Tråden startades av: Konsulent  2024-09-27 17:47:22
Organisationsstruktur 
Hur är flygbolagen strukturerade organisatoriskt?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Konsulent
2024-09-28 23:51:27
SV: Organisationsstruktur
Om vi tar SAS som exempel, hur många har de på Frösundavik?
Flygbra
2024-09-28 19:17:29
SV: Organisationsstruktur
Det bara att kolla på flygbra. 20 tjejer på HR som styr allt om rekrytering, uppgradering, schema och allt annat och så är det ett tiotal i den så kallade operativa avdelningen som följer order från HR
Håkan
2024-09-28 19:17:23
SV: Organisationsstruktur
@thomas Du borde starta ett flygbolag om du inte redan driver ett. Du berättar ju konstant (och åter konstant) om vad andra gör för fel och hur saker ska göras, så du verkar sitta inne på koden?
thomas
2024-09-28 17:23:34
SV: Organisationsstruktur
Alldeles för mycket folk
Idag kan ai göra mkt.
Det är Leander som gäller nu
T.
2024-09-28 15:56:48
SV: Organisationsstruktur
I ett typisk Europeisk flygbolag är den operativa delen styrd av en AM (Accountable Manager) som sedan har NP (Nominated Persons) för Flight Operation, Continuing Airworthiness, Ground Operation och Crew Training. Det skall även finns en funktion för Compliance en för Safety. (Dessa går att kombinera i stor utsträckning).

På det krävs en Operativ ledning, underhållsorganisation och funktioner som omhändertar både förvaltning och tillsyn av alla dessa aktiviteter baserat på hur komplex eller stor verksamheten är. I vissa fall kan man ha dubbla roller.

Sedan tillkommer övriga delen som sköter allt annat som försäljning, IT, ekonomi och dylikt, men det ser väldigt olika ut beroende på kontext och hur de. nationella tillsynsmyndigheten fungerar.



 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev