SAS Link Arlanda |
Ser du at SAS Link ser etter kapteiner til Arlanda? Sitter i et annet europeisk selskap i dag, men er lei av å pendle. Svensk Kone..
Hva vil SAS Link tilby i lønn for Direkte inngang? I dag har jeg ca 2 millioner i året med alle godtgjørelser og ferier. Dog kun en pensjon på ca 10-15 % av dette.
Er det sjanse for å bytte til A320 eller A330 på sikt, vil jeg gjerne ha en rating på 330n. |
|
|
LinkSto
2024-10-09 11:19:19
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link Kapten Arlanda Lön 59100sek enligt K-avtal 2022 som justerats med märket -23 och -24 vilket ger ca 63000kr. Kapten Link startar på lönesteg 2 med fryst lön första 4 åren, första ökningen blir lönesteg 6. Det tillkommer sk dagtraktamente vilket motsvarar produktionstillägg, inte att förväxla med nattraktamente vid övernattning, på ca 4-5000 per månad i snitt. Variabelt schema 11 dagar ledigt men notera att SAS kan ta upp till 15 PR dagar per år à 6,4% av lön st. Motsvarar ca en månadslön per år vid fullt nyttjande. Pension standard ITP1 avtal.
|
BX
2024-10-09 11:59:41
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad jag förstår används inte PR dagar 100 % över de olika plattformarna och året och dels inte på Link alls så det där med PR dagar kan man inte utgå ifrån som ett fullständigt avdrag.
|
Hmm
2024-10-09 12:05:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Fryst lön 4 år??
|
PilotEMB
2024-10-09 12:26:41
|
SV: SAS Link Arlanda
can someone describe how much you fly in Link, numbers of sectors/hours pr dy. Do Link manage to get the 900 hours out of the pilots?
11 days off, is that what you actually get or will you get more days off (not taken the PR days into consideration?
|
Fakta
2024-10-09 13:00:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Annonsen ser ut att vara skräddarsydd för ATR72-piloter...
|
A220 Jockey
2024-10-09 13:06:05
|
SV: SAS Link Arlanda
@LinkSTO
Kan den lønnen virkelig være riktig som DEC-kaptein? Har du forvekslet det med FOlonn? Er det noen som kjenner noen som er kaptein på SAS OSL, de har tross alt det dobbelte? Kan du virkelig få kapteiner med den lønnen?
|
@BX
2024-10-09 13:07:44
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS har friheten att lägga 1-5 pr-dagar per månad mellan september-maj, (ej Juni-Juli-Aug) och max 15 per år. De kan dock dra max 3 dagars lön per månad, har du fler dras de på nästa lön. PR dagar är relativt nytt i avtalet och har inte använts till fullo pga av kapacitetsbrist, träning osv men avsikten är att använda det mer med hänsyn till produktionen, så var medveten om att 1 månadslön kan utebli utspritt per år.
|
@LinkSto
2024-10-09 14:32:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Men hur kan lönerna vara så otroligt dåliga?! Hur kan facken gå med på så låga löner, är helt otroligt att SAS kaptener tjänar bland de lägsta i hela Europa, en kapten på Ryanair har alltså DUBBLA lönen jämfört med SAS link om dina siffror stämmer
|
Polacken
2024-10-09 15:15:41
|
SV: SAS Link Arlanda
59’ och fryst lön i fyra år. Stämmer det???
Då kan man ju till och med jobba kvar på BRA. Och då är det illa.
|
Sigmet
2024-10-09 15:31:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur kan en kaptenslön i SAS Link skilja sig så mycket på samma flotta mellan baserna? På Arlanda verkar man börja på ca 63000Sek enligt nedan. På Kastrup ligger Link på ca 61500Dkk (ca 93000Sek). För samma jobb.
|
@A220 Jockey
2024-10-09 15:34:58
|
SV: SAS Link Arlanda
Självklart måste man betala extra bra om man ska få någon att sälja sin stolthet och arbeta på en plats som många uppfattar som ett hemskt ställe att bo och leva på..
|
sas f/o
2024-10-09 16:41:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Till er som tänker att detta är en språngbräda in på SAS Airbus. SAS Link är Embraer195 med 3års bond och seatlock hos Link i 5år innan man ev kan bidda Airbusflottan i Main/Connect. Är målet Airbus sök A320 FO i ARN/OSL eller A320/330 FO mixedfleet CPH. Lönen som FO i CPH är ungefär samma som Kapten i Link ARN.
|
Haha
2024-10-09 16:54:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Om detta stämmer så tjänar en Styrare i Köpenhamn typ mer än en Kapten på Arlanda i samma bolag, SAS Link. Lyckat SPG!!
|
Kapten
2024-10-09 17:06:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Snälla, någon skämtar. 59`sek/mån för en Kaptenstjänst på SAS? Heltid?
|
nas pilot
2024-10-09 17:12:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Sas pilot group (SPG) har verkligen kastat sina kollegor i SAS Link under bussen om lönerna här stämmer.
|
Johnny
2024-10-09 17:16:57
|
SV: SAS Link Arlanda
Ja, den hemska platsen är väl Stockholm, eller?
|
PF
2024-10-09 17:41:21
|
SV: SAS Link Arlanda
Flytta hela SAS till Köpenhamn och stationerna ut Crew därifrån så ni kan erbjuda vettiga löner.
|
medlem spf
2024-10-09 18:43:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur kan SPF förhandla bättre avtal för Cityjet och tidigare Xfly än vad man gjort åt SAS Link? SAS underleverantörer har mycket bättre löner än SAS egna bolag. Är inte SPFs uppgift att bolag har ungefär liknande avtal? En utomstående underleverantör ska väl inte krävas ha mycket högre löner än SAS?
|
J
2024-10-09 19:13:13
|
SV: SAS Link Arlanda
59 000kr motsvarar 47 900kr år 2020 enligt statistiska centralbyrån. Vilket karriärshaveri att söka FC SAS Link…
|
PalleKuling
2024-10-09 21:37:38
|
SV: SAS Link Arlanda
Skeppare på CJ med ARNbas och får runt en hundring plus brutto varje månad med alla tillägg.
|
EEC
2024-10-09 23:23:01
|
SV: SAS Link Arlanda
Problemet är väl i grunden att löneskalan, som visserligen är låg, bygger på att du jobbar en karriär inom SAS, ett bolag där piloter som sade upp sig var ovanliga. Under pandemin sparkade man 560 piloter på den lägre delen av skalan och startade SAS Link samt expanderade SAS Ireland. Strejken sommaren 2022 tvingade SAS att återanställa sparkade piloter och de nystartade bolagens piloter föll under SPG:s avtal, där man börjar på ett lågt lönesteg som direktanställd kapten.
Det finns nog ingen vilja från SPG:s håll att höja de nya kaptenernas löner utan att flytta samtliga piloter uppåt på löneskalan.
|
BX
2024-10-10 09:54:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Ser att några jämför lönen på ARN i svenska kronor och CPH i danska, det är fel att ta hänsyn till växelkurs. Då får man jämföra med andra danska jobb.
|
pilot
2024-10-10 10:04:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Föga förvånande att Link har svårt att rekrytera och attrahera piloter om detta är vad man erbjuder. Vill SAS attrahera bra piloter får man nog se över sina avtal i det här projektet. Det här kan inte många Kaptener vara intresserade av.
|
Daniel
2024-10-10 10:49:50
|
SV: SAS Link Arlanda
Vet många som varit på intervju med erfarenhet som SAS har tackat nej till. Så även om SAS är i desperat behov av folk, så tackar de ändå nej till folk som kan tänka sig dessa mindre bra villkor.
|
@BX
2024-10-10 11:20:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Pilotjobb kan jämföras över gränserna i en internationell bransch. Sen finns det vissa saker som är bättre och sämre och lite olika pensionssystem i olika länder. Men generellt vad man tjänar före och efter skatt är av intresse. Flygbolag skyller ofta förluster eller dåligt intjänade på valutor och att man betalar leasing, reservdelar och bränsle i dollar.
Men fakta kvarstår. SAS Links löner i Arlanda är under all kritik. Märkligt att SAS inte åtgärdar det utan istället öppnar nya baser. Det var uppenbarligen svårt att rekrytera i Bergen och Oslo pga löner och nu kör man vidare på Stockholm.
|
spf?
2024-10-10 11:46:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Cityjet Kapten ARN = 100k+ SAS produktion, kollektivavtal med SPF. SAS Link Kapten ARN = 70k SAS produktion, kollektivavtal via SPF/SPG.
Hur SPF?
|
Henka
2024-10-10 17:10:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen som har 100k på City ARN. Möjligen om man säljer ett gäng lediga dagar
|
Shogun
2024-10-10 18:36:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan bekräfta att dessa siffror stämmer. Att SAS också mer än gärna nyttjar PR-dagar under lågsäsong på Embraer-flottan kan jag också bekräfta. Så ett löneavdrag på mellan 5-10% utslaget på årslönen bör man räkna med.
|
@Henka
2024-10-10 18:45:22
|
SV: SAS Link Arlanda
Aha vad konstigt kollade på min förra spec och där stod det 104k på utan extra dagar?
|
@Henna
2024-10-10 22:24:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen? Jag plockade ut 105k förra månaden.
|
pilot
2024-10-11 10:00:49
|
SV: SAS Link Arlanda
Med löner som nämnts så förstår man att SAS Link har svårt att hitta erfarna piloter och framförallt kaptener. Inte så konstigt att annons kommer ut just när Xfly är på väg att avveckla sin Arlanda produktion för SAS. SAS ser möjligheterna att locka över några till en låg lön som snart riskerar arbetslöshet.
|
Ponte
2024-10-11 12:03:30
|
SV: SAS Link Arlanda
Andras konkurser / avveckling har alltid varit SAS räddning…
|
Xilan
2024-10-11 14:28:01
|
SV: SAS Link Arlanda
Kaptenslön SAS Link SE Pilot 2022 Nivå - Lön 0 - 0 1 - 0 2 - 59134 Sek 3 - 59134 4 - 59134 5 - 59134 6 - 61254 7 - 63914 8 - 65529 9 - 67130 10 - 68244 11 - 69367 12 - 70486 13 - 71599 14 - 76078 (Max)
|
Standardpilot
2024-10-11 20:39:02
|
SV: SAS Link Arlanda
Så en liten summering: CJ ca 100k Xfly 83k i grund plus tillägg Link 59k minus avdrag för påtvingad obet ledighet Bra (airbus) ca 75 ink tillägg? plus ett kollektivavtal som aldrig skrivs på..
Alla ITP1? Bra har 10 dagar ledigt /28 medan övriga har 11/kalendermånad.
Rätta mig gärna om något inte stämmer.
|
@Standardpilot
2024-10-12 09:14:33
|
SV: SAS Link Arlanda
Inga tillägg hos Xfly. Det enda som finns är extra sectorpay som aktiveras efter 60 legg månad vilket man Aldrig når på CRJ och väldigt sällan på ATR. Men snart är Arlanda basen ett minne.
|
Irland
2024-10-12 10:35:35
|
SV: SAS Link Arlanda
@standardpilot
Är lönerna verkligen så låga? Det enda som är i närheten att hänga något i granen och kan ses som någorlunda rimligt (om inte än lite lågt) är CJ men dom andra är ju katastrof som kaptenlöner...
|
Sv Xilan
2024-10-12 13:10:50
|
SV: SAS Link Arlanda
På den listan räknas väl ändå upp varje år med någon procent? Som motsvarar den löneökning som de allra flesta får i en årlig lönerevision
|
Buenos dias
2024-10-12 15:05:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Man förstår att SAS har tagit bort skandinaviska språkkravet för piloter med de lönerna. Ny målgrupp.
|
crew
2024-10-14 12:01:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Tråkigt att SAS går i framkant i att dumpa villkor och löner för sin crew. Vill man ha duktiga och erfarna piloter och kabinpersonal så betala sunda löner.
|
@Xilan
2024-10-14 13:51:05
|
SV: SAS Link Arlanda
Är du säker på att det är skalan för Kaptener och inte för Styrmän?
|
ARN
2024-10-14 14:11:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur många plan ska baseras i Sthlm?
|
Hmm
2024-10-17 10:52:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Vet någon vad planen är för Link på Arlanda? De söker endast kaptener så vad är tanken? Slinga ut dom bara då ingen vill vara baserad i exempelvis Bergen? Eller söker dom styrmän och kabin också? Vem vill vara utslingad på den lönen i sådana fall
|
Bertil
2024-10-21 16:02:41
|
SV: SAS Link Arlanda
Styrmän och kabin rekryteras som vanligt. Söker man SAS kan man hamna på antingen Link, Connect eller SK. Anledningen till att Link söker "direct entry" kaptener är för att det inte finns tillräckligt med styrmän i SAS som vill ha positionen. Alla styrmän som har tillräcklig erfarenhet är ändå på väg att få uppgradering på A320.
Tror SAS kommer få en massa kaptener från BRA, Amapola och Xfly som söker till Link. Är man någorlunda ung kapten och vill bo hemma är det här en chans att ta sig ur turbopropträsket som det ändå är. Några år på Embraer och sen A320.
|
@Bertil
2024-10-21 19:40:52
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link har stora problem att rekrytera Kaptener till CPH/OSL/BGO pga riktigt usla villkor. Det är ett av Europas sämst betalda kaptensjobb. Och Tro att du gör nåt år på Link och sen blir kapten på A320 så får du nog ett uppvaknande. SAS kommer hitta någon kreativ lösning, ingen har gått från SAS Link till Connect/Main än. SAS Link ses internt inte som "riktiga SAS".
|
expatCPT
2024-10-21 21:48:09
|
SV: SAS Link Arlanda
59134Skr per månad.....
Lönen fryst 4 år. Really??? ¨ Bra arbetat SPF....
|
kaparen
2024-10-21 23:26:18
|
SV: SAS Link Arlanda
@Bertil
Link har letat Kaptener [Direct Entry] sen man startade och framförallt senaste 2 åren. Svårt att attrahera erfarna piloter pga låga löner och fryst lön i 4 år. SAS pilotfack vill verkligen motverka nya Direct Entry Kaptener. Många har varit på intervju men tackat Nej när de får villkoren.
|
2024-10-22 09:11:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Kommer Link ARN användas som en brevlådebas? Dvs konstant utslingad? Luktar surströmming om hela Linkprojektet tycker jag
|
Bertil
2024-10-22 09:59:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Stämmer att Link haft svårt med rekryteringen. Troligen därför man startar en Arlandabas också där Norwegian och Wideroe inte har baser. Är helt övertygad om att Kaptener från BRA, Xfly och Amapola som idag flyger turboprop kommer att söka. Tänk dig själv om du är 40 år och Kapten på en Fokker 50. Du har runt 25 år kvar av karriären och här kommer chansen till en ny flygplanstyp som dessutom är jet. Efter några år kommer du dessutom kunna gå över till A320.
Att Link internt inte skulle ses som SAS är rent skitsnack. Samma avtal förutom löneskalan och samma FDA.
|
John
2024-10-22 10:24:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan väl säga att på ARN basen så ses inte Link riktigt som SAS. Main och Connect är SAS och där pratar om man flyger lilla eller stora bussen. Man säger snarare att Link är B-ligan och Main/Connect A-Ligan.
|
@Bertil
2024-10-22 10:53:18
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen från SAS Link har fått gå från EMB till att flyga Airbus än. Inte ens de som hade EMB Rating sedan tidigare, frågan är om det ens kommer hända. Vill man flyga Airbus på SAS så sök direkt till den flottan, det är relativtkort tid till upgrade just nu. Att tro Link skulle vara någon specialväg är bara naivt. SAS kommer inte tillåta ALLA från SAS Link att gå över till Airbus. Det kostar helt enkelt för mycket och sen står man utan Crew i SAS Link igen.
|
SPG medlem
2024-10-22 10:57:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Riktigt svagt av SPG/SPF att gå med på så dåliga villkor för SAS Link piloterna. Varför ska de ha en sämre lön om de är anställda i SAS?
|
BRAStoACMI
2024-10-22 11:05:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Svårt och se att Link kommer ta massor av kaptener från BRA som ska starta ACMI flygningar för SAS. BRA behöver varenda Kapten. Finns nog tysta överenskommelser i korridorerna mellan SAS/BRA att man inte ska ta varandras personal.
|
Bertil
2024-10-22 13:52:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Bertil
Man är låst i Link i fem år, sen kan man gå över till A320. Max 14% av piloterna kan byta per år. Du har rätt i att ingen gått över, ingen har varit på Link i fem år så.
Om några år när det inte anställs och uppgraderas så mycket kommer nog A320 styrmäns första chans till uppgradering att vara på Link. Som det är idag vill ingen ha det eftersom det går så fort att bli uppgraderad på A320.
Angående BRA kan det mycket väl finnas ett sådant avtal. Det får vi aldrig veta. Problemet med en anställning på BRA är att det blivit ett ACMI bolag, ingen vet vad som händer om sju år. Då kanske ett nytt bolag med billigare avtal kommer och tar kontraktet. Därför jag tror många kommer söka Link. Chans till Kapten direkt och du är inne på SAS senioritetslista vilket ger en helt annan trygghet på lång sikt.
|
Gå från Link till SK/Connect
2024-10-22 14:12:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Det finns en kollektivavtalad rättighet att bidda och erhålla lediga positioner i hela koncernen, vilket givetvis inkluderar övergång från Link till SK/Connect. Dock innebär nyanställning 5 års bindningstid på den positionen, plus att det finns en särskild spärr där max 14% av alla piloter på Link kan få uppfylld sådan övergång. Men så snart det gått 5 år (bolaget har ju inte opererat så länge än) så kommer garanterat såna övergångar att påbörjas, vilket måste göras i strikt senioritetsordning. Det är alltså ok att förvänta sig denna möjlighet men räkna med ca 5-7 års väntetid. Upgrade inom Link under den tiden påverkar inte bindningstiden.
|
pilot
2024-10-22 14:14:53
|
SV: SAS Link Arlanda
@John SAS Main ses väl internt som A-Team och riktiga SAS, Connect som B-Team och Link som något avsides C-team med lägre löner. Frågan många på linjen ställer sig är varför man inte slår ihop Main och Connect.
|
pilot
2024-10-22 14:39:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Wow, SPG har alltså inte bara gått med på sämre lön för piloterna i SAS Link. Man har även bundit dem i 5 år i det bolaget och max 14% får bidda till Main/Connect. Alltså är det mer realistiskt med 7-10år innan man kan vara på A320 om man börjar i SAS Link.
