Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS borde sluta leka lågpris

Tråden startades av Resenären

SAS har i flera år försökt balansera mellan att vara ett klassiskt premiumbolag och att konkurrera med lågprisflyg som Ryanair och Norwegian. Resultatet? Ett urvattnat erbjudande som varken attraherar prismedvetna resenärer eller premiumkunder med höga krav.

Det är dags att SAS slutar jaga lågprisbiljetter de aldrig kan vinna på. Deras kostnadsstruktur, serviceambitioner och varumärkeshistoria passar inte in i den världen. I stället borde de satsa helhjärtat på att bli Nordens självklara premiumflygbolag, med förstklassig komfort, pålitlighet, lounge-upplevelser och smidiga resetjänster för affärsresenärer och trogna privatkunder.

Många nordbor är beredda att betala för kvalitet, men då måste SAS också leverera. Halvhjärtade kompromisser gynnar ingen. Låt lågprisbolagen ta sitt segment. SAS framtid ligger i att våga välja väg, och den vägen borde vara premium.

Publicerad den 2025-07-06 13:55
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Jonas
2025-07-08 22:51

Håller helt med vad gäller personalbiten

@Resenären
2025-07-08 16:22

Det är absolut dags för SAS att ta tillbaka sitt mantra att bli “Skandinaviens bästa arbetsgivare” som skrotades under pandemin.
Dagens löner och villkor inom SAS för flygande personal är under all kritik. SAS Link erbjuder en av Europas lägsta löner för piloter samtidigt som man desperat skriker efter folk.

Har man råd att investera i 45 nya Embraer så har man absolut råd att ge sina anställda sjyssta villkor och löner.

Resenären
2025-07-08 08:35

Hoppas bara SAS inte glömmer det viktigaste, personalen. Man också investera i arbetsvillkor, utbildning och stolthet i yrket. Det är besättningen som gör resan minnesvärd, inte bara stolen och loungen

Resenären
2025-07-08 08:27

United, Emirates, Air France och Singapore Airlines leder just nu en tydlig trend där business class blir allt lyxigare och bättre service. Glädjande att höra att även SAS uppgraderar med äkta europeisk business class från i höst

thomas
2025-07-07 14:41

Det som förr var är nu förgången
Gäller alla branscher.
När det finns alternativ som är billigare väljer även företag att ta dessa. Det utöver zoom teams etc.
Frågan hur många som efterfrågar business på kort flygningar. Bland alla miljoner pax Ryan transporterar finns folk från näringsliv stat etc.

ABC
2025-07-07 08:49

Att återinföra Business/Euroclass/EuroBusiness är ett måste men bolaget har, förutom business på långdistans, dekat ner sig under många år. Lågprisresenärer åker med det som är billigast men har ändå röda skynken. Mindre attraktiva avgångs- och ankomsttider väljs ofta bort liksom bolag som upplevs som lite skämmiga att resa med..

aerodromutvecklaren
2025-07-06 13:50

Enig.

Acer
2025-07-06 13:40

Det du anser är precis vad som nu skall ske. SAS kommer fr.o.m 01 Oktober återinföra Business class med allt det innebär på Europeiska linjer förutom inrikes.
Det du skriver om lågrpris är ett vidare begrepp och lågt pris finns äver hos reguljära s.k legacy bolag. Det ena uteslutar inte det andra.

Kalle Bakom
2025-07-06 13:29

@Resenären. Ännu en nostalgiker som drömmer om gamla goda tider. Vi är i 2025 nu och flyget har blivit en låglönebransch med halvdåliga villkor.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500