Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ACR vann upphandlingen av fem flygplatser

Tråden startades av Thomas

Betald utbildning och sista ca 6 mån med lön. Ingångslön drygt 30 000:- och efter 18 års trappa ca 70 000:-. Utöver detta OB- och övertidstillägg, 365 dagar betald föräldraledighet, efter några tjänsteår 34 semesterdagar mm.

För att du ska få mer detaljerad information om ersättningsnivåerna för flygledaryrket ring LFV’s lönekontor.

Jag är nöjd och lönen är fantastisk efter 12-18 månaders utbildning. Enda negativa, tråkiga är att det kan bli lite ensamt på jobbet när man är själv i tornet. Men jag skulle aldrig byta yrke då lönen är allt.

Publicerad den 2013-07-15 17:16
Skriv ett svar
Antal svar: 165

svar

Urban
2013-08-06 10:51

Tack Conny och ha en bra dag! 😀

Conny T
2013-08-06 10:13

Tack bra, hur mår “ni”? 🙂 Ibland blir det fel Nils-Urban, erkänn det och gå vidare!

Linkan
2013-08-06 09:39

Ni som är så avundsjuka på flygledare och säger att de kan ersättas av vem som helst, varför har ni inte blivit flygledare?
Då kunde ni åtnjuta alla förmåner och ha det bra!

Tyvärr är det få som kvalificerar sig som flygledare.
På en flygledare ställs betydligt högre krav än i genomsnittsyrken.

Ni som ej förstått detta bör ej arbeta inom flygverksamhet annat än som kontorist/städare.

Nils
2013-08-06 07:29

Conny, hur mår du i dag? 😀

Daniel
2013-08-05 17:31

Tror “ni” det. 😀 😀

Nils
2013-08-05 16:15

Vi behöver inte skriva mer då vi tydligt framfört vår ställning om en mer integrerad flygplatsdrift. Vi tror på framtiden och även för de icke statliga flygplatserna.

Daniel
2013-08-05 16:01

Skulle jag varit Urban/Nils skulle jag inte skrivit mer! 😀 Pinsamheten når nya höjder. Nej, Urban/Nils är inte pilot.

Conny T
2013-08-05 15:40

Nils, det är inte rimligt att du är pilot. Det tror ingen på!

Nils
2013-08-05 13:44

Conny, du är en skön snubbe. 😀

Om vilja och kreativitet finns kan man byta ut flygledarna också. För mig är inte flygledaren viktigast på en flygplats. Behövs ju inte ens om övrig personal inte är på plats. Kanske svårt för några att fatta då man tror sig vara oersättliga! Snacka om hybris!

Daniel
2013-08-05 13:39

Kan det bli mer pinsamt Urban/Nils? 🙂 Det hade nog varit bättre att erkänna att du skrev ett inlägg och ville skriva ett till för att det skulle se ut som om fler tycker som du Urban/Nils. Men det syns rätt tydligt att så inte är fallet.

Conny T
2013-08-05 13:02

Jodå, Nils/Urban, det låter som en rimlig förklaring…! 😀 Tror du verkligen någon tror på det?! 😀

All övrig personal kan i princip byts ut nästa dag det kan man inte med flygledare…

Nils
2013-08-05 11:50

Jag är Nils och min pilotkollega Urban sitter bredvid. Något mer Conny vill veta. Vi tycker inte att flygledare fyller en viktigare funktion än någon annan tjänsteman på en flygplats. Utan flygplatsen behövs inte flygledningen lokalt och utan fälthållning mm behövs heller inte flygledarna. När flygplatsen stänger går flygledarna hem…

Vårt förslag är att i framtiden ska flygledarna integreras mer in i övrig flygplatsdrift. Inte så svårt!

Conny T
2013-08-05 11:31

Är det bara jag som tycker att Nils och Urbans svar är märkligt lika?

Conny T
2013-08-05 11:29

Oj så tydligt det blev nu! Det var väl inte flygledarna som diskuterades utan providers! Att nedvärdera flygledares jobb, när man bevisligen inte vet hur krävande det är, stödjer bara min tidigare kommentarer om Jante.
Övrig personal är också viktig men kan givetvis inte jämföras med flygledare och hela den infrastruktur som flygtrafikledningen är.
Om man inte kan dölja sin avund bättre så knip igen!

Nils
2013-08-05 10:35

Ellen, att jämföra flygledning med trafikljus är glimrande. När vi når dit så är frågan löst för då behöver vi bara några enstaka flygledare i supportfunktion. Behövs inte ens vara bolagsform.

Flygledare är för mig lika med all övrig personal på en flygplats. Flyget skulle inte fungera om vi inte hade fälthållning, security, städning mm på flygplatserna. De är lika viktiga i sina funktioner som en flygledare. Alla arbetar skift och endast flygledarna har en arbetsmiljö som är mer likt ett kontorsarbete.

Enda som skiljer sig åt är ersättningsnivåerna. De skiljer sig även från polisen, brandkåren mm som Ellen också antydde.

Urban
2013-08-05 09:55

Sv Ellen. Om du ska jämföra flygledning med något så är det rimligen med alla övriga tjänster på en flygplats. Annars menar du att security, fälthållning, städning, ground handling och alla andra tjänster på flygplatser ska drivas som ett monopol? Att jämföra med trafikljus är att gå lite förväg. När remote tower är fullt utvecklat och flygledarna är helt ersatta så kan vi kalla det luftens trafikljus. Att jämföra med polis och brandkår är också att gå lite långt. En flygledare är inte i närheten av dessa yrken.

Nä Ellen, du har nog fått det mesta om bakfoten. För mig är flygledarna en del av flygplatsens organisation, även om flygplatsen väljer som i många andra fall köpa in tjänster från statliga/privata underleverantörer.

Lyft inte flygledningen till skyarna. Det är ett yrke som är likt andra skiftsarbeten eller kanske mer likt ett kontorsjobb med några skärmar som hjälpmedel.

Ali
2013-08-05 09:20

Ellen, helt OffT, men avregleringen av flygmarknaden upplever de flesta kunder som positivt. Kommer du ihåg när SAS och BA själva satte priser till London utan konkurrens och en enkel kostade 5000 kr?
Kommer du ihåg när det var förbjudet att äga sin telefon i Sverige? Hur skulle det sett ut idag om Televerket skulle äga alla mobiler?

Grannen med nya Porschen
2013-08-05 09:12

Så många “Bengt;ar” som tror sig veta…! 🙁 Jag måste hålla med tidigare skribent; I grunden en ideologisk fråga men allt för många låter sig påverkas av Jante. Finns det något osmakligare? Och sen skyller man på att man har sådan omtanke om branschen och att man har den åsikten för att man är övertygad om “marknadens” förträfflighet…! Det är uppenbart att det inte har något med omsorg om branschen att göra! Så alla ni missunnsamma “Bengt” där ute, lägg ner! Du får inte det bättre för att någon annan får det sämre. Men det är ju “så gött” när det går dåligt för någon man tror har det bra! Så gött, så gött!

Grannen med nya Porschen
2013-08-05 09:11

Så många “Bengt;ar” som tror sig veta…! 🙁 Jag måste hålla med tidigare skribent; I grunden en ideologisk fråga men allt för många låter sig påverkas av Jante. Finns det något osmakligare? Och sen skyller man på att man har sådan omtanke om branschen och att man har den åsikten för att man är övertygad om “marknadens” förträfflighet…! Det är uppenbart att det inte har något med omsorg om branschen att göra! Så alla ni missunnsamma “Bengt” där ute, lägg ner! Du får inte det bättre för att någon annan får det sämre. Men det är ju “så gött” när det går dåligt för någon man tror har det bra! Så gött, så gött!

Grannen med nya Porschen
2013-08-05 09:05

Så många “Bengt;ar” som tror sig veta…! 🙁 Jag måste hålla med tidigare skribent; I grunden en ideologisk fråga men allt för många låter sig påverkas av Jante. Finns det något osmakligare? Och sen skyller man på att man har sådan omtanke om branschen och att man har den åsikten för att man är övertygad om “marknadens” förträfflighet…! Det är uppenbart att det inte har något med omsorg om branschen att göra! Så alla ni missunnsamma “Bengt” där ute, lägg ner! Du får inte det bättre för att någon annan får det sämre. Men det är ju “så gött” när det går dåligt för någon man tror har det bra! Så gött, så gött!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500