Är målet Airbus på SAS sök direkt till Main/Connect eller deras A330 mixed FO i Köpenhamn.
|
A320
2024-10-22 14:48:22
|
SV: SAS Link Arlanda
För att SAS Link ingår i SPGs kollektivavtal just nu betyder det inte att dem gör det om 5-7år. Värre saker har hänt inom flygbranschen. SAS kommer nog hitta en kreativ väg att stänga den dörren när det väl kommer till kritan att crew vill över på Airbus. Men det beror såklart på hur behovet ser ut i framtiden. Supply and demand.
|
@Bertil
2024-10-22 15:04:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Om man är runt 40 och har jobbat X antal år och blivit Kapten så har man förmodligen bättre lön än vad Link erbjuder med fryst lön i 4 år. Vill SAS seriöst attrahera duktiga piloter borde de se över och justera sina löner och villkor gällande SAS Link till marknadsmässiga Kaptenslöner så finns möjligheten att fler skulle vara intresserade. Link hittade i stort sett inga Kaptener till Bergen (flera lämnade snabbt), dåligt med sökande till Oslo, och få sökande till Köpenhamn. Link har haft svårt att attrahera Kaptener och istället för att justera löner öppnar man för ansökningar till Stockholm med om möjligt ännu lägre löner.
|
@ @Bertil
2024-10-22 15:27:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Glöm inte att SAS Link nyligen sänkt kraven. Tidigare var det 1000h PIC på JetBåge, nu MTOW 22,000 kg or more. Allt för att inte behöva justera löner.
|
Fokker50
2024-10-22 16:32:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Amapolas Fokker50 har inte MTOW på 22T. Så de klarar inte DEC kraven hos Link om de inte flygit annat.
|
Bertil
2024-10-22 17:32:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Jobbar man idag på BRA är lönen jämförbar. Sen är det ganska stor skillnad långsiktigt att komma in på SAS senioritetslista med ökande lön och att jobba på ett ACMI bolag när det hela tiden är osäkert hur länge man har ett jobb. Men var och en får göra som man vill. Jag tror iaf det blir betydligt lättare att rekrytera till Link i Stockholm än i Norge och Danmark.
|
Kungen
2024-10-22 17:50:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Det är helt enkelt för dåligt betalt.
|
Jonte
2024-10-22 19:55:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Till alla som klagar på SPF/SPG över de dåliga lönerna så skall man veta att detta var ett krav från SAS. När Link startade så insisterade SAS på att lönerna där skulle vara lägre än på Airbus. Man ville ha de 15-20% lägre. SPG förhandlade fram att de skulle vara ”endast” 10% lägre än Airbus . Och Links löner blir usla för att Airbus-lönerna är dåliga som de är vilket delvis är SPGs fel såklart.
|
Länge leve facken
2024-10-22 20:23:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Är otroligt att facken inom svensk flygindustri ses som viktigt...detta är alltså det bästa avtalet SPG kan erbjuda sina piloter...helt galet, Sverige har sämsta lönerna i hela Väst/Centraleuropa
Jag hoppas innerligt att dessa siffror inte stämmer, en kaptenslön för en helt nyanställd kapten med alla tillägg (exklusive trakt för att förtydliga) ska inte ligga under åtminstone 85-90 tusen (trots att detta är lågt jämfört med andra länder), min fråga till någon kunnig är vad tjänar en styrman på SAS Link om kaptenslönerna är såhär låga?
|
@Bertil
2024-10-22 21:12:12
|
SV: SAS Link Arlanda
Så Svenska piloter skall gå med på dåliga löner för att få jobba i Sverige? Borde inte SAS bara sätta marknadsmässiga och sjyssta löner för sina piloter. SAS ska inte leda något "race to the bottom". De ingångslöner som Link erbjuder nya Direct Entry Captains motsvarar en vettig Styrmanslön, inte en Kaptenslön på ett Jet flygplan.
|
HRSto
2024-10-22 22:06:34
|
SV: SAS Link Arlanda
Om Direct Entry Captains bara tackar Nej till SAS Link så ska ni se att de kommer justera villkor och löner. Supply and demand gäller som nämns nedan. Få sökande så måste villkor ses över. Att ta ett arbete och sedan försöka förbättra sina villkor går inte. Håll i och håll ut. Ni är värda sjyssta löner.
|
brase
2024-10-23 01:25:28
|
SV: SAS Link Arlanda
BRAs piloter har sagt upp kollektivavtalet och det ska omförhandlas från regionalproduktion till ACMI. Rimligt att de får ett kollektivavtal i klass med vad Xflys hade på Arlanda för SAS produktionen. Något annat vore konstigt om SPF förhandlar fram.
|
Kapten
2024-10-23 09:09:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Blev kontaktad av CAE som rekryterar A320 Neo - Non Type Rated Captain - SAS Connect, LHR. Löner startar på ca €12000/mån med Fixed roster pattern - 5 on/4 off. Dock behöves, right to live and work in the UK. Där verkar det finnas pengar för löner.
|
@HRSto
2024-10-23 09:46:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag tackade nej till DEC Link där jag uttryckligen sa att lönen som erbjuds är vad jag hade som styrman på 00-talet. Svaret var att det är vad som erbjuds… Varför ska jag halvera min lön? Jag kan inte förstå vem som tar anställning där. Surströmming.
|
Mer Realist
2024-10-23 11:05:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Bertil. Tror du att pilotlöner sätts av myndigheter? Pilotlöner i Sverige sätts av något som kallas marknaden. Att många piloter är borgerliga eller rentav ännu längre till höger och tycker att alla andra löntagare skall anpassa sig till marknaden samtidigt som piloter skall få garanterade lönelyft och livstidsanställningar ( ungefär som generaldirektörer) är lite tragiskt.
|
Que?
2024-10-23 11:19:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Är inte piloten en del av marknaden och med det kan påverka lönen? Eller menar du att det är arbetsgivaren som är marknaden och styr, fattar inte hur du tänker?
|
Andreas
2024-10-23 11:27:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Kapten, du skriver att "Där verkar det finnas pengar för löner", men bruttolön är inte samma sak som personalkostnad. Skillnader i arbetsgivaravgifter, pension osv. gör att jag mycket väl kan tänka mig att LHR-piloterna inte är dyrare.
|
@Mer Realist
2024-10-23 11:55:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Vem har pratat om myndigheter? SAS har dumpat löner under pandmin och har svårt att rekrytera piloter, framförallt med erfarenhet på grund av att lönerna är för dåliga. Det är många som tackat Nej till SAS Link pga låga löner.
|
@Andreas
2024-10-23 12:03:54
|
SV: SAS Link Arlanda
Men en Kapten på SAS Link Arlanda kostar inte på något sätt €12k per månad med arbetsgivaravgifter, pension, LoL osv. Så nej det är inte samma personalkostnad. I UK är det lön, man betalar inte arbetsgivaravgiften själv.
|
@Andreas
2024-10-23 12:39:38
|
SV: SAS Link Arlanda
CAE förmedlar väl ändå vad en tilltänkt kandidat blir erbjuden i lön, inte vad SAS Connect har i lönekostnad. Bara en tanke.
|
PellePilot
2024-10-23 13:01:59
|
SV: SAS Link Arlanda
Summa summarum verkar det som att SAS Link behöver justera sina löner skyndsamt framförallt för nya Kaptener. Så det skickar vi med till SAS Links HR samt SPF/SPG och hoppas dem läser detta!!
|
@Jonte
2024-10-23 13:17:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Men hur kan SPF/SPG gå med på så dåliga löner för piloter i SAS Link? Kollektivavtalen för Cityjet ligger betydligt högre i lön än SAS Link. Det är samma produktion, liknande flygplan samt baserade på Arlanda och båda har kollektivavtal med SPF. Facket ska väl verka för liknande avtal?
|
Mer Realist
2024-10-23 14:33:34
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv @Jonte. Facket dvs SPF är de pilotmedlemmar som väljer att betala fackavgiften dvs de piloter som nu gnäller mest. Det är upp till pilotmedlemmarna att se till att deras egna förening har en kompetent styrelse och klarar av att förhandla. Det verkar inte som om detta är fallet.
|
Acer
2024-10-23 15:40:18
|
SV: SAS Link Arlanda
En väg är att låta direct entry kaptener gå in på olika steg beroende på erfarenhet och total PIC time t.ex. Då skulle an få fler att ta jobbet trots att de som redan är där kan bli lite sura förstås. Man skall dock komma ihåg att de skrivit på frivilligt.
|
SKMain
2024-10-23 16:48:57
|
SV: SAS Link Arlanda
Det verkar vara ett riktigt förakt mot nya Direct Entry Captains inom SAS. Nya styrmän har inte någon fryst löneskala första fyra åren som nya kaptener verkar ha. SAS behöver åtgärda detta snabbt. Det här är något som facken och SAS har gått med på. Gör om - Gör rätt.
|
StoHR
2024-10-23 16:55:36
|
SV: SAS Link Arlanda
@PellePilot Kan meddela att detta är en av de mest följda trådarna på SAS HQ för tillfället. Det snackas om den vid kaffeautomaten.
|
@Acer
2024-10-23 16:58:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Ja något måste hända med lönerna om SAS Link vill attrahera piloter med erfarenhet och framförallt kaptener vilket man behöver många av den närmsta tiden om man vill växa.
|
Andreas
2024-10-24 06:19:13
|
SV: SAS Link Arlanda
@ Andreas 1: Ja, där är jag helt med dig. Jag menade jämfört med A320-kaptener i Skandinavien. Något annat fanns inte i min världsbild att jämföra med. Jag vet inte varför "Kapten" drog in UK-piloter i den här tråden eftersom det blir äpplen och päron. Om LHR A320 kostar SAS likt vad A320 i Skandinavien kostar så är de väl ändå irrelevanta. Håll jämförelsen inom Skandinavien där Link och A320 finns sida vid sida.
