SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum |
7 november går sista flighten. Väldigt konstigt med tanke på det enorma upptagningsområdet! |
|
|
Andreas
2024-10-09 18:40:34
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Konstigt? Du har inte märkt att europeiska bolag en efter en lägger ned Kina-linjer?
Jag tycker att det låter rimligt att det inte går att konkurrera med å ena sidan de kinesiska bolagen som flyger raka vägen över Ryssland till en mycket lägre kostnad eller å andra sidan bolagen i Persiska viken som flyger ungefär samma omväg som de europeiska bolagen.
|
PVG
2024-10-09 19:14:30
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Tråkigt, men Kina är inte vad det var för 10 år sen för flygbolagen.
|
Alex
2024-10-09 21:55:24
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Trist men ingen jätte skräll. SAS ställer sig till en lång rad av europeiska bolag att dra ner eller helt sluta flyga på Kina. LOT har idag meddelat att de lägger ner sin rutt till Peking, Lufthansa har dragit ner kraftigt och lagt ner FRA-PEK. BA slutar flyga på Peking och Virgin Atlantic lagt ner sin rutt till PVG.
Antar flygplanen gör bättre nytta på andra destinationer och att konkurrera med kineskia bolag är svårt när de har 2-3-4h kortare flygtid per väg
|
anon
2024-10-09 23:55:11
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Konkurrensen med kinesiska bolag är för mycket då kineser skiter i kriget i Ukraina. Att europeiska bolag lägger ned rutter till Kina är inget nytt.
|
Nykvist
2024-10-10 03:07:19
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Just Kina är svårt att konkurrera på. Då kinesiska bolag flyger över ryskt utrymme och sparar massor med tid och pengar. Och ja, upptagningsområdet är enormt. Över 25 miljoner .bara i Shanghai.
|
ESGG
2024-10-10 07:26:15
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Många europeiska bolag droppar flighter till Kina just nu... BA justerar i sin linje mellan London - Peking, Virgin slutar mellan LHR-PVG och KLM jagar EU om att förbättra konkurrensen mellan kinesiska och europeiska bolag. Allt tack vare att Ryssland infört sanktioner mot europeiska flygbolag. Så upptagningsområde eller inte, så länge ryskt flygrum är stängt så kommer resor till Kina inte vara vidare lönsamt för europeiska bolag.
https://simpleflying.com/klm-asks-eu-measures-unfair-chinese-competition/
|
pf
2024-10-10 08:13:37
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Tydeligvis kan man få bedre lönnsomhet med å ha et luftfartöy på annen rute, uten langt bakkestopp som i PVG.
|
frasse
2024-10-10 11:37:39
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@pf. Du menar mindre förluster? Ingen av SAS långlinjer ger plusresultat. Bara en tidsfråga tills hela långlinjenätet läggs på "hold".
|
cph4ever
2024-10-10 15:05:09
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@frasse! Du borde bli flyganalytiker med dina profetsior! Klart att SAS långlinjer snart läggs ned med tanke på att man precis öppnat ATL,öppnar SEA igen till våren en A330 snart på väg in plus ytterliggare 2 A350 2025.
|
Realist
2024-10-11 07:14:13
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@cph4ever. Håller till viss del med om det Frasse säger. Det handlar väl om Nya SAS överhudtaget kan bli lönsamt inom två år. Om inte kommer bolaget att upphöra den dag AF/KLM drar sig ur pga att SAS fortsätter vara ett förlustbolag. Att som du fortsätta drömma om att Nya SAS kommer att se ut exakt som det gjort de senaste åren är inget annat än drömmar så länge SAS inte blir ett helstatligt danskt bolag. Långlinjer är extrem högrisk för ett bolag i deras sits.
|
pf
2024-10-11 10:54:13
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Realisten, tror vi kan få se flere slike rutestopp, SAS må veie alt i lönnssomhet.
Tror nye eiere i SAS vil föle seg frem kommende vinter, tjene penger sommer 25 og se på erfaringer vinter 25-26.
|
Beläggning
2024-10-12 08:38:55
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Min känsla säger att det finns fler linjer som har dålig beläggning.
|
frasse
2024-10-12 09:03:32
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
SAS långlinjetrafik är inte lönsam. Punkt slut. Konkurrensen från AMS, FRA, MUC, ZRH, HEL, CDG, REK,DXB och LHR är knivskarp. Att exempelvis ha en olönsam cargo-hub i CPH är också helt uppåt väggarna. OSL/BGO och ARN är betydligt större upptagningsområde för cargo. De danska delägarna i nya SAS kommer att få mycket svårt att övertala de andra nya ägarna om att fortsatt en långlinjehub i CPH som omöjligtvis kan bli lönsam varken på kort eller lång sikt. Att vissa linjer har hög beläggning under vissa sommarmånader räcker inte för att skapa lönsamhet. Det enda som kan hålla kvar SAS långlinjer är om danska staten pumpar in mer pengar för att skydda arbetsplatser men detta kommer ej att godkännas av EU-kommissionen.
|
pf
2024-10-12 09:29:12
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Leste et sted at Air Serbia skulle starte opp BEG-PVG v.v.
