Trängd regering ger 4,6 miljarder i stöd till Sth
Regeringen med vallacken i spetsen har tidigare gått ut med att varje transportslag skall själv täcka sina kostnader. För flyget har det inneburit höjda avgifter för tillstånd. Luftvärdighet, certifikat mm.
Men nu ger en desperat regering 4,6 miljarder i direkt stöd till utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Lokal kommunikation är inte statens ansvarsområde. Detta är ingen övergripande infrastruktur satsning.
Nu helt plötsligt när man dränerat flygbranschen på stora belopp frångår man devisen att varje transportslag skall bära sina egna kostnader och skänker pengar till T-Banan.
svar
Staten ansvarar för vissa vägar Europa vägar och Riksvägar. De tillhör Sveriges infrastruktur.
Lokal trafik i Stockholm bör betalas av de som nyttjar faciliteten och ej av skattebetalare i andra delar av landet.
Avreglera tunnelbanan och låt den fria marknaden ta ansvar.
Håller helt med om att flyget inte ska särbehandlas att behöva täcka sina egna kostnader, men att rälsbunden trafik också ska behöva göra det är knappast realistiskt eller önskvärt. Stockholms tunnelbana är av minst lika mycket intresse för staten som mitträcken uppe i jämtländska skogarna, och kan och bör absolut finansieras på samma sätt av staten eftersom det gynnar Sveriges ekonomi på lång sikt.
@K om du nu trodde någon summa , vilken tror du då att det är?
Med betoning på tror, utgår nämligen från att du inte vet.
Dessvärre bara en bråkdel!
Vänligen beakta skillnaden.
När de gäller SAS har staten inte givet något bidrag. De har gällt nyemissioner. Staten har investerat i ett bolag de äger.
När det gäller nuvarande förslag för tunnelbanan är det ett direkt bidrag. Staten äger ingen del av tunnelbanan. Detta är ett direkt bidrag till ett kommunalt särintresse som inte ingår i Sveriges övergripande infrastruktur.
hur många miljarder har inte staten fått av sas genom åren…
Hur många miljarder har inte SAS fått av regeringen?
Detta var bidrag till underjordsverksamhet. Pengarna tullade av flygverksamheten.
Det finns ingen, förutom fornsovjetiska oligarker, som har det kapitalet och som är villiga att satsa dessa belopp på svenskt flyg. Tyvärr tror jag detta blir sista spiken i kistan.
Släpp lös dem i svenskt näringsliv så slipper vi bli invaderade av ryssen. De köper oss i stället!