@Andreas 2: Tack för din "tanke", men jag förstår inte vad du tillför. Du kanske missade att det jag skrev var ett svar på ett inlägg? "Kapten" uttryckte sig som att det var jämförbart med en arbetsgivares möjlighet att betala olika bruttolöner i olika länder.
|
5 streck
2024-10-24 12:02:55
|
SV: SAS Link Arlanda
På SAS intranät annonseras just nu ut en bonus på 30000kr till den anställd som kan få en kapten att söka och få jobbet som kapten på SAS Link. Det säger en del om hur svårt SAS har att hitta folk med dom här villkoren. Blir man rekommenderad av nån på SAS att söka så kan man alltså anta att det finns en anledning bakom…
|
Sk(ev) värld
2024-10-24 14:05:24
|
SV: SAS Link Arlanda
@5 streck Skevt när SAS lägger ut interna privata bonusar till medarbetare som lyckas rekrytera och binda Kaptener till SAS Link istället för att justera lönerna eller ev ge den bonusen till de Kaptener som tar anställningen. Flera andra bolag ger sign-on bonus just nu för Kaptener, bland annat Air Baltic och Wizzair mfl. Men SAS ger bonus till egna medarbetare.
|
@5 streck
2024-10-24 15:13:58
|
SV: SAS Link Arlanda
Inte undra på att flera SASare har varit så måna om att vilja rekommendera en till SAS Link. Det fanns visst en liten bonus för dem.
|
Cilla
2024-10-24 18:58:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Denna bonus är något som skett helt nyligen, senaste 2-3 veckorna. Så om du blivit rekommenderad att söka SAS innan det av någon SASare så har denna bonus inte funnits med i motivationen för rekommendationen…
|
@Cilla
2024-10-25 10:55:00
|
SV: SAS Link Arlanda
Korrekt Cilla. Sedan den 1/10 har flertalet SASare försökt rekommendera SAS Link. Många vill tjäna en liten hacka. Synd bara att SAS Link KaptensLön är så låg att det inte är värt att söka!
|
A-B
2024-10-25 11:04:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Lönerna på SAS Link låter extremt låga. LETTLAND har mycket bättre. Air Baltic erbjuder nya Derect Entry Kaptener €15k sign on bonus och med nya löneskalan ligger en Level1 Kapten på €9790 per månad. Skatt 33%. Borde vara tvärtom?
|
PR
2024-10-25 11:50:07
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS har på senaste schemat lagt ut mycket PR dagar bland bolagets piloter. Många har fått 3 PR dagar och det kommer förmodligen fortsätta under vintersäsongen vilket betyder 19,2% lägre månadslön, 6,4% per dag. Bolaget kan nyttja upp till 15 PR-dagar per år mellan Sep-Maj. Så räkna med en månadslön mindre per år som standard.
|
pilot
2024-10-25 13:47:06
|
SV: SAS Link Arlanda
Arlanda bas som kapten är alltså = passa till Bergen flyga i Norge konstant vara borta sen passa hem?
Inga plan baserade på Arlanda och det känns som att det dröjer. Låter kanon..
|
@A-B
2024-10-25 14:39:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Så en ny Kapten på AirBaltic får ut runt €6600 efter skatt med de siffrorna i Riga. Det får inte en ny SAS Link Kapten ens före skatt på nya Arlandabasen. Dags för Frösundavik och SAS ledning att bättra på avtalen. Hur kan det gått såhär snett?
|
Andreas
2024-10-25 18:32:23
|
SV: SAS Link Arlanda
PR: Du skriver "SAS har på senaste schemat lagt ut mycket PR dagar bland bolagets piloter" i en tråd om SAS Link, så det är lite otydligt, men får jag lov att gissa att det bara gäller Airbus-piloter?
Embraer-piloterna på SAS Link, som flyger en högre andel affärslinjer med en stabilare efterfrågan året runt, borde väl inte påverkas lika mycket som Airbus-piloter?
|
@Andreas
2024-10-25 20:16:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Räkna med 11 månadslöner per år som Pilot på SAS [Main/Connect/Link] så blir ingen besviken. 15 PR dagar kommer nyttjas i möjligaste mån.
|
Problemlösaren
2024-10-25 20:30:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Om folk bara tackar nej eller avstår att söka SAS Links kaptenspositioner kommer SAS behöva se över villkoren skyndsamt om man vill växa. Dessa villkor är under all kritik gällande DEC på en Skandinavisk pilotmarknad. ...Uppmaning till SAS: Fixa lönerna!
|
VHF
2024-10-25 21:51:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Piloterna på SAS Link får snart hålla tummarna att passagerarna börjar lämna dricks när de kliver av...
|
J
2024-10-26 01:43:05
|
SV: SAS Link Arlanda
@pilot Det kan du räkna med. Att få ”komma hem” kommer att vara en ren pappersprodukt med lägre lön.
@Andreas SAS jobbar hela tiden med maximal effektivitet och PR kan användas över hela koncernen. Det kommer att tillämpas på samtliga.
|
Martin
2024-10-26 05:40:45
|
SV: SAS Link Arlanda
Det blir inga Link maskiner baserade på ARN inom överskådlig framtid. Basen är för piloter, främst kaptener. En del maskiner kommer komma in och vända på ARN, främst från Norge.
|
Skandinav
2024-10-26 10:59:26
|
SV: SAS Link Arlanda
Då detta forum antagligen följs av någon på SAS hr avdelning och att rekryterare snackar om denna tråd vid kaffemaskinen:
För att jag skulle söka vare sig styrman eller DECtjänsten skulle jag accepter MINST dessa löner för det är vad folk har att välja istället på andra bolag.
Ny styrman under 500 tim: 50 000 sek
Styrman med över 500 tim: 55 000 - 75 000 sek (lönestege)
Direct entry Kapten: 95 000 sek
Kaptenslön utveckling: 95 000 - 130 000 sek (lönestege)
Detta är lite mindre än vad andra bolag på marknaden erbjuder i om man räknar in Tui, Norwegian, Ryanair, Sunclass m.fl
Dessa löner är vad jag tillsammans med andra piloter skulle vänta oss ifall vi skulle vara alls intresserade av en tjänst på SAS
Vill SAS ha piloter som är duktiga, har erfarenhet och gillar att jobba och därefter gör ett bra jobb, då MÅSTE det finnas en ekonomisk orsak att byta bolag...detta finns inte i dagsläget och just därför undviker jag och andra SAS och skulle inte ens söka som sista utväg med lönerna som presenteras i detta forum
Trevlig helg!
|
@Martin
2024-10-26 11:03:14
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS söker desperata Kaptener på Arlanda som ska gå med dåliga löner och sen vara iväg hela tiden de arbetar pga att Link inte kan hittta folk till baserna i Bergen, Oslo och Köpenhamn. SAS behöver verkligen justera sina villkor. SAS Link har haft problem att rekrytera direct entry kaptener i flera år.
|
SK
2024-10-26 12:21:24
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Link har haft svårt att attrahera Kaptener sedan starten. Flera har har redan slutat, framförallt kaptener. SAS vägrar förbättra löner, istället provar man öppna nya baser. Bergen är i stort ett fiasko, flera piloter gick från deras Bond i Bergen och den basen har skapat problem. SAS Link projektet är oproffsigt skött.
|
A2
2024-10-27 22:50:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad folk här verkar ha svårt att förstå är att lönerna i SAS som koncern för piloter är dålig. Det är inte unikt för just SAS Link.
En DEC på Link Arlanda har 65k SEK En DEC på SAS Connect / SK (Skulle få) 72k SEK.
Dessutom, så startar man 1 lönsteg "högre" på Link mot SK/Connect. För en nyanställd styrman utan erfarenhet (200 h kadett) skulle det därmed bli följande:
Link Steg 1: 37000 SEK SK / Connect Steg 0: 39000 SEK
Enligt mig lika dålig lön till lika arbete.
|
@A2
2024-10-28 09:36:11
|
SV: SAS Link Arlanda
Lönen för kaptener på Link är 64k MEN för samtliga i SAS, påtvingat löneavdrag, så blir lönen 51 000kr i månaden. I SAS avtal ingår obetalda dagar och det är att lura sig själv att inte räkna med det. 51 000kr/månad blir det före skatt och den lönen är låst i upp till 3 år!
|
Maria
2024-10-28 12:42:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag och mina kollegor på Ryan brukar skämta med våra gamla klasskompisar om de äter nudlar till middag väldigt ofta. Tidigare var det nästan en skam att vara på Ryan, idag är Ryan rena lyxen i jämförelse med SK.
|
Avanti
2024-10-28 13:02:28
|
SV: SAS Link Arlanda
Konstigt att en rätt färsk FO på Norwegian har nästintill samma lön som en kapten på SAS. Så dåligt kan det ju inte få vara på SAS!
|
@ @A2
2024-10-28 15:21:25
|
SV: SAS Link Arlanda
Lön låst första 4 åren för nya DEC i Link. Och SAS kan ta 15 PR-dagar per år utspritt mellan Sep-Maj som är värda 6,4% styck. Max 3 per månad. Du kan få upp till 5 PR dagar utlagda men då drar de 3 på lön, resterande 2 dras nästa månad. Men korrekt, man kan tappa 1 hel månadslön per år så räkna med 11 månadslöner per år.
|
Insatt
2024-10-28 15:22:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Har läst i andra trådar att SAS piloter får något utöver grundlönen som kallas "Dagstraktamente" som är en summa pengar man får extra som beror på destination, stämmer detta och hur mycket per månad kan denna summa vara innan skatt i snitt? (Inte att förväxla med "vanligt" traktamente som ges vid övernattning)
|
J
2024-10-29 00:09:56
|
SV: SAS Link Arlanda
Eftersom du är borta mycket på SAS får du oftast inte det där dagtraktamentet du pratar om, utan vanligt traktamente. Men det dagtraktamentet kanske blir 2-3000kr så efter skatt 1000-1500kr.
|
B
2024-10-29 11:17:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Räkna med 400-500 per dag. Har aldrig någonsin fått så lite som 2000 på en månad. Det kommer man upp i på fem arbetsdagar.
|
Insatt
2024-10-29 17:41:58
|
SV: SAS Link Arlanda
@B
Hur många dagar per månad får man detta dagstraktamente då på ett ungefär? Antar mer än 5 dagar
Är ett nytt koncept jag inte sett på andra bolag så är intresserad av hur det funkar på SAS
|
@B
2024-10-29 19:40:21
|
SV: SAS Link Arlanda
Men i Link så lär du bli utslingad så det gäller väl inte. Iof brukar du ju försköna villkoren i SAS ;)
|
…
2024-10-29 19:46:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Dagstraktamentet ni pratar om är samma sak som Per Diem som de flesta internationella bolag har. Typ ett produktionstillägg. Block hour pay som man säger utomlands. På SAS får man om jag inte är felinformerad i intervall, typ mellan 6-12 timmar eller mer än 12 timmar och beroende på vart i världen du flyger lite olika ersättning
|
@B
2024-10-29 23:43:59
|
SV: SAS Link Arlanda
För varje dag du haft övernattning får du inte dagtraktamente, då får du traktamente för övernattning. På SAS får du ett snitt på 1500-3000kr / månad för dagtraktamente, resten är för de ökade kostnaderna du får vid övernattning borta från ditt hem. Det blir cirka 1000-2000kr per månad efter skatt.
|
B
2024-10-30 09:33:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag fick iaf drygt 5000 i dagpenning förra månaden. Jobbar 80%.
|
Link
2024-10-30 11:43:12
|
SV: SAS Link Arlanda
Så som kapten i Link med ARN bas kan man då räkna med 0kr i dagtrakta då man lär bli skickad till norge eller liknande.
|
Traktamente är inte lön
2024-10-30 13:39:47
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan vi inte alla vara överens om att traktamente är INTE lön! Det är en summa pengar man får för att man ska klara de ökade levnadskostnaderna man har för att man är hemifrån.
SAS kan försöka locka med traktamente och tillägg, men det är fortfarande inte lön och det är bara att inse att Skandinaviens stolthet numera är bland de sämre bolagen när det kommer till villkor och lön.
|
Andreas
2024-10-30 14:26:20
|
SV: SAS Link Arlanda
"Traktamente är inte lön": Har du läst innan du kommenterar? Det skrivs om dagtraktamente.
|
B
2024-10-30 14:44:26
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen skriver om traktamente.
|
@Andreas
2024-10-30 15:49:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Problemet på SAS är att du har väldigt mycket nätter borta från hemmet vilket gör att många blandar ihop och samman dagtraktamente med vanligt traktamente. På kanske 5 dagsturer i månaden på SAS får du möjligtvis 1500kr före skatt. Resten är traktamente för övernattning.
|
@Andreas
2024-10-30 15:53:03
|
SV: SAS Link Arlanda
Och i tillägg till att det här tråden handlar om SAS Link så KOMMER dagtraktamentet att bli 0kr! Det eftersom Link inte kommer att ha någon verksamhet från Stockholm, utan man kommer skickas till andra ställen för att flyga och därmed alltid ha nätter borta från hemmet.
|
@B
2024-10-30 16:49:24
|
SV: SAS Link Arlanda
Såklart du fick B som alltid ”SAS har bättre avtal än alla andra”
|
Link
2024-10-30 16:51:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Oj 5000kr då kanske man nästan är uppe i 65tkr som kapten på Link. Mäktigt B
|
Kaparn
2024-10-30 18:18:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Är lönerna verkligen så dåliga som DEC i SAS Link? Stämmer siffrorna i denna tråd?
|
Traktamente är inte lön
2024-10-30 23:27:33
|
SV: SAS Link Arlanda
Jaja, fortsätt ni att leva gott på er dagpeng. Vad får ni härnäst, veckopeng?
Helt seriöst, det är jättebra att det finns folk som accepterar dessa villkor, för annars hade vi inte haft något flyg i Sverige, men sluta påstå att SAS har bra villkor.
|
@Kaparn
2024-10-31 10:15:20
|
SV: SAS Link Arlanda
Tyvärr finns det siffror i den här tråden som stämmer helt och hållet. Lönen är fryst de första 3-5 åren beroende på om du har rating eller inte. Den börjar på 64k MEN, SAS använder sig av ett system med obetalda dagar så räkna med. 51 000kr före skatt. Du kommer att de facto jobba från andra baser vilket gör att du alltid har nätter borta, men det ger lite traktamente (och ökade kostnader såklart).
Variabelt schema och låst k-avtal till 2027 så räkna inte med några förändringar i villkoren.
|
Kaparn
2024-11-07 13:09:42
|
SV: SAS Link Arlanda
Tråkig utvecklig för Svensk flygbransch. Inte hållbart med 60`för DEC i SAS uniform. Löneutvecklingen har varit negativ för piloter.
|
SPF
2024-11-07 16:33:30
|
SV: SAS Link Arlanda
Ryanair, bolaget med bästa pilotkontrakten i Sverige helt plötsligt...där ser man
|
@SPF
2024-11-07 20:12:57
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS har tagit över stafettpinnen i "race to the bottom" för deras piloter och tyvärr accepterar det Svenska pilotkollektivet och SPF detta. SAS Link går ännu lägre och dumpar SAS avtalen/löner med 10-15% utöver SAS redan låga löner. Lika låga löner står BRA för. Utvecklingen går bakåt.
Ryanair och Eurowings erbjuder bättre villkor.
|
Bob
2024-11-08 21:08:37
|
SV: SAS Link Arlanda
Man får ha i åtanke att det gällande kollektivavtalet som tecknades 2022 under SAS-strejken, med SAS i konkursprocess i USA (CH11) och pandemi, var ett rent krisavtal i linje med andra CH11-avtal i USA. SAS-piloternas besparingar (slakt) var inte lika långtgående som för andra bolag under amerikansk domstolskontroll. 5% lönesänkning och en tvingad deltid SEP-MAJ som innebär 8% mindre i årslön (sk PR-dagar = arbetsbefriad produktionsdag utan lön, ej fridag). Alltså, 13% ned i lön, jämfört med uppemot halverade löner i andra amerikanska konkurser..
Det finns också stora fördelar (vinster) med nuvarande avtal, mot innan. Alla SAS-piloter är nu på samma senioritetslista, har rätt att söka på vakanta tjänster i alla bolagen inklusive Link, alltså helt nya karriärmöjligheter. Piloter som anställdes i Connect, direkt från gatan (FC och FP) hamnade sist på listan. Betydligt mer restriktivt inhyrningsavtal av flygplan i samma segment (A320) mot innan skyddar piloternas arbetsplatser mot utflaggning.
Dessutom innebär avtalet ett betydligt utökat inflytande för pilotfacket, då de flesta SAS-piloter nu lyder under samma.avtal. I klartext, majoriteten av piloterna i SAS kan tas ut i konflikt om förhandlingar strandar 2027. Förhandlingspositionen för piloterna har med andra ord stärkts väsentligt. Krisavtalet 22 är inte roligt alls om man ser till lönerna, men SPF och SPG var ändå så smarta man kunde vara under rådande situation och såg framåt. Förutsättningarna att förhandla bättre villkor framöver har alltså ökat avsevärt jämfört med 2022 när förhandlingsläget var i absolut bottenläge.
|
Piotr
2024-11-09 09:37:05
|
SV: SAS Link Arlanda
Skydda mot utflaggning?! Vad ska SAS ens kunna flagga ut till, just nu har de den billigaste pilotkorpsen bland alla linjebolag i hela europa. Ett hån varje gång en sas-pilot får lön minus PR-dagarna som är utlagda. Men SPF verkar så otroligt tandlösa och rädda för att "förlora" sin hemmabas.
|
@Bob
2024-11-09 10:26:15
|
SV: SAS Link Arlanda
"Piloter som anställdes i Connect, direkt från gatan (FC och FP) hamnade sist på listan."
