Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygledning på Arlanda stoppad

Tråden startades av Observer

Ingenting om detta stora problem på LFV hemsida. Kanske ingenting man vill informera om. LFV kanske inte tycker att det är så besvärligt eller märkligt att de inte kan leverera för tillfället. Tur att vi har andra media som kan informera resenärer och övriga om utvecklingen. Swedavia var snabbt ute på sin hemsida.

Publicerad den 2013-08-17 13:07
Skriv ett svar
Antal svar: 49

svar

LFV
2013-08-22 08:08
Kurre
2013-08-22 08:00

Läser här idag att man på sikt kan fjärrstyra upp mot 11 torn i Sverige.
Lfv väntar bara på en godkännelse från Transportstyrelsen.
Ja ja, vi får väl se om det går att fjärrstyra, när man inte ens kan hålla tekninken igång för att närstyra Arlanda, då trafiken brakade ihop i flera timmar.
Det kanske skulle vara bättre att satsa på att ta fram backup system som garanterar stabilitet för befintliga torn. Krascher likt den senaste då många tusen resenärer drabbades av försening är inte acceptabelt.

Dupont
2013-08-20 15:47

Anton du måste använda dig av ett ­® om du ska använda ordet teflon…

Tage
2013-08-20 10:08

http://www.expressen.se/kvp/elfel-skapar-storningar-i-tagens-morgontrafik/

Förseningar/signalfel/elfel/systemfel inom tågtrafiken drabbar oändligt många fler, varje vecka, året runt!
Där har du ett RIKTIGT problem som du kan tantskrika om! Hela infrastrukturen kring tågtrafik är på väg att kollapsa och du skriker om ett kretskort på Arlanda… 😀 Det är ett ickeproblem!!!

Tage
2013-08-20 10:03

Ok Anton, ibland blir det lite fel när du tänker. Det drabbar de flesta. Försök bara ha lite vettiga argument nästa gång du tantskriker om något du inte har koll på.

Anton
2013-08-20 09:59

@Tage. Väldigt ledsen Tage att jag inte svarade dig igår. Jag tog nämligen chansen, eftersom Arlanda fungerade igår, och drog iväg på semester. Ibland har man tur då jag lyckades pricka in just den dagen då allt fungerade på Arlanda.
Nu har jag inte tid att sitta och kackla med dig längre, din gamla teflonmupp.
Du kan ta på dig foliehatten och somna om.

Ole
2013-08-19 11:54

Säga vad man vill, naivistisk livssyn har Anton i varje fall…

Tage
2013-08-19 11:37

Och så är det hos alla privata företag…?! Hur naiv får man bli! Tänk till lite nästa gång innan du tar på dig foliehatten och gapar! Oerhört tröttande med folk som inte tänker!
Återigen, hutlöst; I jämförelse med vad? Din text tyder ju på att du menar att det är “hutlöst dyrt” även om det inte skulle uppstå ett enstaka problem! Som sagt, tänk till innan du gapar!

Anton
2013-08-19 11:21

@Tage. Det är mycket enkelt.
Om man ska betala för en tjänst som inte levereras, så är priset hutlöst !!

Tage
2013-08-19 08:58

Då provar jag igen! Du får fundera ett tag till.
Väntar…
Väntar…
Väntar…
Så svara nu på nedanstående frågor!

Du skriver hutlöst mycket betalt… I relation till vad?! Det är bara snicksnack från en tonårig foliehatt!
Du har inga belägg för dina påhopp.

Baruu
2013-08-18 20:54

Har man inga handhållna apparater som backup alls att prata med flygplanen med?

Billighetsministern
2013-08-18 20:50

Allt ska vara billigt och avregleras. Det ska vara billigt, billigare, billigast! Det är ju så bra för flygbranschen…! 🙁
Myndigheter/verk ska konkurrensutsättas och sen ska man ändå begära samma service som innan…! Servicen som flygbolagen ger en nuförtiden…! Trötta mig och ta av er era förbaskade foliehattar!

blabla
2013-08-18 20:31

@gnällspik mot svarta listan, se lite på övriga branscher också då…

Tycker också att det är lite väl naivt och dumsnålt att inte planera med alternativ bara för att en flygplats har fler än en bana. Som att tillgången till en bana skulle vara det enda som gör att en flygplats går att använda eller inte.. Är ni piloter verkligen så korkade?

