Idag är det dyrare att flyga än 1966
Idag är det dyrare att flyga.
År 1966 kostade en t/r biljett BMA – SFT 300:- kronor. Då fick man flyga totalt i 6 timmar. Priset per timme i luften blev då 50:- detta var fullprisbiljett.
År 2013 kostar motsvarande fullprisbiljett ARN – SFT 5.500:-. Nu får man flyga totalt 2 timmar. Priset per timme i luften blir 2.750:-
En lågprisbiljett kostar 1.397:- men det fanns ingen motsvarande produkt 1966. Priset per timme i luften blir 698:50.
Timpriset har stigit med 55 ggr. för fullprisbiljetten.
SCB
300 kronor år 1966 (Årsmedeltal) motsvarar 2 654,91 kronor år 2013 (Oktober).
Detta innebär en förändring med 784,97%
En fullprisbiljett skulle enligt SCB kosta 2.655:- oktober 2013. Fullpris biljetten är ca 100% dyrare idag.
Dagens lågprisbiljett är ca 50% billigare än fullprisbiljetten 1966. Men det är inte samma sak du köper. Köp ett stort äpple och ett litet äpple. Kostar äpplet 5:-/st så har du fått betydligt mindre när du köper det lilla äpplet, MEN DU HAR I BÅDA FALLEN FÅTT ETT ÄPPLE.
svar
du kan ju lika gärna trolla in en jämnförelse att du kunde köpa en biljett över atlanten för 50.000:- och idag kan du köpa den för bra mkt under 5.000:-
makes just as much sense…
Det här är fan filosofi på höjdar nivå!
Bara för skojs skull…
ÄR DU INTE KLOK! Har du slängt datorer för 100.000kr på tippen? De är ju lika mycket värda nu som när de köptes…. med din logik då 😀
Det går inte att jämföra priserna rakt av 1966 och nu. Pengarna är mer värda, du tjänar mer, de som jobbar åt dig tjänar mer. Vad tjänade en kapten 1966 och vad tjänar han idag? Om du vill behålla priserna på samma nivå så behöver personalen ha lika mycket i lön då som nu, bränslet kosta lika mycket då som nu och flygplanen likaså.
Du kan ju köpa en Piper Cub för 5000kr som nämndes innan här i tråden, men lägg sedan till kostnaden för att plocka fram en tidsmaskin så att du kan åka tillbaka till 1938 för att köpa den, då blir det nog inte lika billigt längre.
Om planen skulle kosta lika mycket nu som då så skulle de också vara samma plan nu som då. Skulle du vilja flyga regelbundet i ett plan från 50-talet? Är det lika bekvämt, går det lika fort, är det lika säkert?
Då kommer man till frågan, hur mycket är ett människoliv värt i pengar? Lite klurigt att svara på eller hur? Då kan vi titta på hur många passagerare procentuellt som strök med i flygplanskrascher under 60-talet och jämföra det med hur det ser ut idag.
Om du flög 14ggr/vecka under 80 och 90-talet så kan du göra det i dag också, till ett billigare pris. Flög du privat och betalade själv samt har samma jobb då som nu och ökat din inkomst lika mycket som genomsnittet så har du, hur du än vrider och vänder på det, mer pengar kvar i plånboken. Alltså har det gått åt samma håll som mobiltelefonerna.
Jag kommer ihåg när jag var en liten grabb och åkte med min mor på semester i början på 80-talet. Jag vet inte vad resan kostade, det var en vecka till Portugal, men jag kommer ihåg att det diskuterades om det verkligen var värt en månadslön bara för att få lite sol. Min mamma var sjuksköterska, min sambo är också hon sjuksköterska. Jag tjänar någon tusenlapp mindre än hon i månaden och jag köpte precis en resa för oss till kanarieholmarna nästa månad… för ungefär 20% av min månadslön, och det var ingen billig restresa heller, utan reguljärt. Så, alltså är det billigare att flyga nu än förr.
Skrev fel angående minnet 256Kb skall det vara. 1984 lanserades Ericsson PC med 8088 och 256Kb minne.
Jag har denna vecka kört tre Ericsson PC till återvinningen. Har fortfarande kvar en EPPC bärbar variant den kostade ca 62.000:- men då fick man en typ pilotväska med sitt namn graverat i guld.
Det är dyrare idag. Om flygtiden minskat med 3 ggr så borde flygpriset också minskat. Dessutom tar man 3 ggr så många passagerare. Då borde priset vara mycket lägre med tanke på att flygplanen är mycket mer effektiva idag.
De borde ha gått samma väg som Mobiltelefonerna.
Jag reste betydligt mer på 80/90-talet upp till 14 enkel flygningar per vecka.
Då blev du nog lurad 1985 😀 Visst var de dyra, men 30lök är lite väl saftigt, i synnerhet med tanke på att 286:an redan var relativt utbredd 1985. 8088:an kan dessutom inte adressera 256Mb minne då den externa minnesbussen endast var på 8-bitar vilket gav en teoretisk maxgräns utav ram-minnet på 1Mb (eller 1024Kb).
För att återgå till ursprungsfrågan då:
Nej, det är MYCKET billigare att flyga nu än 1966. Kom ihåg att en krona då motsvarar 20kr nu. 300krx20 = 6000kr = mindre än 5500kr. Sen fanns inte billighetsflygen då heller och chartertrafiken låg i sin linda. Hur många ggr per år hade Sture nere på snabbköpet råd att åka till sydligare breddgrader (då menar jag inte Bulltofta) på semester 1966 och fråga Sture idag om han har råd att åka oftare än vad han hade då (detta trots att han idag är pensionär).
Likaså, titta på de som reser i arbetet idag? Flög de lika ofta 1966 som de gör idag?
Ja datorerna har blivit billigare och även mobiltelefonerna.
1985 kostade en Ericsson PC ca 30.000:- (Intel 8088 med 256 MByte minne) och samma år en Mobira Talkman NMT450 ungefär lika mycket.
1966 vad det max 52 betalande passagerare. Idag är det betydligt fler ombord och man kommer fram snabbare. Alltså borde det vara mycket billigare att flyga idag än det är.
Svar på piper cub 25/h.
Idag kan man köpa en dator för 3000 spänn…
Förlåt, men jag kunde int låta bli. Jag kom på ett till exempel.
Du nämnde hur många kr/timme det kostar att vara i luften som passagerare. Det är faktiskt möjligt att betala lika mycket idag com 1966. Har du tur får du en sista minuten flygtol med ett charterbolag, med norrmannen eller irländaren till, låt oss säga, kanarieholmarna. Inte riktigt 6timmar, men ganska nära, för 299kr enkel väg.
Med tanke på att en krona är värd ungefär 1/20 nu av vad den var värd 1966, kunde man då flyga ARN-LPA för 15 spänn 1966?
I början på 70-talet kunde man hyra Piper Cub J3 för 25:-/timme (bränslet inkluderat).
Det här var ju roligt, antar att du driver med oss, men visst varför inte 😀
Tycker du att man skall ta mer betalt ju långsammare man flyger? 😀
Sen om man leker med tanken på hur dyrt det är så kan vi för enkelhetens skull skippa de exakta summorna och sen använda oss av en enda krona för att representera medelårsinkomsten 1966 och nu.
Så 1966 tar din din enkrona som du har jobbat för hela året och går och skaffar dig enn PPL. Du lämnar glatt din enkrona till flygklubben och de ger dig i sin tur 58 öre tillbaka.
I år, 2013, gör du samma sak. Du tar din enkrona som du jobbat för hela året, promenerar till flygklubben och betalar för din PPL. Du lämnar din enrkona och får tillbaka HELA 60 öre.
Alltså, är det verkligen dyrare nu än förr tycker du?
Ja det är dyrare nu. 1966 fick man 6 flygtimmar för 300:-
Motsvarande biljett idag är dubbelt så dyr och man får endast 2 flygtimmar.
Ett PPL flygcertifikat kostade 1966 5.000:- idag kostar det minst 20 ggr. mer. Enligt SCB kostnadsprisindex skulle ett cert kosta ca 40.000:- idag men det kostar över 100.000:-
Således är det dyrare att flyga idag både som passagerare och PPL:are.
Om det är dyrt eller inte får man ställa i relation till hur mycket pengar man har, d.v.s. hur många procent av din inkomst du lägger på en tjänst eller produkt.
1966 la medelinkomsttagaren 30% av sin månadslön för sagda flygbiljett.
Idag lägger medelinkomsttagaren 26% av sin lön på samma biljett.
Är det verkligen dyrare då? 😀
Tack “Oldtimer” för en rolig betraktelse! 🙂
Felet på dett forum är när alla är som gör det! 😉
Det blir så mycket fel i dina antaganden att det inte riktigt är värt att kommentera detta.