Var det 2-3 ggr/vecka ?
De har nok flygingene i russisk luftrom.
|
pf
2024-10-12 10:37:43
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Frasse, AMS og CDG konkurranse?
Du vet vel hvem de nå er i allianse med ? Nå komplimenterer SAS de städerne.....
|
frasse
2024-10-12 13:33:17
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@pf. De flesta som flyger långlinjer ofta vill vara säkra på att komma fram även om det uppstår förseningar i anslutningsflyg eller inställda flyg till den aktuella destinationen. Flyger du via AMS eller CDG istället för via CPH slipper du vänta 1-3 dygn på nästa avgång till din slutdestination.
|
Andreas
2024-10-12 14:26:10
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
frasse: Är det "punkt slut" ni säger nuförtiden? När jag var liten sa andra sandlådebarn "100 gånger mer än vad du kan säga" för att "vinna" en diskussion.
Konstigt att man kan vara så definitiv när man bara gissar...och ens gissning dessutom är helt uppåt väggarna orimlig.
|
Johnny
2024-10-12 16:35:02
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@Frasse dina påståenden får stå för dig. du hartydligen inget annat än magkänsla att komma med. Kombinerad med Stockholmsk missunsamhet. CPH- Shanghai Pudong går inte bra. Men stort sett alla USA linjer från CPH går bra, det vet jag.
Det är ganska tröttsamt med alla dessa bittra Stockholmare , som gör allt dom kan för att såga SAS långlinje verksamhet från CPH. SAS behöver bli lönsamt, det vill alla nya ägarna, också danska staten. Så om långlinjerna verkligen var en förlust affär så verkar det jätte konstigt att starta fler långlinjer, vilket man håller på med.
Ganska roligt med alla som inte fattar att det inte längre är politik som styr SAS. Det är lönsamhet fram för allt som gäller för nya SAS. Annars kommer bolaget att försvinna.
|
frasse
2024-10-12 20:52:26
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@Johnny. Och var och hur ser du lönsamheten komma och vad är det exakt som du uppfatatr att har förändrats? Att SAS öppnar nya långlinjer beror på att man samtidigt upphör med andra. Visst måste man försöka flyga låglinjer så länge man behåller flygplanen avsedda för långlinjer men hur det "nya" SAS skall kunna vända till lönsamhet utan mycket stora förändringar i linjestruktur och affärsmodell är inte uppenbart och en stor utmaning. Innevarande år hamnar förlusten på 4-5 miljardert. Det räcker inte med nya uniformer, en nygammal satsning på business class och stort fokus på CPH. Ett lönsamt SAS kommer att kräva ett helt nytt bolag och det behöver gå snabbt. Jag hoppas på att det lyckas men är mycket tveksam till de rent politiska beslut som den danska statens ökade ägande uppenbarligen kräver och medför.
|
Tant Anna
2024-10-13 10:22:44
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Finns det någon risk att SAS lägger ner långlinjerna från Arlanda och bygger ut ett större nätverk från Kastrup?
|
pf
2024-10-13 11:08:31
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Tant Anna, "som man roper i skogen får man svar" !
Risikoen vil alltid være der.
|
Johnny
2024-10-13 12:50:41
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@Frasse Kan hålla med om att mycket behöver förändras på SAS. Men tror du har missuppfattat danska statens inflytande. Danska staten är på inget sätt majoritetsägare, och blir det aldrig. danska staten kan inte blockera för åtgärder som måste till för att få bolaget at bli lönsamt. Man har väl heller ingen intresse av detta. Om planerna lyckas kommer SAS att stå starkt när AF - KLM blir majoritetsägare, och på sikt troligen hel ägare.
|
frasse
2024-10-13 21:20:49
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@Johnny. AF/KLM har option på att köpa upp sig till 49 % max inom knappt två år. Om de ska ta över helt måste de köpa danska statens aktier men dom kommer aldrig att sälja. Därav min pessimism angående danska statens ägande.
|
Fd SAS
2024-10-14 09:17:18
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Har svårt att se ett lönsamt SAS med den låga produktivitet och stora vilja att gå på fackliga möten som kännetecknar SAS personalen i CPH. Och på det så förlorar SAS en stor del av alla transit passagerara ifrån Sverige och Norge. Finns ingen anledning att åka via CPH när man kan flyga direkt ifrån ARN och OSL eller via större hubbar med bättre anslutning och desutom ofta billigare än SAS. Skåningar åker såklart ifrån CPH men det finns ett Sverige norr om Jönköping ochså där CPH inte är ett alternativ man tänker på i första hand.
|
pf
2024-10-14 09:20:02
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
LOT, Polen, er siste som går ut, de stopper Warszawa-Bejing v.v.
Det som bör vekke opsikt, er at LOT booker om sine pax til kinesiske selskaper.
Altså er risikoen der, for at disse kan få en tech landing på russisk lufthavn, og at man som NATO-lands borger svært ufrivillig havner i Russland.
Stor skam over LOT. Særlig etter at f.eks polsk ambassadör til FN, for ikke lenge siden yttrende sterke meninger mot Russland !
|
Andreas
2024-10-14 19:29:20
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
frasse: Vad är din källa till att AF-KL har option på att maximalt köpa upp sig till 49% ägande? Det har skrivits i media att de tittar på att köpa sig till _minst_ 50% ägande. Med de andelar som nu ägs av Castlelake skulle AF-KL hamna på en ägandeandel på 51,9%. Om man lägger till Lind Invests andelar hamnar man på 60,5%. Danska staten äger bara 25,8%.
|
frasse
2024-10-14 22:34:36
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Att danska staten äger 25,8 % innebär att de har en "corner" i det nya SAS. Detta innebär att Air France/KLM inte kan ta över bolaget helt utan utan att danska staten säljer. Visst kan de gå över 50 % men detta kräver ytterligare godkännande av EU-kommissionen och det finns ingen anledning att gå längre så länge ägarandelarna är som dom är. Om AF/KLM kunde ta över bolaget helt utan danska statens corner-position skulle framtiden för SAS vara en helt annan. Nu har man en betongkloss runt foten i form av danska statens ägande.
|
Johnny P
2024-10-15 17:15:18
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@Frasse, För det första äger amerikanska kapital fonden Castlelake över 30% av SAS , det skulle då räcka att dom säljer till AF-KLM för att AF -KLM skulle få äga majoriteten av aktierna, senfinns ju dom kreditorerna som har fått aktier. Tycker det vore önskvärt om danska statens ägande reducerades, viket kanske också händer. För det andra får inte danska staten att få majoriteten vilket betyder att dom inte kan blockera någonting. SASär ett privat aktiebolag.
|
Daniel
2024-10-15 18:22:39
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@FD-Sas - jeg kan fortælle dig at SAS har en tårnhøj belægning på deres LH ruter, også blandt nordmænd og svenskere der flyver via København. Det er på ingen måde billigere at flyve over Frankfurt eller Amsterdam, tværtimod. At SAS lukker Shanghai er en naturlig konsekvens af at man skal bruge næsten 8 timer ekstra tur/retur for at flyve uden Rusland
|
frasse
2024-10-15 19:53:04
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Det räcker med det ägande danska staten just nu har i SAS för att stoppa ett övertagande av Air France/KLM. Dock får vi vänta i ytterligare 1,5-2 år innan är vi får veta om AF/KLM kommer att vilja köpa upp sig i SAS. För detta krävs att SAS kan visa lönsamhet och det är inte helt enkelt att gå från en förlust på 4-5 miljarder (innevarande år) till en hållbar lönsamhet. Dessutom kommer det i högsta grad vara beroenda av hur AF/KLM kommer att vara lönsamma de närmaste åren. Namnen i den nya styrelsen i SAS (som saknar representanter från Sverige och Norge förutom ett par fackliga representanter) imponerar inte på papperet och kommer att ha stora påtryckningar från den danska staten. Air France representant är en s.k. "stabsnisse" som knappast kommer att göra underverk.
|
pf
2024-10-16 10:36:25
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Frasse, Norge og Sverige eier minimalt av SAS, og kan ikke kreve Styrerepresenrasjon.
Det nye privateide SAS er ikke et A/S. Selv om jeg ikke kjenner svensk aksjelov, SAS er ennå registrert i Sverige, kan da neppe de ansatte kreve styreplasser.
|
Aviation
2024-10-16 16:53:58
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Både Lufthansa og Air France-KLM er ute i pressen i dag og forsøker får EU og egne myndigheter enten til å nekte alle flyvninger til Europa å gå over Russland og/eller å begrense kinesiske selskapers adgang til Europa, gjennom f.eks begrense de bilaterale avtalene
|
frasse
2024-10-16 18:09:08
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
@pf. Om det inte är ett A/S eller AB vad är det i så fall? En statlig myndighet, ett personalkollektiv eller en ekonomsk förening? Jag tror du har missat något. Alla stora bolag i Sverige och Danmark är aktiebolag. Enligt pressreleasen om nya styrelsen i SAS fanns tre representanter från facket i nya styrelsen - en från Danmark, Norge och Sverige respektive.
|
pf
2024-10-17 14:41:53
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Frasse, jeg må gi deg helt rett med personalrepresentanter i SAS's styrelse.
Jeg satt med gammel info. Ref https://www.sasgroup.net/about-sas/board-and-management/sas-board-of-directors/ for styrelsen.
|
sv pf
2024-10-17 16:40:57
|
SV: SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum
Skall man deltaga i en diskussion, då är det viktigt att man har färsk information. Kanske en nyhet för dig - men självklart för de flesta upplysta.
|
Tillbaka