Bertil
2013-08-18 20:16

Allt sådant här strul får man därför att räknenissarna har fått för stor makt i olika organisationer. Låt ekonomer sköta bokföringen och tekniker besluten så få vi en betydligt bättre värld inom alla område. Dessutom kommer utvecklingen att gå framåt.

Rallaren
2013-08-18 20:11

Stoppet på Arlanda i december var orsakat endast av Swedavia och ingen annan. Dessutom var orsaken till stoppet en risk som man valt att ta. Inflygningsljusen till bana 08 var ur funktion och hade så varit under en längre tid. Inget man ansåg sig vilja betala för att fixa. När sedan teknikstrulet med 01 satte igång fanns ingen back-up. Detta var man ytterst medveten om, men en risk man ansåg sig vara beredd att ta. Likadant resonerar man numera på vintertid. Man anser sig inte ha råd att röja tre banor och då blir det snabbare kaos än vad det blev förr i tiden. Flygbolagen vill inte betala för mer back-up kapacitet. Kanske blir saken annorlunda om biljettpriserna höjs så att man faktiskt får betala vad det kostar att resa. Vad ska en resa till sydeuropa egentligen kosta?

Åke
2013-08-18 20:10

Inte många privata bolag på den listan. Tyvärr hänvisar både LFV och Swedavia att det rådde “Force Majeure” igår när ett kretskort går sönder. Inte okej alls och därför bör parterna stå alla ökade kostnader för de drabbade, flygbolag och resenärer.

Statliga bolag i Sverige har kommer alltid undan när det gäller att tvingas kompensera kunden. Kunden, ja vad är det! Kunder, vet vi ju kommer alltid tillbaka när inga alternativ finns och därför nonchalerar man gårdagens händelse.

blabla
2013-08-18 19:40

Ja privata företag är ju jättebra på att kompensera sina kunder och be om ursäkt:
http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=5#google-map

Inte för att jag vill försvara varken LFV eller Swedavia, samma skit på bägge sidorna är det jag vill ha sagt.

Anton
2013-08-18 18:42

@Tage. Du har helt rätt, problem kan alltid uppstå. Skillnaden är dock att när ett privat företag har ett problem så tar man hand om sina kunder, löser problemet, kompenserar kunderna som är drabbade och ber om ursäkt för det inträffade.
Flygbolagen får ta skiten från drabbade passagerare för Swedavias fallerande system. Foliehattarna på Swedavia stoppar huvudet i sanden och gör inte ett skit för de drabbade kunderna.
Om jag har belägg, det kan du hoppa upp och sätta dig på. I går fanns det över 15 000 belägg på att ni förorsakade ett totalt kaos. Snacka inte så mycket skit,
pallar du inte att ta skit när ni förorsakar ett kaos, då skall du byta jobb.

Tage
2013-08-18 17:44

Enstaka tekniska problem uppstår ALLTID hos ALLA oavsett privat eller statligt. Du skriver hutlöst mycket betalt… I relation till vad?! Det är bara snicksnack från en tonårig foliehatt!
Du har inga belägg för dina påhopp. Gapande snorvalpar är rätt tröttande!

Anton
2013-08-18 16:51

@Tage. Du menar då att det är flygbolagen=kunden som skall förstå sig på hur Myndigheter fungerara (eller inte fungerar). Det borde vara tvärtom att Myndigheter lär sig förstå hur dagens flygbolag fungerar.
Nej du, Foliehatt ingår säkert som obligatorisk utrustning till beslutsfattare hos myndigheter. Det enda man duktig på är att ta hutlöst betalt för ICKE fungerander tjänster.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500