SAS merge? Skulle inte tro det!
Det verkar som att de flesta piloter i Connect tror att det kommer bli en merge med moderbolaget, vad baserar ni egentligen er tro på? Har svårt att se att SAS har ekonomi för tillfället att skola om flight deck och kabin till en annan manual (nytt AOC). Syftet med Connect är väl att vara en underleverantör till SK så jag är nyfiken vad ni baserar era teorier på? Anko har varit tydlig med att det inte blir en merge, men ändå surrar ni vidare. Vad vet ni som inte vi vet?
svar
Konflikt( strejk) i Danmark blir det inte, inte lagligt i alla fall.
Men kanske bäst att lägga nergamla konsortiet, det blir aldrig konkurrenskraftigt.
Ja nu är det dags för SAS egna att sänka SAS DNS för gott. Vem är förvånad.
@Cau. Det är felaktiga uppgifter. medlingen i Danmark upphörde i förra vecakan utan resultat. Det ser illa ut med tanke på utbetalningen av andra delen av DIP-lånet. Det blir väl som hos Sabena att flygpersonalen strejkar samma dag som bolaget kastar in handduken.
Är på gång med medling då parterna inte kommer överens.
Det ser inte bra ut, eller som dom brukar säga de står långt ifrån varandra
Någon som vet vad som händer med förhandling av kabinavtalen?
@palmqvist, hoho?
Så tekniskt sett så kan sas fortsätt anställa piloter med LHR bas och då undgå att återanställa gamla piloter i connect och link?
@FredrikPalm, håll god ton tack.
Sv: SK och Gullan
Har inget med vad Gullan skriver att göra, och nej, det ska inte erbjudas SK piloterna först.
London ligger inte i Skandinavien, och basen där innefattas inte av de skandinaviska avtalen. Detta är upplägg är även godkänt av piloternas fack, så de gör inget anspråk på de tjänsterna.
Och precis i linje med tidigare lönsamma projekt som innefattar outsourcing så lämnar personalen, och det är svårt med rekrytering och lojaliteten. Allt är SAS piloternas fel såklart.
@Gullan – stewardaspirant
Tanken är jättefin, men avtalen i London är betydligt bättre än de skandinaviska avtalen och därmed dyrare för Connect och i slutändan SAS. Det var några år sedan som SAIL (nu connect) var tvungna att höja lönerna markant i London för att få folk till basen där.
@ Pursermed
Det är ju inte heller sant. Kabinpersonal i sas connect med köpenhamn bas har inte samma avtal som sas sk.
Piloter i Connect med LHR-bas är inte anställda av SAS utan av cae
@SK. Det är just därför SAS vill att ny personal i nya bemanningsbolag hellre än personal under dyra, komplexa och otidsenliga avtal i SAS Scandinavian. Dessa avtal kräver massor av administrativ personal.
Tror inte man ska vara för säker på att det blir ” gamla SAS plattformen ” som blir kvar…
Bör inte kaptenspositioner i LHR gå på intern bidding innan de går ut med externa annonser?
För er info har kabin i connect samma avtal som SK main så företaget sparar inte in så mycket längre på Connect tramset.
Vad är då meningen med 2 plattformer?
Så nu har SAS problem att få ihop Kaptener till både Connect och Link?
Annons om LHR-bas har kommit ut eftersom många på flightdeck slutar där. Det handlar inte om expansion.
Varken de som jobbar i kabinen eller flightdeck gillar schemat idag då de har 3-4 nätter borta och flyger inrikes Sverige.
Merparten av LHR-kabinen är inte ens britter utan har engelska som andraspråk.
Problemet nu för Connect blir att ordna kaptener (eftersom de flesta pendlar-kaptener flytt till andra bolag med bättre betalt) när nästan all återanställning blir på FO-position och ingen ny rekrytering sker till ARN/CPH för fylla behovet av kaptener inför sommaren
Sv Björn. Ge gärna exempel på vad du menar är osanningar i det jag skrivit i tråden.
Tror inte att du hittar någon.