Tråden startades av: Philip  2022-05-07 22:41:21
Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar? 
Hej

Jag är nyss fyllda 50 år ung (groan) och har sedan 2000 arbetat som internationell jurist.

Flygning har alltid funnits som stort intresse men jag har inte haft möjlighet att gå den vägen eftersom jag har fokuserat på min karriär som jurist.

Av olika anledningar har jag nu möjlighet att byta karriär och jag funderar därför på pilotyrket.

Men jag är osäker om det verkligen är ett alternativ i min ålder?

Till saken hör (möjligen) att jag även om jag är svensk så bor jag i Nederländerna. Dock är min holländska inte tillräcklig bra för att utbilda mig på det språket.

Vore väldigt tacksam för Era tankar på detta. Jag har en känsla av att jag är ute och cyklar men vill i alla fall fråga och hittade detta forum när jag sökte runt på nätet.

Tack så mycket på förhand, hälsningar

Philip

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Flygdiva
2022-05-08 10:36:26
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Eftersom det krävs ett långt svar på din fråga så vill jag först fråga, skulle du rekommendera en 50-åring att utbilda sig till jurist idag om dennes dröm är att jobba på Silberskys advokatbyrå?
Reality
2022-05-08 10:48:01
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Du får tänka att det är cirka två år bort tills du kan söka jobb. Hur marknaden ser ut idag jämfört med hur den kommer att se ut om två år är det nog väldigt få som kan svara på. Branschen ligger i återhämtning från pandemin fortfarande och det är inte så att alla fått sina jobb tillbaka. Beroende på vad som händer med kriget framöver kan det bli en period av höga oljepriser och därmed dyrare biljetter och minskad reslust.

Jag kan tyvärr (som en av de som haft jobb genom hela pandemin) inte rekommendera någon att betala sin egen utbildning med dagens världsläge och marknad. Det är dock helt upp till dig, men jag hade nog hållt mig kvar i ditt nuvarande yrke.
Mike
2022-05-08 13:35:54
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Korta svaret är nog NEJ som det ser ut idag.
Men har du ca 1 miljon som ligger och skräpar och verkligen vill så är tipset att ta PPL på någon flygklubb och sedan göra resten i moduler om intresset finns kvar samtidigt som du fortsätter juristjobbet, kanske på deltid om möjligt. Flygträning och teori är på Engelska inom EASA/EU så det är inget problem och teorin kan läsas på distans.
Anonym
2022-05-08 15:22:42
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Jag kan inte svara på din fråga angående pilotjobb men du kan ju alltid söka som steward på planet eller på flygplatsen som flygplatskontrollant, checkinagent på nåt av alla flygbolag eller terminalvärd för att nämna några exempel.

Just nu behövs det ju jättemycket personal på de flesta flygplatser i Europa- det är ju inte uppe iluften då mem du har ju hela ” flygatmosfären” om du jobbar på flygplats.
ABC
2022-05-08 19:59:54
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Tyvärr är svaret ”Ja, du är ute och cyklar”.
Det är oerhört svårt att få jobb om du är över 40 och inte har tidigare flygerfarenhet.
Satsade själv relativt sent på en pilotkarriär - klar vid 30. Klar lagom till 9/11 då branschen kraschade.
Så inget jobb i sikte under några år. Runt 2007 började det lyfta igen och då tyckte många bolag att jag var för gammal. Var då 36…
Sökte jobb under ytterligare några år utan resultat. Trots att jag hade viss erfarenhet (1.500h totaltid, 300h multiengine) extremt svårt.
Skickade till och med in två ansökningar till en del bolag. En med min ålder och erfarenhet samt en ”falsk” med samma erfarenhet men att jag var 28 år.
På min ”äkta” fick jag tyvärr är du inte aktuell. På min falska 28-åring ”Du kommer bli kallad på intervju”…

Spara miljonen utbildningen kostar, lägg 150.000:- på ett privatcert och flyg för att det är kul!
Felix
2022-05-08 21:03:24
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Det kommer definitivt inte vara värt det ekonomiskt, och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att du kommer att tycka att det är värt det på ett arbetsplan heller. Det är ett slitigt jobb med långa dagar och obekväma arbetstider. Börjar man från ung ålder har man åtminstone fördelen att komma upp till en hyfsad lön med möjlighet att gå ner i arbetstid och få en ganska schysst levnadsstandard senare. Den bommar du ju lite med tanke på att du endast har laglig rätt att arbeta tills du är 65.

Det kommer inte vara så som du drömmer om. Du har ett schysst arbete och du kanske till och med har möjlighet att köpa en rolig kärra själv. Ta ett PPL istället. Du kommer få ut betydligt mer av det, det kan jag lova dig.
B
2022-05-08 23:01:48
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Jag tror att det är försent att hoppa på en yrkeskarriär som pilot, om du inte har väldigt goda kontakter.
Tyvärr är det en mycket större utmaning att lära sig flyga på proffsnivå i din ålder jämfört med någon som är 25 år yngre, milt uttryckt. Flygbolag anställer dessutom blivande kaptener, frågan är vilken potential de ser i någon som först måste sitta som styrman ett antal år för att sedan vara nära pensionen. Så jag tror att din egen analys är korrekt. Inte det svar du vill höra eller jag vill ge, men det är min gissning. PPL, absolut. IFR - kör! Älskar du det och snabbt leker dig igenom utbildningarna, tycker det är kul och har en mille du känner det kan vara värt att separeras från som någon slags självförverkligande, visst. Men jag tror inte du kommer få avkastning på din investering. PPL ftw

Lycka till!
ABC@Philip
2022-05-08 23:13:01
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
"internationell jurist" är nog ett nytt ord för de flesta av oss. Innebär det att du uppdaterar villkoren på Booking.com i Amsterdam?

