Överkapacitet till NYC från ARN nästa sommar?
Nästa sommar kommer det vissa dagar att gå fyra flyg till New York från Arlanda, SAS, United, Delta och Norwegian. Dessutom till övriga USA, SAS linje till ORD och Norwegians linjer till FLL, OAK och LAX. Går det att fylla alla dessa plan?
svar
Dessutom finns det dom som drömmer om USA-trafik från Skavsta! :-O (Se annan tråd om ett pressmeddelande som aldrig kom.)
Har det slagit runt helt i pallet på sörmlänningarna?
Ok , jammen fint for jer , havde hört det modsatte var tilfäldet , I har meget fint bröd i Sverige af den slags , Polarbröd , tunnbröd etc.
Jag och min sambo hade gjort härliga tunnbrödsrullar med Brie, Ruccola o Tomat. Inga problem för mig och min sambo att äta dem på Norwegian. Vi köpte 2 Coca Cola och åt vår egen mat någonstans över Island. Våra medpassagerare såf riktigt avundsjuka ut.
Det var ingen som förbjöd oss……
Jocke: Endast ett rederi har kryssningar regelbundet under sommaren från Stockholm (Royal Caribbean). Och dom kryssningarna riktar sig mer mot svenskar än amerikaner. Från Köpenhamn utgår också Royal Caribbean, samt Norwegian, Princess, Celebrity och Holland Amerika. Dom fyra sistnämnda riktas främst till amerikaner. Avgång i snitt var tionde dag med varje fartyg. Cirka 3000 passagerare per fartyg. Fyra fartyg. Blir en del. Även MSC och Costa utgår från Köpenhamn, dom är dock riktade till italienare. Från båda städerna går även mindre, nickade fartyg ett par gånger ner sommaren. Men även där övertag för Köpenhamn.
Anledningen till att betydligt många fler kryssningar startar i Köpenhamn än Stockholm är det geografiska läget. Ärmar Tyskland, men framför allt betydligt närmare till de Norska fjordarna.
Kort sagt, betydligt fler fartyg börjar och slutar sina kryssningar i Köpenhamn än i Stockholm.
@svar Longhaul , din egen matsäck ?? , den får du ikke ta med på Norirish Airlines.
Klart forbudt.
Nu ökar ju Norwegian ARN-JFK med ytterligare en avgång i veckan från o med maj 2014. Nu kommer det bli ännu mera priskrig ! !
Grattis alla Arlandare!
Jag kan göra egen matsäck
SAS kommer aldrig flyga reguljärt över Atlanten från Göteborg, alldeles för nära Kastrup när tom. Arlanda och Gardemoen får slåss för sina långlinjer, SAS/United kan flyga över Atlanten med en lägre kabinfaktor då mycket av verksamheten går ut på att slussa vidare pax via Star Alliance, och Delta likaså via SkyTeam partner.
Norwegians operation liknar mer charter och point to point, det fungerar när allt är nytt och häftigt, men det håller inte att bedriva LH verksamhet med en flotta på under 10 plan utan allians. De lyckas säkert sälja någon biljett New York – Stockholm – Bangkok men det klassas inte som ett ruttnät.
Först ut är SAS att dra ner på LH från ARN och slussa allt via CPH, sen lever United/Delta på sina allianser som tar dem vidare, hur det för går Norwegian återstår att se. Färre LH operatörer vinner de alla på.
Källa Fids
Om det fanns pengar att tjäna så skulle såklart något bolag ta upp trafik på GOT-NYC. Sen beror det såklart på om man har flygplan att sätta in där eller om man väljer någon annan destination som man bedömer mer lönsam.
Jag tycker också att det är ganska så konstigt att det inte är något bolag som startar upp den linjen från Göteborg.
Jag tror dock att SAS aldrig kommer att flyga GOT-EWR så länge dom anser att alla skall åka via CPH tyvärr.
Mycket förvånande att Sveriges näst största stad med hundratusentals invånare inte har direktflyg västerut måste jag säga…… mycket förvånande.
Norwegian har gått så gott som fulla varje avgång hela sommaren och även nu! Så finns nog bra beläggning…
Kan du hänvisa till någon källa?
Vilka är det som kört med halvfulla plan till New York? källa?
Om Norwegian gör det kan jag förstå men de tre övriga tror jag inte har haft så dålig beläggning som du pratar om.
Jocke varför tror du att det blir bättre nästa sommar då planen gått halvfulla i sommar?
Tror mycket väl att det finns underlag med 4 linjer mellan New York och Stockholm under sommaren.
En stor anledning till detta är alla kryssningar som avgår från Stockholm under sommaren med en massa influgna amerikaner.
Frågetecknen som finns nu är ju om Norwegians lyckas fylla sina plan med amerikaner med tanke på att dom inte har någon allians i USA som kan köra in folk till de flygplatser dom flyger till.
Men de övriga bolagen tror jag inte det blir några problem att fylla.
Svar nej, överkapaciteten från Arlanda är ett faktum har så varit ett tag. Alla är förlorare och alla väntar på att ngn drar sig ur.
Det jag inte begriper är varför ingen satsar på Göteborg istället där finns idag ingen direktlinje till New York nu flyger många via CPH Amsterdam och LHR istället.