Svenskt ambulansflyg.
Vad gör Svenskt ambulansflyg som inte vanliga flygbolag kan göra? Tär på skattepengar? Hade det kostat mindre med en privat aktör? Behöver vi ett nationellt flygbolag för vanliga passagerare finansierat av skattemedel? Jag tror att en privat aktör hade varit bättre för ambulansflyget när det kommer till vad kostnaden är, men säkert inte bättre för de anställda.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3415881/kommunalforbundet-svenskt-ambulansflyg-gor-ett-positivt-resultat-2023?publisherId=3236118&lang=sv
svar
När väntas besked?
Nästan skrattretande att folk direkt skall in och försvara vansinnet med brutalt ökade kostnader för något som privata aktörer sedan innan skötte alldeles utomordentligt och för mindre av skattebetalarnas pengar. Sitter ni själva på några fina positioner hos KSA möjligen?
Debiteringen du nämner avser alltså inte enbart airborne-tid; vilket var vad tidigare bolag som Babcock och H-Bird debiterade för. Det stämmer således att det skiljer omkring 100 KSEK/h för faktisk flugen tid. Total idioti och galenskap.
Roger, hur blir det 100’000kr mer än föregående? Svenskt Ambulansflyg debiterar Norbotten 59’210kr per timme enligt budgeten publicerad på deras hemsida, jag vet inte om jag missade någon matte lektion, men hur blir det “100’000kr mer än tidigare aktörer”. Jag tror att du Roger fått en liten sväng av “Trump-viruset” då du kryddar dina siffror på det här sättet och inte baserar dina utlägg på fakta som finns tillgängliga på deras hemsida.
Sluta betala så mycket skatt då. Det är en massa saker som är värre än KSA som du betalar för kan jag intyga. Om du går runt och är bitter över var dina skattepengar går till är du bitter och känner dig som en förlorare. Se till att ändra på dig själv och dina vanor så slipper du vara sur över alla andras dumheter. Bli en vinnare istället och sluta bry dig om saker du inte kan påverka.
Ja med ett timpris i snitt nästan 100 000:- mer än de föregående aktörerna rinner skattebetalarnas surt förvärvade peningar som sand mellan fingrarna. Babcock debiterade 34000:- för sin L35 och 28500:- för sina B250. Och ingen privat aktör har någonsin debiterat regionerna under tiden de väntar på flygplatsen, medan ambulansen är o vänder på sjukhuset. Det är inte mindre än en kriminell skandal att KSA år efter år får fortsätta undanhålla och manipulera sina siffror. Som skattebetalare är jag rasande.
Givetvis var det betydligt billigare och bättre när Babcock (privat aktör) skötte ambulansflyget. Men några politiker ville väl uppmärksammas och stoltsera med att vräka ut pengar på svindyra nya, fina jetflygplan. Samma visa med svensk luftambulans kontra babcock (nu Avincis) vad gäller ambulanshelikopter.
Fick svar i veckan. Kallad på intervju
Jag har blivit kallad. Jag mötte kraven i annonsen och har relevant erfarenhet.
Fick svar men blev dessvärre inte ens kallad till intervju. Första gången hittills i karriären.
Jag har fått svar. Mötte ej kraven
Inget ännu…
Nån som blivit kallad i den nya rekryteringen?
För styrmän så är det ca 51000 SEK. Kaptener har ett tillägg på ca 12000 SEK.
Schemat är huvudsakligen variabelt, men man strävar efter ett ungefärligt 5-5, och ibland så får man någon längre ledighet, kanske runt 7-9 dagar.
Vad är lönen på KSA för Styrman och Kapten? Schema?
‘Behöver vi ett nationellt flygbolag för vanliga passagerare finansierat av skattemedel?’
Finns redan, stavas SAS.
Glad lördag på er. Om man nu inte har något bättre för sig på en lördag så förstår jag att man gärna gnäller på ett forum där ingen som helst kunde ha brytt sig mindre.
Har också jobbat på BC förut (vilket jag misstänker att föregående talare inte gjort eller att hen inte arbetar på KSA) och det var väldigt bra där med. Men många andra saker är mycket bättre på KSA för de anställda. Trivs man inte kan man ju börja med nåt annat. Luften är fri. Produkten är bättre för patienterna och ergonomin bättre för de anställda.
Vi på KSA jobbar stenhårt för en grym produkt och kollegorna (både piloter och flight nurse samt management) är toppen. Teknikerna med. Högre professionalism får man faktiskt leta efter.
Tacksam anställd till pensionen.
Jobbar för närvarande på Svenskt Ambulansflyg och innan det hos den privata aktören Babcock. Som anställd var Babcock en mycket bättre arbetsgivare, samma lön men mycket bättre schema. För skattebetalarna tyder tyvärr de flesta tidningsrubriker på att det privata alternativet även där var att föredra…