Säger en del om hur "riktiga" SAS personalen ser på piloter från andra bolag. Har man inte gjort hela sin karriär inom SAS eller åtminstone börjat som Styrman och "jobbat sig upp" anses man vara direkt från gatan. Det avspeglar även kollektivavtalet där nya DEC till SAS Link har fryst löneskala i minimum 4år. SAS Link har ca 10-15% lägre löner än SAS Main/Connect. Så med er uträkning tappade de alltså runt 25% i lön i senaste avtalet då. SPG sålde ut sina nya framtida kollegor.
|
Mer Realist
2024-11-09 13:28:03
|
SV: SAS Link Arlanda
@Piotr. Och som Bob skriver så laddar SPF och SPG redan nu upp för storstrejker i 2027. Vad finns det för framtid för ett sådant flygbolag?
|
A320
2024-11-09 20:39:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Hur ska SAS Link kunna locka DEC med gedigen erfarenhet till en lön som är lägre än för en erfaren Styrman?
|
L
2024-11-11 11:11:48
|
SV: SAS Link Arlanda
@@Bob - Connectpiloterna hamnade inte sist på listan FYI. Alla piloter i SAS har senioritet enligt date of hire, anställningsdatum. Det är väl ändå rimligt? Dessutom får DEC som anställdes före K22 sitta kvar som kaptener trots usel senioritet. Nu är behovet så stort att styrmän uppgraderas ändå men teoretiskt sett skulle en DEC kunna blockera en styrman från sin uppgradering.
Vad hade du själv tyckt om du hade sökt SAS tidigt i karriären för att du var mogen nog att inse att pengar och wide body inte är allt i livet? Att familjen och en bas nära där du bor är viktigare. Sen när det är dags för dig att få din kaptenstjänst efter många år i bolaget blir du omkörd av en mallgroda som tjänat storkovan i mellanöstern och nu längtar hem? Jag förstår att alla inte är helt belåtna över den situationen.
Och nej, jag är varken mallgroda eller omkörd. Har bara förståelse för att andra kanske inte känner likadant.
|
Pelle
2024-11-11 12:09:21
|
SV: SAS Link Arlanda
@L Inom marknadsekonomi kallas det tillgång och efterfrågan. Finns det tillräckligt med styrmän som är uppgraderingsbara så ska bolaget förhålla sig till det om det är vad man förhandlat fram. Men nu vill inte styrmän i Main/Connect gå som kaptener i SAS Link. Då tar man DEC. Vad som skedde i Connect (SAIL) tidigare var att ledningen ville splittra kollektivet genom att starta nya produktionsplattformar på Irland och anställa DEC utanför senioritetslistan. Fult. Men att man förhandlat fram en usel ingångslön för DEC i SAS Link finns det ingen riktigt bra förklaring till. Den ligger ca 15% lägre än en kapten i Main/Connect. Men i realiteten så ligger en ny DEC på Link ca 30-70% under Main/Connect kaptener pga deras år i bolaget.
|
FC ATR
2024-11-11 13:40:13
|
SV: SAS Link Arlanda
Var på intervju gällande DEC SAS Link. Tyvärr stämmer lönerna. Tackade nej pga låg lön.
|
Mer Realist
2024-11-11 14:10:45
|
SV: SAS Link Arlanda
@Pelle. Senioritetslistor visar bara vilken konservativ grupp som piloter är. Inga andra yrken utom möjligvis något inom kungahuset och frimurarna har liknande föråldrade anställningsvillkor. Moderater och andra borgerliga (dvs de som oftast piloter sympatiserar med) vill till och med riva upp LAS för övriga på arbetsmarknaden. Och att vara pilot är ingen livsstidsanställning som vissa tjänster inom kungahuset.
|
Kent
2024-11-11 15:07:01
|
SV: SAS Link Arlanda
Sv. Mer realist.
Absolut, men då kommer det kosta också.
Skulle säga att de absolut flesta på tex SAS ändå jobbar på i dagsläget just på grund av senioritets listan. Så åker den bort kommer nog ganska markanta löne/kostnadsökningar på köpet… En extremt stor del av lojaliteten och att personalen väljer att stanna är just denna senioritetslista, och den betalar piloternas dyrt för varje månad pga lägre löner.
|
@Mer Realist
2024-11-11 16:22:50
|
SV: SAS Link Arlanda
Instämmer! En kapten som varit på SAS i 20+ år har dubbla lönen mot en ny kapten. Det finns inget som motiverar det. Visst kan man ha lite bättre lön för lång och trogen tjänst i en firma. Men lönelistor är förlegat. Att sen de som varit anställda länge sitter med i facket och förhandlar ner de nyas löner för att kunna behålla sina egna villkor är förkastligt. SAS Links erbjudande på Arlanda/Stockholm till nya DEC är ett av Europas sämst betalda kaptensjobb. Air Baltic och SmartLynx erbjuder mycket bättre villkor. Skärpning SAS!
|
FC A320
2024-11-11 18:18:53
|
SV: SAS Link Arlanda
Var också på intervju för några veckor sedan, men kunde inte tacka ja pga av de dåliga villkorgen. Har det bra mycket bättre där jag är nu.
|
FCA
2024-11-11 18:43:00
|
SV: SAS Link Arlanda
Det intressanta i sammanhanget är att även de SAS kaptener som varit anställda i 20 år också har usla löner och villkor. Hur kan man ha satt sig i en sådan sits? Att ge bort kronjuvelerna utan att få något rimligt istället är för mig oförståeligt. Nej tack till jobb på SAS oavsett vilket lönesteg, bas eller typ man hamnar på.
|
A2
2024-11-11 20:02:36
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingen tror på att konceptet med PR-dagar finns kvar i nästa avtal.
|
@A2
2024-11-11 23:36:13
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS är väldigt tydliga på att piloter kommer att behöva jobba deltid även i framtiden. Det är att hoppas på för mycket att de försvinner utan eftergifter.
|
På link
2024-11-12 03:34:40
|
SV: SAS Link Arlanda
Vi som jobbar på Link redan hoppas att majoriteten som kommer på intervju till ARN tackar nej, så att villkoren kan bättras, för allas skull. Då funkar ju marknaden och det blir förhoppningsvis en indikation till alla bolagen i samma bottenliga lönemässigt att någon måste ändras. Redan idag har vi enorma problem att hitta folk vilket hämmar expansionen, och till syvende komme det att stå SAS dyrt att inte kunna fylla den marknadsandelen som vi vill ha.
|
skse
2024-11-12 09:57:23
|
SV: SAS Link Arlanda
Många har tackat nej till SAS Link. Men SAS gräver bara lite djupare i CV-högen och låtsas som ingenting. De vet att villkoren är usla men istället för att ordna dem så provar de att öppna nya baser. Ingen ville till Bergen, då öppnade man Oslo, fortsatt dåligt med sökande så öppnade man för Köpenhamn igen. Dit kom några men sen avtog det. Nu provar man Arlanda med om möjligt ännu sämre löner.
|
@På link
2024-11-12 10:08:22
|
SV: SAS Link Arlanda
Ni som är på Link bör inte sätta ert hopp till att folk tackar nej till jobb utan borde själva arbeta aktivt tillsammans med ert fack för att förbättra situationen och era villkor. Ni kan börja med att kollektivt avstå från att jobba extra dagar och inte acceptera några sena schemaändringar. Bara följa ert avtal men inte göra något extra.
|
@På Link
2024-11-12 10:20:06
|
SV: SAS Link Arlanda
Så du menar att andra ska hjälpa dig och dina kollegor som valde att ta dåliga villkor att få bättre? Jag hoppas faktiskt att ni får ha kvar era dåliga villkor så att de som kommer in senare får bättre. Man kan inte ha kakan och äta den.
|
Mer Realist
2024-11-12 11:00:49
|
SV: SAS Link Arlanda
Många söker sig till SAS Link för att de ser det som att komma in och bli SAS-pilot. Detta är fortfarande ett drömjobb, högstatusjobb och kanske en livsstil för många. Då spelar lönen mindre eller ingen roll alls. Att hoppas på att det nya SAS skall bli som det gamla SAS på 70-80-90-00-talen är kanske största drivkraften för många nya - och för de flesta som fortfarande jobbar kvar i bolaget (förutom de höga lönerna för de som varit med i bolaget länge). Därför kan SAS vara lugn och fortsätta på den väg de är inne på. Något annat sätt att långsiktigt skapa lönsamhet finns inte.
|
@Mer Realist
2024-11-12 12:16:26
|
SV: SAS Link Arlanda
Det är inte många som söker sig till SAS Link. Framförallt inte Kaptener. Link har letat med lyktor och ljus efter DECs sedan starten, under tre år har man inte fått in tillräckligt många för att fylla platser för de 10 flygplan man har idag och det fördröjer expansionen. Styrmän söker idag till SAS och inte specifikt till Link/Main/Connect.
Med den agendan SAS kör idag går man mer åt flygskolehållet [Likt Ryanair tidigare], dvs piloter kör 3-4år och samlar lite tid/erfarenhet och går sen vidare till något vettigt betalt arbete.
