SAS
Då så! http://www.di.se/artiklar/2013/9/4/miljardvinst-for-sas/
svar
Oj vinst, räkna med att kabin kommer att vilja ha tillbaka sina gamla avtal!!
Enligt redovisningen så är vinsten på 1,12 miljarder före engångsposter (såsom försäljningar av egendom).
@@?
Var det en vins på en miljard efter skatt? Eller har dom bara omvandlat egendom till kontanter?
Alla kan “göra vinst” om man säljer alla tillgångar man har och redovisar det som vinst.
Jag skulle vilja veta vad SAS en gång betalade för allt som dom nu säljer och så får vi se om det varit vinst eller förlust?
Det intressanta blir att se hur det går med deras vinst när alla tillgångar är sålda och dom måste förlita sig på att tjäna pengar på sin verksamhet….i juli så var yield -1,6% och RASK – 2,8%…det är inte positivt!
@Mumma
Från flera hundra för några år sedan till runt 15 kr idag…kallar du det för att stiga?
Och aktien bara stiger och stiger 🙂
Starkt då av SAS att göre en miljard i vinst när det är hård konkurrens. 🙂
Det är tur att SAS inte har Dreamlinern.
Det är mycket bättra att nyttja äldre beprövade flygmaskiner.
Låga kapitalkostnader och beprövad teknik uppväger stort B787 något lägre bränsleförbrukning.
Vad skulle du själv villa ha för bil en ny som alltid krånglar eller en äldre som bra går och går?
Njut av positiva rubriker, men vinst på helårsbasis återstår att se.
Tre saker att fundera kring:
SAS soliditet är blott 30 %, alla nyemissioner till trots.
För de tre första kvartalen på räkenskapsåret d v s november till juli är det förlust som gäller.
SAS beskriver i sin egen rapport att konkurrensen i Europa är mycket hård och (lär knappast avta. )
Handelsbanken: “flottan är åldrad” , vad är det fär jäkla amatöranalytiker?? Har de inte koll på vad som håller på att hända med flottan sedan några år tillbaka??
http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=7e85b3c6-6573-4b75-8da1-722f9f268f06
För tidigt att bli positiv, sälj – SHB,
Visserligen rasar yielden men det pratar vi inte om haha!
Var har du dessa uppgifter ifrån? Resultat före engångsposter var ju nästan miljarden så det skulle innebära 200 miljoner för winebröd?
Affären med widerö blir klar nu i september vilket är inbakat i SAS så spektakulära vinst.
Mer intressant blir att läsa om bolagets påstådda tillfriskning när dom inte kan lägga in engångsposter i redovisningen.
Det var ju så enkelt att få ordning på ekonomin i bolaget. Synd att vi inte kom på idén att spara redan för 20 år sedan.
Nu blir det pengar över så att vi kan höja våra löner *jippiii*
Tex?
@Jurist NAS har nog bättre koll än vad du har. Bolaget växer, och folk köper biljetter. Inte så många andra bolag som hakat på…
Vet inte var du tog din juristexamen men OM man skulle göra så skulle det vara ett rent bokföringsbrott.
Så herr jurist, du menar att man redovisar intäkter i en balansräkning och kostnaderna i en annan?
Är det bara du som kommit på detta men inga analytiker?
Jojo, DY räknar in intäkterna från Longhaul men inte kostnaderna i resultatet. Fult!
Och var har du läst det beträffande DY? I senaste kvartalsrapporten visade resultatet på ökad vinst och minskade kostnader trots kraftig expansion.
Kostnaden per stol ligger nu i nivå med Easyjet, och här har SAS långt kvar ännu!
http://www.di.se/artiklar/2013/7/11/norwegian-dubblar-vinsten/
Intressant…
SAS minskar sina kostnader.
Norwegian ökar sina kostnader.
Hmm….