Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian type rating kurser

Tråden startades av Marre

Just nu tar de bara in kandidater som har rating på 737. Men hur blir det framöver, har någon insikt i det? För 2 år sedan höll de en del typkurser och tog in low timers. Man kunde bonda sig 3 år och slapp betala allt på en gång. Snart borde de börja hålla typkurser igen i samband med deras order, och det faktum att många går över till SAS. Kul att höra om nån sitter på lite “inside” kring saken?

Publicerad den 2013-12-05 03:02
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Laban
2013-12-06 01:05

@Max

Om NAS hade 320’s Europa med samma kontrakt som på 737 hade det inte varit några problem att hitta piloter. Det finns ju massor med piloter med Airbus ratings som inte direkt stormtrivs i Mellanöstern. Lägg till alla piloter på Wizz som flyger för ca halva lönen med bas i länder som Moldavien…

Jag tror betalda eller bondade typkurser för low timers kommer att vara extremt få förunnade under en lååång tid framöver.

Jens
2013-12-05 23:43

DY har visst hållt typkurser senaste två åren. Kravet var 1000 eller 1500 timmar för att köpa. Pris 25.000 Euro.

Benjamin
2013-12-05 23:41

Man tar en gratisutbildning. Slut på alla bekymmer 😉 de flesta iallafall…

Rausken
2013-12-05 22:06

Om jag ska vara lite personlig här så är varken DY eller SAS särskilt attraktivt just nu vad gäller arbetsförhållanden, och dessutom i princip omöjligt om man saknar en giltig 737-rating med tid på (förutom sas då som inte kräver tid men de prioriterar erfarenhet på typ). Man kommer in sist på båda ställena och man kommer få jobba hårt. BLX får också sina besättningar att arbeta relativt hårt… Den dagen då flyget sätter käppar i hjulen för mitt familjeliv tänker jag lägga av och börja designa hemsidor eller arbeta på ICA istället. Fuck that shit. Just nu flyger jag TP och har ett lugnt och stadigt liv med en lycklig familj och mycket fritid.

Slutord: Men visst, jag rekommenderar alla som vill att betala minst 1 000 000 SEK för rating och en utbildning med 20-åriga lärare som precis examinerades för att sedan möta en bransch som bokstavligt talat kör upp sin giriga arm i baken på en, år efter år, medan man desperat lutar sig framåt och försöker plocka upp spillrorna av sitt liv..

Thomas
2013-12-05 21:27

@ Pärka. Dy har inte hållit i typkurser på över 2 år, ganska logisk förklaring till varför inga lowtimers rekryterats hos dem på senare tid, bortsett från mpl gänget i ljungbyhed. Men om expansionen hos dy går som planerat räcker knappast tfhs gänget endast, då måste de få in många fler. Över 100 per år nya kadetter är det tal om.

737ng
2013-12-05 20:36

Knopf, Norwegian ger fortfarande en nettolön dubbelt så hög som SAS. Ligger du ute nästan hela månaden får du väl en 25 loppor allt som allt på SAS.

Visst kan det vara skönt att bo i Stockholm igen men då gäller det att ha investerade pengar eller bostadsrätten till stor del betald om man ska äta annat än gröt 😉

Sedan finns ju även en hel del utmaningar på vägen för SAS. Nu när bland mycket annat danskarna ska börja strejka igen och aktieägarna plockar ut pengarna i rädsla så kommer det nog bli ännu mer lönekapningar.

Core ser ju ganska avlägset ut på Norwegian men kommer du in där så är det ju guld och gröna skogar på riktigt ett tag framöver.

,Max
2013-12-05 13:18

Visst är det livskvalité som till stor del ligger bakom att SAS känns intressant. Men nu kräver de rating på 73an och väldigt många där ute sitter med skulder kvar från sin utbildning. Då går SAS bort.
Någon nämnde A320 på DY, kan bara nämna att det finns en hel drös på Wizz som kan tänkas lämna. Vueling är ett annat då lönerna hos kontraktare är högre och ska de baseras i Spanien så är nog behovet redan täkt där! Sen finns det Turkiska bolag där folk vill dra hem, många från Turkish Airlines gick till DY, var allt annat än guld och gröna skogar där!

Knopf!
2013-12-05 12:56

Intressant hur alla verkar vara så k#ta på pengarna trots att DY inte alls betalar särskilt bra (speciellt med tanke på att de flesta har betalat en miljon på utbildning och rating). SAS erbjuder fast jobb och Arlandabas när DY erbjuder utlandskontrakt. Bäst livsstil? You choose.

Pärka
2013-12-05 12:51

Hur många gånger ska man säga det, UiT kommer aldrig har ngt mer med DY att göra. Skolan har bränt sina broar där, kolla på de två senaste kurserna som har tagit examen, hur många av dem har jobb på DY? 0

Max
2013-12-05 12:27

Antagligen kommer de ta in low timers om 3 år och utbilda dem på airbusen. Finns inte många med airbus rating som är missnöjda med sitt nuvarande jobb. Blir väl att mpl eleverna får sig en rating på airbus tillsammans med några andra FTOs elever.. troligen SAA, UiT och Center Air elever i förstahand..

Mössan
2013-12-05 12:27

@Ior

det är mer eller mindre direct entry Ryan > DY, just för att de verkar tycka att ryan är en bra flygskola. Många av training department är Ryanair, chefspiloten på DY är också ex-ryan. Klart de tycker det är smidigare med folk som är stöpta på samma sätt som dem själva.

ACE
2013-12-05 12:25

@Ior

Vet att de har många som söker, över 3000 i somras när de tog in första kullarna.

Syftade på att nästan ingen sökter från Norwegian till SAS då det blir en lönesänkning för deras del. Det är som 737ng sa:

Till sas är det nog lättast. Tid på typ är inte längre nödvändigt då ingen söker. Med deras lön har man råd med hyra, bil och snabbmakaroner med en lönestegring mindre än inflation+kostnadsökningar som förväntas minskas ännu mer under de kommande åren.

Ior
2013-12-05 09:58

Mja.. jag tror ni har fel ang. SAS. Dom har enligt källor på bolaget iaf, ett ganska högt söktryk från erfaret folk.

Vad jag hört, kan vara osanning också, men det är att många från Ryanair söker men väldigt få klarar antagningsproven. Så får väl se hur det blir

ACE
2013-12-05 09:45

Precis, nästan ingen som går till sas… Nu när de öppnar nya baser i utlandet så finns inget behov av skandinaviska piloter med sina höga krav… finns nog ett par tusen 737 utlänska piloter som vill ha jobb på nas, så tror du kan glömma norwegian…

737ng
2013-12-05 09:15

Mak: ryan tar bara in FOn utan tid på typ och rating, har du en måste du göra om den hos ryr till fullpris.

Till Norwegian är kön lång med erfaret folk från Ryan m fl. Enda lowtimers jag skulle kunna spekulera kring är MPL där staten slaskar med stora feta bössan 😉 annars är det behändigare med färdigt folk.

Till sas är det nog lättast. Tid på typ är inte längre nödvändigt då ingen söker. Med deras lön har man råd med hyra, bil och snabbmakaroner med en lönestegring mindre än inflation+kostnadsökningar som förväntas minskas ännu mer under de kommande åren.

Mak
2013-12-05 08:33

Känns som att lowtimers med 737 och tid på typ (Pratar 800 TT, 737TR och 500h på typ) borde ta slut någongång..

Både SAS, Norwegian och Ryan plockar ju folk just nu…

info
2013-12-05 08:30

De har slutat ta in lowtimers på 737an. Nu är det rating som gäller tyvärr. Branschen blir lite sämre för varje dag som går tyvärr..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500