Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Piloternas Arbetsmarknad LOW TIMERS

Tråden startades av Per

Hej,

Jag tycker det är viktigt att informera dem som har för intresse att söka någon av de privat flygskolorna om hur arbetsmarknaden ser ut idag. Flygskolor har “pushat” på att pilot brist kommer förekomma inom ett par år. Det har man hört i 15 år.

En skola som påpekade detta refererade till Boeing´s rapport om pilotbrist. Läser man innantill i den prognosen så står det klart och tydligt att det gäller piloter med ca 1000h erfarenhet.

Någon som har några idéer på hur man kan informera om dagens arbetsmarknad?

Publicerad den 2013-12-06 09:40
Skriv ett svar
Antal svar: 69

svar

Jonny Rutten
2013-12-12 23:26

I Sverige är ju universitetsutbildningen gratis. Däremot inte kurslitteraturen, men den kan man i bästa fall låna eller köpa begagnad. Däremot så blir man antagen till en universitetsutbildning på någon form av meriter och utan ekonomiska krav.

En pilotutbildning, förutom YH-utbildningen, betalar du in avgiften till, sen börjar du. Sen fortsätter det. Du betalar för en type rating, du betalar för LIFUS och dina första 500 timmar. SEN kanske du kan få ett avlönat pilotjobb. Då är din skuld uppe i 1,5 miljon!

Det är bra mycket mer än vad en jurist- eller medicinstudent har efter sin examen. De brukar ligga på runt 500 tusen. Skillnaden är tidsaspekten. Piloten är färdig på halva tiden men till tre gånger mer pengar. Läkaren och juristen är mer eller mindre garanterade arbete efter sin examen, med ganska bra lön dessutom. Hur ser det ut för piloten? Inga garantier finns eftersom det utbildas för många piloter och det finns alldeles för många som kan sälja sin morsa för ett pilotjobb!

denny
2013-12-12 18:47

En universitetsexamen i usa kostar i runda slängar 100.000 dollar. Då får de sen bra jobb, ju mer de betalar och ju mer kurser de tar. Just saying.

Arbetsförmedlaren
2013-12-12 18:38

Japp, precis som när man vill bli veterinär, civilekonom eller hälsovårdsinspektör. Man skuldsätter sig på ett eller annat sätt. De flesta gör det för att de hoppas på ett intressant jobb. Läser du på lite kommer du att upptäcka att dagens ungdomar inte värdesätter status och pengar i första hand som de äldre gjorde, de frågar sig hur intressant arbetet är, hur de kommer att trivas o s v. Detta är en världstrend.

Jonny Rutten
2013-12-12 12:32

Kontentan av denna tråd är att bara de som har råd kan köpa sig en anställning. Resten blir utan!

Per
2013-12-12 09:45

Kg- Köpt jobb. Inte fått!

KG
2013-12-12 00:50

Jag skulle vilja påstå att de senaste fem åren så har fler färska piloter fått jobb direkt på B737 än någonsin tidigare.

PG
2013-12-12 00:27

@KG

Du får det att låta som att pröjsar man så får man “jobba? Hur många sitter inte där med ratings på tex SAAB 340 eller B737 utan jobb? Hur många har inte pröjsat rating då de fått jobb men sen fått gå efter ett halvår eller så?

Det finns ett brutalt överskott av piloter som tvingar fram desperata handlingar för chansen att få ett jobb. Den ökning som sker inom branschen är minimal i relation till det överskottet.

LOL
2013-12-11 23:16

KG jobb “är en mänsklig verksamhet som genererar ekonomiskt värde i form av varor eller tjänster”, det är ju knappast tillämpbart när man betalar för att flyga. Snarare är det ett sorgligt sätt att få arbeta med ett yrke som är överromantiserat…

KG
2013-12-11 23:05

Det är lättare än någonsin att få flygjobb. Visst du får betala, men flyga får du..

mr cool
2013-12-11 22:42

Tuffare att bli pilot idag? Nja.. det har allltid gått upp och ner. Handlar mycket om timing. Dyrt nuförtiden, men om några år väntar många lediga jobb. Ryanair ska expandera nu till 400 flygplan, dvs 100 nya flygplan ska sättas in i trafik innan 2018. Det innebär cirka 1000 nya pilotjobb. Norwegian likaså, men till 2022 sker deras planerade expantion. SAS expanderar inte så mycket men får de kommande åren många pensionsavgångar, 50-100 per år… så man kan nog lugnt påstå att branschen kommer se bra ut från och med 2015. Då når pilotmarknaden en jämn balans. Sluta deppa, keep up the dream. Men ja, det är tuffare idag.

