Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur mycket blöder Norwegian Long Haul?

Tråden startades av Ekonom

Just nu kan man köpa biljetter ARN-BKK med NAX från ca 1400-2900 SEK enkel resa under aug/sep. Jag tolkar det som om man har svårt att sälja stolarna och rear ut platserna till kraftigt underpris.

http://www.norwegian.com/se/flyg/lagpris/?D_City=ARN&A_City=BKK&D_Day=01&D_Month=201308&R_Day=01&R_Month=201309&AgreementCodeFK=-1&CurrencyCode=SEK&rnd=31204

Om man flyger en Dreamliner mellan BKK och ARN så gör man enligt mina beräkningar av med ca 70.000 liter bränsle á ca 9.40 kr/L = ca 650.000 SEK och som alla vet utgör bränslet bara ca 30-40% av ett flygbolags kostnader, vilket innebär att totalkostnaden för en fligt kan vara ca 1.300.000-1.600.000 SEK.

http://www.statoilaviation.com/en_EN/pg1332347012104/statoilAviation/productsandprices/jeta1.html

En fullsatt flight med 270 stolar med en snittintäkt på ca 3.000 SEK (troligtvis i överkant då dyraste biljetten i aug/sep kostar 2990 SEK före tillägg) ger totala intäkter på ca 810.000 SEK per flight. Förlusten kan alltså röra sig om ca 500.000-800.000 SEK per long haul flight vid en fullsatt flight.

Den totala bränslekostnaden på 650.000 SEK utslaget på 270 stolar innebär att Norwegian har ca 2400 SEK i bränslekostnad per stol vid fullsatt flygplan.

Nu har NAX dessutom hyrt in ett dyrare flygplan med högre förbrukning så under en period har förlusten varit ännu större.

Hur långt tid tar det innan Kjos drar i handbromsen?

Publicerad den 2013-08-11 19:13
Skriv ett svar
Antal svar: 87

svar

Cargo
2013-08-18 12:05

Sitter det bara 150pers i en B747 från BKK till ARN behöver det ju inte betyda att flygningen är en ekonomisk katastrof. Cargo ger ju bra betalt med.
Så “saknas” det 200pers på en flygning är det bara lasta på mer och tyngre cargo.
Jag minns när jag hade ID biljetter förr som SAS anställd.
Ett gäng ID folk kom inte med pga av “låg ancinitet”(År inóm företaget)
Väl ombord så var nästan hela främre sektions säten fyllda av bruna kartonger.
Vi frågade vad det var för ngt, “akvariefiskar” svarade flygvärdinnan*s*
Mao fick Thai i detta fall in mer intäkter på att flyga akvariefiskar BKK-ARN än att ta med ID folk!
Kul minne 🙂

Knut
2013-08-18 11:51

Norwegian, longhaul verksamhet har varit igång i 2,5 månad, tills nu med inhyrd kapacitet. Det är ju lite korkat av alla muppar på forumet att börja denna tråd.
Tror inte det finns någon som räknar med att longhaulverksamheten skall ge ett positivt resultat från dag 1. Inte ens Norwegian själva räknar med det.
Ni kan ju fråga SAS, ett bolag som varit igång sedan efterkrigstiden och ännu inte levererat vinst, mer än någon enstaka gång.

Morty
2013-08-18 11:03

Har åkt med Thai när det var 150 lediga stolar på ARN-BKK så de är inte alltid fulla heller! Är det inte bättre att få in någon hundralapp utöver skatter o avgifter än att köra tomt? Bara undrar!

Harry
2013-08-18 10:43

@Hej, Thai flyger B777 som är mycket ekonomisk. Norwegianlovers får allt rikta in sig på den verkliga konkurrenten på BKK. Det är inte SAS.

Hej
2013-08-18 09:51

God morgon alla glada flygekonomer!
Hur mycket måste Norwegian Long Haul ta för sina biljetter för att vara lönsamt? Vi har sett en massa räkneexempel på olönsamhet, men ni som vet, vad krävs för att vara lönsam? Har ni hela bilden?

Ni tror inte det är så att Norwegian räknat på förluster i början, samt att prisdumpa för att sno passagerare från konkurrenter och kanske skicka de i graven?
Surt för alla SAS lovers, men många glada passagerare som under tiden kan flyga extremt billigt!
Självklart kommer priserna att stiga, men för stunden är det fyndläge och vem kan klaga på det?