Som beskrivs nedan kommer man inte hamna på SAS Main/Connect Airbusflotta inom en snar framtid om man börjar på SAS Link. Räkna med minst 7-8år på SAS Link.
|
Ove
2024-11-12 12:25:27
|
SV: SAS Link Arlanda
@Mer Realist Om SAS nu har så många kvalificerade sökande, varför öppnar SAS då så många olika vägar för att försöka hitta folk med erfarenhet? DEC till Links alla baser, A330 FO CPH, FO till alla baser - alla typer. SAS söker piloter överallt. Så nej de har inte gott om sökanden. SAS gör allt förutom att förbättra sina villkor, vilket borde vara det man faktiskt gör. Det är många som klarat intervju hos SAS men tackat nej, borde vara en ögonöppnare.
|
NonEasa
2024-11-12 12:44:07
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS tog för några år sedan bort skandinaviskt språkkrav för flygande personal, piloter och cabin crew. En killgissning är att det var pga lågt antal sökande.
Snart får vi kanske se att SAS börjar söka Non-Easa piloter som en del tvivelaktiga bolag håller på med inom Europa för att kunna hålla nere lönekostnaderna. Utvecklingen SAS driver på i Skandinavien sluttar utför.
Vad hände med SAS målsättning och slogan att bli "Skandinaviens Bästa Arbetsgivare"?
|
Shuttle
2024-11-12 13:09:24
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS är inget "högstatusjobb" bland piloter. Och SAS Link är än mindre ett statusjobb.
|
Lind
2024-11-12 16:04:39
|
SV: SAS Link Arlanda
@Noneasa. Du menar "bli Danmarks bästa arbetsgivare"? SAS har inte råd att betala högre löner.
|
På Link
2024-11-12 16:22:04
|
SV: SAS Link Arlanda
Hej,
jag inser att jag var lite otydlig i mitt inlägg ang min ståndpunkt. Jag arbetar på Link i CPH och bor i Sydsverige, och jag är överlag ganska nöjd med min arbetssituation. Lönen en vanlig månad inkl normala tillägg ligger oftast på c:a 105.000-110.000 före skatt i SEK räknat, och med 7 veckors semester i variabel grupp samt 12-13 dagar ledigt per månad och vettig pension så kan jag inte klaga. Till dags datum har jag ej haft någon PR-dag heller som kapten. Dessutom är det skandinaviskt management och bra kollegor på flightdeck, vilket faktiskt har en stor betydelse för mig i vart fall. Visst, alla vill ha mer och det finns säkert mer lukrativa jobb om man vill pendla eller flytta utomlands eller sätta sig längst ned på Norwegian för att vänta i mååånga år på kapten i CPH, men jag trivs bra på SAS och Link. Det är såklart subjektivt men jag har inga planer på att flytta vidare inom kort tid. Därav är det inte jag som personligen klagar på mina T&Cs. (Och jag är ganska immun mot kommentarer om att lönen är peanuts, man tjänar bättre på McDonalds, att i Emirates tjänar man xxx tusen mm - är det bara lönekuvertet som räknas så är inte Skandinavien rätt ställe att flyga i).
Däremot anser jag helt klart att villkoren som erbjuds på ARN och OSL/BGO är för dåliga rent lönemässigt och det känner företaget till, men man försöker iallafall. Därför är det bra att många tackar nej pga lön och villkor för det kommer att sätta press på företaget / marknaden att bättra det efterhand för ARN/OSL/BGO. Det är rätt att man gräver djupt i CV högen för att hitta folk, däremot är rektyteringsteamet oberoende och därav har fail rate varit bitvis mycket hög - de tar inte hänsyn till hur behovet ser ut, utan endast till att vi anställer rätt människor utifrån deras bedömning.
Ang hur man ska tackla det hela så är jag av uppfattningen att man har rätt att tacka nej till erbjudande om anställning om man anser att lön och villkor inte är bra nog - man har ingen skyldighet att arbeta hos oss. Det som däremot är tröttsamt är folk som skriver på ett anställningskontrakt med kännedom om vad som gäller, och sedan börjar klaga högljutt på hur det ligger till. Gällande att arbeta extradagar är detta ett fritt val för individen och fridagsarbete täcker bara akuta problem för dagen för företaget. Det är inte ett sätt att försöka förhandla anställningsvillkor enligt mig så länge man är i fredstid, dvs har ett giltigt avtal. Jag vet att facken jobbar på sin front med det hela, men med tanke på att avtalet gäller till 2027 så varken kan man framtvinga eller uppmana till aktioner som kan skada företaget. Någonstans är det ju trots allt så att vi som har accepterat villkoren och valt att ta anställning (frivilligt) har också ett ansvar och intresse för att företaget går någotsånär bra. Däremot är jag helt övertygad om att avtalet som vi har idag inte kommer att överleva till 2027, men det är min personliga reflektion.
|
@På Link
2024-11-12 20:37:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Grattis! att du lyckats hitta det lilla "kryphålet" i SAS avtal, dvs vara Svensk, bo i södra Sverige och jobba i Köpenhamn. Där är lönen "ok". Men som Dansk är lönen ganska medioker på SAS Link i Köpenhamn. Lönerna på SAS Link Arlanda som denna tråden gäller, är under all kritik som du själv nämner. Tråkigt att se att SAS missar duktiga piloter som tackar nej på grund av dåliga löner.
Visst kan ni anställda undvika att arbeta lediga dagar som ett inofficiellt sätt att visa missnöje. Det finns inget krav i avtalet att man ska arbeta lediga dagar.
|
J
2024-11-13 08:35:57
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad skulle SAS lön motsvara om man räknar med faktorer som att du jobbar kvällar/helger/före klockan 6, högtider, röda dagar, borta hemifrån, i bullrig miljö, risken att bli av med jobbet av medicinska skäl, löneavdrag på vintern med mera? 29000kr före skatt?
|
J
2024-11-14 08:40:35
|
SV: SAS Link Arlanda
Om man är på slinga hela tiden borta från Arlanda, faller inte det enda argumentet ”att få komma hem” då? Varför skulle man göra det i ett variabelt schema när man kan få fast schema och högre lön på kontinenten? Det verkar hål i huvudet.
|
@J
2024-11-14 10:13:03
|
SV: SAS Link Arlanda
Eller bara ta samma jobb [DEC SAS Link] i Köpenhamn och tjäna 105-110' Sek per månad istället för 65-70' Sek på Arlanda. Galet att SAS missat så fullständigt i sin lönesättning.
|
Konsulten
2024-11-14 11:08:27
|
SV: SAS Link Arlanda
Lönen är inte 105-110 tusen kronor i Köpenhamn.
|
Xfly
2024-11-14 19:47:02
|
SV: SAS Link Arlanda
Haha, att en Link kapten skulle ha över 100k är rent påhitt. Eller ja, 100k om de säljer sin själ och jobbar på många av sina lediga dagar.
|
@Konsulten
2024-11-15 00:07:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Jodå, strax över 100k+ per månad om man räknar om till Sek ligger SAS Link Kaparna på i Köpenhamn.
|
Lego
2024-11-15 09:48:05
|
SV: SAS Link Arlanda
@Konsulten
Stämmer med strax över 100.000 sek per månad i CPH inkl genomsnittliga tillägg. Växlingskursen är ju ganska bra just nu (och har varit de sista åren)
|
DKK vs SEK
2024-11-15 09:51:50
|
SV: SAS Link Arlanda
105-110 tkr stämmer ganska bra om man räknar om lönen från DKK til SEK. Detta inkluderar standardtillägg för en månad.
|
NAX
2024-11-15 12:13:54
|
SV: SAS Link Arlanda
En styrman på norwegian har 100k/månad i Köpenhamn. En kapten på Norwegian har över 2 miljoner per år. Måste kännas tufft att ha halva lönen för ett hårdare jobb.
|
nonPF
2024-11-15 15:30:19
|
SV: SAS Link Arlanda
Omräknat till SEK inkl tillägg ungefär: SAS Link Kapten CPH ca 100-105' Sek SAS Link Kapten ARN ca 64-69' Sek SAS Link Kapten OSL/BGO ca 66-71' Sek
BINGO!!!
|
L @Pelle
2024-11-15 16:32:08
|
SV: SAS Link Arlanda
Ja, Link är en annan historia. Jag syftade på SK/Connect och där delar vi uppfattning. Däremot är det inte 15% lägre lön, utan 5. Och fryst lön ett antal år som nyanställd... Inte helt ovanligt med olika pay scale i andra bolag beroende på hur stort flygplan du flyger så det är lite väl magstarkt att säga att man offrar sina nya kollegor för egen vinnings skull. Swedair på sin tid hade också hängavtal på SAS, så varför skulle inte Link kunna ha det idag?
|
@nonPF
2024-11-15 21:29:31
|
SV: SAS Link Arlanda
Vad i hela världen har hänt hos SAS? Ska en erfaren kapten gå till SAS Link på Arlanda för runt 65.000kr/mån? Med fryst lön i 4-5 år och 11 månaders lön om PRdagar nyttjas. Det låter som en styrmanslön.
|
Affe
2024-11-16 00:29:14
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Links lönebild i Stockholm är riktigt dålig. Hoppas inte att folk söker detta. Undvik, avböj och tacka nej.
