Tråden startades av: Flygaren2  2010-11-23 08:01:55
LFV;s krig mot sina anställda 
Stora förseningar idag igen! Är det staffing idag igen?! LFV;s GD borde kanske krypa till korset och inse att slaget är förlorat. Jag har ingen lust att stå här och vänta! Hur lång tid kan det här ta, veckor, månader?!
Någon med insikt?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

FL
2010-11-23 08:05:47
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Seq No 065 State CHANGE
FMP ESOSFMP Published 23/11/2010 06:59
Regulation Id ES3823E WEF 23/11/2010 05:00
Flight Level ALL UNT 23/11/2010 15:00
Reason ATC Staffing


STOCKHOLM SECTORS 3 + 8

Seq No 066 State CHANGE
FMP ESOSFMP Published 23/11/2010 06:58
Regulation Id ES623E WEF 23/11/2010 05:00
Flight Level ALL UNT 23/11/2010 15:00
Reason ATC Staffing


STOCKHOLM SECTOR 6

Seq No 067 State NEW
FMP ESOSFMP Published 23/11/2010 04:10
Regulation Id ES723E WEF 23/11/2010 05:00
Flight Level 285- UNT 23/11/2010 09:00
Reason ATC Staffing


ESOS: SECTOR 7

Seq No 068 State CHANGE
FMP ESOSFMP Published 23/11/2010 05:34
Regulation Id ESSAEA23 WEF 23/11/2010 05:00
Flight Level 195- UNT 23/11/2010 11:00
Reason ATC Staffing


Passagerare
2010-11-23 09:49:44
SV: LFV;s krig mot sina anställda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8166041.ab
Passagerare
2010-11-23 09:51:18
SV: LFV;s krig mot sina anställda
http://www.expressen.se/nyheter/1.2224024/sjukdom-orsakar-forseningar-i-flygtrafiken
Fl
2010-11-23 10:03:02
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Enligt GD själv är dessa personalproblem endast denna månad (november) pga av internutbildning på atcc och avtalet ska vara klart innan nyår.

Vi anställda har extremt dålig koll på hur det går men centrala parter(agv och st centralt) ska träffas under dagen.

Om man fortsätter med att försöka sätta oss på pottan och trafiken ökar lär läget inte bli bättre iom att belastningen nu är hög. Och snösäsongen smyger sig på.
FL
2010-11-23 10:26:02
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Visst är det utbildningar på gång i Stockholm men det stora problemet är ju att vi går enligt AVA och att INGEN vill ställa upp och hjälpa till nu när arbetsgivaren har burit sig åt som man gjort. Informationen på intranätet om utbildning är ju ett klassiskt försök att mörka de verkliga problemen.
Verkligheten verkar komma ifatt GD nu! Alla de felaktiga beslut som han tagit under åren (rabatt på avgifter till flygbolagen mm mm) ger nu resultat. Personalen vägrar ta konsekvenserna för detta och då ser vi resultatet! Avgå GD!
Birgitta
2010-11-23 11:02:36
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Usch så besviken man blir på er flygledare. Bortskämda är vad ni är. Skyhöga löner, extra betalt så fort ni gör något mer än ert operativa arbete m.m. Har ni överhuvudtaget koll på hur vi andra i samhället har det? För betydligt mindre betalt och med långa arbetsveckor sköter vi t.ex. om väldigt sjuka människor med ett mycket stort ansvar. Hur skulle ni uppleva det om ni kom in på sjukhus och vi inte hade tid med er!! Vad jag förstått är det inte några orimliga krav som ställs på er utan enbart lite mer arbetstid som LFV vill ha, vilket inte kan vara så tungt när man utgår från 36 timmars vecka. Skärp er och inse hur bra ni har det!
Flygledare
2010-11-23 11:14:02
Re: Birgitta
Sök lite på youtube på runway incursion så kanske du förstår hur fel det kan gå när jag gör ett misstag på mitt jobb! Tur och skicklighet har räddat situationen många gånger men jag lever med detta varje dag och det går inte att jämföra med någon annan yrkesgrupp! Tro mig!

När Birgitta är redo att betala mer än 199:- för att flyga till London då kanske flygbranschen återigen kan bli sund och inte ständigt drabbas av ständiga försök att göra det billigare och mindre säkert. Piloter har under ganska många år drabbats av detta och tyvärr har man inte haft ett tillräckligt starkt fack som har stått emot detta vansinne!
FL
2010-11-23 11:30:22
RE. Birgitta
För att inte jobba inom flygbranchen utan i vården så verkar Birgitta väldigt insatt i våra arbetsvillkor. Kanske arbetar du på "sjukhuset" på Vikboplan. Var och en fri att utbilda sig och söka vilka arbeten man vill. Passar inte vården så har vi brist på personal. Och den landstingsdrivna vården är ju inte direkt känd för korta köer och väntetider.
FL
2010-11-23 11:46:36
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Ytterligare en aspekt av denna situation är att det finns ett antal tillgängliga flygledare med rätt behörighet att tillgå, som skulle kunna avhjälpa eller förhindra dessa förseningar. Men dessa jobbar i olika projekt.
Som de flesta vet vid det här laget gillar LFV i allmänhet och vår GD i synnerhet projekt av alla dess slag. Tyvärr drabbar det alltså resenärerna när LFV hellre prioriterar COOPANS, NUAC, NEAP, NEFAB, MINT, ROT, RTC och dylika projekt istället för att fokusera på kärnverksamheten, nämligen flygtrafikledning.
Uthyrning
2010-11-23 11:50:36
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Har hört att man ska låna ut personal till Irland. Har man verkligen brist då?
neggo
2010-11-23 11:54:45
SV: LFV;s krig mot sina anställda
lägg ner hela flygbranchen i sverige...det är ju mest fjollor som jobbar där! Sjuka och trötta i ögonen så fort ni måste jobba litet....usch!
Fl
2010-11-23 12:26:33
SV: LFV;s krig mot sina anställda
För att klargöra pågår det endast ett "krig" på muntlig nivå. Flygledare över landet har inte satt in några aktioner för att försämra läget eller "maskar" som vissa tror. Vi arbetar på enligt det gällande kollektivavtalet som blivit kastat i ansiktet på oss.
FL
2010-11-23 12:34:47
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det pågår inget krig, förutom muntligt, ännu...!
FL
2010-11-23 18:45:50
Aronsborg
Lite lustigt att det blev bekymmer att ta sig till chefsmötet i Aronsborg idag! :-)
Också FL
2010-11-23 19:01:38
Re:FL
Nu får du ta och ge dig. Det finns inget lustigt med denna situation. Alla är förlorare och ytterst i kjedjan är det passagerare som får lida. Även om jag håller med dig att LFV skall hållas ansvariga för hela situationen så kan jag inte se något komsikt i denna situation.
Också också FL
2010-11-23 22:20:02
Jo, det var roligt!
Nu får du ge dig! Det var ju skitkul!
Nils
2010-11-23 22:38:20
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Helt fantastiskt. Låt oss summera:

- Det råder stor brist på flygledare i hela Europa, inklusive Sverige.
- Flygledare tjänar apmycket mer utanför Sverige. Enkelt att flytta, samma certifikatregler. Bor man i Malmö kan man dubbla sin lön genom att dagspendla med tåget över sundet.

På LFV i Norrköping fattar man då det fantastiska beslutet att säga upp kollektivavtalet och försöka sänka (!!!!) lönerna. Mohahahaha.
Tomas
2010-11-23 23:28:30
Inch Allard - om Allard vill
I dessa tider med personalbrist OCH dålig ekonomi tar LFV nu in anbud på att hyra UT ett antal flygledare till Irland. Hur går det ihop sig?
-Vi tjänar pengar på dem vi hyr ut, tänker chefen. Att det sedan blir förseningsminuter är hemma drabbar flygbolagen och passagerare mer än LFV.
Inch Allard - som man säger i mellanöstern, men vad tycker egentligen SAS, Ryan, DLH och våra andra kunder som får vänta vid gaten?

Flygledare ARN
2010-11-23 23:43:21
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Flygledare, om det går fel på sjukhuset så kan patienter dö, minst lika allvarligt som ditt och mitt jobb så kom inte och spela dum.
LFV Nkpg
2010-11-24 00:46:50
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Hoppas att media tar upp och granskar LFV rejält i sömmarna. Det finns en hel del märkliga beslut och konstiga ageranden de senaste åren.

*Hur kommer det sig att, hur dålig ekonomi LFV än har, så kommer det aldrig nånsin på fråga att spara på eller ännu hellre lägga ner projektet ROT, Remotly Operated Tower. Ett kostsamt projekt som väldigt få i branschen tror på?
Det kan väl aldrig vara så att det är för att SAAB är med och driver projektet och att vår GD, som kommer från SAAB, sitter på en stor mängd SAAB-aktier som han vill ha största möjliga avkastning på?

*Hur kommer det sig att LFV mot alla odds bestämmer sig för att flygledarutbildningen ska förlängas med tre terminer (!) på Linköpings Universitet, ett lärosäte som ligger långt ifrån flygledarskolan på Sturup och som inte har någon tidigare koppling till flygtrafikledning?
Det kan väl aldrig vara så att det beror på att vår käre GD sitter i styrelsen för just Linköpings Universitet?

*Hur kommer det sig att LFV beslutade sig för att ta ut för lite betalt för flygtrafiktjänsten under åren 2009-2010? Ett agerande som till stor del förklarar dagens underskott och dåliga ekonomi. Är det vanligt att statliga affärsverk agerar kreditinstitut?

*Hur kommer det sig att huvudkontoret för NUAC, den stora överbyggnad av chefer som LFV och danska Naviair ansåg att de behövde för att spara pengar, måste ligga på ett av Stockholms finaste och dyraste lägen i nybyggda Stockholm Waterfront? Här ska svenska och danska chefer samsas på 1400 m2 på åttonde våningen är det tänkt. Internt har man flera gånger utan lyckat resultat försökt förklara varför det är så viktigt att det ligger just riktigt centralt i Stockholm. Det nämns aldrig hur dyr hyran är.

*Hur kommer det sig att lilla LFV i lilla Sverige med vår käre GD i spetsen, har ambitionen att vi ska driva utvecklingen framåt när det gäller att ta fram ny teknik för flygtrafikledning? LFV deltar idag i ett stort antal projekt på det området. Det tar stora resurser från den operativa driften. Senaste tidens stora förseningar på grund av underbemanning i kontrollcentralerna hade kunnat undvikas om några projekt hade avbrutits eller lagts på is och flygledarna i dessa projekt hade omfördelats till operativt arbete.
Är flygbolagen informerade om, och accepterar de i så fall, att LFV inte har en underbemanning egentligen? Det krävs bara ett nytt fokus och en omfördelning av flygledarna tillbaka till driften från projekten. Fokus på kärnverksamheten helt enkelt.

*Hur kommer det sig att LFV, på de tre år som har gått sedan det sist var ramaskri i pressen om den stora flygledarbristen, inte har lyckats lösa densamma? Det är fortfarande en konstaterad brist trots att man snart utbildat närmare 100 nya flygledare.

*LFV agerade synnerligen brutalt när man ensidigt sade upp samtliga lokala avtal veckan före midsommar 2010. Man bestämde sig dessutom för att inte låta de gamla avtalen gälla tills vidare under tiden som nya förhandlas fram utan dikterade helt nya "övergångsvillkor" som innebar kraftiga försämringar i form av bland annat längre veckoarbetstid och frysta löner.
I förhandlingarna har man sedan ställt en lång, lång rad av ormliga krav och besparingsåtgärder. Dessa vet man att facket aldrig kan gå med på och därför kommer förhandlingsprocessen bli extremt långdragen. Tills vidare gäller därför LFVs egenhändigt dikterade "övergångsvillkor".
Detta är inget annat än ett medvetet och fult (och möjligen också olagligt) sätt att införa försämringar utan förhandling med facket. Tyvärr för LFVs del kommer det troligen leda till en stämning med ett stort skadestånd som möjlig utgång. Detta kommer naturligtvis påverka ekonomin i LFV vilket kommer drabba flygbolagen och ytterst resenärerna när man måste höja avgifterna ytterligare för att täcka ett än större underskott.

*Hur kommer det sig att LFV bestämmer sig för att tills vidare stoppa all utbildning av nya flygledare? Detta när vi lider av ett underskott av flygledare i Sverige. Tyvärr är det även en global brist på flygledare. För varje försämring som kommer införas ökar risken att fler flygledare flyttar utomlands. Redan idag förlorar LFV drygt 1 % av FL-kåren varje år till länder som Norge, Danmark, Australien, Nya Zeeland, UAE osv.
Hur noga har man analyserat riskerna med att stoppa utbildningen? Och vilken beredskap finns för att hantera en situation där fler flyttar utomlands? Kommer LFV klara av att leverera flygtrafiktjänsten även med en förväntad trafikökning? Eller kommer det innebära en permanent kapacitetssänkning i svenskt luftrum?

Det här var ett axplock av frågeställningar som cirkulerar inom och utom företaget just nu.
Gammal FL på gården!
2010-11-24 06:57:56
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Härligt företagsklimat i LFV nu!!?? Får riktiga flashbacks till 70 och 80-talet när det verkligen var "vi och dom" Det tog dagens ledning ett halvår att riva ner förtroenden och den ömsesidiga respekt som byggts upp under några decennier. För att inte tala om slakten av ett rätt hyfsat varumärke i LFV.
Skulle gärna vilja veta hur man tänkte? För det är inte bara ekonomi som ligger bakom ledningens aggresiva beteende, det finns tydliga undertoner som vittnar om ett ledarskap med mycket tydliga gränser mellan medarbetare och chef.
Självklart har man infört ett nytt chefsrekryteringsprogram. Nu är det slut på dom "mjäkiga" GLANS-chefernas tid. Bara att önska lycka till med rekryteringen!! Vi får kanske fler robotförsäljare i leden.
Värderingsorden APA ekar lika iskallt som det är ute just nu.
Flygledare
2010-11-24 08:56:19
Re: Flygledare ARN
Ditt pompösa chefsämne! Jag tycker att det är lustigt att chefsmötet i Aronsborg blev påverkat INTE att andra passagerare blev drabbade. Det kan ju inte vara så svårt att förstå! Det var riktigt riktigt kul att cheferna blev försenade till detta möte!
FL
2010-11-24 10:06:09
Re FL Nkpg
Bra sammanfattning! Tyvärr är det nog så att vår käre GD inte kommer att förstå detta och ta ett steg tillbaka. Hans senaste nyhetsbrev indikerar ingen förståelse för att han har raserat ALLT förtroende. Ingen förståelse alls!
ESSA
2010-11-24 10:12:02
SV: LFV;s krig mot sina anställda
FL fick väl typ +25% i löneökning för ett par år sedan, det måste väl hjälpt från Willys till Heinz ketchup i alla fall?
FL
2010-11-24 10:25:23
Re: ESSA
40% var det!
F.D Lastare
2010-11-24 12:27:06
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Tyvär lider LFV idag av samma sjukdom som SGS länge lidit av. Ni har ju Tyvär ärvt vår käre schemaboss!
Han lyckades totalt köra SGS i botten sedan böt han till nya jaktmarker på luftis. undrar hur många hundratals miljoner han kostat bolagen de senaste åren?

Att sedan flygtorget lägger stor möda i att ta bort detta påstående per absolut tolkar jag som bekräftelse på detta faktum!
FL
2010-11-25 16:44:07
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Förseningar på ESSA idag? Verkar finnas en otroligt stark ovilja att hjälpa LFV! Vem ska ställas till svars för detta? GD är väl den som ytterst är ansvarig för detta krig? Tror inte att denna GD förstår att han kört huvudet i en betongvägg. Så det kommer säkert att dra ut på tiden och 10.000-tals passagerare kommer att bli lidande! Vilken minister borde ta tag i detta?
FL
2010-11-25 18:23:26
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Just idag var det nog snön som orsakade förseningarna.

Närmaste dagarna är avgörande för hur det kommer att gå. Om LFV kan erkänna sitt misstag eller om detta ska vara till nästa sommar... GD vet ju hur det kan gå om flygledare är sura inför sommaren/chatersäsongen!
Kilo Lima
2010-11-25 18:32:19
SV: LFV;s krig mot sina anställda
LFV snålar med dom som gör jobbet och premierar dom som kostar pengar.
På Produkter och tjänster Sturup har man i stort sett sagt upp 4 simulatorpiloter. Dessa personer är i sammanhanget lågavlönade 26000/mån.
Är det med dessa 4 du ska få LFV på fötter?
Att man sedan går och biter handen på oss flygledare som "föder" firman är väl inte direkt fördelaktigt. Varken för LFV eller flygsäkerheten som vi stolt går i bräschen för.
Det är nog dax att se om sitt eget hus på Vikboplan och börja skära på rätt ställe. Ett HK med pappersvändare som håller varandra om ryggen fram till pension gynnar inte LFV.
Inget annat företag hade låtit en styrelse sitta kvar som har drivit en firma i botten på det här viset. Dessutom är det högst anmärkningsvärt att ingen ställs till svars.
Visst hade JAS39 killen från Flygvapnet som höll föredraget mer rätt än han kunde ana när han frågade vad LFV egentligen stor för, ja just det INGENTING.
Kanske dags att maila Janne Josefsson?
Tf025
2010-11-25 23:50:34
SV: LFV;s krig mot sina anställda
LFV Nkpg,
Intressant läsning!
LFV Nkpg
2010-11-26 00:24:06
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Tackar. Ja jag försökte dela med mig av information från insidan.
Hade LFV varit ett privat vinstdrivande aktiebolag är jag säker på att GD hade fått lämna posten för länge sedan. Vårt problem är att det inte finns någon insyn i LFV. GD driver en egen linje och plöjer ner miljoner och åter miljoner i projekt samtidigt som kontrollcentralerna är underbemannade år efter år. Ingen av människorna runt omkring honom säger emot och därför får eländet fortsätta. Eftersom han är så långt från kärnverksamheten har han antagligen ingen koll på att hela flygtrafikledningen har fungerat så pass bra de senaste tre åren tack vare att många har jobbat mycket övertid. För varje nycheckad flygledare har en gammal kunnat flyttas över i projekt. När nu flygledarna, efter det uppsagda avtalet och de omfattande kraven, sätter ner foten och, i den mån de kan, vägrar jobba övertid blir det kaos igen. Och störst förlorare är som alltid resenärerna. De för vilka LFV finns till.

LFVs räddning som jag ser det från insidan är att allt kommer upp i ljuset. Jag är inte övertygad om att GD måste avgå, men någon uppifrån borde komma och ta honom i örat och fråga vad han håller på med. En rejäl kursändring är direkt nödvändig som det är nu. Flygtrafikledning är vad LFV först och främst ska syssla med. Fokus på kärnverksamheten.
Helgonet
2010-11-26 03:27:23
Byt forum!
Bitgitta och Neggo:

Ni är tyvärr inne på fel forum! Försök hitta ett som avhandlar era intressen.
FL
2010-11-26 10:12:09
Re: Nkpg
Har du eller någon annan koll på om GD förstår vad han ställt till med? Eller är han skyddad av alla ja-sägare som han omger sig med i Norrköping? Risken är ju överhängande att han upptäcker för sent vad han ställer till med. Jag tänker närmast på nästa sommar som väl snart måste börja planeras... Och alla andra saker som vi flygledare har ställt upp med fram tills de lokala avtalen sades upp på ett så omoraliskt sätt.
X-Y
2010-11-26 10:15:25
SV: LFV;s krig mot sina anställda
lite nyfiken på vad en flygledare faktiskt tjänar.....någon som kan ge ett ärligt svar...
Sten
2010-11-26 10:20:16
SV: LFV;s krig mot sina anställda
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=4031&epslanguage=SV

Till detta kommer OB (väldigt dålig!) och övertid.
FL
2010-11-26 10:56:57
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Svar till X-Y:
En flygledare tjänar mellan 28 000 - 65 000 kronor i månaden beroende på var och hur länge man jobbat.
FL
2010-11-26 11:04:23
SV: LFV;s krig mot sina anställda
I dagsläget så är alla löner frysta och vi vet inte vart detta kommer sluta. Innan midsommar var läget följande:

Ingångslön nyutcheckad FL var 28000:-
Slutlön efter 20år (!) jobb var 56000:-

Siffrorna är exkl tillägg men det brukar inte bli så skrämmande mycket. Vi har en ob ersättning på ca 11kr för vardagskväll resp 25,50kr för helg/natt. Jämfört med handels så är det riktigt dåligt, även om grundlönen är avservärt bättre.
Dessa siffror är samtliga EFTER den "fyrtioprocentiga" lönehöjningen som de snackas om! (Tror dock att de egentligen siffrorna inte är fullt så mycket som 40.)

Vi har löner som innebär att det kan bli Heinz på bordet men samtidigt sitter vi med svarte petter och ett enormt ansvar för människor som flyger över oss. En misstag och det kan leda till katastrofala konsekvenser. Självklart finns det åtskilliga barriärer och skyddsnät för att hindra oss från "human errors" men samtidigt så är aldrig systemet säkrare än dess svagaste länk. Det hela den här debatten handlar om är att LFV vill förändra arbetsförhållandena kraftigt för operativ personal. Vi har nu chefer som sitter och försöker plocka bort skyddsnät efter skyddsnät. Med fler och fler timmar i position med färre och färre möjligheter till viloperioder så kan detta i det långa loppet få konsekvenser. Jag och ingen annan flygledare vill jobba efter dessa förutsättningarna för om, jag säger om något skulle hända, så är det individen själv som är ytterst ansvarig för konsekvenserna. Detta eftersom vi har ett system som säger att du som individ skall alltid kunna säga ifrån när du inte kan jobba mer och då skall du inte behöva det. Men om man blir puschad och puschad att tänja gränser så är det lätt att falla dit. -"Okej då, bara ett övertidspass till. Jag behöver inte särskilt mycket vila". Eftersom det är individen som kommer få skuld om någon händer så går alltid cheferna fria. Det här är ditt personliga fel. Det var du som skulle sagt ifrån.

Det är det vi gör nu. Vi vill inte jobba efter dessa förutsättningarna. Jag vill ännu en gång påtala att det är inte frågan om några aktioner från svenska flygledare. Vi har bara ett system som under lång tid utnyttjas av chefer, som tvingad flygledare att jobba övertid för att dessa flygledare "ställt upp". Efter det uppsagda avtalen i sommras och det fulspel som LFV kör med, har vi fått nog och flygledarna har slutat att "ställa upp" på övertid. Vi jobbar det som vi ska men inget mer. Det är ett systemfel som måste åtgärdas. Men om vi fortsätter att fixa till det hela tiden, om flygledare fortsätter att ställa upp, så blir det tillslut det som anses vara "normaltillstånd" och ingen tycker att det finns några problem...

LFV sätt att säga upp kollektiv avtal för att dumpa avtal och förändra villkor är inte okej. Ledningen beter sig som om vi i Sverige lever i en diktatur. De försöker förändra till det sämre för oss och flygsäkerheten genom att helt enkelt diktera villkoren. Riktigt läskigt.
X-Y
2010-11-26 12:51:01
SV: LFV;s krig mot sina anställda
o hur lång arbetstid har en flygledare, månad vecka eller hur de nu räknas.
Fl Sthlm
2010-11-26 13:27:35
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Svar till X-Y:
Arbetstiderna var tidigare 144 timmar per 4 veckor. Nu efter LFVs egenhändigt dikterade "övergångsvillkor" 160 timmar per 4 veckor. Allt fördelat på 7,5 timmarspass, vilket ger cirka 21,5 arbetsdagar per 4 veckor.
Till detta kommer, om man jobbar på kontrollcentralerna, övertidsbeordringar. Verksamheten drivs och har drivits i många år med ett konstant bemanningsunderskott på grund av att vi har över 100 heltidstjänster tillsatta av operativa flygledare i olika projekt och sidoverksamheter. Heltidsarbetande flygledare är skyldiga att vid behov arbeta upp till 200 timmar övertid per år. För många landar det på 2 övertidspass i månaden. Man kan exempelvis jobba fredag eftermiddag och framåt åtta på kvällen börja se fram emot sin lediga helg för att sekunden senare få reda på att man har fått ett övertidspass lördag kväll, utan möjlighet att säga nej tack.

Tidigare löstes övertiderna med så kallade frivillighetslistor. Där kunde man skriva upp vilka av ens lediga dagar man kunde tänka sig att jobba övertid. En slags obetald jour. Eftersom man visste att man skulle jobba övertid nåt pass per månad kunde man då lika gärna försöka styra vilken dag det skulle bli. På så sätt har flygledarna ställt upp i några år och sett till att uppkomna vakanser kunnat tillsättas och trafiken kunnat flyta på trots influensor, VAB, förkylningar osv.

Sedan midsomras när LFV ensidigt på ett mycket brutalt sett sade upp alla avtal och krävt massiva försämringar för att ha råd med GDs alla projekt, har viljan att ställa upp på detta sätt helt försvunnit. Ingen skriver längre upp sig på frivillighetslistorna, och när man kommit hem från jobbet stänger man gärna av sin mobiltelefon, vilket egentligen inte behöver påpekas att man har all rätt i världen att göra.
Detta vinklas och vrids i diverse media och forum till att flygledarna maskar. Den allmänna uppfattningen verkar vara att vi inte får bli sjuka. Och blir vi det ska någon annan alltid finnas tillgänglig på en ledig dag och svara i telefon om arbetsgivaren ringer. Vi har ställt upp i många år och till viss del osynliggjort en generell underbemanning. Detta kommer upp i ljuset nu när vi inte längre ställer upp frivilligt. Och varför skulle vi göra det i dagens läge?
Sam
2010-11-26 14:51:49
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Sen är det väl så att en "vanlig" 40-timmars vecka, som sk kontorsarbetare har, inte är just 40 timmar per vecka. Dom kompenseras för "röda dagar" och på så sätt så är en "vanlig" 40-timmars vecka bara ca 38 timmar i snitt. Så skillnaden är inte så stor. Och då ska man betänka att vi jobbar kvällar/nätter/helger/julafton/nyårsafton, ja inga undantag helt enkelt. Det behöver inte en vanlig kontorsarbetare. Ersättningen för att jobba på detta vis är alltså ca 2 timmar per vecka i.o.m att OB i princip är obefintlig.
F/O
2010-11-26 16:21:05
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Värt att påpeka är att en "vanliga svensson" INTE jobbar 40H/vecka!

Dra bort alla röda dagar och "klämdagar" så har du betydligt mindre. Detta är naturligtvis lite beroende på hur dessa helgdagar faller i i kalendern. Jag har för mig att det snittar 4,7 dagar/ vecka
Snow
2010-11-26 16:28:58
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Öhhh, var det inte det som precis skrevs i inlägget före?!
Matte
2010-11-26 20:26:32
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Nu är det ju så att inte alla FL jobbar 40 timmar nu när vi är avtalslösa. Det finns de som jobbar 38 och de som jobbar 36. Beroende på hur mycket natt/sena kvällar man jobbar. Det är AVA som styr hur mycket arbetstid det blir.
Dessutom är det ju så att ingen i praktiken jobbar 40 timmar heller då "lätta" heldagar reducerar arbetstiden med lika många timmar som man tjänstgör den dagen för de som råkar tjnstgöra t.ex julafton/nyårsafton o.dyl. när de infaller mån-fredag.

De vänner jag har som tjänar mer än vad jag gör jobbar 50-60 timmar i veckan. Nu är jag i och för sig i tariff 20+ inkl. strategiskt tillägg.

/inte så missnöjd flygledare
FL
2010-11-26 23:03:47
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Grundfelet är att man från LFVs ledning valt att ta till storsläggan mot den operativa personalen. Avtalet som nyss gått ut skrevs under för tre år sedan så LFV har hela tiden varit fullt medveten om vad det innebär.

Om ett företag går dåligt, var ska man då göra? Prioritera kärnverksamheten eller se till att kasta grus i maskineriet? Rimligt vore att kraftsamla på de delar som genererar pengar och reducera/avveckla de delar som kostar pengar. Olika typer av projekt där vinsterna inte är uppenbara och uppnåbara i närtid bör omgående läggas på is eller avvecklas (bl.a. ROT). Hur stor overhead i form av chefer, support, HK etc är nödvändig?
Man kan inte bara köra på som man alltid gjort utan måste hela tiden fråga sig vad kunden vill ha och vad kunden vill betala för!

FL
2010-11-26 23:42:20
Re: Matte
Du är ett chefsämne, det märker jag väldigt tydligt! Tänk bara på att även de mest AG-trogna cheferna har valt sida i dessa bistra tider och det är inte din sida...! Låt mig gissa... du jobbar på ett mindre tjänsteställe och du tror på varenda ord som lillchefen säger! Vakna upp och inse att det din AG har gjort är ett historiskt påhopp som vi ALDRIG tidigare har sett! VAKNA!
FL
2010-11-26 23:56:25
RE:Matte
Såg nu att du visst hade strategiskt tillägg så då är det ju inte ett mindre tjänsteställe. Dock är det glädjande att du är VÄLDIGT ensam! En ytterst liten klick är fortfarande AG-vänlig trots det som har hänt. Det är för de allra flesta av oss helt obegripligt! Eller är du bara ett forumtroll som har lyckats reta upp mig! :-) Jag väljer att tro det senare för annars blir det för osannolikt. Forumtroll är roligt tills man själv drabbas av dem...!
A321
2010-11-27 00:27:57
Re: Matte
De jag känner som jobbar 50-60 timmar i veckan tjänar väldigt mycket mer än en flygledare eller pilot! Konstiga vänner du har.
Jojje
2010-11-27 00:46:53
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Stackars FL,

Alla tycker inte synd om er. Tagga ner och jobba istället
huhu
2010-11-27 01:50:31
Till Jojje
Ännu ett barnsligt inlägg som inte bidrar till debatten samt grundar sig på fördommar.

Vi jobbar fortfarande, till och med mer än vanligt, det är ingen onormal sjukfrånvaro. Vi har inte bett folk tycka synd om oss snarare tycker vi att man ska uppmärksamma tillvägagångssättet som vår arbetsgivare har utnyttjat för att göra läget så ansträng som möjligt.

Om detta visar sig vara till fördel för LFV som arbetsgivare genom villkorsdumpning så lär flera andra arbetsgivare snabbt göra detsamma mot sina anställda. Det är ingen trend jag tror nån vill se, speciellt inte inom områden där hot mot de anställdas fysiska och psykiska hälsa direkt kan bidra till försämringar inom säkerheten.
Reaflygsmaskinist
2010-11-27 10:27:14
Re: Jojje
Jag önskar att vårt fack hade varit lika vakna när det gäller vår situation! Hoppas det inte är för sent för oss men det krävs ett engagemang från alla. Jojje, om du tillhör flygande personal borde du kanske ta dig en funderare och lära ett och annat av flygledare.
Jag avundas den gemenskap och enighet som verkar finnas bland flygledare. Det borde vi ta efter!
Stor chefen
2010-11-27 10:47:48
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är lätt att vara kaxig och med en facklig sammanhållning när man jobbar på företag som LFV och SAS, dvs företag som inte kan läggas ner så att man blir arbetslös.
Men mindre privata företag lever inte i denna värld, tyvärr finns det många fackliga i dessa företag som försöker efterapa facken i dom stora statliga företagen med livstids anställning.....patetiskt.
Jul E Nissen
2010-11-28 10:42:28
SV: LFV;s krig mot sina anställda
F.D Lastare. Er gamla schemaboss jobbar inte på LFV, han jobbar numera på Swedavia. Och mycket elände har han ställt till med! Även där.
Stefan
2010-11-28 15:38:10
RE: Stor Chefen
Så du tror inte att det även gynnar arbetstagare i de små företagen att några vågar stå upp mot arbetsgivaren? Jag vet att det är så och tycker det är jättebra för ALLA arbetstagare.
Är du arbetsgivare förstår jag att du är frustrerad men som arbetstagare borde du vara överförtjust!
?
2010-12-09 17:18:03
SV: LFV;s krig mot sina anställda
...
FL ESMM
2010-12-09 17:21:36
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Är det någon som hävdar egenkontroll? Skrivs DA? WS måste väl skriva men även operatörerna måste ju skriva på detta.
FL ESOS
2010-12-09 17:22:08
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Ja DC har tagit beslutet. Frågan är hur högt uppifrån det kommer. Jag tippar personligen på att det är vår käre GD. Jag är vanligtvis ganska trött efter 8 timmar på jobbet. Att då tvingas jobba 6 timmar till är inte okej. Men men... åtminstone på pappret sätter vi inom LFV alltid flygsäkerheten först.
FL ESMM
2010-12-09 17:27:17
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Ja, det är skrämmande men jag får hoppas att denna dag ALDRIG glöms och att någon ställs till ansvar för detta!
Undrande
2010-12-09 18:18:44
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Vad händer om ett statligt verk bryter mot lagen? Kan de polisanmälas?
RA
2010-12-09 18:27:47
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Om det nu är så att LFV bryter på arbetstidslagen, varför går facket inte omedelbart till AD då
Matte
2010-12-09 18:50:10
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Sisty jag kollade var 14 timmar maxlängd på ett tjänstgöringspass. Det har väl inte ändrats?
FL
2010-12-09 18:54:30
Re: Matte
Är det du DC?
RA
2010-12-09 18:57:44
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Rättelse: Det heter "bryter mot", ingen annat. Frågan kvarstår dock...
FL
2010-12-09 19:09:26
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är inte säkert att LFV bryter mot AVA och gör kanske helt rätt enligt avtal. Dock är det så att stämningen på ATCC Stockholm är så pass tillspetsad så att en DC (Driftschef) som väljer denna lösning inte rimligen kan anse att den psykosociala miljön är så pass bra att han kan garantera flygsäkerhet. Man har normalt inte valt att använda sig av denna möjlighet i någon större utsträckning, man har antagligen ansett att det inte är rimligt! Nu är tiderna annorlunda och DC har en enorm press uppifrån vilket gör att han tar beslut som han ALDRIG skulle tagit annars.

Frågan huruvida facket driver avtalsbrott till AD, så jag, det görs men det skiter LFV i! Ett annat fall kommer att drivas till AD men (hur konstigt det än låter) det nya avtalet måste först undertecknas.

Att en arbetsgivare gör så är inget unikt, man skiter fullständigt i om facket hotar med att gå till AD. Många fack har inte ork att driva det högre upp i den fackliga organisationen och då rinner det ut i sanden. Många arbetsgivare är högst medvetna om detta. Flygledarnas fack är starkt och består av många starka individer så där kommer det att drivas till sin spets. Det vet LFV men man väljer ändå att köra på som om inget hade hänt.

Hela denna händelsen startade med en avtalsuppsägning som inte var olaglig men i allra högsta grad omoralisk! Ingen arbetsgivare har tidigare gjort på det viset och det riskerar att förstöra det förtroende som idag faktiskt finns mellan arbetsgivare och arbetstagare.


RA
2010-12-09 19:55:21
SV: LFV;s krig mot sina anställda
FL, ett brott mot arbetstidslagen är just ett lagbrott. Då kan man polisanmäla LFV och åklagaren beslutar sedan om åtal ska väckas eller inte.
Men som du själv antyder, så skulle det nog inte finnas substans i en sådan anmälan. Vem är ansvarig för att den psykosociala arbetsmiljön inte är bra? Är det enbart arbetsgivaren eller bör du och dina gelikar kanske rannsaka er själva också?

Nä, som du skrev i den andra tråden om samma sak:
" GD bör göra som sossarnas ledare, ställa sin plats till förfogande. LFV nya ledning måste fokusera på det som är viktigt för LFV, och det är kärnverksamheten. Flygtrafikledningstjänsten skall prioriteras före all annan verksamhet. Alla projekt som inte är helt nödvändiga skall avslutas."

Det är glasklart att denna konflikt inte handlar om arbetstiden. Den kan närmast likna ett anfallskrig startat av fackrepresentanterna om vem som ska ha makten och staka ut utvecklingen.
Re: RA
2010-12-09 20:09:49
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är möjligt att du har en poäng i första påståendet men det hjälper ju inte, situationen är redan som den är.

I andra påståendet har du fel. Det var inte jag som skrev det.

I tredje påståendet har du fel.
Scandwing
2010-12-09 21:52:34
SV: LFV;s krig mot sina anställda
14 tim i sträck???
Skojar du Matte?
Ni får väl inte sitta 8-22?
Trodde LFV jobbade med flygsäkerhet!
Persona Non Grata
2010-12-09 22:39:02
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Finns ingen som sitter framför skärmen i 14 timmar. Rätta mig om jag har fel, men är inte passen på två timmar, sedan en rast. Hur lång rast man har vet jag inte, men det kan kanske någon upplysa om.
FL
2010-12-09 23:05:22
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Jag kan bara bekräfta att man är rätt trött när man kommer hem efter ett pass som varar 8 timmar. Att sen sitta 6 timmar till är helt absurt!
Persona Non Grata
2010-12-09 23:41:10
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Frågan kvarstår: Stämmer det att ni sitter max två timmar framför skärmen och sedan rast? Hur lång är rasten?
FL
2010-12-10 08:57:44
Re: Persona Non Grata
Det är väldigt olika, från att sitta hela passet med lite trafik till att sitta 1-1,5 timmar med 45 minuters rast med högtrafik. Varierar även över dygnet beroende på trafikmängd.

Men den diskussionen är meningslös, dessa tider är ju anpassade efter flygsäkerhet och den enskilda flygledaren har inte speciellt mycket att säga till om i denna fråga.

Men återigen, att jobba ett 8-timmars pass med 1-1,5 timme i position och 45 minuters rast är ganska krävande och att utöver det jobba 6 timmar till är vansinne. Arbetstidslagen är inte riktigt anpassad för denna verksamhet och jag är ganska säker på att detta reglerades i de avtal (L-AVA) som arbetsgivaren sa upp på ett aggressivt sätt.

Matte
2010-12-10 09:51:32
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Maxläng på ett arbetspass har ALLTID varit 14 timmar..L-AVA eller AVA spelar ingen roll. Sen att AG inte använt 14 timmarspass så ofta är en annan fråga...men nu går man nog strikt efter boken.
OS
2010-12-10 10:11:49
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Hej Matte!

Bra att du har koll på reglerna och vad som gäller. Vad säger ATL om dygnsvila? Är det inte så att man ska ha 11 timmars vila per dygn. Dvs. ja i princip kan man ha ett 14 timmars arbetspass men knappast om man jobbar dagen innan och dagen efter. Eller?

Dessutom har LFV flyttat dygnet och sagt att dygnet bryts klockan 3 på natten. Allt för att få till passen så bra som möjligt. Det innebär att om man förlägger dygnsvilan i början av LFV-dygnet klockan 3. Får man inte påbörja ett pass före klockan 14:00. Om man förlägger vilan till de 11 sista timmarna av LFV-dygnet innebär det att man inte får arbeta efter klockan 16:00.

Att då jobba 06-20 är inte förenligt med ATL.

Matte, du kan väl höra dig för lite där på Vikboplan och återkomma med fler förklaringar och tolkningar sedan.
FL Esos
2010-12-10 10:38:04
Re: Matte på Vikboplan
Är det viktigt för dig?

När en chef bestämmer sig för att tolka avtal och lagar på det mest extrema sättet så ska man vara riktigt säker på att den psykosociala miljön medger detta och att du fortfarande bibehåller, i detta fall, flygsäkerhet. Jag är ganska säker på att alla de som var inblandade i gårdagens händelse inte tycker att så var fallet.
Det är inte svart eller vit när det gäller avtal och lagar och just nu väljer LFV en extrem tolkning av AVA och arbetstidslagen. Det man glömmer är just den psykosociala miljön, omsorg om sina medarbetare och det sättet som man tidigare har haft för vana att tolka avtalen.
Det är säkert inte olagligt men det kommer aldrig att leda till att man blir den 20:e populäraste arbetsplatsen som personalchefen har som mål. Det kommer bara leda till ytterligare konflikter och då kanske man måste inse att man har valt fel väg. Jag vet att du Matte inte kommer att ändra åsikt för du verkar väldigt "Vikboplaniserad".
Det finns andra länder där man tidigare haft extrema konflikter mellan AG och AT men där har man tänkt om och hittat en medelväg som lett till ett bra klimat mellan AG och AT. Hade det inte varit bättre att se och lära? Som det är nu är Norrköping helt alienerad från de olika tjänsteställena och man har ingen koll på hur extremt läget är. GD sitter helt isolerad av nickedockor som bara håller med och då kommer vi bara längre och längre från en lösning.
Oavsett om LFV får igenom sina planer med L-AVA;n (vilket aldrig kommer att hända) så står man ändå som den stora förloraren. En klassiskt Pyrrhusseger!
FL
2010-12-10 11:44:33
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Låt mig gissa; Ny driftschef på ESOS inom ett halvår!
OS
2010-12-10 12:25:53
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Hej Matte!

Bra att du har koll på reglerna och vad som gäller. Vad säger ATL om dygnsvila? Är det inte så att man ska ha 11 timmars vila per dygn. Dvs. ja i princip kan man ha ett 14 timmars arbetspass men knappast om man jobbar dagen innan och dagen efter. Eller?

Dessutom har LFV flyttat dygnet och sagt att dygnet bryts klockan 3 på natten. Allt för att få till passen så bra som möjligt. Det innebär att om man förlägger dygnsvilan i början av LFV-dygnet klockan 3. Får man inte påbörja ett pass före klockan 14:00. Om man förlägger vilan till de 11 sista timmarna av LFV-dygnet innebär det att man inte får arbeta efter klockan 16:00.

Att då jobba 06-20 är inte förenligt med ATL.

Matte, du kan väl höra dig för lite där på Vikboplan och återkomma med fler förklaringar och tolkningar sedan.
Nisse
2010-12-10 12:45:20
SV: LFV;s krig mot sina anställda
ATL
"13 §
Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet."

Så jo det går att kringå, men frågan om det går att kringå med bibehållen flygsäkerhet?
N!cklas
2010-12-10 14:56:49
ATL och eget ansvar
INGEN kan tvinga en person att sitta i position om man själv anser att man inte är lämpad för detta. Visst kan AG tvinga en person att vara på jobbet i 14h, men kan inte tvingas till jobb vid plankan. Vår egenkontroll ger oss ett eget ansvar där vi har rätten att bedöma oss som lämpliga eller olämpliga att leda flygplan.
Jonne
2010-12-10 19:27:24
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Intressanta regler och lagar. 11 timmar vila och 14 timmar jobb ryms på ett dygn! Hm är väl inte speciellt bra på matte men?
My
2010-12-10 20:03:54
SV: LFV;s krig mot sina anställda
"13 §
Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet."

I nuläget har ju LFV själva bestämt vilka regler som ska gälla vid förläggning av arbetstiden. Synd att de inte anpassade de reglerna så de även fungerade under "något särskilt förhållande". Helst eftersom sjukdom inte är direkt svårt att förutse i tider av influensa och vinterkräksjuka.
FL
2010-12-11 16:11:22
SV: LFV;s krig mot sina anställda
LFV har erkänt lagbrott så jag får hoppas att det blir en polisanmälan.
FL
2010-12-11 19:45:48
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Spårat ur? På vilket sätt? Det finns väl mängder med trådar som är betydligt värre! Säg bara inte att det är påtryckningar från LFV!!! :-(
Om det är lagbrottet som du syftar till så är det bara att kontakta DC ESOS så tror jag att du kan få det bekräftat.
X-Y
2010-12-11 21:46:37
till FL
fan FL, finns de ingen hejd på dig!? man kunde tro att de e tredja världskriget som startat så som du hetsar upp dig mot lfv. ta o tagga ner nu, så kanske du ser klart på situationen. låt saken ha sin gång, har flyledarna rätt så kommer AD dömma till er favör, om flygledarna har fel så får du/ni axeptera det o gilla läget. just nu så påminner du o många andra flygledare om gudrun chyman som hugger o hetsar över allt man kan!
FL99
2010-12-12 00:48:29
Re: X-Y
Det är inte samma FL hela tiden...
RA
2010-12-12 11:06:38
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är så mycket som handlar om TOLKNING av avtalet i denna debatt, speciellt från FL:s sida.
Ibland påstår han och andra att det är ett BROTT mot arbetsmiljölagen.
Nu får man bestämma sig för vilken "tolkning" man ska göra, dvs är det en avtalstolkning eller ett brott.
I första fallet får man pröva frågan i Arbetsdomstonen, AD. Det har man hittills inte gjort, man bara svamlar om arbetsgivarens tolkningsföreträde och att facket har för dåliga resurser att driva frågan vidare där. Det sistnämnda är en ren, oförblommad lögn. Är sanningen snarare den att man på förväg vet att man inte har en chans att vinna? Ja, det sistnämda är en hypotes. Enbart AD kan göra en tolkning som är giltig.

I andra fallet, ska man göra en polisanmälan. Skyddsombudets är skyldig enligt lag att göra en polisanmälan vid misstanke om brott mot arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen. Om han eller hon inte gör det är det i sig ett lagbrott. Efter en polisanmälan är det sedan åklagare som avgör om åtal ska väckas eller inte. Har man gjort detta? Om inte så bör någon omedelbart polisanmäla skyddsombudet. Man kan inte hävda annat än att personalen (åtminstone delar av den) har misstänkt brott mot arbetstidslagen, eftersom man dels har delgett detta till media och dels vidtagit olagliga aktionsmetoder för nå uppmärksamhet i frågan. Här kommer nästa hypotes: Man vet med sig att det inte är något brott mot arbetsmiljölagen. Enbart åklagare "äger" denna fråga (som det heter på modern svenska) i första steget, därefter domstolsväsendet.

Så varför då denna turbulens? Svårt att svara på, det verkar handla om att några personer (fackligt aktiva) vill öka sitt inflytande över arbetsplatsens styrning, möjligtvis p g a diverse missförhållanden men det kan lika gärna handla om direkt makthunger. Det sistnämnda kommer vara mitt huvudspår så länge man inte vågar göra en rättslig prövning av situationen. Det exalterade språket ("glädjefnattet") inför olagliga aktioner (ja, att låtsas vara "arbetsoförmögen" fastän så inte är fallet, är olagligt) visar också att maktdemonstrationerna snarare verkar vara medlet för att öka den fackliga makten istället för ett desperat rop på hjälp i en akut situation.
ATCO
2010-12-12 12:05:15
SV: RA
Det här med tolkningar av avtal är ju ingen exakt vetenskap, MEN jag kan försäkra dig att facket kommer att driva dessa frågor vidare antingen i domstol eller genom förhandlingsprocessen.
Problemet facket har just nu är att ST hävdar efterverkan av våra nu uppsagda avtal, vilket gör det svårt att processa mot LFV innan de fått den frågan avdömd eftersom de inte vet vilka avtal som gäller och därmed kan driva till tvist.

Hoppas du förstår hur komplex situation är just nu.

Alldeles oavsett vad man tycker om våra avtal osv. (jag vet ju vad våra chefer i N-köping tycker..) så är huvudproblemet nu att det finns INGET förtroende för vår ledning bland den operativa personalen.
Jag hade önskat att det fanns någon chef på någon nivå som hade haft kurage nog att säga stopp till alla stolleprov som kommer från N-köping, MEN i vårt företag så vågar lägre chefer bara viska dessa saker i skymundan..... Högt i tak, tja...

Att sitta i en skuta i full storm utan att lita på kaptenen är ingen bra känsla, framför allt inte när man känner att kaptenen har borrat dom flesta hålen i skrovet...
Erland
2010-12-13 09:13:33
Re: RA
Det är ingen facklig komplott hur gärna du än vill att det ska vara så! Lägg ner, du är bara pinsam!

Vidare är det förseningar idag igen pga att GD har sagt upp avtalen och det blir ohållbart att lägga schema! Jag har vid ett antal tillfällen blivit försenad de senaste veckorna när jag har flugit inrikes, detta har jag skrivit till GD för Luftfartsverket och klagat om.
IckeCOOP
2010-12-13 23:19:39
SV: LFV;s krig mot sina anställda
COOPANS kraftiga fördyring ska nu de anställda betala. Projekt som LFV ledning drivit för det är ju "så rätt i tiden". Varför ska underhuggarna ta den förlusten och inte manskapet bakom besluten? Kanske bara är jag som tänker omänskligt fel..eller?

Vet i alla fall en systemleverantör som skrattar hela vägen till banken.
Thomas A
2010-12-14 16:46:38
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Oavsett hur mycket vi förklarar att vi inte själva sätter priserna, att förseningarna beror på att avtalen sades upp av LFV, att flygbolagen har haft lägre priser under många år, att det inte är mer sjukdomar än normalfallet (mycket mindre än övriga arbetsmarknaden) osv osv så kommer inte X-Y och liknande personer ändra åsikt!
Har man bestämt sig för att vara avundsjuk och missunnsam så spelar inte argument någon roll.

RA som tex har fått för sig att det är en facklig komplott kommer aldrig att inse att det var AG som sa upp avtalen som leder till de problem vi har idag.
Har man en förutfattad mening som baseras på myter och hittepåhistorier så spelar det ingen roll hur många argument vi kommer med.
Detta är jantelagen i ett nötskal och det går tyvärr inte att förändra.

Dock får man väl ge LFV kred som lyckats med sin smutskastningskampanj, den började förra avtalsrörelsen när vår nuvarande GD pratade skit om oss offentligt.
Var känner jag igen detta ifrån? Jo just det ja, smutskastningskampanjen i Spanien! En smutskastningskampanj så full av felaktigheter och lögner så att vilken propagandaminister som helst skulle bli stolt!

Dock får man väl hoppas att man slipper sitta i position med vapen riktade mot sig!
Johan
2010-12-14 17:20:31
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Om man som X-Y är chef eller i vilket fall arbetar för huvudkontoret, vilket verkar tämligen uppenbart, bryr man sig för övrigt inte så mycket om argument. Lik ett par andra är han enbart på detta forum för att smutskasta och trolla bort kritik med argument som "skärpning".
Viktor
2010-12-14 19:55:35
STORA förseningar
Personalbrist hos flygtrafiktjänsten orsakar förseningar
2010-12-14
Personalbrist hos LFV, flygtrafiktjänsten, leder under tisdagskvällen till förseningar i flygtrafiken till och från Stockholm-Arlanda Airport och Stockholm-Bromma Airport. Förseningarna beräknas uppgå till i genomsnitt 90 minuter.

Swedavia beklagar förseningarna. Kontakta ditt flygbolag för mer information om din flygresa.
FL
2010-12-14 22:04:46
Snart klart
Tror flygbolagen kommer att bli glada att LFV verkligen jobbar för att det ska bli klart snart. Nästa förhandlingsdatum är 17 januari! Och datum för vidare förhandlingar en bit i februari! Så med lite tur ska det nog bli klart innan sommaren 2011. Jodå, så att LFV är verkligen intresserade av att detta ska går fort!
RA
2010-12-14 22:24:13
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är just en facklig komplott med lång tradition. Allt annat är lögn! Aktionerna upprepar sig tid efter annan.
Självklart att LFV säger upp avtal när man delvis har personal som bär sig åt som dagisbarn. Klart att de måste sätta ned foten!
FL
2010-12-14 22:25:37
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Fel har du! Allt gick hur bra som helst fram tills i våras då LFV sa upp avtalen som reglerar vår arbetstid. Innan dess var det inga som helst problem! LYSSNA DÅ!
RA
2010-12-14 22:29:00
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Ja, men för fan det är ju lögn! Ni har aktioner hela tiden.
FL
2010-12-14 22:30:16
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Nu får det vara nog! Felet ligger inte hos den enskilda flygledaren, det får du bara acceptera!
RA
2010-12-14 22:42:43
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Nä, felet ligger hos sådana som dig, som agiterar för sina egna maktintressen och anser sig kunna använda aktioner och metoder som är främmande för alla andra på arbetsmarknaden.
Vi som tillhör verklighetens folk har all rätt att ifrågasätta dig och dina gelikars dagisbråk på arbetsplatsen, illegal aktioner och maskningar samt rena propagandalögner.
haha
2010-12-14 22:52:21
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Mata inte trollet
Tröttast
2010-12-15 01:03:27
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Trollet har väl blivit matat till max. Han finns i varenda tråd. Grattis FL
Edgar
2010-12-15 07:23:02
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Till alla flygledare här som säger att problemen inte är deras fel. Ni är en del av LFV! Som anställda av LFV är ni ansvariga inför oss kunder och vi kan inte byta "affär" och handla någon annanstans eftersom ni har monopol. Vi är trötta på att LFV är dyra och har dålig service. Och slutligen det här handlar inte om barnarbete i Pakistan eller Jantelag. Ni har hög lön & möjlighet att byta jobb om det inte passar. Så ni kommer inte att kunna få sympatier för er sak hos den stora allmänheten. Hög lön betyder att man har ansvar. Inte bara för människoliv som ni brukar prata om utan även för att verksamheten ska fungera.
Flygare
2010-12-15 08:09:38
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Flygledare gör helt rätt i denna röta. Följer avtalen och ser till flygsäkerheten i första hand. Detta är inte en lönefråga. Vi i det blå är även bekanta med vänliga verket i Peking.

F.ö Tcas RA: Don´t think, Don´t think
okej
2010-12-15 08:55:48
Svar till Edgar
Edgar jag tror inte du förstår problemet tyvärr, vi är inte intresserade av att få någon sympati. Vi har stöd nog från andra instanser. Däremot är vi intresserade av att kommunicera att problemen och störningarna i trafiken handlar inte om att den operativa personalen sätter sig på tvären.

Det är vaken roligt eller bra för oss att människor står och påstår sig veta att vi operativa turas om att vara sjuka för att försena (för det är ju fakta). Vår organisation är i dagsläget uppbyggd för att folk ska flytta arbetstid och jobba övertid annars går det inte ihop. Nu får man inte flytta arbetstid(uppsagda avtal) och iom att man höjt vår grundarbetstid är det få som ens kan jobba övertid när det behövs. Även om vi jobbar mer är det svårt att i sena lägen (bl a sjukdom) flytta resurserna till tiden då de behövs. Och de som kan är oftast intresserade av att ha ett liv utanför jobbet när man vaknar upp på morgonen.

Och vad menar du att vi har ansvar för er kunder? Var slutar det? Vad är det som du tycker att vi ska göra extra? Gällande din sista kommentar är det löjligt, det finns prioriteringar här. Om man inte känner att man är i psykisk och fysisk form för att jobba som operativ flygledare en dag ska man inte det. Om man tvingar utmattade och trötta att jobba för att trafiken ska flyta ber man så gott som att något ska hända.
okej
2010-12-15 08:55:48
Svar till Edgar
Edgar jag tror inte du förstår problemet tyvärr, vi är inte intresserade av att få någon sympati. Vi har stöd nog från andra instanser. Däremot är vi intresserade av att kommunicera att problemen och störningarna i trafiken handlar inte om att den operativa personalen sätter sig på tvären.

Det är vaken roligt eller bra för oss att människor står och påstår sig veta att vi operativa turas om att vara sjuka för att försena (för det är ju fakta). Vår organisation är i dagsläget uppbyggd för att folk ska flytta arbetstid och jobba övertid annars går det inte ihop. Nu får man inte flytta arbetstid(uppsagda avtal) och iom att man höjt vår grundarbetstid är det få som ens kan jobba övertid när det behövs. Även om vi jobbar mer är det svårt att i sena lägen (bl a sjukdom) flytta resurserna till tiden då de behövs. Och de som kan är oftast intresserade av att ha ett liv utanför jobbet när man vaknar upp på morgonen.

Och vad menar du att vi har ansvar för er kunder? Var slutar det? Vad är det som du tycker att vi ska göra extra? Gällande din sista kommentar är det löjligt, det finns prioriteringar här. Om man inte känner att man är i psykisk och fysisk form för att jobba som operativ flygledare en dag ska man inte det. Om man tvingar utmattade och trötta att jobba för att trafiken ska flyta ber man så gott som att något ska hända.
Liten flygledare
2010-12-15 09:05:44
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är ju j-vligt konstigt att man på ALLA tjänsteställen, utom ATCC ESOS (jo även ATCC ESMM) klarar av sin verksamhet utan problem. Är ni sjukare än oss andra? Mer vinterkräksjuka? Mer projekt än på ATCC ESMM?
Jobba på nu. Vi andra har tröttnat på att förklara för VÅRA KUNDER. För att inte tala om att våra kunder är trötta på oss.
ACR nästa? Jo då så att då kan vi nog räkna med bra avtal...eller inte?

Enad flygledarkår. Nä.
xxx
2010-12-15 09:57:39
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det verkar som att många arbetsgivare är här och försöker vinna diskussioner med sina icke-argument och smutskastning, pinsamt. Sen har vi ju svenskaläraren, han måste ju bara vara expert på att reta upp folk med sina vridna slutsatser som han tror är fakta. Som sagt tidigare, stå på er flygledare!
PS
2010-12-15 10:14:32
Svar till "Liten flygledare"
Här har vi tydligen en till Norrköpings-"kollega" som som är dåligt insatt men som gärna försöker sprida lite irrläror. Befinner man sig långt från kärnverksamheten och inte har någon given plats i NUAC så förstår jag att du är nervös och bitter. Effektiviseringen börjar förmodlingen/förhoppningsvis på din avdelning.
ESMM
2010-12-15 15:30:05
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Du "liten flygledare"; "Vi andra är trötta...". Vilka är "vi" i det här fallet? Svårt att tro att du är operativ flygledare (med betoning på operativ) när du påstår att verksamheten klaras av utan problem på tex ATCC Malmö. Har du en liten urvalstjänst nånstans kanske som gör att du inte påverkas av uppsagda avtal, utökad arbetstid, frysta tariffer och beordrad övertid. Ytterligare en självutnämnd småpåve med sitt på det torra (än så länge...)
Bengt
2010-12-15 16:22:25
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Dags att återigen påpeka fakta och inte massa trams.

1. LFV säger upp L-AVAN i somras, och motparten fick ingen information om vad orsaken var, och vad man ville förändra.
2. LFV var inte intresserade av att prolongera avtalet tills dess att det nya avtalet var färdigt. Både uppsägningen och att inte låta det gamla avtalet gälla fram tills ett nytt undertecknats är något nytt på det svenska avtalsområdet. Det har aldrig hänt innan. LFV hävdar att det nya avtalet ska vara klart innan det gamla löper ut.
3. LFV kommer ut med ett arbetsgivardirektiv som säger att operativ personal ska arbeta med 40-timmars arbetsvecka som grund.
4. LFV har sedan lång tid sett till att personalen i bl a Malmö och Stockholm legat lite kort och klarat det pga övertid och trixande med schemat.
5. Som situationen är nu är det betydligt svårare att få ihop schemat pga att det saknas ett lokalt avtal och att sjukdomarna ökar så här års. Samma sak varje år och har inget med avtalsförhandlingarna att göra. Dock finns det en uppenbar risk när folk jobbar väldigt mycket övertid osv att man lite oftare blir sjuk.

Alltså...detta är ingen facklig komplott. Det är heller ingen maskning, utan bara en effekt av det rådande läget. Jag hoppas att alla parter jobbar hårt nu för att få till ett avtal. Annars får alla som flyger lida med detta ytterligare ett tag. Så vakna lite och försök inte skylla saken på FL.
ESMM
2010-12-15 17:05:10
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Bra inlägg Bengt! Dessutom kan man tillägga att kommunikationen uppåt inte verkar fungera. De lokala cheferna på verkar inte vara alls informerade om vad som gäller och deras åsikter verkar det inte finnas någon som lyssnar på. Jag upplever att ledningen i LFV är kraftigt distansierad ifrån det dagliga arbetet och om jag har rätt i detta är den uppkomna situationen inte så konstig. Lite synd att vi behöver föra denna diskussion på ett offentligt forum men någon annan möjlighet finns ju inte längre inom LFV.
Vikboplan
2010-12-15 20:29:26
Vi jobbar på det!
Tror flygbolagen kommer att bli glada att LFV verkligen jobbar för att det ska bli klart snart. Nästa förhandlingsdatum är 17 januari! Och datum för vidare förhandlingar en bit in i februari! Så med lite tur ska det nog bli klart innan sommaren 2011. Jodå, så att LFV är verkligen intresserade av att detta ska går fort!
Oj, vad vi jobbar! Det gör väl inget om det inte är klart innan sommaren 2011?! Fortsatta problem under julhelgerna kan väl inte spela någon roll?!
Thomas A
2010-12-16 08:02:20
Jo, det blev ju bra det här käre GD!
Seq No 050 State CHANGE
FMP ESOSFMP Published 16/12/2010 05:21
Regulation Id ESTRSA16 WEF 16/12/2010 05:20
Flight Level ALL UNT 16/12/2010 09:00
Reason ATC Capacity


ESSA/ESSB ARRS VIA TRS

Seq No 051 State CHANGE
FMP ESOSFMP Published 16/12/2010 05:22
Regulation Id ESOS1716 WEF 16/12/2010 05:20
Flight Level 285- UNT 16/12/2010 09:00
Reason ATC Capacity


ESOS SECTORS 1+7

Seq No 058 State NEW
FMP ESOSFMP Published 16/12/2010 04:47
Regulation Id ESOS3816 WEF 16/12/2010 05:20
Flight Level ALL UNT 16/12/2010 09:00
Reason ATC Staffing


STOCKHOLM SECTORS 3 + 8

Seq No 059 State NEW
FMP ESOSFMP Published 16/12/2010 04:48
Regulation Id ESOS616 WEF 16/12/2010 05:20
Flight Level ALL UNT 16/12/2010 09:00
Reason ATC Staffing


STOCKHOLM SECTOR 6
Miljövän
2010-12-16 08:18:48
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Hur påverkar det här de gröna inflygningarna?

pendlare
2010-12-16 08:32:26
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Måste säga att det är lite överdrivet med all kritik om förseningar. BETA bussarna går klockrent på tid!!!!
Pendlaren 2
2010-12-16 08:50:15
Vem kan ändra på detta?
Efter att ha drabbats av förseningar under en längre tid undrar jag vem som kan ändra på detta? Efter att ha läst här så verkar det som om man skulle kunna återgå till normalläget om LFV lätt flygledarna gå på normalt schema och kanske frigjorde en del resurser från andra projekt. Är det så?

Är det så att flygledarna kräver stora löneökningar för att "bli snälla" igen? Eller vad är problemet?

Det verkar vara er GD som hårdnackat ska visa vem som bestämmer men inte riktigt anat konsekvenserna av sitt sätt att förhandla, eller?
Pilot
2010-12-16 10:06:13
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Förseningar pga väder men cfmu anger staffing! Förmodligen en kombination men varför mörkar Swedavia på sin hemsida!
En som vet
2010-12-16 10:23:36
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det är en kombo av båda, massa sektorer som har staffing sen är det ju snöfall och hårda vindar....
En annan som vet
2010-12-16 10:25:48
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Det var restriktioner av staffing före vädret blev som det blev. Dvs att väderrestriktionerna är större än staffing.
Pilot
2010-12-16 10:50:12
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Då hade ju LFV tur idag! Och SAS-John märker inte att det var personalbrist igen! :-)
FL ESOS
2010-12-16 14:41:51
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Re: Pendlaren 2

Du sätter huvudet på spiken. Flygledare på ATCC Stockholm har länge vädjat till LFV att prolongera avtalen, dvs låta gamla regler gälla tills vidare innan ett nytt avtal träder i kraft. De två högsta cheferna i Stockholm har insett hur mycket det skulle hjälpa nuvarande situation och har skickat kravet vidare uppåt i LFVs chefspyramid. Men någonstans tar det stopp.
Antagligen är det prestige från allra högsta LFV-nivå, alltså GD. Eller möjligen prestige från LFVs förhandlingsdelegation. Man valde att inte låta gamla regler gälla tills vidare för att sätta press på facket. Det innebär nämligen frysta löner och mindre generösa föräldrapenningsregler. MEN det kostar nu LFV stora belopp och anseende. Förhandlingsdelegationen från LFV hade inte tillräckligt mycket kunskap om hur hela ESOS-skutan hållits flytande de senaste åren. Nämligen med en ansenlig mängd övertid, samt med en del trixande med dygnsvila hit och veckovila dit för att få till en optimal bemanning sett till när trafiktopparna faller under dagen. Man har med mer flexibla regler, som vi hade i de lokala avtalen, kunnat få ut ett maximalt resursutnyttjande.
Nu helt plötsligt är det den fyrkantiga ATL som vi måste anpassa oss till. 11 timmars sammanhängande dygnsvila är lag. Detta leder till att personalbehovet har stigit dramatiskt. Vi låg tidigare med ett underskott, men nu beräknas personalunderskottet vara mellan 8-10 flygledare. Detta leder till en hel del vakanta pass redan när schemat kommer ut, sedan drabbas som tidigare nämnts även flygledare av vinterkräksjukor och förkylningar. Dessa dagar finns det ofta ingen ledig flygledare att tillgå och resultatet av det har vi sett nu alltför ofta den senaste tiden.

Kort sagt är LFVs GD och förhandlingsdelegation ansvarig för nuvarande situation. Frågan är om de kommer ta sitt förnuft till fånga och låta L-AVA förlängas. Tyvärr tror jag inte det.

Jag skulle aldrig på ett offentligt forum be folk ringa LFV 011-192000 och fråga vad ledningen håller på med. Men förhoppningsvis kanske någon gör det på eget initiativ.
FL ATCC
2010-12-16 20:10:44
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Re: pendlaren 2
Tror/vet att inga flygledare räknar med några större löneökningar. Det är AG's sätt att säga upp rådande avtal och deras bud om utökad arbetstid och andra försämringar som upprör. Hade budet varit nuvarande avtal + 2-3% som i det centrala så hade 98% av alla flygledare tyckt att det varit ok och avtalet kunde ha varit klart i september. Men nu har AG trampat i klaveret å det grövsta och man skäms tyvärr att jobba åt LFV. När avtalet till slut skrivs på kommer det att under hösten ha kostat alla; LFV, kunder , resenärer, betydligt mer än ovanstående 2-3%. Osmart, ostrategiskt och pinsamt!
FL på ESMM
2010-12-20 18:27:04
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Och så fick man en trevlig bok i julklapp...Hur kan LFV ge ut en minnesbok över flygtrafikledningen i Sverige där man i ett helt avsnitt sågar sin operativa personal? Man kan inte bli annat än förstummad.
FL
2010-12-20 22:22:08
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Kanske dags att vi anställda skriver en liten bok:
"Flygledare i LFV; hur vi har försökt bedriva kärnverksamhet trots inkompetent, översittande ledning som ständigt lyckas överträffa sig själv i kortsiktiga och ostrategiska beslut."
RA
2010-12-20 23:50:56
SV: LFV;s krig mot sina anställda
En liten fråga, FL...

Hur har du själv tid att bidra till kärnverksamheten när du jämt hänger här på Flygtorget?
Eller driver du ett alldeles eget projekt?
Också FL
2010-12-21 07:53:47
Re: RA
Du kanske nu borde insett att det inte är samma FL hela tiden men att de allra flesta FL känner samma sak!
Flygledare i Sverige
2011-01-06 15:00:09
Julklapp?
Har ni fått er julklapp?! Ett helt kapitel som sågar flygledare genom åren!!! Skrivet helt utan faktakunskap och skrivet ur ett chefsperspektiv. De strejker som varit genom åren har väl inte varit strejker för vår egen skull? Strejkerna på 80-talet var väl bla. för lärarna och inte för vår egen skull? Det nämns inte...!
Detta måste vara en del i den smutskampanj som pågår och som verkar vara helt i linje med övriga europas providers.
Protesterna under 2006-2007 var väl för att vi var extremt underbemannade och folk orkade inte med det övertidsvansinne som pågott under många år. Detta nämns inte heller!

Jäkla dårskap!

Kära förhandlingsgrupp och GD jag vet att ni tar del av detta forum, jo det vet jag, är det inte dags att sluta med ert trams nu och inse att vi kommer inte att ge oss? Tiden är på vår sida och jag vet att ni, äntligen, har börjat inse detta! Ni inser väl också att vi ALDRIG kommer att kunna gå vidare med dagens förhandlingsgrupp och ledning/styrelse. Jag hoppas verkligen ni inser detta.
Er "tuffa taktik" blev bara pannkaka och våra kunder är nog inte så nöjda med hur ni valde att genomföra årets förhandlingar! Fy vad dåligt!

RA
2011-01-06 15:29:59
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Varför vänder du dig inte internt till dina chefer och diskuterar dina problem om din arbetsplats istället för att gá omvägen via Flygtorget? Du riktar dig ju direkt till dem och inte till oss andra.

Eller du föredrar att gömma dig bakom anonymiteten pá detta forum för att du egentligen inte vágar stá upp för vad du tycker?
Flygledare i Sverige
2011-01-06 15:41:22
RA ser allt svart eller vit!
Tror inte så många är så konsekventa att man är beredd att bli av med sitt jobb för sin åsikts skull. Möjligen är du RA men inte jag. Tycker exakt vad jag skriver men vågar inte förmedla detta utan att vara anonym, har inte så svårt att erkänna det!
FL
2011-01-06 18:00:26
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Intressant julklapp, undrar hur dom tänkte! :-) Vilka spån!
RA
2011-01-07 11:13:40
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Flygledare i Sverige, jag kan förstá din synpunkt. Ingen vill riskera jobbet. Men faktum kvartstár att du lika väl kunde skicka ett brev i papperformat till dina chefer. Men det är tydligt att du ocksá vill föra fram propaganda till andra oss andra, när du skriver här pá flygtorget.
Det finns en láng tradition av strejker, aktioner och snedvriden propaganda inom ert skrá. I áratal har ni hállt pá. Det är samma sak över hela världen och tycks vara en del av er yrkesmentalitet. Jag befinner mig nu i Spanien, där debattens svallvágor sedan konflikten i december fortfarande págár. Igár släppte flygledarfacket här ut totalt lögnaktig propaganda om att enbart 6 flygledare var "sjuka" den aktuella dagenpá Barajas. Den spanska regeringens ingripande i december skulle enbart vara en "aktion" för provocera. Tyvärr rapporterade större delen av media vidare dessa uppgifter. Observera att man släppte propagandan pá trettondagen som är en av Spaniens absolut största helgdagar och som närmast motsvaras av vár julafton (det är dá man ger varandra "julklappar"). Möjligheterna för myndigheterna att bemöta uppgifterna var minimala... Det är just sá som man som tradition agerar inom er yrkeskár. Ni fár som alla andra yrkesgrupper börja lösa era interna konflikter själva, genom förhandlingar mellan fack och arbetsgivare och sluta använda er av olagliga konfliketer (ja, att látsas vara sjuk är olagligt för anställda) och pinsam propaganda via allmänna media.
Anders
2011-01-07 18:25:30
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Snälla RA, det finns verkligen ingen tradition av strejker mm inom den svenska flygledarkåren. Tvärtom har många av oss ställt upp mangrant för lösa personalbrist, genom att år efter år arbeta väldigt mycket övertid. Vi har alltså ställt upp för vår arbetsgivare och i synnerhet för våra kunder. Någonstans finns det ju dock en gräns, och visst, det märks när det inte går att få tag på personal som väljer att prioritera familjen.
FL ESOS
2011-01-08 15:42:21
Re: RA
"Det finns en láng tradition av strejker, aktioner och snedvriden propaganda inom ert skrá."

Vad i hela friden baserar du det uttalandet på?!!! Flygledare har aldrig strejkat för egen del, det är fakta! Att arbetsgivaren säger upp avtal som gör att det är svårt att få rätt folk på rätt tid och plats kallar du en aktion från flygledarnas sida?! Det måste väl snarare anses vara en aktion från LFV;s lednings sida?!

Som vanligt RA är du helt fel ute och det är jantelagen som har ett starkt grepp om dig. Du fabulerar och bygger dina ideer på myter och rykten som inte stämmer. Myter och rykten som bärs fram av att folk är avundsjuka och inte har någon som helst aning om vad som faktiskt hänt/händer.

Snedvriden propaganda brukar vår arbetsgivare stå för, dock är det så väldigt tydligt denna gången att dom själva inser att dom gjort bort sig.

Jodå, förhandlingsgruppen läser vad som händer här och dom vet också hur organiserade vi är och nu har det även gått upp för dem att deras "tuffa" sätt att förhandla bara kommer att bli ihågkommet som något som kostade mycket mer än en normal förhandlingsomgång hade kostat.

LFV "hyrde" in en avdankad f.d. fackrepresentant skulle leka "tuffing" för arbetsgivarsidan men han insåg nog inte hur kompakt motståndet faktiskt fortfarande är! Han får nog ingen inbjudan till flygledarveteranerna! :-) Vad tänkte karln på?!

Det man också lyckats med är att alienerat sig från i princip alla chefer oavsett nivå! Helt otroligt att lyckas med en sådan sak! Jag tror inte det finns någon chef kvar inom LFV (utanför Norrköping) som numera är lojal mot huvudkontoret! Helt obegripligt korkat! Är det verkligen GD som kom på denna briljanta ideen?! Då måste han ju avgå!
FL TWR
2011-01-10 11:45:08
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Arbetsgivarens förhandlingsgrupp verkar leva i en helt annan värld! Världen Vikboplan! Hur kunde dom ställa till det så här?! Hur många veckor/månader av slotar/förseningar ska vi få nu under våren/sommaren? Pinsamt LFV!
Insikt
2011-01-11 09:58:03
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Eftersom det verkar dra ut på förhandlingarna så misstänker jag en sommar med stora problem, nu igen! Brist på flygledare när charterförsäljningen slår rekord är tragiskt!

Att inte LFV förstod att denna typ av primitiva förhandlingar inte fungerar är obegripligt. Det enda det har lett till, förutom massa förseningar, är raserat förtroende för ledningen. Att personalchefen inte förstod är förståeligt, hon har inte varit med så länge men GD borde vetat bättre!

Hur kommer LFV bete sig i de löneförhandlingar som kommer efter att man slutfört förhandlingarna om L-AVA? Kommer det att leda till ytterligare problem? Ska hela 2011 präglas av dessa förhandlingar? GD verkar helt ha missförstått situationen och nu vet han inte vad han ska ta sig till!

Billinger, dags att vakna nu!
Ej FL
2011-01-11 20:45:56
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Har ni inte förstått att LFV håller på att avvecklas, man vill inte ha nya avtal nu som man får "lida" för när det blir AB hit och dit.
FL
2011-01-11 21:08:18
Re: ej FL
LFV kommer att byta skepnad och kommer förmodligen vara ett bemanningsföretag men det stör nog inte någon flygledare. Om det får till konsekvens att Vikboplan avvecklas så tror jag du kommer att få väldigt många nöjda flygledare!
Inget av detta kommer förmodligen att påverka oss flygledare. LFV som företag står inför stora förändringar men så länge vi är en bristvara (nej det finns inte 1000 flygledare i Litauen eller Indien som kan ta över) så kommer vi att bevaka våra intressen med framgång.

Missförstå mig inte, jag tycker alltid man ska se över avtal och villkor som eventuellt kan förändras men som det ser ut idag så flyttar svenska flygledare här ifrån för att vi har bland de sämsta villkoren och då kan det inte vara rimligt att försämra villkoren ytterligare! Då får vi ju ännu större problem!

Jag önskar att fler inom flygbranschen stod upp mot arbetsgivare som enbart tänker på nästa kvartalsrapport och fullkomligt struntar i hur personalen har det. Hela flygbranschen har blivit "Rajaniserad" och det är inte bra för någon. Flygsäkerhet är något som numera nämns i förbifarten i årsredovisningen men mer än så är det inte!

Vår GD har varit lite för mycket i Irland och blivit "Rajaniserad"! :-) Sen är det väldigt tydligt att han vill hämnas för vårt förra avtal. Beklämmande men förmodligen sant!

Vidare tycker jag någon borde granska vår käre GD;s "affärer" när det gäller RTC och placeringen av flygledareutbildningen i Linköping. Ingen inom verket verkar tycka att det är vettiga ideer men GD;s tidigare kontakter gör att man måste misstänka oegentligheter!
FL
2011-01-12 20:37:41
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Jag är inte helt säker på att arbetsgivarens förhandlingsgrupp har förstått vad som händer sommaren 2011 om man fortsätter på inslagen väg! Då skulle vi inte fortfarande sitta och "förhandla" och man skulle inte använt sig av en förhandlingsteknik som hör hemma på -30-talet.
En annan FL
2011-01-12 21:17:06
SV: LFV;s krig mot sina anställda
... och för att förtydliga exakt vad det är som kommer hända kan man nämna följande. LFV har ensidigt sagt upp alla lokala avtal, inklusive avtalet som sade att flygledare endast har rätt till tre sammanhängande semesterveckor mellan juni-augusti.
Utan detta avtalet kommer alla flygledare ha rätt till fyra sammanhängande semesterveckor mellan juni-augusti. Kort om folk har det varit på kontrollcentralerna de senaste somrarna och då framför allt i Malmö. Det är ingenting mot vad det kommer bli i sommar, om LFV inte lyckas få till ett nytt avtal som återigen reglerar semesteruttaget sommartid.
A321
2011-01-13 11:17:03
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Så då kan man räkna med fortsatta förseningar under hela våren och sen stora problem under sommaren?!
Resenär
2011-01-13 22:23:37
SV: LFV;s krig mot sina anställda
A321; "..fortsatta förseningar..."?
Senaste tiden har det väl inte varit några större förseningar?
A321
2011-01-14 10:30:22
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Nej inte över jul/nyårs helgerna men nu verkar det börja igen! Staffing igår igen!
Fl Sthlm
2011-01-14 11:49:37
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Ja, alltså det kommer ju fortfarande att finnas en stor underbemanning, så risken för fortsatta problem i sommar är uppenbar. Tidigare har LFV löst det genom att skriva avtal med facket om att vi bara får rätt till tre veckors sammanhängande sommarsemester. Men som alla förstår är man inte beredd att offra 25 % av sommarsemestern utan en rejäl kompensation.

LFV har hittills valt en väldigt aggressiv förhandlingsstil. Förhoppningsvis börjar de inse att det inte kommer leda någon vart.

För övrigt är bemanningsbehovet väsentligt lägre under jul och nyårshelgerna, varför ATCC Stockholm nu en tid inte haft några vakanser som lett till förseningar.
Pelle
2011-01-14 13:26:43
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Pinsamt. Tror du att piloter får 3 veckor eller mer än 3 veckor semester i juli?
Typ max 2.
FL Sthlm
2011-01-14 13:32:51
SV: LFV;s krig mot sina anställda
Jag pratar inte om juli utan perioden juni-augusti. Vi har ingen möjlighet att bestämma när semestern hamnar heller.
Det betyder att man om man har otur får de tre första hela veckorna i juni som sin sommarsemester.