Titta vad Norwegian gjort hittills, koll på affärer verkar de ha!

Bara en liten teori jag har, så kom igen, säg att jag har fel och klaga på mitt språkbruk och stavning!

Esmeralda Picapiedra
2013-08-17 02:14

Men hur i helsicke får man ihop det med priser på 1399 till BKK, och 1400 från BKK. Ekonomen eller Sandmannen? Vem betalar – alla som åker för 399 inom Europa? Nä, det här med Norrbaggen på långturer, det får allt vara för mig – åker endast med PIA eller Varig. Allra bäst tycker jag dock om British Caledonian – det är crèm de la crém det. Där tilltalar dom mig med Mrs. Picapiedra när jag kliver ombord, och kastar till mig ett glas “Bolli” innan jag ens har hittat min “sliiiiper”. Filt av nappa ligger redan i min stol, och på den en liten petit-four. Så härligt när barens kristallglas klingar och slår när maskinen skakar loss på starbanan. Vad kostade filtarna på Norwegian sade du, 5 escudos? Får man den som souvenir eller städtrasa efter flygningen? Väskan som står i stolen är fylld med endast högkvalitativa skönhetsprodukter av senaste snitt, samt även en el-tandborste från Braun. Allt detta kostar inte alls så mycket extra – det är väl mest en prioriteringsfråga. För mig är det värt varenda sekin! Vag får jag höra – att man måste beställa mat innan på N. Tänk om jag inte är hungrig då det serveras – det blir sååååå dålig kvalitet på suffléer som skall tillagas och värmas upp en andra gång. Nåväl, det blir nog bra det här med N. – alla måste ju få flyga, och bli väl omhändertagen när irregulariteter inträffar – där gör de säkert ett galant jobb i den lounge de med säkerhet får tillgång till. Flyg väl mina kära vänner/Kram från “Piccan”

The Fueler
2013-08-17 01:24

Om du nu tror att DY betalar listpris för bränslet då har du väldigt dålig koll.

Endast kunder som betalar cash eller med kort betalar listpris.

Sandman
2013-08-16 22:22

Att en aktiekurs fluktuerar beror inte enbart på huruvida ett företag går bra eller dåligt. Mycket är bara ren psykologi. Exempelvis kan ett företag förväntas göra en vinst på, säg 11 miljarder nästa rapport. Aktien stiger då enbart på den förväntade vinsten. När rapporten kommer så är vinsten “bara” 8 miljarder, aktien dyker. Nästa företag gör kometkarriär inom IT. Företaget förväntas bli en internationell jätte med sin nya app. Aktien stiger som en raket baserat på den förväntade världsdominansen trots att företaget inte visat vinst under de fem år det existerat. Månaden efter kommer en rapport som en förväntad svacka i den allmänna konjunkturen, sparare väljer att placera om sina besparingar, från aktier till räntebärande papper. Börsen går ner, vilket även tar med sig företag med god återbäring….osv osv…. Att därmed ta en sänkning i Norwegians aktiekurs som ett tecken på ett blödande företag blir missvisande framförallt om man inte ser till vilken uppgång aktien har haft tidigare och vilka förväntningar/besvikelser/marknad/konjunktur osv som råder vid tillfället för uppgången/nedgången.

Analytiker
2013-08-16 12:01

Jag tror aktien står i 150NOK om 3 månader.

Petter
2013-08-16 10:45

Men det är bara naturligt, enligt analytiker. Hur kan det fortsätta rakt upp i himlen, när intjäningen rasar med 11%? Jag jobbar inte i flygbranschen, kom inte med något sådant skitsnack, DY-kramare!

http://e24.no/boers-og-finans/boersrapport/norwegian-faller-paa-turbulent-oslo-boers/21357506

Sandman
2013-08-15 22:25

Nej. Kabinfaktorn säger inget mer än fyllnadsgraden. Däremot tog jag upp kabinfaktorn då det var en “sanning” på detta form att Norwegian LH hade enormt låg kabinfaktor…. Innan senaste kvartalsrapporten kom och bevisade att alla tomtar som “visste” så mycket (någon påstod sig t.o.m ha räknat ankommande pax vid bagagebandet) inte alls visste så mycket.

Personligen saknar jag tillräckligt med information för att säga hur det går. Men jag bryr mig föga. Varje kvartal uppdateras ju vi omedvetna själar om hur läget är. Däremot utgår jag ifrån att Norwegian kalkylerat med stora kostnader i uppstartsfasen. Konstigt vore annars.

Melody d´Enfant
2013-08-15 21:30

Vad säger kabinfaktor? Ingenting! Jag kan skänka bort biljetter och se till att kabinfaktorn blir 100%! Visst serru. Men ändå, visst måste väl även du min Brutus tänka att: 1399 för en flygbiljett till BKK är väl billigt. Men jag är inte den som är den. Kanske säljer de en väldans massa god dricka ombord, så att det hela blir en bra affär, eller inte. Vad vet jag – olyckskorp som jag är. Ärligt, vad tror du själv? Du har ju en teori om alla andras teori. Något måste du väl ändå tro, tycka, tänka! Detta är ett bra forum för just detta. Handen på hjärtat vännen…..!

Sandman
2013-08-15 20:56

Det här, samt en del andra trådar om det blödande Norwegian, är nog bland de dummaste och mest enfaldiga som skrivits. Hobbyspekulationer på hög (låg?) nivå. Först var longhaul-satsningen bara ett sätt att lura till sig pengar för att rädda ett blödande shorthaul. Många härjade högt och ljudligt attNorwegian skulle minsann AAAALDRIG flyga långt….. Nu när verksamheten är igång försöker ni febrilt hitta fel som får ens världsbild att gå ihop. Låt oss se något av allt som sägs:

1. Aktiekursen!
Svar: Den är inget tecken på hur longhaul går. Var var era kommentarer om aktiekursen när den sköt upp som en raket tidigare i vår? Vad vi ser idag är en normal justering av en aktiekurs som drivit iväg lite väl mycket uppåt. I övrigt säger inte en aktiekurs mer än om förväntningar och psykologi på Oslobörsen.

2. Longhaul satsningen blöder för biljetterna är för billiga!
Svar: se punkt 3….

3. Longhaul satsningen misslyckas för att biljetterna är för dyra!
Svar: se punkt 2….

4. Norwegian kommer att låta passagerare vara strandade på flygplatsen vid förseningar
Svar: ren lögn och spekulation. Norwegian står för hotell om så krävs. Det har de gjort på short-haul…. så kommer de göra på longhaul

5. När Norwegian var försenade i går så fick de betala MASSOR för hotell och det dränerar kassan!
Svar: troligtvis men det har ju då ihjäl påstående nummer fyra. Eller?

6. Norwegians flyger i princip tomma flyg till New York och Bangkok
Svar: kabinfaktorn var över 90% på longhaul (96 var det va? Minns inte exakt…. kanske någon på SAS kan påminna mig? Ni verkar ju ha koll på siffror…..)

7. Genom att leta efter billigaste biljetten på Norwegians hemsida kan vi se hur många som flyger och hur stora intäkterna är.
Svar: ……really?

Det blir liksom fånigt att ni sitter här och spekulerar. Alla har haft så omåttligt fel hittills. Det gäller även de nötter som spekulerar i SAS. Ingen av er har koll, ingen av er har kunskap eller intelligens nog att spå i varken SAS eller Norwegians framtid. Ni bli lite som de flesta av landets idrottsfans, ni hoppas och hejar men kan ingenting….

Göran
2013-08-15 20:01

Jag är också en Göran

Mvh Göran

Göran
2013-08-15 19:15

Jag är den riktige Göran som har funnits sedan x-vision forumet. Att någon snor mitt alias är inte ok. Vänligen använd ett eget callsign.

Väl mött.

// Göran – Den riktige.

@ Lenny
2013-08-15 19:02

Du kommer sätta kaffet i halsen i höst, vänta bara och se!

Lenny
2013-08-15 18:34

Kan norwegian aktien vara ännu ett bevis på en bristande longhaul satsning? För ett par veckor sedan/månader noterade aktien 315kr osv. Idag 230kr . Intressant

@Göteborgare
2013-08-15 14:50

Norwegian tjänar multum!

Hybbe
2013-08-15 12:03

Men Karl, vad svamlar du om? Norwegian får inte biljetterna sålda till BKK! De sänker ännu mer närmare avgång, och lägger sig till sist på 1399 kr – sen flyger de med tomstolar, om de ändå inte lyckas sälja. Någon enstaka “Flex” har de säkert lyckas sälja, kanske 2-3 st. i den “främre” kabinen.

VVN
2013-08-15 10:40

Våga vägra Norwegian (Jag jobbar inte på SAS)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500