Hur går det för TUi gruppen och TUiFly nordic?
Hej
Jag undrar hur det går för TUi – gruppen och TUiFly nordic. Ser de starka ut på marknaden och hur går de ekonomiskt för bolaget?
Vet ni också vart man kan hitta information om detta ämne?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Nick
svar
SE-RNA ”Rhodes Colossus” landade idag tisdag på Arlanda som BLX första 737-800max. Samtidigt som SE-RFV har gjorde sin sista BLX-flight.
En sak vet jag och det är att Thomas Cook (Scand.) slår TUI med hästlängder
i form av kundnöjdhet.
Men alltså är inte SE-RFR och G-OBYK två kärror som Tuifly Nordic använder flitigt både till deras vinter och sommartrafik?
Hur tänkte du nu att SE skulle bli G-OBYK som redan existerar? Är ej påläst inom denna bransch men kan två flygplan ha samma regnr? Låter ju helt koko…?
Ser ut som att SE-RFR kommer att få UK reg
G-OBYK står det på planespotters.net
Såg nu att Tuifly söker kabinpersonal inför vintern 2018 så jag tror inte det går så pjåkigt iallafall 🙂
Med tanke på att TUI inte har någon svensk personal på hotellen är det knappast av vikt att ha svenskar på planen…..
Givetvis kan inte TUI driva en massa olika flygbolag runtom i Europa. Ett AOC och besättningar baserade där de är billigast är helt naturligt. Vad är det för skillnad för passagerarna om en svensk besättning boende i Sverige flyger ARN-LPA eller om en svensk besättning boende/anställda i Spanien gör detsamma?
Har svårt att tro att man “G reggar alla kärror”, innan man vet konsekvenserna av Brexit.
@hörde att….G reggade kärror! Du har inte hela bilden…sluta trolla på forum. “Ett minne blott”…det är inte ens i närheten rätt!
Blir de nordiska baserna kvar eller blir all personal baserad i UK?
Hört att alla kärror ska bli G-reggade och att det är ett 10-tal Nordic-piloter som flyger 787 åt Thomson under deras AOC. TUIFly-Nordic är alltså snart ett minne blott….
SAS planerar ej att flytta till UK, utan till Irland. För att sedan upprätta baser i UK och Spanien. Vi får se hur det går med baser i UK efter brexit.
Med tanke på att SAS planerar att flytta flyg till UK kan vi nog vara övertygade om att det finns en ekonomisk fördel att vara där.
Egentligen är det viktiga inte ifall TUI gruppen går bra eller ej, intressanta är ifall man kan driva flygdelen (som inte är någon kärnverksamhet) billigare på något annat sätt, antingen genom att lägga verksamheten i annat land eller, låta någon annan som Ryanair flyga planen och istället hyra in kapaciteten .
Pengar styr allt annat är ointressant! Frakta pax från A till B funkar bra under brittisk ledning. Problemen blir när man bor i ett land och arbetar i ett annat, då kan det bli pannkaka när olika länder har olika standarder.
Skulle kunna säga så här.. Vet inte utan tror bara att det kan vara så här 🙂 Sverige är inte dyrare men säg så här. finns folk som inte vill stöta sig med UK
och bara tänka på sig själva och tro att deras insatts leder dom till himmelen, det är väl 2 personer som är egoister och har en människosyns som är vidrig. alla lär veta vilka det är till slut… KARMA….
UK är generellt 10-15 år efter i allt än Sverige. Förstår ni vilket skräp det blir.
Finns ju en anledning till att Thomas Cook Scandinavia drivs nordiskt.
Men som sagt 2 personer ska uppfinna hjulet igen. Eller vad kan man kalla det.
Du kan flytta bonden till stan men aldrig ta landet ur bonden.
Hoppas de lyckas behålla sina avtal. Lär bli svårförhandlat näst vända då det är dags. Ett AOC så hjälper inte en strejk så värst mycket. En liten klick mot den stora massan. Har vi sett det förr?
TUI Nordic kommer flyttas inom snar framtid till thomsons AOC, forfarande med Scandi baser: Tur är väll de, svenskar vet ju inte hur man sköter ett bolag,,
Långt kvar tills de faktiskt lämnar. Den tyska delen är också billigare än den svenska. För TUI Nordic ser framtiden lite dyster ut. Lär knappast växa direkt…
Flera piloter på TUIfly Nordic flyger 787 åt Thomson under vinterhalvåret men får behålla sin hemmabas och sedan flyger 737/767 där under sommaren. Piloterna på Nordic har absolut inte mist sina longhaul chanser.
Njae, sätter inte Brexit lite käppar i hjulen för det?