa dag eller någonsin.

Har själv träffat många nya unga piloter som i princip arbetar gratis lång tid bara för att få flygtid.

Med säkerheten finns avgörande problem med piloter med eget företag. Ställer de in någon av sina flygningar har de troligtvis inga fler uppdrag för Ryanair. Det finns således stora risker. Förhoppningsvis är kaptenen ombord anställd och i god trim.

Pilot
Svar Flygnörd
2022-04-05 09:28:13
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
”För några år sedan erbjöd SAS vid nyanställning av piloter 28000/månad + givetvis traktamente vid övernattningar. Detta gällde piloter med rating och flera tusen flygtimmar. Jobbet kräver bostad intill Arlanda vilket innebär höga bostadskostnader.”

Fast det var flera fd Ryanair-piloter som var intresserade av ett jobb på SAS för att få komma hem till Sverige/Skandinavien. Dessutom får du lov att göra skatteavdrag för dubbel bosättning. Sen är det inte arbetsgivarens problem om du som anställd valt och bosätta dig på en annan plats än din bas. Även Ryanair, Norwegian och BRA har nog ett gäng piloter som pendlar. Inget ovanligt.

Men håller i stort sett med dig om resten i ditt inlägg.
Flygnörd
2022-04-04 19:48:05
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Här kan vi läsa om och om igen att Ryanair inte betalar samma flygplatssvgifter som andra flygbolag.

Det är väl upp till övriga bolag att förhandla bättre.
Ni som svamlar om orättvisa avtal anser tydligen att Ryanair inte ska förhandla fram bästa tänkbara avtal utan sänka lönen för piloterna eller höja biljettpriserna i stället.

Kan Ryanair använda sig av "egna företagarpiloter" så gör de naturligtvis det till ur deras synpunkt lagom stor del om det är tillåtet.

Jag har länge fört fram åsikten att piloter måste jobba för att skapa en internationell fackförening men ännu viktigare anser jag är att de påverkar flygsäkerhetsorganisationerna så de ser till att villkoren för piloter skall vara mycket bra, både ekonomiskt och ledighetsmässigt/socialt.

Vad jag hört har faktiskt USA infört regler så säkerheten inte ska försämras p.g.a. dåliga villkor. (Vilka regler som det gäller vet säkert någon här på FT)

Jag är övertygad att de usla villkor som börjar florera äventyrar definitivt säkerheten på sikt. Det är inte busschaufförer, som ofta piloter kallas för.
När denna "nedvärdering" (utan att nedvärdera busschaufförer utan de utför sitt jobb men det går inte att jämföra med vad piloter kan och gör) började vet jag inte men kan gissa att det var avudsjuka eller ett sätt att minska folks flygrädsla eller ett försök att med hjälp av medier få piloters löneförhandlingar verka oskäliga genom att ge sken av att det inte krävs extremt höga kvalifikationer för att säkert utföra jobbet.

För några år sedan erbjöd SAS vid nyanställning av piloter 28000/månad + givetvis traktamente vid övernattningar.
Detta gällde piloter med rating och flera tusen flygtimmar.
Jobbet kräver bostad intill Arlanda vilket innebär höga bostadskostnader.
Trots dessa hårresande urusla villkor, som många inte tror är sant, var det många unga piloter som lät sig förföras av att få gå i uniform med SAS-emblem medan de såg ner på Ryanairs piloter.
Ryanair betalar helt andra löner till piloter, och deras piloter har mycket högt anseende inom flygvärlden.
Det är nog helt enkelt så att Ryanair vet att ett haveri inte får hända så det gör att de väljer att ha bättre villkor än SAS.

Ryanair kommer absolut stanna på Arlanda om det innebär bra ekonomiskt resultat. Problemet är nog att Sverige inte har befolkningsmängd som ger bra förhandlingsutrymme med en gigant som Ryanair. Det är nog risken att brist på flygplan gör att de flyttar resurser till mer lönsamma linjer. Massmedierna i Sverige gör ju allt för att klassa ner Ryanairs kunder vilket naturligtvis minskar antalet kunder och samtidigt minskar möjligheterna att få acceptans för svenska regler.

Tillbaka till flygplatskostnaderna.
Det är kanske dags att se över deras kostnader och olika sätt att "hjälpa" deras hyresgäster att ha kriminellt höga priser på vatten bl.a. När flygplatser kopplar bort kallvatten på toaletterna för att stoppa folk från att ta dricksvatten där har gränsen uppnåtts med råge.
Behövs verkligen specialdesignade byggnader som säkert lockar och ger utrymme för mutor i rekordformat.
Dessa excesser måste vara en kvarleva från flygets barndom när resande klädde upp sig inför en flygresa.

Jag är helt övertygad om att Ryanairs flygplatspolicy kommer tvinga fram helt andra flygplatskostnader i framtiden. Det är ca 160 miljoner passagerare per år som flygplatserna vill få ta del av. Det är en maktfaktor.

SAS ledning är genomusel om de anser att gamla pilotkontrakt med höga löner är det som omöjliggör att SAS blir vinstgivande och trots detta utnyttjar dold agenda för att flytta ansvaret (för konkurs) från sig själva till unga piloter med dåliga villkor.

Hela SAS måste förändras och det går inte utan att göra konkurs och börja om....om det nu måste finnas ett SAS.

ABC
2022-03-31 15:58:02
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Nya linjer som inte har trafik får stora rabatter första tre åren oavsett bolag. Men sen vill Ryanair säkert ha mer, mer och mer.. när de inte får det skriker de som ett trotsigt småbarn. Då ber man dem gå in på rummet och hålla käften eller flytta hemifrån!
g
2022-03-31 12:23:58
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Känns lite som ett getingbo med överkapacitet på Arlanda framgent, brukar som vanligt vara att ingen tjänar pengar och ngn till slut måste ge vika.
Kamrern
2022-03-30 22:14:32
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Skall man ge rabatt till något flygbolag borde det grundas på lång och trogen tjänst. Inte ge rabatt till nya konkurrenter på redan trafikerade sträckor och därmed konkurrera med de bolag som flugit länge på sträckan.

Ryanair har hittils i huvudsak endast flugit på flygplatser där man får mycket stora rabatter.

@Kamren
2022-03-30 12:49:36
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Du vet verkligen inte vad du skriver om. Swedavia har rabatt program sedan väldigt långt tillbaka.
YxiKaxi
2022-03-30 10:40:51
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
FR har placerat 737Max på ARN nu.
Kamrern
2022-01-26 15:53:12
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Både Ryanair och BRA har skjutit på starten att flyg till och från Skellefteå. Synd om de som redan planerat.

SAS som flyger har normalt lägre priser om man bokar 8 till 4 veckor i förväg de som bokat med Ryanair är extra stora förlorare.

Bertil
2022-01-26 13:54:26
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Tre år gäller rabatter på Arlanda. Efter det kommer Ryan troligen att lämna.
Kamren
2022-01-26 13:15:06
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
På statliga flygplatser har tidigare inga rabatter på flygplatsavgifterna funnits.

Blir det minus på de statliga (även många gånger kommunala) kommer det på skatten du betalar.

Tycker inte att det är skäligt ge rabatter på dessa flygplatser.

Flygplatser med upphandlad trafik är en annan sak.

Ekonomen
2022-01-26 12:23:22
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair blir kvar kanske 3 år då slutar nog alla rabatterna att gälla. Så har det tidigare blivit på många orter.

Men innevarande verksamhets år blir en stor förlust för Ryanair.

En klarar sig dock bra Michael Kevin O'Leary han har mycket pengar i kassan och funderar nog på andra aktiviteter än flyg.

Lämnar han rodret flyger nog Ryanair Vilse.
NotSAS
2022-01-26 11:46:23
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Starkt av Skavsta att säga nej till Ryanairs krav på alltför höga rabatter.
Skavsta behöver fler flygbolag för att överleva på sikt men att gynna vissa flygbolag med oskäliga rabatter och gå med förlust, det är fel väg att gå.

Att Arlanda "har råd" att dumpa priserna till orimlighet är naturligtvis i linje med strategin att få så många flygbolag som möjligt - bara för att kunna motivera en fjärde landningsbana. Så sjukt.






Svar Lucas
2022-01-26 11:14:05
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Dem använder sig av Gate och baktrappor!
@svMN
2022-01-26 10:27:46
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Gått runt, säger du... innan Corona gick Ryanair med stora vinster , runt 10 mijarder sek/år.
sen kan du ha rätt i att det är fult att kräva stora rabatter på flygplatsavgifter, men ingenting förhindrar andra bolag att kräva rabatter.
Lucas
2022-01-25 21:38:06
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Hur gör Ryan på arlanda med Gates? Använder de bryggorna eller kör de med sina egna inbyggda trappor ?
Stockholmare
2022-01-16 19:21:54
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Jag har rest med Ryan totalt 4-5 ggr sedan första gången mitten/slutet av 90-talet. Anledningen till att jag inte flugit mer är väl för att jag kanske inte varit så priskänslig samt att avgångar/destinationer inte passat.

Senaste gången var för 2-3 år sedan då var Ryan det enda alternativet för att jag skulle komma fram i rätt tid till kundmöte. Tror jag betalade 100-200kr per resa, betalade inte en krona mer. Läser man bara vad som gäller kring incheckning och bagage så slipper man eventuella straffavgifter.
Sv Mn
2022-01-16 13:10:47
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Du har tydligen missat att passagerare inte betalar någon avgift direkt till flygplatsen!

Det är de flygbolag som flyger som faktureras av flygplatsen!

Ryanairs upplägg för att flyga till/från flygplatsen är att slippa betala så mycket som möjligt av dessa avgifter. Ryanair slipper normalt betala någon avgift första året. Efter tre år kräver normalt flygplatsen full betalning. Då slutar Ryanair flyga på den flygplatsen senast Frankfurt.

DET ÄR ETT FULT SNYLTANDE. Ryanair skulle inte klara sig om de var tvungna att ta samma kostnader som normala bolag som trafikerat flygplatsen i åratal.

Dessutom marknadsför Ryanair ett pris till kund som det är omöjligt för företaget att överleva på. Men alla extrakostnader som man tar betalt för och alla rabatter och reklam pengar man får gör att man gått runt.

För Er som inte förstått hur det går till får jag bara beklaga.

Mn
2022-01-15 20:40:30
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Trams.
EU har hur många gånger som helst provat Ryanairs affärsupplägg och friat de flesta gånger. Och som tidigare skrivits så tjänar flygplatserna mest på antal passagerare än på flygbolagens avgifter
Sv Dr. realist
2022-01-15 12:28:11
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair at the bottom.

Behind the smokescreen: bogus self-employment.

Even if in the eyes of Michael O’Leary all pilots are ‘glorified taxi drivers’, those two job descriptions have hardly anything in common. Or maybe they do. The latest UK Supreme Court decision declaring Uber drivers to be misclassified employees, entitled to ‘workers’ status, hits home for pilots, just as it does for Uber drivers. Both professional groups have been fiercely fighting against bogus self-employment as the new norm set by unscrupulous employers.

The job of commercial line pilots is simply incompatible with the status of self-employed

European Airlines' Social Rating
Over 120 airlines rated and ranked by European pilots in the most comprehensive effort so far to identify the best and worst European airlines to work for

Ryanair is far down the list.

https://public.tableau.com/app/profile/europeanpilots/viz/EuropeanAirlinesSocialRating/DBOVERVIEW

Ryanair cannot do without general support from airports and governments.

A lot of tax money has gone to Ryanair!
@hotshot
2022-01-15 09:58:46
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
… du skriver att SPF ska ta i med hårdhandskarna och ta hand om sin personal.
Då kan man undra, Hur många anställda på RyanAir är medlemmar i SPF?
Trygghet utav pengar
2022-01-15 08:37:12
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
De får väl betala vad det kostar då. Fri konkurrens kan knappast vara detsamma som att de andra flygbolagen ska subventionera Ryanairs avgifter. För då är det inte konkurrens på lika villkor
The Viking
2022-01-15 01:43:40
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@ Dr. Realist
Håller med om det mesta, men glöm inte att det finns massor med socialister både i Sverige och Europa som skulle älska att förstatliga allt inom luftfart, och allt annat du nämnde också, deras våta dröm är ett Europeiskt Sovjet 2.0
Dr. realist
2022-01-14 18:07:34
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
@Dr Krall m.fl.. Det är inte Ryanair, Wizzair och andra LCC som "tvingar sig på" flygplatserna. Flygplatserna och deras ägare i Europa vill ha flygbolag som genererar många passagerare till deras flygplatser så att flygplatserna (fler och fler är privatägda) kan generera vinster. Flygmarknaden inom EU är inte reserverad för de gamla nationella bolagen. Ett bra exempel är nu det "gnäll" man hör från Lufthansa och SAS om att de "tvingas" flyga tomma flygplan för att upprätthålla sina gamla slots på flygplatserna. Om ni istället ser detta problem från flygplatserna och deras ägares synvinkel handlar det om att flygplatserna hellre ser att slots utnyttjas av flygbolag som genererar passagerartrafik. EU som nu under ett par år gett de traditionella flygbolagen respit kan inte blunda och gå med på att andra flygbolag som Ryanair och Wizzair hindras ta över outnyttjade slots. Medborgarna (kunderna) i EU vill inte heller betala för ett sovjetliknande system där vissa nationella bolag kan göra som dom vill. EU behöver också se till att flygplatserna ges möjlighet att tjäna pengar. Pandemin och marknadskrafterna har vänt upp och ned på mycket inom flygbranschen men det som händer nu är helt enkelt en nödvändig förändring. Ett alternativ är naturligtvis att förstatliga flygtrafiken och återinföra monopolen men isåfall kanske man måste göra detta inom andra områden som telekom, postväsen, fraktverksamhet med flera områden. Jag tror att det inte finns en majoritet inom EU-länderna att återinföra statliga regleringar och gamla monopol.
DrKrall
2022-01-14 12:41:50
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Bra att Ryanair lämnar FRA. De ska inte tvinga till sig orimliga rabatter på andras bekostnad, och kan hålla sig till B/C-flygfält i provinsen. Hoppas de lämnar CPH och ARN också.
hotshot
2022-01-14 12:01:00
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Det är synd att många flygplatser och kommuner inte inser hur dumt detta är. När man ger rabatt till Ryan så stänger man ofta dörren mot andra flygbolag. Få bolag vågar ta upp konkurensen med Ryanair och framförallt inte när de har fått rabatt.
Föhoppningsvis blir Ryans äventyr på Arlanda kort men jag befarar att de är där för att stanna. Vad som verkligen behövs nu är att SPF tar i med hårdhandskarna och kräver ordentliga kollektivavtal för deras personal.
Ekonomen
2022-01-14 07:49:53
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Ryanair flyger i stort endast till/från flygplatser/kommuner som ger stora rabatter på flygplatsavgifter samt köper någon form av reklam av dem. Senast kända exempel Örebro som köpt reklam på Ryanair´s hemsida.

Rabatten på flygplatser är från 100% första året och avtar snabbt ofta inom 4 år. Då slutar Ryanair flyga på den flygplatsen och väljer en annan flygplats.

Detta kan man se som illojal konkurrens gentemot bolag som länge trafikerat flygplatsen.

Ryanair annonserar ofta ut ett mycket lågt flygpris. Men tar hutlöst betalt för alla tilläggs tjänster. I slutändan kostar det dyrt att flyga med Ryanair. En del kommer på din skattsedel för kommuner som subventionerat Ryan´s flygplatsavgifter.
The Viking
2022-01-14 01:43:56
SV: Ryanair på Arlanda, men hur länge?
Lätt fråga, Ryanair stannar kvar på ARN tills att man inte längre får rabatt.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn