Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ärna – när?

Tråden startades av Sänk flygplatsavgifterna

När tror ni att vi kan få se civil flygtrafik starta på Ärna?

Publicerad den 2013-11-14 22:27
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Jonny Rutten
2013-11-15 21:51

@kunen

Nyköpings kommun har fått gå in som ekonomisk garant för flygplatsbolaget på Skavsta flygplats och detta kommer även att ske på Ärna flygplats, var så säker. Sen betalar Nyköpings kommun pengar till Ryanair bara för att de väljer att flyga dit och fler kommuner med dem.

Den enda euoropeiska stad som vägrat betala dem är Lübeck. Då kom Bremen och “förstörde” alltihop.

Lågprisprofilen
2013-11-15 20:46

När?

När de har lägre avgifter än Skavsta så klart!

Norrlänning
2013-11-15 19:07

Javisst, dra igång en flygplats vid Uppsala. Det blir lit närmre för oss norrlänningar. Skavsta är bra men nu sparar vi några kronor och framförallt tid.
Nog är det bra men jag förstår int hur de ska tjäna pengar på Ryanair?
Vill de förlore pengar så int mej emot. Ja är bare gla för att kunne rese billigt.

kunen
2013-11-15 17:43

Vem har någonsin sagt att kommunen ska investera ett öre i Ärna? INGEN!
Flygplatsen skall drivas av Flygvapnet och ett flygplatsbolag bestående av Svenska investerare.
Att Ärna trafikeras av andra än flygvapnet kan bara bli BILLIGARE för staten(indirekt kommunen)

Jonny Rutten
2013-11-15 15:14

Visst är Ryanair välkomna att trafikera Ärna, men det ska vara på samma villkor som för andra aktörer. Inte att kommuner och flygplatser ska betala ockerpriser för att de ska flyga dit helt i strid med EU’s konkurrenslagar.

Sen slits ju dessa privatägda flygplatser oerhört hårt, men ingen vill satsa pengar till restaurering vilket i sin tur leder till att bolagen flyr dessa flygplatser som sedan läggs ned med ett gigantiskt minus, både i flygplatsbolagets och i kommunens kassa.

ole..
2013-11-15 14:34

ironi är et gott vapen…

XP
2013-11-15 11:38

Då kan man överge Skavsta när banan börjar bli sliten och flytta till nya fräscha faciliteter i Uppsala. Kommunen lär investera ett antal miljoner i nödvändiga byggnader, parkeringar etc. Sedan ska Ryanair ha marknadsföringsbidrag för att locka arbetslösa spanjorer till att semestra i Uppsala/Stockholm.

Vilken jävla kassako detta kommer bli för Uppsala kommun!

Förvånad
2013-11-15 10:33

Hoppsan, där blev man förvånad.

Föregående skribent målar upp en bild av 500.000 invandrade personer som skulle vara villiga att betala 5-8000 kr för en biljett round trip Dubai.

Sansa er pöjkar. Irakiska invandrare har inte de pengarna. Betänk att våra stackars invandrare tvingas leva på “bara” 300 kr om dagen.
Då får man spara i många år för att få ihop till den eller de biljetterna förhela familjen på 8 personer………

Nej, se till verkligen som den är. Lågpris är inne och för att stanna.

New Viking Airlines
2013-11-15 10:23

Verkar som alla spekulerar om lågprisflyg på Ärna? Varför då? Den marknaden som kommer att växa mest i framtiden är mellanöstern. Erbil (den nya Dubai) Sulaymanyah Bagdad och Quamishli är bara några städer som har ett enormt behov av direktförbindelser med Sverige. Och här pratar fullprisbiljetter á fem till åtta tusen för en tur och retur. Här finns en enorm potential för svensk/irakiska företagare. Vi har en befolkningsmassa på omkring 500 tusen personer boende i Sverige som vill hälsa på och göra business med sina forna hemländer. Men det är klart, det är bekvämare att sitta hemma i IKEA soffan och diskutera fas 3 och koldioxidskatter på flyg och mjölkpaket, än att aktivt engagera sig i sin omvärld! Varför inte göra Ärna till “East Gate” vägen till mellanöstern.

kunen
2013-11-15 09:59

Ärna en putteflygplats?

vilka fler har mer än en aktiv asfaltsbana i bruk?
Området som Ärna befogar över gör nog flygplatsen till en av de större i Sverige.
Placerad i Sveriges fjärde största stad så vore det mycket underligt om det inte skulle fungera.

Att det fungerar knapert i mindre bondesamhällen som Nyköping och Västerås är förklarligt.

Von Anka
2013-11-15 09:37

Ärna kan komma igång då man hittat finansiärer som har alldeles för mycket pengar som kan satsas och förloras i ett mycket tvivelsamt riskprojekt.

Lågprisbranschen kräver mycket stora passagerarvolymer för att generera överskott.
Ärna kan aldrig komma i närheten av dessa volymer i konkurrens med ARN.

Kanske några med för mycket pengar tycker det kan vara flashigt med en egen civil putteflygplats i Uppsala. Finansiärerna kan då parkera sina affärsflyg på Ärna och imponera på besökande kunder.

Men lönsamt – icke med Ryanair, EasyJet eller Wizz. Glöm det.

Dr.Watson
2013-11-15 09:22

Så fort som möjligt. På Säve (F9) sköts friften av flygplatsen av en samägt bolag av näringslivet. (Volvo för att nämna ett).
Luleå (F21) har civil verksamhet, Västerås (F1) har civil verksamhet (driftbolag ägt bl.a. av kommunen) Nyköping (F11) har civil verksamhet. Ronneby (F17) har civil verksamhet etc.etc. Varför skulle inte Ärna (F16/F20) inte ha en cilvil verksamhet som skapar arbetstillfällen servar näringslivet i Uppsala, Gävle-Dala regionen och avlastar stockholmsklustret med de infarkttendeser Arlanda redan i dag uppvisar.

ole
2013-11-15 09:03

kan kanske ta lite tid med tanke på att man ska hitta finnansiärer för byggen av terminaler, taxibanor, vägar till o från ärna, teknisk utrustning mm för i runda slängar ett par, tre hundra miiljoner, sen ska man ragga lågpriskunder som inte vill betala för att landa och dessutom ha del av allt annat av kringinkomsterna.
Kommunen ska ju enligt uppgift inte gå in med några pengar så vi får väl vänta o se vem som vill förlora en massa pengar på att göra detta…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500