Jobbar du på SAS som cabin crew?
Hej!
Skulle gärna vilja ha ett utlåtande från er som jobbar som cabin crew för SAS.
Hur är bolaget att jobba för? Bra villkor?
Ska på intervju snart inför resurspoolen som cabin crew.
Tacksam för svar!
svar
Angående lön på SAS så borde du kunna kontakta Unionen och be om deras kollektivavtal. Där framgår vad du tjänar inklusive tillägg.
De som jag känner som börjat på SAS har börjat flyga på timme. Dock har de fått så pass många timmar att de kommit upp i heltid. Behovet är stort m a o. Flertalet utav dem som börjat flyga på timme har förr eller senare blivit fastanställda.
Man börjar med kortlinjer med 73:an. Är du baserad i CPH kan det hända att man blir tränad på 330/340 kärrorna efter ett tag då de har större långhaulproduktion än ARN och OSL. Då jag flög till/från PVG var det mixad ålder på besättningen. Jag satt i business och personligen föredrar jag att få service utav någon med erfarenhet och som kan jobbet snarare än en nygräddad 20-åring.
Dock öppnar ju nu LAX och längre fram MIA från Sthlm vilket givetvis kommer öka behovet att träna fler på de större Airbus maskinerna då SAS just nu genomgår ett generationsskifte i kabinen
Men efter att de bytt från oljekylda till vattenkyld turbiner så har väl problemet försvunnit?
S
Intervju varigt söder båda sura och inte ärliga på någet set , 20 till 30 intervju tid märkligt tycker jag alldrig hos OSM .
Någon som jobbar som timanställd? Tycker ni det funkar bra? Hur många h brukar ni komma upp i?
Ok…….. som passagerare skulle jag hellre vilja någon äldre än 20 år ansvarar för säkerheten i kabinen…… kille eller tjej är helt oväsentligt.
Man vill ju känna sig trygg, är det inte det som är meningen? Knappast utseende….???? Hoppas ju jag iallafall
“Forstar inte hur bolagen tanker”
Da kor vi igen………….
Vem tror Du kunderna helst vill bli serverad av, en sot 20 arig tjej eller en manlig steward / aldre kvinna?
Da majoriteten av de som betalar buisness class biljetter ar man ar det nog ett sakert antagande att svaret blir 20 arig tjej.
Och, da det ar dessa kunder som betalar, deras vilja galler.
Det är så här flygbranschen fungerar, dessvärre! Ibland förstår man inte riktigt hur rekryterarna tänker då de väljer ut kandidater till intervju. Ibland är det dock till en nackdel om man har flugit för ett annat bolag tidigare, särskilt om flygbolaget vill forma sina egna kandidater från första början. Lite svårare med personer som kan ha kvar procedurer samt praxis och vanor (bra som dåliga) från sin förra arbetsgivare.
Det förstår jag. Det jag inte förstår är att hur folk som precis gått ut gymnasiet får komma på intervju men inte de som har jobbat i flygbranschen i flera år, märkligt. Kanske var för att de var tjejer vilket jag inte är eller något sådant!
Det är inget fel.
Din CV var inte tillräckligt attraktiv. När man skall gå igenom många ansökningar grovsorterar man först. Är det något man ej gillar hamnar den sökanden utanför den grupp man kallar till intervju.
@Johanna – Jag har också sökt till CPH, dock som Air Steward. Har fått två mail, dels att jag uppfyller grundkraven och att jag skulle skicka tillbaka med besked om vilken av kurserna jag kunde gå. Det var dock ingen garanti för att komma på intervju.
Hoppas på det bästa!
Jag har sökt CPH bas men inte hört ett ljud, bara ett mail att jag uppfyller basis kraven men inte hört något mer…..
Jag sökte både till ARN och CPH bas, men fick nej från CPH bara dagen efter, utan någon anledning till varför. Samma dag ser jag ett par yngre bekanta som aldrig jobbat med flyg (vilket jag har) som fick komma på intervju. Då börjar man undra vad det är för fel.
Om ni söker bas CPH så är chanserna riktigt stora att bli fastanställd!
Lycka till!
Tack för ditt svar! Jag hoppas att det också finns mycket jobb, om man går på h 🙂
Ska bli spännande att höra mer om tjänsten!
Hej!
Jämförde med Norwegian och SAS villkor passade mig överlägset bäst. Verkar vara ordning på bolaget och man känner sig välkommen. Ryanair helt hopplöst dåligt.
Lycka till!
Malin
Någon som vet vad lönen ligger på?