Mitsubishi Regional Jet vs Bombardier CSeries
Mitsubishi Regional Jet vs Bombardier CSeries
vem tar kampen och varför??
svar
MRJ säger följande på sin hemsida.
MRJ70 78 pax single class
MRJ90 92 pax single class
Men som ni ser är MRJ ett betydligt minde flygplan jämfört med CSeries.
CS100 max seating 125 & CS300 max seating 160
Dock har båda tillverkarna valt samma motortillverkare, Pratt & Wittney
CS har valt PW1500 serien med valen 19000, 21000 eller 24000 punds dragkraft.
MRJ har valt PW1200 serien med valen 15600 eller 17600 punds dragkraft.
Range
MRJ 70 STD: 820 nm
MRJ 70 ER: 1470 nm
MRJ 70 LR: 1820 nm
MRJ 90 STD: 820 nm
MRJ 90 ER: 1470 nm
MRJ 90 LR: 1820 nm
Dock inte några uppgifter på fuel capacity hos MRJ.
CSeries ca 17,5 ton och max operationell range ca 2950 nm (på pappret såklart 😉 )
Gå in och kika på cseries.com samt länkar vidare därifrån.
Ska bli spännande med Mitsubishi och se om dom tar en stor del av Bombardier/EMB marknaden i Aisen.men som sagt Bombardier har erfarenheten.
någon som kan range/fuel på dessa maskiner?
Som jag ser saken just idag (vilket kan ändras med situationen) ser det ut enligt följande:
Båda bolagen har visat att man har svårt med att hålla scheman och kan för detta med all rätt kritiseras.
Bombardier ligger just nu bättre till för att
1) Man har mer erfarenhet.
2) Har en färdig organisation för produktstöd.
3) Har insett att det är en fördel att vara lite större. Dessutom kommer fördelarna att märkas när 300 och om 500 introduceras.
4) Ligger före M tidsmässigt.