Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Dagen D, då brakar strejken igång!

Tråden startades av FO

Timmarna är räknade, den närmar sig med stormsteg!

Kryper Kjosen till korset? Tror inte gubben viker sig, synd för han!
För nu brakar en DYR strejk igång!

Publicerad den 2013-11-03 09:02
Skriv ett svar
Antal svar: 43

svar

Erik
2013-11-04 10:51

Till er som är så bittra och spyr galla över piloter och deras arbete/ lön/ villkor:
Det hade varit kul att veta vilka ni är. Inte med namn förstås, men i vilken sektor ni själva arbetar med,vilken utbildning ni har och varför ni har detta agg.

Har ni träffat på nån dryg pilot nån gång, arbetar ni på arbetsgivarsidan, är ni själv en pilot som blivit dåligt behandlad nån gång/fått sparken/ inte klarat utbildningen eller dylikt.

MVH

Ruben
2013-11-04 10:41

@MOL, Pilot och ödmjuk, det är två ord som inte går att kombinera.
Piloter vet inte vad ordet ödmjuk betyder.

Det blev ingen strejk, som alla piloter önskade. Det skall ni nog vara riktigt nöjda med, för konsekvenserna hade blivit mycket stora, för piloterna.
Nu visade ju istället Norwegian sitt ansvar för sina kunder, något som hade varit helt otänkbart för piloter som totalt saknar ansvarskänsla.

MOL
2013-11-04 09:42

Tänk så fel du hade! Nästa gång ska du kanske vara lite ödmjuk i dina formuleringar… Du får googla det ordet.

Re: Pelle.
2013-11-03 21:23

Pelle, där har du fel.

Parat, där NPU ingår, har en strejkkassa och kommer att ersätta delar av lönen för piloterna som strejkar. Inte upp till full lön för en kapten med ett antal år i bolaget, men tillräckligt för att kunna hålla ut ett tag.

FR
2013-11-03 21:16

@Pelle. Det ska bli kul att se hur länge DY klarar sig utan cachflow! FR står redo med massor av maskiner att ersätta DY. Om så händer skrivs flygkartan om på riktigt i Scab´dinavien.

Pelle
2013-11-03 21:11

Ska bli kul att se hur länge de kan strejka om det nu blir någon strejk. Piloternas fackförening har ingen strejkkassa och de som inte är anställda lär inte få ett öre heller.
Detta vet arbetsgivaren som kommer att köra över piloterna igen.

Martin Luther King Jr
2013-11-03 19:29

“History is a great teacher. Now everyone knows that the labor movement did not diminish the strength of the nation but enlarged it. By raising the living standards of millions, labor miraculously created a market for industry and lifted the whole nation to undreamed of levels of production. Those who attack labor forget these simple truths, but history remembers them.”

Suck
2013-11-03 19:13

Berra, bolagens fackförbund sitter ofta med vid anställningsintervjuer av piloter, så även i Norwegian.

A321
2013-11-03 18:12

Det finns för många tribaltatuerade 28-åringar bland piloter som är helt historielösa och sossifierade. Mammas gossar som inte kan se helheten. Det kommer aldrig bli någon gemenskap och därmed chans till bättre avtal så länge dessa säljer sig billigt. Tack för en förstörd bransch! 🙁

Jonny Rutten
2013-11-03 17:52

@NAn is already here

Så länge det finns anledning att förhandla beträffande förändringar i befintliga avtal, i detta fall ett kollektivavtal mellan NAS och NPU, så finns rätt att vidta stridsåtgärder från båda sidor. Alltså kan det INTE bli en vild strejk där personal hotas av uppsägning. Hade det rört sig om RYR så skulle det betraktas som en vild strejk.

Berra
2013-11-03 17:50

@DYnited. Jag skiter fullständigt i vad NPU tycker, det är inte NPU som anställer piloter.

Ruben
2013-11-03 17:34

Det klart, de flesta av strejk påhejarna här på forumet kommer från SAS.

DYnited
2013-11-03 17:34

Låt dessa tomtar som inte stödjer facket flyta runt på diverse kontrakt värden över, medan vi andra står enade. Lycka till med att förhandla era vilkor och rättigheter. NPU vet vilka ni är och när striden väl är över kommer era namn att förknippas med scab.

Atle
2013-11-03 17:32

@? Nej du, han lyssnar och mycket intresserat. Det finns alltid en öppen dörr till en bättre lösning.

MRBrown
2013-11-03 17:27

Om nu det blir strejk så blir det jackpot för SAS, bokningarna kommer att öka

?
2013-11-03 16:35

Atle, BK skiter i vad du rekommenderar!

Atle
2013-11-03 16:12

Jag skulle rekommendera BK att flytta ut hela bolaget till ett EU-land. Lägg ner det fåtal linjer som kräver norskt AOC. Resten av trafiken kan hanteras med ett AOC från ett EU-land, till och med norsk inrikestrafik (genom EES avtalet).
När man hör på Parat och NPU’s argument, så blir man ju mer och mer övertygad om att Björn Rosengren hade rätt när han sa att Norge är den sista Sovjetstaten. Landet som inte är företagarvänligt.

Ulk
2013-11-03 15:39

@Anton, nu tror jag att du skämtar. Menar du att du seriöst föredrar att vara kontraktare framför fast anställd? Tror du är en tomte. 🙂 Jag är själv kontraktare på ett annat ställe där det är omöjligt att göra skillnad och det hela suger rätt hårt.

Det jag menade var att jag tror att kontraktare kan göra stor skillnad också om de står samman. Jag väntar fortfarande på vad piloterna på Ryan Air kan tänkas göra.

Ni har ju inget krav att göra någonting alls, så ni kan ju arbeta medan de andra strejkar för eran skull.

Lady Marmelade
2013-11-03 15:10

Hoppas att någon konsult kommer fram till att just DITT jobb skulle kunna ersättas av någon med lägre lön, anställd av bemanningsbolag! Vad skall du säga? Det är väl helt ok, om kund får ett lägre pris, och “marknaden” får bestämma? Finns väl ingen branch som borde vara skyddad? Många är redan där, men beskriv gärna varför just DIN branch skulle skyddas?

Anton
2013-11-03 15:08

@Ulk, nu är det ju så att det passar mig utmärkt att vara “kontraktare” som säger. Jag är hellre det, än att styras av facket, så skit på dig, ordentligt.
Det är inte facket som skall bestämma när och var jag skall arbeta.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500