Tråden startades av: aerodromutvecklaren  2024-10-07 21:07:32
Unserved/underserved routes 
Routes online anger 20 unserved routes och 19 underserved routes från Arlanda. Någon som vet vilka dessa är?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

N
2024-10-10 18:24:52
SV: Unserved/underserved routes
Seoul och Hong Kong, liksom Boston och Washington har varit med på Swedavias lista tidigare i alla fall.
Fakta
2024-10-11 05:32:04
SV: Unserved/underserved routes
En stadig ström passagerare i alla kabiner spridda över året och hälsosamma nivåer frakt åt båda hållen. Det mesta ut från Sverige stämmer inte in på det utan är extremt säsongsbetonade eller saknar både frakt och premiumpassagerare..
The Observer
2024-10-11 12:48:06
SV: Unserved/underserved routes
Re Fakta
Samma gäller för både Helsingfors och Köpenhamn men där finns ett nationellt bolag som matar in trafik till den egna hubben. Det är Stockholms största brist. I utkanten av Europa men centralt beläget i Norden finns en egen nisch, men tyvärr har SAS i årtionden styrt hela underlaget mot Köpenhamn.
Från Stockholm nås hela Norden med ett byte vilket inte är fallet från Köpenhamn som ligger i utkanten av Norden.
Summa summarum har Stockholm pga SAS strategi färre linjer än vad fallet skulle varit med ett Stockholmsbaserat flygbolag.
aerodromutvecklaren
2024-10-11 14:14:15
SV: Unserved/underserved routes
Jag frågade om någon känner till vilka otrafikerade rutter som pekats ut. Varje gång man nämner Arlanda behöver inte tråden fyllas av kommentarer om hur liten efterfrågan det är. Dina spekulationer om det är helt ointressanta.
Andreas
2024-10-11 21:17:31
SV: Unserved/underserved routes
The Observer: Fast ARN har ju geografiska nackdelar jämfört med dina två jämförelseexempel.

Från HEL kunde man före Rysslands stängning flyga till en mängd asiatiska destinationer där man kunde vända flygplanet på 24 timmar och alltså använda ett flygplan för en rutt, dvs. få samma tidtabell varje dag utan att behöva rotera med andra flygplan som flyger kortare sträckor. Stockholm är lite för långt bort för detta.

CPH ligger närmare de stora marknaderna i Europa där man kan hämta transferpassagerare. Om du flyger till samma destination på kontinenten från ARN så är det så mycket längre att du nog får svårt att hinna ansluta både från och till dina långlinjer.
T.
2024-10-13 03:43:34
SV: Unserved/underserved routes
Det är sant att Stockholm är Nordens centrala knutpunkt. Men så finns ju också väldigt bra förbindelser mellan de Skandinaviska huvudstäderna.

Samtidigt är det ju så att det mesta ligger söderut från Stockholm, och då är ju Köpenhamn en bättre knutpunkt.

Tittar man på upptagningsområden inser man ganska snart att Köpenhamn har ännu fler fördelar.

Visst vore det trevligt med fler direktlinjer från Stockholm, men underlaget är liksom inte jämförbart med London. Volymerna finns inte riktigt där.

Men för att svara på frågan kring ”Underserved” har Incheon länge legat i topp. Likaså Toronto och Los Angeles.
The Observer
2024-10-13 09:31:55
SV: Unserved/underserved routes
så fall borde Köpenhamn inte kunna ha nån långlinjetrafik alls. Riktiga hubbar som AMS, FRA och CDG, samt även BRU, MUC och LHR ligger mycket bättre till och har mycket bättre upptagningsområde.
Eller går det någon magisk gräns strax söder om Köpenhamn och att Kastrup då blir den bäst belägna flygplatsen.

Tankefelet som många gör är att man tror att det är nån slags naturlag att hela Norden plus ibland Baltikum och norra Tyskland utgör ett fast passagerarunderlag. Sedan ska man bestämma sig för vilken flygplats som ligger bäst till. Tänker man så blir det Kastrup. Ingen diskussion om det.