|
@ L @Pelle
2024-11-16 08:42:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Ingångslönen för SAS Link Kapten Stockholm är fn 13% lägre än Kapten på Main/Connect Stockholm. Den skiljer sig något mellan olika lönesteg så 10-15% lägre lön är korrekt. SAS Link har 14 lönesteg och Main/Connect 24 steg. Topplön Link ca 76' och topplön Main/Connect ca 100' enligt 2022 års avtal.
|
ove
2024-11-16 16:08:39
|
SV: SAS Link Arlanda
Riktiga SAS kaptener tjänar alltså 32-33% mer på högsta lönesteget jämfört med en SAS Link Kapten. Stor skillnad på årslön.
|
Piotr
2024-11-16 18:34:08
|
SV: SAS Link Arlanda
Varför skriver ni alla vad en pilot på CPH tjänar i SEK?! Kan ni snälla hålla er till DKK i Danmark och SEK i Sverige.
|
weekend
2024-11-16 23:34:48
|
SV: SAS Link Arlanda
NINE TIMES OUT OF TEN, BEING SHORT STAFFED IS A BUDGETING DECISION MADE AT YOUR EXPENSE. DON'T HELP A COMPANY SAVE MONEY BY ALLOWING THEM TO OVERWORK YOU.
|
VIR
2024-11-17 00:48:22
|
SV: SAS Link Arlanda
65 000kr motsvarade alltså 52 000kr år 2020 enligt Statistiska Centralbyrån SCB! SAS, hallå? Lycka till att hitta folk som kommer att ligga ute 5 nätter i rad med variabelt schema. Då jobbar man kortare slingor på Virgin, OCH tjänar mer som styrman. Vänta bara tills dom beryktade obetalda dagarna kommer mer 20% löneavdrag per månad. Vilket karriärshaveri att ta det kaptensjobbet…
|
Oscar
2024-11-17 09:30:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Det finns nog ingen vid sina sinnes fulla bruk som tar en DEC på Link i ARN med de lönevillkoren. CPH möjligen (om man bor i Sverige) men annars nej tack. Tänk även på att möjligheten att gå vidare från Link till SK/Connect är mycket begränsade trots att detta framhålls som en jättefördel. Du är seat locked på Embraern i fem år, och sedan är det max 14% av Link piloterna som kan söka över. Så räkna med många år innan Airbus short eller longhaul blir aktuellt, men det sägs det inte så mycket om. Vidare berättas det inte så mycket om PR dagarna, dvs upp till 15 obetalda dagar per år, motsv ca 80% av en månadslön som företaget kan dra av. Inte många rätt här inte…
|
@VIR
2024-11-17 09:52:03
|
SV: SAS Link Arlanda
Häpnadsväckande låga löner hos SAS Link. Styrmansnivå. Undra om SAS avsiktlig sätter låg lön för att inte få några sökande och sedan kunna skylla på den så kända 'pilotbristen' som inte finns. Vill man ha duktiga och ambitiösa kollegor så är det viktigt med sunda villkor och löner.
|
@Oscar
2024-11-17 10:08:56
|
SV: SAS Link Arlanda
15PR dagar x 6,4% = 96% av en månadslön. De kan nyttjas Sept-Maj. Max 3 PR dagar per månad kan dras på lön. 5 PR kan läggas ut per månad men då dras 2 månaden efter. Räkna med 11 månaderslöner som pilot hos SAS. Ett lågvattenmärke.
|
@Oscar
2024-11-17 10:21:19
|
SV: SAS Link Arlanda
Bond 3år, seatlock 5år, max 14% kan flyttas från Link till SK/Connect "OM" behov finns. 15pr dagar. 11 månadslöner som är låg. Variabeln schema. Inga flygplan i ARN = konstant ute på slinga. Inga fördelar i SAS Link.
|
Leif D
2024-11-17 10:57:55
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS kan vara lugna. Det finns 100-tals piloter som ser SAS som en livsstil och kommer att ta jobben om dom är kvalificerade. Dock blir det inte som förr igen med korta arbetspass, många lediga nätter på stop och nya designade uniformer och pilotglasögon var femte år.
|
Oscar
2024-11-17 13:48:35
|
SV: SAS Link Arlanda
Svar till @Oscar,
Yes, det du skriver stämmer, du var bara lite mer exakt med siffrorna än jag. Men helt rätt!
|
Pilot
2024-11-17 16:32:38
|
SV: SAS Link Arlanda
Livstil och SAS i samma mening? Schemat är ju inte direkt magiskt och har man råd att vara ledig om man inte gjort sina år i sandlådan innan?
|
Kungen
2024-11-17 22:22:37
|
SV: SAS Link Arlanda
Jag tjänar mer som styrman är vad jag blev erbjuden som kapten på Link.
|
Polish
2024-11-18 22:05:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Som tidigare redan konstaterat. SAS är numera ett förfinat Ryanair, dit nyutexade pilot går. De med erfarenhet söker sig till annat eller lämnar. De äldre som är kvar, är de som snart går i pension och fortfarande har bra avtal.
|
@Polish
2024-11-19 14:37:43
|
SV: SAS Link Arlanda
Kan säga att det inte är ett förfinat Ryanair, är värre än Ryanair med råge, nästan halva lönen jämfört med Ryanairpiloterna på Arlanda och massor med overnights vilket inte händer ofta på Ryan. Dessutom har pilotomsättningen på Ryanair gått ner på senare tid då avtal blivit bättre. Vissa av besättningarna Ryanair har på Arlanda har mer erfarenhet än vissa besättningar på SAS vilket man inte såg förut.
|
ryr
2024-11-19 20:51:14
|
SV: SAS Link Arlanda
Ryanair är rena kanonjobbet jämfört med SAS. Tyvärr men sant. En Ryan FO har liknande lön som nya direct entry Captains på SAS Link.
|
Xf
2024-11-24 21:50:30
|
SV: SAS Link Arlanda
Nu finns det gott om Kaptener och Styrmän från det konkursdrabbade Xfly. Bara för SAS Link och BRA att välja och vraka. De går säkert med på de tvivelaktiga avtalen och lönerna som SAS Link erbjuder.
|
@Xf
2024-11-25 11:35:52
|
SV: SAS Link Arlanda
Tyvärr är det så, svenska bolag fortsätter leda race to the bottom, skam att folk tar dessa kaptensjobb, förstör för alla inblandade
|
@Xf
2024-11-25 17:21:12
|
SV: SAS Link Arlanda
Flera från Xfly har redan varit på intervju hos SAS och inte klarat. Så det finns nog inte allt för många kvar att hämta. Tveksamt om Estländarna vill pendla till Arlanda/Oslo/Köpenhamn. Duktiga piloter från Xfly har redan lämnat skeppet innan det kapsejsade.
|
@ @Xf
2024-11-25 23:19:16
|
SV: SAS Link Arlanda
Håller med om att SAS för tillfället leder ett "race to the bottom" gällande löner och villkor. Det kommer avspegla sig på kvalitén på de som anställs. Det sägs redan i leden att man inte når sina kvalitetsmål. En Main Carrier i Skandinavien skall erbjuda drägliga avtal för sina anställda. Men att beskylla de som tar ett jobb där är nog fel väg. Det står alla fritt att välja. Men de som går dit bör vara medvetna om de usla lönerna och inte börja klaga när man väl startat och sitter fast i bond. Däremot borde facken arbeta aktivt mot det detta men tyvärr är inte fallet så. Men desto fler som avstår och tackar nej leder till att SAS tvingas förbättra villkoren.
|
cv
2024-11-26 09:58:07
|
SV: SAS Link Arlanda
Ska mycket till innan SAS justerar sina villkor. Man letar bara lite längre ner i CV-högen och när folk tackar nej skyller man bara på den globala pilotbristen som inte existerar. Varför rannsaka sig själva. SAS HR tror att alla vill jobba på SAS men verkligheten ser lite annorlunda ut idag.
|
Jet Pilot
2024-11-26 13:36:56
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS agerar som att man inte vill ha direct entry captains till SAS link. Va själv på intervju men lönen för Arlanda eller Oslo är inte hållbar så tackade nej och stannar på mitt nuvarande bolag.
|
Sv Jet Pilot
2024-11-26 13:57:37
|
SV: SAS Link Arlanda
Var du missnöjd med ditt nuvarande jobb eftersom du sökte jobb på SAS!
Eller varför sökte du?
|
Jet Pilot
2024-11-27 12:55:09
|
SV: SAS Link Arlanda
Inte missnöjd med nuvarande, försökte komma hem men halverad lön går inte.
|
J
2024-11-28 00:14:51
|
SV: SAS Link Arlanda
Att söka jobb på Link Arlanda är nog inte helt som att komma hem som man kan tro. Man får bara sin passiva biljett till sin ”riktiga bas” betald. Variabelt schema med förseningarna som vädret här i norr kan medföra är inte att leka med..
|
@J
2024-11-30 13:19:46
|
SV: SAS Link Arlanda
Som ni säger. Check in dag 1 på Arlanda och check ut dag 5 eller 6. Bara packa väskan och räkna med att vara borta mycket. Dock till en mycket lägre lön på Arlanda mot vad SAS Link kollegorna i Köpenhamn har.
|
X
2024-12-02 12:27:23
|
SV: SAS Link Arlanda
SAS Links räddning verkar vara att Xfly gick i konkurs. Får se hur länge den nya personalen känner sig nöjda med en betydande löneminskning.
|
Tillbaka