Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kommer BRA-piloterna få blodad tand? strejk?

Tråden startades av SigurdErik

Vad tror ni?
Kommer piloterna i BRA också att hota om strejk? Finns staken?

I BRA har ju allt som SPG är rädda för redan hänt.
Till råga på allt har man inte ens ett kollektivavtal och företaget verkar inte särskilt intresserade av att få det på plats.

Publicerad den 2022-07-04 13:12
Skriv ett svar
Antal svar: 49

svar

Visual
2022-07-19 18:57

Fullkomligt älskar att komma in här o läsa ibland. Ankdammen Sverige. Flygbolagen kapar alla avtal och piloterna käbblar. Vissa piloter försvarar bolagens agerande för att rädda sitt jobb. Hål i huvet. Till framtida piloter; sök er utomlands. Jag sitter på ett av Europas stora bolag med bra avtal, pension, schema.

Tobbe
2022-07-19 12:04

Sv:Bond

Tack för bra förklaring och enig i ditt resonemang trots jag inte tycker det är rätt av bolaget.
Man tänker alltid för kortsiktigt i dagens flygbolag och därefter också deras livslängd och konflikter. Billigare och skapa nytt bolag och ta in nya dyrare piloter just nu men friktionen och konflikterna lär kosta en hel del över tid men lojalitet och moral är ovärderlig enligt min mening och förstår inte varför man ställer personalen mot varandra. Men det är ju enkelt på papper när man sitter på kontor men verkligheten kommer vara en helt annan.
Men nu lyckades ju SAS skapa ETT avtal för alla 3 bolagen så då antar jag att Turboprop/Jet får samma avtal dom med så är allt löst.
Happy flying!

Bond
2022-07-19 09:50

Tobbe

Skillnaden nu är att ATR inte byts ut. Utan de ska gå lika mycket som tidigare, och till och med mer i och med två ytterligare ATR kommer in i höst. Så alla ATR piloter lär behövas där.
Därmed måste man anställa fler, och då är det säkert billigast att ta in redan typerateade 320 piloter.

Ja en ATR rating är säkert lika dyr i princip. Men i och med att det har varit bra rullning på folk i BRA är det inte orimligt att man tog in folk utan rating till ATR för att på så sätt kunna bonda upp dem på två år och säkra tillgången på piloter.

Håller med om att det kommer skapa klyftor i bolaget vilket är väldigt tråkigt.

Tobbe
2022-07-19 07:49

Så om SAS/Norwegian beställer in ny flygplanstyp så anställer man nytt folk att flyga dessa? När MAVIA skulle få A220, va tanken då att man skulle ersätta alla piloter bara för dom inte har rating?
Helt galet i mina öron! Man utbildar sin egen personal i ny flygtyp efter bas och intresse. Kostnader finns alltid och ATR rating kostar minst lika mycket och den är där inget krav på man ska ha.
Detta enda man gör nu är samma misstag som förr. Ett A och B lag där anställda ställs mot varandra och det blir inbördeskrig. Svårt att se att båda bolagen(AOC) kommer ha samma avtal.
Lär sluta som MAVIA och TUI !

@cc
2022-07-18 22:30

Ja kabin har haft avtal länge och där i branschstandard.

Att piloternas är på g vette tusan…

CC
2022-07-18 16:00

CC har helt ok avtal.
Piloternas är ju på gång.

@cc
2022-07-18 10:24

Ja men BRA erbjuder inte marknadsmässiga villkor. Faktiskt ännu mindre än jettime och gänget.

Så nä, samarbetet är inte bra så länge man inte har ett avtal

CC
2022-07-18 00:23

@Karl
Men Sunclass har förstora maskiner och BRA ska ju samarbeta med dem.Är väl en jätte fin lösning.

Anarkist
2022-07-17 15:54

Om SPG vinner konflikten med SAS, då blir det inte piloterna på BRA som kommer att strejka, det blir SAS kabinfack, sen blir det teknikerna på SAS, sen blir det SGH personal.

@cc
2022-07-17 13:02

Den som ska flyga är den som har ok och marknadsmässiga kollektivavtal för sina anställda.
Typ sunclass

CC
2022-07-16 21:10

@Karl
Så vem skulle flyga dessa produktioner för att alla skulle vara nöjda då?Säg det.

Karl
2022-07-16 14:16

Svar CC
Då har du inte läst forumet ordentligt. Dessa som du nämner, samt andra aktörer har diskuterat flertalet gånger.

CC
2022-07-16 00:29

Är ni lika negativa när det varit JetTime AirEuropa mm som flugit dessa produktioner för VING också?
Inte sett några inlägg om det här på forumet.

Morten
2022-07-15 16:28

Vänta och se!

Kallekula
2022-07-15 15:36

Blir nog en mix av utländska piloter och MPL.
Vem vill jobba häcken av sig med BRAs ”generösa” löner?

Nej man gör ingen vinst.
Inte så konstigt kanske med 12 små flygplan och en overhead anpassad för Lufthansa

@Morten
2022-07-15 13:32

Men troligtvis ingen som är current. Finns 100 tals som är det så BRA kommer inte lägga en spänn på de som redan är anställda. Kan säkert tjäna en krona på att sälja rating också några mpl:are på det så är dom hemma.

Erfaren
2022-07-15 10:41

Satsa på Airbus inför en lågkonjunktur, med högre räntor m.m
Nja jag tror inte på det .
BRA gick aldrig med vinst under högkonjunktur

Morten
2022-07-15 10:18

@Extern
Finns en hel det Airbus piloter som jobbar i Braathens People.

Extern
2022-07-14 17:16

Och Airbus piloterna ska rekryteras externt. Grattis nu alla som redan har er anställning i ”bra Athens Peolple!” Trevlig sommar!

Stockholmare
2022-07-12 06:22

” Bidragen sitter i vägen för jobben – Maria Eriksson om svårigheterna att få sökande till jobb med 27 000 kronor i ingångslön” från SvD.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500