Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avisning

Tråden startades av Hmm

Vad är kriterierna för att ett plan behöver avisas? Ge gärna exempel för både turboprop och jetmaskiner.

Publicerad den 2013-05-15 14:24
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Stolle
2013-05-19 20:35

Alltså, det är ganska enkelt. Flygplanet skall kunna garanteras vara rent vid V1. Torr snö på vinge och kropp som “blåser bort” är något som förståsigpåare brukar försöka undvika att avisa. Är dock inte vingen ren, kan ingen garantera att det inte finns lokala frysningar under snön.

Med det sagt kan det i vissa fall vara klokare att borsta av en vinge istället för att avisa med vätskor. Är det stora volymer torr snö, blöts den ner av vätskorna och genererar dyra avisningar. Är det frågan om stora mängder snö på ett flygplan som t.ex stått ute över flera flera dagars snöfall behövs ibland flera omgångar vätskor för att helt ha avisat flygplanet. Är flygplatsmannen slarvig i sitt jobb kan det också innebära att vätskorna späds ut och att hold over time blir kortare än vad tabellerna säger.

Flygplanet ska vara rent. Hur man åstadkommer det finns det alltså olika lösningar för. Vissa bättre, vissa sämre.

Johan
2013-05-19 20:28

Vad jag kan se från youtube klippet nedan är det torr pudersnö som lätt försvinner när flygplanet kommit upp i lite fart. Om man kan vara säker på att det är torr puder snö, och inget annat på alla kritiska delar (vinge, stabilisator och fena) så är det inget fel att låta det blåsa bort under accelerationen förutsatt att man vet att det kommer att göra det.

Ett problem är att det kan ha bildats is på lokala delar på de kritiska delarna. Vilket kan vara svårt att
upptäcka om man inte borsta hela vingen, fenan och stabilisatorn ren.

Frost som har bildats på en vinge och har formen som fint sandpapper ökar stallfarten med ungefär 30 procent samt minskar flygplanets normala acceleration.
Låt nu säga att det bara bildats frost på delar av vänster vinge, vad tror ni kommer att hända vid rotation. När V2 farten som man siktar på från 35 foot till acceleration altitude är 1,20*Vs, d.v.s. 20 procent över stall farten?

Ivan
2013-05-19 19:54

Avisning är överskattat och oftast behövs det inte säkerhetsmässigt utan det är mest för att hålla alla överrädda människor lugna.

http://www.youtube.com/watch?v=5GIU94dg1ek

Gösta
2013-05-19 11:05

Är det kallt och torrt i luften samtidigt som det är är klart, så blir det som regel ingen frost på vingen om man flyger hela dagen. Då klarar man sig ofta utan avisning, kanske efter en avisning på morgonen för att bli av med det som satt sig efter natten.

Men det är olika förutsättningar varje dag.

Hmmm
2013-05-19 05:29

Även om plan kan behöva i vissa fall avisas mitt under sommaren, hur ofta behöver man göra det under vintern? Ta till exempel Norrlandstrafiken från Stockholm. Säg att maskinen avisas på morgonen, flyger sen lite över en timme till Norrland. Måste maskinen avisas igen i Norrland? Vad är det som avgör?

Och krävs avisning i princip varenda dag under vintern eller är det bara när det snöar eller är frost?

Och är det nån skillnad i behov mellan jet och turboprop?

Åke
2013-05-15 22:17

Läs om “cold soaked wing”. Finns en del intressant.

Re Hmm
2013-05-15 20:25

Det föreligger större risk för isbildning på ett flygplan!

Låter knäppt men du kan få isbildning på ett flygplan mitt i sommarvärmen!

Ett stort flygplan spom flygit långt (tid i luften) blir nerkylt och landar där det är varm och fuktig luft.
Perfekta förutsättningar för att is skall bildas.

Går säkert att läsa om detta och mycket annat för er som är intresserade om detta!

Hmm..
2013-05-15 19:46

Bildas frost pa flygplan vid samma temperaturer som pa personbilar eller hur fungerar sadant?

iceman
2013-05-15 17:50

frost på ovansidan av vingen, över 3mm frost på undersidan av vingen på tankarean.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500