Resonemanget blir då att det är tråkigt för exempelvis alla i norra Sverige eller Mälardalen att det inte finns linjer från Stockholm. ”Men ni måste väl förstå att CPH ligger bättre till?”
Det är bara för att SAS skapat strukturen med matning till CPH. Hade Lufthansa varit tysk-danskt skulle Köpenhamn haft en liknande roll som Düsseldorf eller Hamburg har idag. Enstaka långlinjer till NYC och kanske nåt mer. I övrigt omfattande matning till FRA och MUC.
Nu är SAS danskt och kan slussa in svenskar och norrmän till Köpenhamn för vidare resor till SAS-destinationer och därmed stärka Kastrup. Grattis till alla i Danmark och Sydsverige

Till själva sakfrågan så är Tokyo högst men där kommer ANA in 2025.
Johnny
2024-10-13 13:15:00
SV: Unserved/underserved routes
Många här tycker tydligen att det är SAS ” fel” att det inte finns fler långlinjer från ARN.
Så är det inte. Kanske det var så under monopoltiden.

Sanningen är att Swedavia inte på något sätt mäktar med sin uppgift att utveckla ARN.

Det behövs ett kunnigt flygplatsbolag som kan driva och utveckla flygplatsen proffesionellt sätt
Det gäller att locka passagerare från hela norra Europa, om man ska ha en chans att bli attraktiv för div. långlinje flygbolag.

Mälardalens ” enorma potential” för direkt långlinjer från ARN är ingenting annat än verklighetsfrånvänd pladder.

Man borde lära sig av Finland och Danmark. Det är absolut inte bara SAS som kör långlinjer från CPH
T.
2024-10-13 14:04:34
SV: Unserved/underserved routes
På vilket sätt är Kastrup inte en "riktigt" hub? Är ju faktiskt större än Zaventem...

Att kalla det för en "magisk gräns" låter lite suspekt. Men det är faktum att det bor ungefär lika många människor i Mälardalen som det gör i Öresundsregionen.

För människor i Norge, på danska fastlandet och på svenska västkusten ligger Kastrup bättre till. Kvar är då Norrland som upptagningsområde för Arlanda.

Men man ska komma ihåg att även Osloborna anser att de borde ha direktlinjer till världens metropoler och slippa vägen via Danmark.

Tycker det är ganska självklart att Köpenhamn har en fördel som fönster mot världen, jämfört mot Stockholm.

Lägg sedan till att den danska staten driver Köpenhamn för att vara attraktivt för både passagerare och flygbolag.

Att SAS skapat den strukturen är ju knappast sant? Låter helt upp och nedvänt.

The Observer
2024-10-14 02:05:28
SV: Unserved/underserved routes
Men återigen. Om Köpenhamn har en fördel gentemot Stockholm för att det är mer längs vägen söderut. Har inte då Amsterdam en fördel gentemot Köpenhamn av samma skäl?
Hur kan det komma sig att Köpenhamn har interkont-trafik öht när AMS ligger ännu bättre till?

Nummer 2. Om Stockholm ligger dåligt till och Mälardalen knappt är nåt riktigt underlag. Då är det inget mot Helsingfors som är en stad av Göteborgs storlek. Märkligt att de kan ha 19 turer i veckan till Tokyo bara som ett exempel.
pf
2024-10-14 09:36:07
SV: Unserved/underserved routes
Leste at Delta skal fly MSP-CPH v.v kommende sommer, starter i Mai25.
T.
2024-10-15 02:06:14
SV: Unserved/underserved routes
The Observer, du verkat ha missat en hel del. Amsterdam har mycket riktigt en fördel. Hur skulle annars KLM ha lyckats med att vara så starka? Direktlinjer till Schiphol från exempelvis Linköping, Kristansand, Ålesund, Stavanger, Bergen och Trondheim.

Om man däremot flyger till Europa från exempelvis Singapore når man två olika marknader genom att flyga till både Amsterdam och Köpenhamn.

Att Helsingfors och Finnair lyckats väl med Asien beror till stor del på att man kan klara en tur och retur på 24 timmar. (Vilket man inte kan just nu, och visst går det att hålla med om att Arlanda missade det tåget.)

pf
2024-10-15 13:44:17
SV: Unserved/underserved routes
T. bare understreker, för russerne stengte luftrommet, dette med 24 timer. OSL, CPH og ARN blir akkurat for langt. Finnene hadde en tid 3x daglig BKK. Chartertrafikken gikk med ruteflyene til Finnair.

Beregn minimum 90 min for turn-around.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev