Tråden startades av: Osl.  2022-05-13 10:52:02
Norse  
Norse lön och arbetsvilkor? Någon som vet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Ukendt
2022-05-15 21:30:42
SV: Norse
I do, why ?
That's why
2022-05-16 10:45:01
SV: Norse
In this forum there are questions and discussions about many airlines like SAS, Norwegian, Finnair, Cityjet and so on. Why people couldn't ask and discuss about Norse?
No free!
2022-05-16 11:53:50
SV: Norse
Tydligen ganska bra arbetsvillkor med bra ledighet, lönen okej men inte mer för piloter.
Enligt en artikel som jag läst.

Time will come to discuss Norse, they will not go free!
Jens
2022-05-17 18:48:31
SV: Norse
(Don’t remove my message)!

Because it’s a new longhaul airline in Scandinavia. That create new opportunities for travelers, and an welcome alternative to SAS.
Knneth
2022-05-18 20:28:52
SV: Norse
Alla kan väl kanske gissa vad ett nystartat bolag kan erbjuda för löner relaterat till vilka inkomster man har.
Kan ju betala höga löner men hur länge? eller låga lite längre..
Fri
2022-05-18 21:52:56
SV: Norse
Mycket ledigt låter rimligt när de inte flyger något.
ABC
2022-05-19 13:17:48
SV: Norse
Hur kommer det sig att man inte gjort en enda flygning? Marknaden fullkomligt svämmar över av adhocuppdrag. Att bolaget inte har anställt piloter och kabinpersonal är förståeligt men är det så att Norse kontorspersonal (som till stor del måste bestå av tekniker, piloter och kabinpersonal) inte har någon kompetens att genomföra en flygning? Det krävs bara en erfaren kapten och en erfaren kabinchef, för övrig personal krävs en grundutbildning för att genomföra en flygning, har de inte ens en enda möjlig besättning?
Jens
2022-05-19 21:05:48
SV: Norse
@ABC, igjen uttaler du deg om noe du ikke har kunnskap om. Norse har ansatt masser av kabin-personale og piloter. - Første, av veldig mange flighter går fra Oslo til JFK, 14 juni. Prøv å holde deg til fakta.
The Viking
2022-05-20 11:41:31
SV: Norse
Jens, Det ska bli intressant att se hur det kommer att gå för Norse, speciellt när man drar igång från London och Paris.Från Oslo är konkurrensen nästan obefintlig.
Det kanske är bra att tänka på affärsmodellen, att flyga till samma destinationer som etablerade longhaul bolag med tät frekvens, kommer man inte att tjäna pengar på.
Marknaden för low cost longhaul är snarare att flyga till mer udda destinationer relativt lågfrekvent. Det här är vad t.ex. tyska Condor har ganska stora framgångar med.
Att göra samma sak som Norwegian longhaul leder bara till fiasko, som vi har sett..
Jens
2022-05-20 13:18:40
SV: Norse
Sv: Viking. Har du hørt om pandemien? Har du hørt om betingelsene for å hjelpe Norwegian? Det var at norske myndigheter satte strenge krav for å gi lånegarantier. Derfor måtte long haul avvikles. Ulikt den svenske og danske stat, som pøste på med penger, nok en gang til SAS.

Har du hørt om segmentering? Det vil, si ulikt de gamle bolagen, satser man på punkt til punkt, og mer attraktive priser. Norse har også skaffet seg veldig gunstige avtaler med leasing-bolagen. Man starter opp i London og Paris, fordi hver av byene er like store som Sverige. Både Air France og BA, har dårlige resultat, det er massevis av plass til Norse.
The Viking
2022-05-21 09:56:19
SV: Norse
@Jens
Anledningen till att banker och andra hade som krav att Norwegian longhaul inte skulle finnas kvar, var att just longhaul delen av Norwegian aldrig var nånting annat än ett svart hål ekonomiskt. Det har ingen ting med pandemin att göra, eftersom Norwegian var konkursmässigt långt innan pandemin.

Den enda som nånsin har klarat av att tjäna pengar på att flyga lowcost longhaul i direkt konkurrens med etablerade långlinje bolag var Sir Freddie Laker, med hans Skytrain mellan London och NYC.

Även detta bolag såg bl.a BA till att strypa.

Detta är anledningen till att jag skrev att det är en dålig ide om Norse vill operera på samma sätt som Norwegian longhaul.

Om det nu var en lysande affärs ide att flyga lowcost longhaul i direkt konkurrens med de etablerade longhaul bolagen, är det lite konstigt att varken Ryanair, Wizz Air, Easy Jet eller Southwest Airlines är sugna på att börja på detta.
Att Björn Kjos är involverad i bolaget är inte just förtroende ingivande.
Oleg
2022-05-21 10:13:26
SV: Norse
Om vi dyker ner i det svarta hålet som Norwegian hade i sin long haul-verksamhet kanske vi hittar något. Var tog pengarna vägen som kastades i det svarta håller, för nog finns det en mottagare. Det finns nog en stor risk att många bolag inklusive SAS har just svarta hål för att göda några få, någonstans, inget vet, vem någon är.

Flygbolag har inte för avsikt att gå med vinst.
pf
2022-05-21 10:51:04
SV: Norse
Undres, skulle man ikke diskutere Norse, og ikke ha en da capo versjon LMMMLYTRE med Norwegian ?
re;Jens
2022-05-21 13:51:11
SV: Norse
Jag håller med dig Jens, ABC och The Viking har inte susning om Norse affärsmodell
och borde därför inte uttala sig om detta. Att frakta några hundra passagerare över atlanten för några tusenlappar fattar väl vem som helst att det inte går ihop sig.
Det finns ju något som heter flygfrakt det är där pengarna finns. Med ett fullastat plan med frakt blir ju biljettintäkterna grädde på moset.
observer
2022-05-21 16:44:28
SV: Norse
Intressant, och faktiskt också lite komiskt hur upprörda vissa norrmän blir när någon tillåter sig att kritisera norska flygbolag??
Kent
2022-05-22 01:10:30
SV: Norse
Återigen en massa tragiska människor som är negativa.
Tror att Norse gör rätt i att satsa på long haul just nu. Ingen annan som gör det, så varför inte!?
Jag kommer köpa biljett med Norse 100%!!
FC
2022-05-22 11:36:12
SV: Norse
"Det krävs bara en erfaren kapten och en erfaren kabinchef....."
Det var det mest tramsiga uttalande, jag någonsin läst här på FT.
En erfaren kabinchef, är det lika med en otrevlig och högfärdig kabinchef?
Du verkar ju att uppfylla det "kravet".
thomas
2022-05-23 13:46:06
SV: Norse
Long haul utplånar dig på några flighter såvida Du inte har en miljard i back up
Det har ingen nu
Erik
2022-05-23 14:31:44
SV: Norse
Sv Observer. Ganske interessant, og se noen svensker som ikke klarer å være objektive, men spyr ut negativer meninger, fordi Norge har suksess, med sine flygbolag, og Sverige/SAS, ikke har det.
pf
2022-05-23 19:39:30
SV: Norse
Eriki, du glemmer at dette ikke har gått igjennom det typiske svenske byråkratiet, med 10-12 sammentraeder før man kan ta en avgjørelse, for å gå til neste step.

Og alle referater må arkiveres i en ringperm med svensk standard, fire hål.
observer
2022-05-23 20:38:07
SV: Norse
@Erik återigen bevisar du och pf att ni inte tåler kritik av norska flygbolag, patetiskt, ingenting annat.

Har inga problem att hålla med om att svenska konsensus affärskulturen suger, dock.
Dr. realist
2022-05-23 21:10:14
SV: Norse
Pf med flera norrmän/norskor här på forumet. Jag tror Norse och Flyr är i konkurs innan årskiftet och att SAS, Norwegian och Bra är i rekonstruktion innan året är över. De enda som klarar sig är Wideroe tack vare deras kloka strategi när det gäller flygplanstyper och nätverk.
sv pf
2022-05-24 16:54:19
SV: Norse
Jag förstår att du retar dig på svensk ringpärms standard. Ni har ju över huvud taget
inga egna standarder, eller några uppfinningar - utöver ost hyveln.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn