Ärna R.I.P
Förnuftet har fått råda i Uppsala. Utbyggnaden av Ärna röstades bort av kommunen. En stor kram och gratulation till boende i Uppsala.
Både miljö och ekonomi är vinnare.
Vem röstade emot förslaget till regeringen? Moderaterna förstås som agerar mot bättre vetande. Som alltid. Vad mer är nytt under solen………
svar
Inser att jag varit otydlig. Åsikten “ETT KLOKT BESLUT” avser dagens besked från regeringen att tillåta civilflyg på Ärna. Beklagar de som inbjöds att missförstå. Med vänlig hälsning. 🙂
IN YOU´R FACE!
Så länge flyget står för 0,02% av miljöförstöringen så skiter jag nästan i det. JA!
Åk tåg du som får ström från polska och tyska kolkraftverk och sitt där och tro att du är miljövänlig!
KLOKT BESLUT!
Bam!
Hur stor påverkan har detta?
“I sin samlade bedömning av ärendet finner regeringen att den utökade civila flygverksamheten ska tillåtas och beslutar därför i dag om att avslå de överklaganden som lämnats in”.
http://www.unt.se/debatt/regeringen-sager-ja-till-civilflyg-pa-arna-2698818.aspx
Miljö är ett stort begrepp, inte bara buller. Du Bosse skiter väl i om ekosystemet mår illa av utsläppen från flygplan?
Att växter och djur far illa av miljöstörningar bekymrar väl inte dig…….
Och med miljö så menar du buller hos de fåtal individer som köpt sig en villa i Tuna backar (bredvid flygplatsen) och nu inte vill höra flygplan?
Kanske en dum ide att köpa hus vid en flygplats?
Är det ingen som begriper att ju fler flygplan som trafikerar Ärna – desto mer förorenas miljön?
Är det helt oväsentligt?
I praktiken är det en taxfree-butik man sagt nej till. Flygplatsen kommer att finnas kvar och betjäna både militär och civil flygtrafik, därmed kvarstår också kostnaderna.
Men det har ju aldrig varit tal om att stänga Ärna. Det är en flygplats av “riksintresse” och flygvapmnets enda möjlighet att försvara huvudstaden.
Alltså att ha Ärna öppet för militär= kostnad:Xkr
Att ha Ärna öppet för övrig trafik= Kostnad:Xkr-eventuella hyror och landningsavgifter.
Varför skulle det bli dyrare?
Och andra sidan kostar det pengar att ha dagis öppna, så varför inte stänga dagis så vi sparar miljarder…
@Notorius Hade en släkting som cyklade till Ärna under sina 40 år där. Tänk dig 500 personer som cyklar till jobbet i Uppsala i stället för att åka bil och buss till Arlanda.
Det är då hittills ingen som har lyckats förklara vad det är som skulle kosta staten eller kommunen MER pengar att öppna Ärna för trafik i jämförelse mot dagens drift.
Möjligtvis en GA flygplats på Ärna, men eftersom det råder hetsjakt på att stänga GA flygplatser i Stockholmsområdet så ser jag det som omöjligt att ens tillåta GA rörelser på Ärna….
@Dr Watson
Ligger Arlanda Airport för långt bort från Uppsala? Därifrån finns redan alla möjligheter till affärsresor till all världens olika hörn.
Om Ärna skulle öppnas för kommersflyg minskar då rörelserna i motsvarande grad på ARN.
Nej, fortsätt istället utbyggnaden av befintligt storflygplats – om du Dr Watson tycker utbudet är för dåligt från ARN.
Detta påverkar ekonomin i stort. M.a.o har du fel om ekonomin i detta sanslösa Ärna-projekt.
@ RIP Först av allt så är ekonomin ej vinnare. Skulle ha skapat 500 arbetsplatser i Uppsala och för det andra så går jetflygplan på flygfotogen Jet A-1 som kallas grön diesel, miljödiesel eller City Diesel när kommunala bolag köper det till sina bussar.
Ett modernt jetflygplan förbrukar ungefär 0.23 liter miljödiesel per mil och passagerare, dvs. lika mycket som en EU-moped gör. Så att hävda att flyget smutsar ner är fy och skam.
Frågan är i stället om vi ska tillåta att folk transporterar sig till andra länder och kulturer för att upprätthålla kontakter och göra affärer. Det kanske är bäst att vi alla blir SD anhängare stänger våra gränser och struntar i andra delar av världen.
Kära vinnare
Miljötillståndet är ju oförändrat, så enda skillnaden blir ju att 100% av rörelserna kommer att utgöras av JAS istället. Tror ni skulle uppskatta tystnaden av en och annan 737:a i framtiden.
Nu är ju banbeläggningen och taxibanorna flong nya precis som ILS:erna så det är nog knappast ett problem.
Inse att det inte finns några ekonomiska incitament till att hålla flygplatsen stängd.
Dessutom konstaterade “miljödomstolen” att OM man räknade med att BYGGA EN HELT NY FLYGPLATS så skulle det inte gå att undvika VISS FORM AV MILJÖPÅVERKAN.
No shit sherlock, du kan inte äta en korv utan viss miljöpåverkan!
@Realist2
Jaha, öppna för Ryanair, EasyJet och Wizz och du har snart samma problem som vid Skavsta.
Någon måste betala c:a 100 mille för att byta beläggning på startbanan.
Du tycker naturligtvis att Staten ska betala detta för att flygvapnet använder flygplatsen.
Kommunen är nog inte intresserad av att betala 100 mille. Tror du att Ryanair är villiga? Det är löjligt att höra löss hosta.
Ja nu spelar detta infall från S och C ingen större roll.
Men, varför skulle det vara bra att ingen får använda Ärna ekonomiskt? Nu står hela flygfältet i beredskap bemannat och klart och ingen flyger dit (någon militär och lite ambulans/polis).
OM man öppnade för civil trafik så kan det ju knappast bli dyrare? Var endast liten rörelse på fältet kommer ju att ge en intäkt och minska försvarets kostnader för fältet. Försvaret får sina pengar från stadskassan.
Nej. de som önskar att Ärna förblir stängt är någon enstaka miljömupp som inte ser den stora bilden och i övrigt endast personer med egenintressen. Dvs de bor i Ärnas absoluta närhet och drömmer väll om ett nedlagt flygvapen.
Ja vi har verkligen just moderaterna att tacka för mycket. 🙂 Det är så underbart att de underlättar för företagen så att de med sin utökade frihet kan göra världen bättre för alla invånare i Sverige!
Företagen skapar jobb och vill ju alltid betala sociala avgifter och pension till sina anställda. De tänker inte alls på att bara vinna så mycket pengar som möjligt genom att trampa på sina anställda och deras avtal. I längden kommer det verkligen bli ett varmt och härligt samhälle där de som bäst behöver hjälp kommer få det!
Förstå ironin. 😉 Däremot behövs det ingen lågprisflygplats på Ärna.