Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Regeringen säger ja till Ärna flygplats

Tråden startades av STHLM

Idag beslutade regeringen att Stockholm ska få en ny flygplats. Det betyder att alla överklaganden avslås och tillståndet att driva kommersiell luftfart på Ärna flygplats godkänns.

Stockholm Ärna Airport låter som ett givet namn.

Publicerad den 2013-11-14 11:15
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

Lågprisprofilen
2013-11-15 21:22

Borde väl vara fullkomligt otänkbart att ett nätverksbolag etablerar sig så pass nära Arlanda. Uppsala ligger trots allt närmare Arlanda än vad stora delar av Stockholm gör.

Det man kanske kan hoppas är väl på att Ryanair och andra lågprisbolag kommer. Efter sedvanliga lukrativa “avtal” (subventioner) med kommunen.

Kalle
2013-11-15 17:41

Tanka 100LL kan du göra på Sundbro ESKC ca 1NM NNV om Ärna.

NySviken
2013-11-15 16:29

Kommer dom att ha 100LL på Ärna?…
Vore kul om det skulle gå att tanka kolvmotor i sthlms området..

RE:Jonny Rutten
2013-11-15 16:16

Så länge ni accepterar bolag typ Ryanair kommer branschen att vara som prostituerade och slavar känner sig.
Vill alla acceptera det fortsätter billighets syndromet att fortsätta!

Jonny Rutten
2013-11-15 15:13

Visst är Ryanair välkomna att trafikera Ärna, men det ska vara på samma villkor som för andra aktörer. Inte att kommuner och flygplatser ska betala ockerpriser för att de ska flyga dit helt i strid med EU’s konkurrenslagar.

Sen slits ju dessa privatägda flygplatser oerhört hårt, men ingen vill satsa pengar till restaurering vilket i sin tur leder till att bolagen flyr dessa flygplatser som sedan läggs ned med ett gigantiskt minus, både i flygplatsbolagets och i kommunens kassa.

Glader
2013-11-15 08:42

Grattis till en ny flygplats och mer konkurrens i stockholmsområdet. Vi får hoppas att både Ryanair och något annat lågprisbolag etableras sig där!
Kul!

Hellström
2013-11-15 08:40

Det som verkligen behövs är ju en allmänflygplats för Stockholm. Inte för att Uppsala på något sätt är ett vettigt alternativ, men det är vad som verkligen behövs.

Bertil
2013-11-15 07:43

Det lär väl räcka med en terminal. Det är ju betydligt billigare än en idrottsanläggning. Det är bara att hoppas att Rajjan håller sej på Skavsta så det blir något vettigt bolag som etablerar sej på Ärna.

Hurra Hurra
2013-11-14 23:15

Vad skoj för oss resenärer! Nu kan Ryanair pressa priserna ännu mera mot Skavsta och Västerås, vilket gynnar oss resenärer i slutändan.

Realist
2013-11-14 17:48

Hur många år tar det för Ärna att bygga upp en fullduglig flygplats för passagerartrafik?
Hur många miljoner kommer det att kosta för nya terminaler?
Var hitta kompetent personal?

Allt detta tar en mycket lång tid att bygga upp.

Kom ihåg att även lågprisflyget har stora krav.

Kom ihåg att även paxen har krav, även om man satsar på lågprisflyg. Det har tagit Skavsta 16 år att få lönsamhet. Investeringar slukar enorma pengar. Lågprisflyg genererar mycket små pengar i retur.

Lägg ner projektet direkt innan det kostar för mycket.

JE
2013-11-14 17:02

Det här är jättebra för Ryanair. Nu får de det ännu lättare att pressa ner avgifterna på Västerås och Skavsta i förhandlingarna när de kan hota med flytt till Ärna också.

Vilka övriga lågkostnadsbolag finns det i Europa som inte trafikerar någon befintlig “stockholmsflygplats” som kan vara aktuella för Ärna? Ryssarnas nya?

Dysterkvist
2013-11-14 16:10

I snobbiga Stockholm/Uppsala regionen gäller bara SAS.

Vem kommer att flyga med lågprisflyg som t ex Ryan eller EasyJet?
Så mycket skit som skrivits om dessa flygbolag – vem vill ha dessa till en ny flygplats? Vem vill förlora pengar på samarbete med Ryanair? Bara idioter.

Projektet är dödfött – såvida inte SAS startar verksamhet från Ärna.
Varför skulle SAS göra det?

Uppsalabo
2013-11-14 13:15

*tjohoooo!!!* 🙂

Äntligen ett vettigt beslut!

Avgiftsfri
2013-11-14 12:47

Jag trodde först att trådskaparen var ett troll, så var tyvärr inte fallet visade det sig. Undrar just vad Centern tänkte när man gick emot miljödomstolen och x-antal väljare? Moderaterna kan ju säga att de företräder sina väljare, vilket i alla fall kan ses som logiskt. Så nu sitter man i en sitts där bana 3 på Arlanda skall stängas ned av miljöskäl men Ärna öppnas för civiltrafik? Någon som undrar varför politikerföraktet växer?

KLOKT BESLUT
2013-11-14 12:39

Rwy 08/26 är på 2010 x 40m. samt 03/21 är på 1905 x 40m.

Banlängd?
2013-11-14 12:25

Hur lång är Ärnas bana?

Lågpris
2013-11-14 12:24

Lågprisflygplats är väll ett av argumenten.

Optimalt
2013-11-14 12:16

En ny Ryanair flygplats eller vad tror ni?

Centern
2013-11-14 12:00

Jamen lysande. Precis vad vi behöver och riktigt bra blir det för miljön också. Underlättar givetvis trafikflödet från Arlanda också – Not.
Centern finns inte på kartan efter valet 2014.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500