Visst kan du byta karriär såvida du har utbildningspengar och har din egen och din familjs framtid säkrad utan en krona till i inkomst resten av ditt liv. Precis på samma sätt som du kan fortsätta jobba med

Vill du ha en pilotkarriär i Nederländerna vet du säkert att du är chanslös utan att kunna nederländska, engelska, tyska OCH franska som ett rent minimum.

Mitt råd är att du flyger privat när du har lust och med det du tycker är kul. Flygplan, helikopter, segelflyg eller något annat. Kanske du bygger på med aerobatics, tvåmotor, IFR eller instruktör. Jag tror du har roligare då än att hoppa runt mellan konkursande perferibolag.
Stockholmare
2022-05-09 05:56:34
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Låt flygningen vara en hobby.
Linkan
2022-05-09 22:12:52
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
I Sverige kan du flyga kommersiellt till du fyller 65 år, visa länder har begränsning till 60 år. För att flyga privat finns ingen åldersgräns eller för FFK.

Sen gäller det också att du kan få och behålla ett godkänt medical.

Är det en genuin önskan och du är beredd ta kostnaden tycker jag att du skall göra ett försök.

Det är inte roligt att inte testat medans man hade chansen. Du kanske grämer dig resten av livet.

Du kan alltid senare återgå till ditt gamla jobb eller något annat.

Jag flyger fortfarande uppdrag trots att jag numera är pensionär.

Olga
2022-05-10 08:00:55
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
En avgörande fråga är hur du tänkt finansiera din framtida karriär som pilot? Är du ekonomiskt oberoende så säger jag kör, annars säger jag stop, sluta, lägg av.
Johan
2022-05-10 09:05:37
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Det beror helt på vilken typ av pilot du vill bli. Om du vill bli flyginstruktör på PPL, eller satsa på att flyga stora jet? När det kommer det senare så är det inte omöjligt, men du måste ge allt, som tidigare sagts så är konkurrensen stenhård. Du kan inte räkna med att ha kvar ditt tidigare liv utan får ta vad som helst för att få den erfarenhet som kan göra att du blir attraktiv på arbetsmarknaden.
Det kommer innebära att du bygger upp stora skulder för utbildning och type rating, troligen även line training på något tvivelaktigt bolag och därifrån jobba dig vidare till bättre bolag, men det är ingen garanti att du någonsin kommer till ett bolag i europa med ok villkor.
Om du inte är redo att göra detta så är flyginstruktör på småflyg kanske ett mer realistiskt mål?
Ralf
2022-05-10 16:13:28
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Sökt TFHS mpl utbildning. Max 2 år lång så kommer du rätt ut på linjen i högersätet. Dår är du 52 och kan flyga 13 år till (ändå rätt lång tid). Varav 8 år som kapten
Pensionsåldern kan höjjas till 72. Under utredning.
Kör bara
Men din juridiska bakgrund blir du en tillgång till pilotfacken också.
kanske?
2022-05-11 16:38:06
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
https://flightacademy.ee
Vet inte om de tar in äldre, men varför inte, de kommer säkert expandera med uppdrag från SAS.
Sune
2022-05-12 13:43:54
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
En rekommendation ta ett PPL med IR och ha flygning som hobby och är du jurist så borde du tjäna tillräckligt med kosing för att köpa en egen nyare kärra med lite mer klass typ en DA40, SR22 eller liknande. Då kan du flyga runt hur mycket du vill. Slava runt som rookie FO i dag när du är +50 tröttnar du på efter 2 veckor det passar bara 25-30 åringar. Lycka till
Olle
2022-05-12 22:05:07
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Nja... vad jag hört är det ganska kört med pensionsålder efter 65 för flygande personal. Statistiken är väldigt talande tydligen vad gäller att tappa medical runt 65.
Philip
2022-05-13 09:52:24
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
@Olle

Ingen får flyga kommersiellt efter 65, så om någon sagt något annat så ljuger dem. :)
Sv Olle
2022-05-13 13:46:52
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Det med medical är mycket varierande.

En del förlorar medical eller får begränsningar redan vid 50 års ålder (eller tidigare). Du kan även få begränsning att du inte får tjänstgöra som kapten men som styrman i två pilot system.

Det finns de som har ett obefläckat medical trots att de är 70+

Det är mycket individuellt.

En snabb promenad på ca 60 minuter varannan dag håller blodtryck och hälsan i kontroll längre.

Pilot
2022-05-13 18:21:37
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
@philip

Aerial work och flyginstruktör är exempel på kommersiella aktiviteter som går bra att hålla på med efter 65.
Olle
2022-05-15 22:44:35
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Åååå wow... är det verkligen så att hälsan varierar från individ till individ.... OBS Ironi för folk som inte fattar ironi. OBS

Det jag menar är att det har redan gjorts undersökning om att förlänga gränsen för Klass 1 medical. Tror det var i UK. Förslaget kom fram till att statistiken talade sitt tydliga språk och rekommendationen var att ej ändra max ålder för Klass 1.

Fattar ni nu?
ABC@Philip
2022-05-16 23:02:25
SV: Pilot senare i livet – är jag ute och cyklar?
Jag tror inte du ska lyssna på alla skuldtyngda fattiglappar som hänger här på forumet. Har du stålarna och inte behöver dom är det självklart att du ska sätta sprätt på dom! Låt inte andra stoppa dig, livet går som bekant inte i repris även om många skulle önska sig det. Men har du inte pengarna eller kan det komma sig att du kan behöva dem till annat så glöm det.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn