Flygvärdinna som bipolär?
Får man bli flygvärdinna om man är diagnostiserad med bipolär typ 2?
Sedan jag började med medicinering har mitt mående stabiliserats och jag blir inte längre djupt deprimerad, utan snarare lite nedstämd ibland som även friska personer kan bli.
Detta jobb har varit min dröm i alla år, och det skulle krossa mig om jag inte får bli flygvärdinna bara pga detta..
svar
Känner personligen några vänner som jobbar på BRA TUIFLY SUNCLASS, som har diagnosen bipolär!! Så inga konstigheter med det!!!
Näää, hon ska dessbättre inte flyga, men kunna agera i nödläge och då är personer med vissa diagnoser klart olämpliga, typ bipolär.
Det finns säkert oseriösa flygbolag (ex.vis svartlistade i EU) som anställer vad som helst och direkt från gatan.
Bara att söka! Det är väl ingen som inte är det! Du ska ju liksom inte flyga planet…
Jag känner personligen flera vänner (4) som är bipolära som jobbar i kabin på BRA, Sunclass och TuiFly, dom tar sina mediciner och jobbar på, inga konstigheter!!
Tyvärr så tror jag inte det.
Men som nån annan skrev, prova jobba på flygplats , check in, flygplatskontrollant el annat först. Vi har folk med diagnoser som jobbar hos oss.
Nej.
Hej! Tror tyvärr att ett arbete inom flyget är uteslutet med en diagnos som bipolär. Väldigt få mediciner som är godkända i branschen. Antidepressiva är totalt förbjudet exempelvis. Men kontakta en flygläkare (finns kontaktuppgifter på transportstyrelsens hemsida – luftfart) och rådgör.
Jag tror inte det kommer att gå eftersom det blivit ett stort tema efter Germanwings kraschen. Just olika typer av diagnoser är svåra att få ok på vid sin läkar undersökning.
Jag är ledsen för dig men lycka till ändå.
Fördelar inom flyget för personer med diagnoser är en klar struktur och att man arbetar i uniform vilket för många innebär att personerna kan lämna stora delar av sina diagnoser hemma och anta ett “jobb-jag”. Psykiatriska diagnoser och flyg är en vanlig fråga men det finns inga klara svar. Alla som flyger kan identifiera vissa kollegor som ofta inte kan prata om någonting annat än sitt specialintresse och andra som knappt kan sitta stilla ens för start och landning men utan dem kanske vi inte ens skulle ha dagens besättning. Mitt råd är att börja arbeta på marken i en flygmiljö, vård eller t.ex. hotell och själv se hur du reagerar på extrema arbetstider, oregelbunden sömn, matvanor som blir svåra att följa, många och nya kollegor, irriterade och ibland t.o.m. elaka passagerare. Lycka till!