Tråden startades av: Orolig  2012-01-08 10:35:54
Hur farligt är turbulens? 
Jag läste precis att en passagerare skadats när en Airbus A380 hamnat i turbulens någonstans över Indien. Hur farligt är turbulens och hur vet piloterna när det kan bli farligt för passagerare och kabinpersonal?

Jag tycker ofta att man ser flygvärdinnor fortsätta arbeta när kaptenen tänt fasten seatbelt skylten, hur ska man tolka det?

Tacksam om ni kan berätta mer om turbulens och hur ni som arbetar i luften ser på detta.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

JW
2012-01-08 11:08:30
SV: Hur farligt är turbulens?
Piloter undviker att flyga i svår turbulens. Detta syns på väderradarn. Kabinpersonalen får veta i förväg om det är läge för dem att spänna fast sig.

Flygplan är byggda för att klara av extrema påfrestningar. T.ex. så kan vingarna på en B777 flexa 7 m i vardera vertikal riktning vid vingspetsarna utan att brytas.

Den turbulens som man brukar flyga genom är helt ofarlig, bara man sitter fastspänd och inga lösa saker kan fara omkring i kabinen.
Luffaren
2012-01-08 11:20:06
SV: Hur farligt är turbulens?
Normalt sett är inte turbulens farligt och planen är byggda för att tåla det. Det som kan ställa till det ibland är så kallad klarluftsturbulens. Den syns inte på radarn och då hinner inte piloterna varna kabin innan dom hamnat mitt i den och då kan människor skadas för att dom inte sitter fast i stolarna.
Någon
2012-01-08 11:23:53
SV: Hur farligt är turbulens?
Nu arbetar jag inte i luften men jag vet att på de modernare flygplanen har de en väderradar som indikerar vad för väder de har att vänta. Alltså kan de på ett ganska pålitligt sätt se när det blir turbulent. Sen kan det vara så att personer inte hinner tillbaka till sina platser innan det turbulenta kommer och kan då skada sig allvarligt beroende på hur kraftig turbulens som uppstår. Sen finns också något som heter clear air turbulence men just det vet jag inte så mycket
AS
2012-01-08 11:36:58
SV: Hur farligt är turbulens?
Det pågår ständig radiokommunikation i luften mellan flygplan och ATC Air Traffic Control som styr flygplanen från marken. Piloterna lyssnar hela tiden på trafiken som finns framför oss i samma lufthav, på det sättet kan piloterna förvarnas om det finns turbelent luft på sträckan.

Flygplanen säger till ATC att de stött på turbelens och vill byta höjd.
Passagerare kan bli lite oroliga och ibland irriterade att piloterna inte gör något (byter höjd). Ibland kan det vara mycket trafik både över och under vilket gör att det kan ta ett tag innan flygplanet får klart till ny flyghöjd.

Det finns självklart säkerhetsmarginaler om flygplanet inte kan bibehålla sin höjd p.g.a. kraftig turbulens och då meddelar piloterna ATC att de inte kan bibehålla höjden. ATC måste då lösa problemet och separera trafiken på ett säkert sätt.
Erik
2012-01-08 13:28:22
SV: Hur farligt är turbulens?
AS, jobbar du som pilot?
Pilot
2012-01-08 17:03:54
SV: Hur farligt är turbulens?
Det beror pa......Turbulens kan vara sa kraftigt att flygplanet bryts sonder.
DIR
2012-01-08 20:09:02
SV: Hur farligt är turbulens?
Just keep the seatbelt fastened whenever seated and you'll be allright!
pf
2012-01-08 21:54:45
SV: Hur farligt är turbulens?
i 1982 var jeg besøkende på McDonell-Douglas fabrikken (senere kjøpt av Boeing) i Long Beach, California. Var der ifm bygging av SAS MD-80'seien.

Fabrikken viste opp en "Mock-up" av en fly med vinger, hale og skrog påmontert en masse sensorer m.v. De forklarte at på denne hadde de gikk ulike belastninger som det vind(tubulens) m.v. kunne bli utsatt for....

De hadde på den tiden gitt sin "Mock-up" over 7 millioner belastninger UTEN at det var synlige skader i den, ble vi forklart.

Jeg antar at belastningene påført var ganske reelle og "tunge". Dette virket betryggende.

Hadde det ikke vært for A-330'en fra Air France over Syd-atlanteren, så ville jeg vært uenig med deg, pilot !
JW
2012-01-08 22:25:38
SV: Hur farligt är turbulens?
@Pilot:

Ja... Och det finns ju jätte många fall där detta hänt. Händer ju hela tiden... Obs. Ironi.
Mischadee
2012-01-09 10:26:09
@pf
Trodde inte AF A330 olyckan berodde på turbulens utan pilot error till följd av felande pitotrör. Planet fick för låg hastighet och stallade och var helt intakt när det slog i vattenytan.
pf
2012-01-09 11:29:29
SV: Hur farligt är turbulens?
@Mischadee

Så langt er vel det spekulasjon om HVA som forårsakade A-330(AF) havariet......

Dessverre så ser en på andre havarier at det sjeldent er en ulykkesårsak-det er gjerne en "kjedereaksjon". hard turbulens KAN være en av de.
Ulmert
2012-01-11 20:14:29
SV: Hur farligt är turbulens?
Hej!

Turbulens är ganska ofarligt. Så vitt jag vet så har jag bara hört talas om en militär boeing 727 som fick stjärtpartiet avslitet i ett åskmoln någon gång på 70 talet tror jag det var. Annars hat jag aldrig hört talas om något större flyg som havererat pga turbulens.
Piloterna har tillgång till väderradar som de kan se och undvika den mesta kraftiga turbulens.

Så länge man sitter fastspänd i stolen så kan man säga att turbulens är helt ofarlig.

Jag såg en video på youtube där det testade vingarnas hållfasthet på en B777. Det böjdes ca 8 m i vingspetsen innan de separerade. Det var helt enligt designen och betyder att de tål 150 % över det dem kan förväntas stöta på under deras flyglivstid.

Själv åker jag med som passagerare i Afrika (Nigeria) ofta. Där är det ofta väldigt turbulent pga åskmoln. Jag tycker ibland att det kan vara väldigt obekvämt. Jag flyger iofs ganska ofta i mindre turboprops vilket inte kan jämnföras med de större flygen.

Sit back relax put your feet up and just enjoy the ride.
roger pilot
2014-11-04 21:20:49
SV: Hur farligt är turbulens?
Kraftig turbulens kan självklart bryta vingarna. Planet kan i VÄRSTA fall få uppvind och sedan nedvind flera hundra meter vilket skulle bryta vingarna när planet får för hög fart neråt....dessutom kan planet kastas kraftigt åt sidan och öppna upp hela planet mot vinden vilket skulle få förödande konsekvenser .....i värsta fall kan inget stå emot naturen....det MÅSTE en bra pilot veta
CC
2014-11-04 22:04:58
SV: Hur farligt är turbulens?
Anledningen till att kabinpersonalen många gånger är uppe och jobbar efter skylten slagits på är för att vi måste säkra kabinen innan vi kan sätta oss. Med det menas att se till så alla vagnar är stuvade, skåp och luckor stängda och låsta osv osv. Detta tar sin tid men är ack så viktigt för att ingen ska skadas av kringflygande saker vid ev. turbulens.

Det betyder alltså inte att det är ok för pax att vara uppe å gå då skylten är tänd, vilket många verkar tro....
B
2014-11-04 22:25:26
SV: Hur farligt är turbulens?
@ pf
Vad vet du som haverikommissionen inte vet? Turbulens borde väl ha registrerats på färdskrivaren såsom skiftande g-belastning?

@ roger pilot
Tyvärr verkar det inte som om du har förstått vad du har läst.

I övrigt:
En väderradar visar vattendroppar i luften samt även markekon (en del kan även visa på kraftigare vertikala luftströmmar innehållande vattendroppar, vilket då kan indikera turbulens). Genom att tolka radarbilden kan man se var det sannolikt är kraftigare turbulens men den kan inte indikera klarluftsturbulens. Eftersom man normalt sett flyger max ca 10% av tiden i moln så är det oftast inte så lätt att förutse turbulens.

Pilotrapporter är bra och så försöker metrologerna förutspå turbulens och de sänder även ut varningsmeddelanden men de är inte så säkra att man kan använda dem för att t ex tända skylten med säkerhetsbältet 2 min innan man flyger in i turbulens.
Nr 2
2014-11-05 09:08:42
SV: Hur farligt är turbulens?
Verkar bara vara luffaren som tagit upp det viktiga.
Clear Air Turbulence är det som orsakar de allvarliga skadorna då man inte kan förutse när det händer. Vid "vanlig" turbulens så sitter alla i regel fastspända då piloterna sett det antingen på radar eller fått info från andra flyg/ATC.

Sitt fastspänd under hela resan utom när du ska besöka damernas eller herrarnas:)

sv roger pilot
2014-11-05 17:20:43
SV: Hur farligt är turbulens?
Kvalificerat svammel!!
Janne Runkén
2022-01-26 22:13:10
SV: Hur farligt är turbulens?
Senast jag flög var det väldigt många som gick på muggen trots fasten seatbelts. Om man har skylten tänd i timtal trots att det inte är det minsta turbulens så tappar folk respekten för budskapet?
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn