Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ppl-teori, navigation

Tråden startades av Lp

Du ska flyga en sträcka på 300 nautiska mil VFR. Första 40 nautiska milen har du en TT på 155 grader. Resterande delen av sträckan har du en TT på 220 grader. Vilken flyghöjd väljer du?

A: 6000 fot
B: 6500 fot
C: 7000 fot
D: 7500 fot

Kan någon hjälpa mig med den här frågan? Eftersom kurserna man ska hålla både är västlig och östlig blir jag osäker på vad som gäller här.

Publicerad den 2013-08-25 14:03
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Tanja
2017-02-13 03:14

Vad är det för skillnad på nya 20016 L1PL och den äldre från 2008?

Mr BIG
2014-04-15 11:07

Har ni några fler frågor från NAV provet som ni tyckte var kluriga?

FL
2013-08-26 13:38

Det är Prestanda & Färdplanering som använder L1P och inte Navigationen…

Detta är väl bara en av många dumt ställda pexofrågor. Svara det som är mest rätt, dvs 6500 fot…

GF
2013-08-26 13:25

Jag har gått och idisslat den här frågan och lutar också åt 6500 fot, men baserat på att det antagligen fortfarande handlar om CivilAir L1P.
Då tar det ungefär 35 NM att stiga till 6500 fot.
Om man ska stiga till 7500 fot tar det mer än 40 NM, och eftersom första distansen är 40 NM så hinner man inte ens upp till 7500 fot.

HT
2013-08-25 15:28

6500. Största delen av resan är västlig.

Lp
2013-08-25 15:10

Reality: tackar för dina tankar hur du hade valt!

GF: Den här frågan fick jag när jag skrev det skarpa provet för transportstyrelsen i navigation. Klarade provet men är osäker på om jag fick rätt på den här frågan, därav min fundering. (svarade 6500’ft).

GF
2013-08-25 14:34

Jag glömde säga att jag på rak arm inte är säker på om det finns något område i Sverige där det kan vara aktuellt med 6500 eller 7500 fot. Det borde nog snarare handla om FL65 resp. FL75

GF
2013-08-25 14:31

Jag vet inte var du fått tag i frågan, men egentligen tror jag att den är i grunden felaktig. Avgörande för vilken höjd du ska hålla är inte TT utan MT. OK, här i Sverige gör det inte så stor skillnad när det handlar om 155 och 220 grader, men det står ju inte i frågan att det gäller Sverige.
Annars gäller 7500 fot vid MT 155 grader och 6500 fot vid MT 220 grader, så svarsalternativen verkar för mig omöjliga.

Reality
2013-08-25 14:29

Eftersom du ska vara på västlig kust under större delen (260 nautiska mil), skulle jag valt flygnivå 65 (6500 fot) som är en västlig VFR höjd.

Reality
2013-08-25 14:29

Eftersom du ska vara på västlig kust under större delen (260 nautiska mil), skulle jag valt flygnivå 65 (6500 fot) som är en västlig VFR höjd.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500