Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Trängd regering ger 4,6 miljarder i stöd till Sth

Tråden startades av Arvid

Regeringen med vallacken i spetsen har tidigare gått ut med att varje transportslag skall själv täcka sina kostnader. För flyget har det inneburit höjda avgifter för tillstånd. Luftvärdighet, certifikat mm.

Men nu ger en desperat regering 4,6 miljarder i direkt stöd till utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Lokal kommunikation är inte statens ansvarsområde. Detta är ingen övergripande infrastruktur satsning.

Nu helt plötsligt när man dränerat flygbranschen på stora belopp frångår man devisen att varje transportslag skall bära sina egna kostnader och skänker pengar till T-Banan.

Publicerad den 2013-11-12 10:28
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Sv Daniel
2013-11-13 22:18

Staten ansvarar för vissa vägar Europa vägar och Riksvägar. De tillhör Sveriges infrastruktur.

Lokal trafik i Stockholm bör betalas av de som nyttjar faciliteten och ej av skattebetalare i andra delar av landet.

Avreglera tunnelbanan och låt den fria marknaden ta ansvar.

Daniel
2013-11-13 22:12

Håller helt med om att flyget inte ska särbehandlas att behöva täcka sina egna kostnader, men att rälsbunden trafik också ska behöva göra det är knappast realistiskt eller önskvärt. Stockholms tunnelbana är av minst lika mycket intresse för staten som mitträcken uppe i jämtländska skogarna, och kan och bör absolut finansieras på samma sätt av staten eftersom det gynnar Sveriges ekonomi på lång sikt.

Yo
2013-11-13 15:11

@K om du nu trodde någon summa , vilken tror du då att det är?
Med betoning på tror, utgår nämligen från att du inte vet.

Elo
2013-11-13 10:21

Dessvärre bara en bråkdel!

Sv K
2013-11-13 10:21

Vänligen beakta skillnaden.

När de gäller SAS har staten inte givet något bidrag. De har gällt nyemissioner. Staten har investerat i ett bolag de äger.

När det gäller nuvarande förslag för tunnelbanan är det ett direkt bidrag. Staten äger ingen del av tunnelbanan. Detta är ett direkt bidrag till ett kommunalt särintresse som inte ingår i Sveriges övergripande infrastruktur.

ole
2013-11-13 09:41

hur många miljarder har inte staten fått av sas genom åren…

K
2013-11-13 09:36

Hur många miljarder har inte SAS fått av regeringen?

Sv Jonny Rutten
2013-11-12 13:11

Detta var bidrag till underjordsverksamhet. Pengarna tullade av flygverksamheten.

Jonny Rutten
2013-11-12 13:01

Det finns ingen, förutom fornsovjetiska oligarker, som har det kapitalet och som är villiga att satsa dessa belopp på svenskt flyg. Tyvärr tror jag detta blir sista spiken i kistan.

Släpp lös dem i svenskt näringsliv så slipper vi bli invaderade av ryssen. De köper oss i stället!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500