Tråden startades av: Grinchen  2024-10-23 15:23:41
Utbildningsväg efter LAPL(A) 
Hej högt värderade läsare & skribenter på flygtorget!

Jag är en 18-åring som häromdagen flög upp för ett LAPL A- cert med godkänt utfall:)

Mitt mål är att så småningom flyga kommersiellt. Om det är att flyga pax för SAS, eller postflyg i Indonesien kvittar, så länge jag får flyga. Nu till min fråga.

Vad gör jag nu?

Klurig fråga kanske, men det jag söker efter är tips på hur jag ska gå till väga för att på så kostnadseffektivt sätt som möjligt, inom tidsspannet på 5 år, sitta med ett CPL+MEIR i handen.

Att uppgradera till PPL från LAPL, samt bygga ut med NQ verkar ju vara ett bra första steg. Finns det något sätt man kan kombinera de två utbildningarna för att reducera kostnaden/nödvändig flygtid?

När detta sen är gjort står jag inför valet om IR innan CPL. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv, är detta ett klokt val? Att skaffa BIR, alt CB-IR verkar ju också vara ett alternativ. Som sagt, ur ett rent ekonomiskt perspektiv, finns det något tillvägagångssätt som gynnar plånkan lite extra? Det krävs ju ett antal timmar innan CPL går att införskaffa. Att beta av IR utbildning innan kanske gör så att man på så sätt sparar en slant? Med time-building inför CPL, kan det vara klokt att bygga ut med UL för att i princip halvera block-kostnaden?

Sen ATPL-teori såklart. Kanske bra att ha det innan IR utbildningen? Narcissiskt nog ser jag mig själv som en ganska smart kille, så mitt enda fokus här är att göra det så billigt som möjligt.

Även ME. Hur ska jag tänka här för att göra det lite extra billigt?

På förekommen anledning undanber jag känsloladdade utfall och värderingar. Kanske kan några kloka svar även hjälpa andra framöver i samma sits.
Om någon kan hjälpa mig navigera denna djungel med regler och krav hade jag varit väldigt tacksam.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

TFHS
2024-10-23 16:30:48
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Sök till de statligt finansierade utbildningarna, TFHS mm. Du ska inte behöva navigera i regelverk om du är elev på en skola. Du behöver dina licenser och flygtid.
LAPL
2024-10-23 17:13:07
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Sökte TFHS men kom inte in. Men är oavsett vad inte sugen på ett MPL, utan vill ha ett CPL. Vill heller inte gå på någon integrerad utbildning, utan köra mitt egna modulära race
Uny
2024-10-23 21:03:49
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Grattis till ditt LAPL :) Om jag var i din sits skulle jag i första hand prova att söka in till de statliga pilotutbildningarna, det blir knappast mer kostnadseffektivt än så. Dessutom slipper du krångla med regelverk, i och med att dessa är integrerade program.

Mig veterligen är de enda möjligheterna just nu TFHS i Ljungbyhed (MPL) och UiT i Bardufoss, Norge (CPL). En del "konkurrens" på dessa programmen, men absolut inte omöjligt att ta sig in om man har motivationen, vilket du verkar ha.
Magnus
2024-10-24 07:29:48
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Hej.
Det finns många vägar att gå, det ena inte nödvändigvis bättre än det andra.
Givet om du kommer in på TFHS så slipper du betala för det men det är ett nålsöga som ska passeras.

Antingen kan du gå på en ATO och ta alla dina certifikat och behörigheter där, en integrerad utbildning.

Personligen valde jag olika skolor beroende på pris och rykte.
Jag tog mitt PPL hemma på den lokala flygskolan sen
så läste jag ATPL-teorin på en skola med gott ryckte, lite dyrare men bättre.
Sen drog jag utomlands och flög för mitt CPL+IR för det blev betydligt mycket billigare och kvalitén skulle jag säga var samma samma.
Sen i Sverige så flög gjorde jag min MEIR.
Så jag hoppade och studsade runt en del.

Har du ett läs huvud så läs ATPL på distans på Bristol, är nog det billigaste alternativet. Är du ung och bor hemma fortfarande så försök ta din PPL + Mörker på lokala klubben så sparar du iaf in boende pengar.

Angående ME är det inget du kommer flyga privat, vissa skolor skryter med att du får "si och så många timmar" två motor. Sanningen är den att inför din första typerating är kravet att du ska ha haft MEIR behörighet - den behöver inte vara aktiv. Så gör din utbildning på SEP och minimum MEIR så är du hemma.
Skillnaden vid motorbortfall i en liten DA42 eller liknande mot en B737 eller A320 skiljer sig ganska mycket även om principen är den samma.

ATP
2024-10-27 07:00:14
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Sök såklart de finansierade utbildningarna först ett par år, så stor skillnad om du kan slippa lånen du annars drar på dig av att betala själv.

Sen skulle jag absolut säga välj en integrerad utbildning även om det innebär inget tillgodoräknande av ditt LAPL. Du får ju dock ett försprång i början och enklare kommer komma in i utbildningstempot.

Detta är ett ärligt och noll känslomässigt tips, baserat på stor erfarenhet av utbildning av båda vägarna. Väljer du den andra och billigare vägen kommer du också lyckas såklart med jobb men det blir aldrig lika bra utbildning menar jag på (mer IFR, oftast mer ME, kortare utbildningstid på integrerad)
Meaow
2024-10-27 08:58:24
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
Ser att du har fått många bra svar här, men tänker att även jag hoppar in med min åsikt här.

1. Sök TFHS, kommer du inte in så är det fine. Men dumt att inte försöka. Själv ångrar jag lite att jag inte försökte flera gånger.

Kommer du inte in på första försöket kan du börja din plan om att betala och bygga din utbildning själv. Beroende på vilken utbildningstyp du väljer och hur intensivt du läser så kommer det ta mellan 2-5 år. Du kan då söka in till TFHS varje år. Skulle du komma in på TFHS efter något år så har du förhoppningsvis inte hunnit betala allt för mycket. Kommer du inte in på TFHS så har du fortfarande en bra utbildning i grunden.

2. När det kommer till om du ska välja modulär eller integrerad så finns det många åsikter. Själv gick jag integrerad då jag snabbt ville bli klar samt ville ha en utbildning som pågick 100% hela tiden. Nu i efterhand hade jag nog valt en modulär.

Med tanke på att du lägger mycket fokus på att det ska vara så billigt som möjligt så hade jag absolut kört på modulärt. Nu är jag inte expert på hur det fungerar med de olika licenserna. Men om möjligt hade jag nog tagit SEP IR så fort som möjligt. Att få mycket erfarenhet inom IR är alltid ett stort plus och din time building inför CPL blir även lite lättare då du inte är lika begränsad av väder.

Dock så tror jag att du behöver vara klar med ATPL innan ditt IR. Att börja tidigt med ATPL är aldrig fel och om du nu klarar det så skulle jag rekommendera distans pga priset.

Jag antar att du inte har tagit studenten än med tanke på din ålder. Men det kan vara bra att redan nu kolla upp de olika ATPL ämnena och försöka identifiera några som du tror kommer vara extra svåra för dig. Du kan sen köpa ATPL böcker (förslagsvis PadPilot) och börja läsa på lite extra. Det sparar både tid och pengar om du klarar alla proven på första försöket.

Sen spenderar du alla pengar som du sparat genom att ha valt en modulär utbildning på en Type Rating hos Ryanair. Då får du en väldigt bra grund i denna industrin.

Men som sagt, jag är ingen expert på modulär utbildning. Det finns nog väldigt många i det här forumet som har bra mycket bättre koll än mig. Men tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter och vad jag hade gjort i din sits. Lycka till!
Af
2024-11-01 22:14:27
SV: Utbildningsväg efter LAPL(A)
PPL och mörker kan funka, läs noga senaste FCL.210.A.
UL-tid får du bara räkna på EASA-flygplan för att förlänga behörighet eller befogenhet, inte för att bygga tid till annat cert se AMC till FCL.140.A.
Beträffande ME brukar det vara stor skillnad mellan att mata en Tecnam 2006 med soppa till två Rotax jämfört med två bränslekylda Lycoming.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev