Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Störst chans att få jobba på? SAS eller NAX?

Tråden startades av Pilot

Hej!
Jag går första året på Natur (NA) och drömmer om att bli pilot.
Om jag kommer in på en flyghögskola borde jag vara klara om 6-7 (eller mer) och redo att söka jobb på något flygbolag (hoppas jag slipper Ryanair).
Jag tänkte höra med er vad ni tror det är störst chans att få jobb på, SAS eller NAX?
Jag vet att det är en svår fråga att svara på men det skulle vara kul att höra lite från erat perspektiv, vad ni tror!
För det som jag har hört av riktiga piloter (åkt jumpseat) och läst på hemsidor så ska det finns ett flertal lediga platser till oss piloter om 5-10 år?

Publicerad den 2013-05-07 08:28
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Pilot
2013-05-09 09:04

Tack kapten Ryanair! 🙂

Kapten ryanair
2013-05-08 19:33

Som det ser ut idag kommer du precis som många nämner bli tvungen att få kämpa hårt i början.
De finns flera andra bolag som tar in nya piloter med knapp erfarenhet, men de flesta har något typ av kadett program där du bekostar din egen typ inflygning.
De bästa råd ja kan ge, var öppen för bolag världen över och lås dig inte fast i ide’n att du måste jobba hemma i sverige. Ett litet land, med få arbetstillfällen.
De är klart att marknaden kan ha ändrats när du är färdigutbildad, men att sikta på en karriär som pilot, och låsa sig till svensk marknad är otroligt svårt.
Lycka till! 🙂

K.K
2013-05-08 19:00

Nix! Bemanningsföretag!

Johan
2013-05-08 18:23

Så oinsatt.. De anställer visst sina piloter

Kapten Klänning
2013-05-08 17:34

Eftersom NAX inte anställer sina piloter så är det nog störst chans att få jobba på SAS!

Anders K
2013-05-07 16:21

@ Pilot

Hej. Svaret = Enkelt.

Se till att ta dig in på en gratisutbildning. Då blir det ingen risk. Du får en kul utbildning, och har chans att prova på och se om du finner ett pilotjobb, utan masskulder.

Betala inte en utbildning, såvida du inte har riktigt mycket pengar.

Du går natur, då kommer du uppfylla de grundkraven gratisutbildningarna har. Jobba hårt i skolan nu.

Lycka till

Realist
2013-05-07 14:03

Är det inte bättre att säga som det är än att ljuga? Ge han falska förhoppningar, lova guld och gröna skogar?

Är han äkta entusiast så kämpar han vidare, ger sig fan på att lyckats!

Men när han sitter med miljonen i skulder och arbetslös och känner sig lurad så uppskattar han nog att någon var ärlig iaf

Dyke
2013-05-07 13:59

Trist att man behandlar en entusiast på detta sätt! Finns ingen annan bransch med så mycket bittra människor, men när man väl är inne så är det värt det! Lycka till!! 🙂

Pilot
2013-05-07 13:01

Tack för era trevliga svar….
En pilot sade till mig att Thomas Cook Scandinavian kommer att behöva piloter i framtiden

En vänlig hint
2013-05-07 12:11

Kanske som kapten och med goda kontakter kan du hamna i sitsen att du får välja mellan dessa bolag.

För att bolagen ovan skall titta på din ansökan måste du ha flygtimmar.
Du måste med andra ord ut och kriga mot alla andra om de åtråvärda första jobben.
Som det är i dag så flyger nya piloter ca 3 år på tex ryanair, air baltic, något annat bolag ute i världen, innan de kan få ett kontrakt på Norwegian.

Du är längst ner på stegen då du kommer ut från flygskolan. Du har ingen valmöjlighet.
Har du turen att få ett jobb någonstans i världen så tar du det!

Det kommer aldrig att bli någon brist, så fort det finns minsta antydan till brist så fylls flygskolorna av sugna elever. Att landa ett första jobb är aldrig enkelt.
Läs lite mer på detta forum så förstår du.

Realisten
2013-05-07 12:09

Pysen, vakna upp och inse att branschen är död. Vill du jobba inom flyget, bli rampare.
Annars bli sjuksyrra eller ngt, det behövs och du får jobb. Jag har ingen lust att mina skattepengar ska gå till att betala din arbetslöshet

B
2013-05-07 11:35

Haha det är alltid så kul att läsa sånna här trådar.
Omöjligt att svara på.

Har du tur kan du få jobba på Ryan, för varken SAS eller Norwegian anställer piloter utan 737 erfarenhet i dagsläget.

Det går inte till så att du utexamineras och sen finns det ett jobb där redo för dig. Kanske får du flyga närmare 40 år gamla SAAB340 för Nextjet, kanske inget jobb alls på flera år, kanske inget jobb överhuvudtaget.

Som svar på din fråga tror jag NAX, SAS kommer knappast existera om 7 år.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500