Arbetsförmedlaren
2013-12-11 22:10

@ GG

Nu Galne Gunnar hoppas vi på en intressant utredning kring vilka sanningar Mozart uppdagat. Gärna exakt redovisade, i kronologisk ordning, då det underlättar för läsekretsen.

Varsågod! För du tänkte väl inte heja på, så där i största allmänhet?

GG
2013-12-11 21:12

Fint inlägg Mozart. Jag tycker det satte punkt på skillnaden mellan dig och Arbetsförmedlaren. Tråkigt att gå på politikoffensiv, men jag är helt med dig i det du säger och är imponerad över hur moget du vände hans låg-nivå-snack.

Arbetsförmedlaren
2013-12-11 16:58

@ Mozart

Jag hade rätt alltså, till och med angående din politiska hemvist. Tack.

Pilotyrket har blivit tuffare, visst. Man ska veta att man verkligen vill det här. Det krävs mer för att komma in, och ger mindre när man väl är där, det är sant. Men många gör det, och många trivs. Och de piloter som trivs med sitt yrkesval ägnar inte tid åt att chatta här, vilket gör debatten osann. Egentligen var det bra det jag ville. Hej.

Mozart
2013-12-11 16:15

@Arbetsförmedlaren. Tråkigt att höra att jag spelar falskt… Jag som övat så och far som lagt ner så mycket pengar på min framgång inom klassisk musik.

Självklart är det inte bara piloter som är missnöjda här i världen. Men detta är ju ett “fritt” forum där folk anonymt får säga vad de tycker, så länge inlägget inte “modereras”. Det är ganska förståligt att det urartar ibland när man inte behöver ta konsekvenserna av sitt tyckande. Annars tycker jag att detta forum är ganska städat jämfört med många andra forum runt om på nätet. Jag har dock aldrig surfat in på ett forum för civilekonomer eller ingenjörer, det känns inte så underhållande eller viktigt för mig. Tror det är lättare att få jobb i Sverige för de yrkena dock – det är jag helt säker på.

Jag är inte någon SAS-pilot och jag tror inte att SAS-piloter sitter och är rädda för yngre arbetskraft heller. Men det kan säkert sitta en hel del människor här som vill skrämma bort genom att överdriva saker och ting, det kan jag hålla med om. Däremot så har ju de flesta en poäng i de kritiska inläggen de har om flygbranschen. Det har även du trots att jag tycker att du inte tänker så långt.

Att kalla någon för en vänstermupp på ett sådant nedlåtande sätt är ju inte heller särskilt “högt i nivå”. Var min röst ligger har du ingenting med att göra, men jag har aldrig röstat på vänsterpartiet även om det börjar locka nu när man ser ur samhället utvecklar sig. Jag kan uttyda från din spydiga kommentar är att du är en person som röstar blått, social dumpning i Sverige för flygbranschen, det har du all rätt i att göra. Vi lever i en demokrati och tråkigt vore annat. Klart att företag ska tjäna pengar, men enligt min erfarenhet så blir det ett väldigt omänskligt samhälle när man ger företagen allt för stor makt och börjar beskylla svagare människor än sig själv. Inte något Sverige jag vill leva i eller låta mina barn växa upp i.

Du har helt rätt i att man måste investera pengar i flygbranschen idag. Tyvärr är det alldeles för mycket pengar. Mycket mer än i någon annan bransch som kan räknas till medelklassen. För yrket är inget annat idag än ett medelklassyrke där man spenderar väldigt mycket tid borta från sitt hem.

/ M

Arbetsförmedlaren
2013-12-11 15:04

@ Mozart. Du spelar falskt.

Kärnan i mitt inlägg var att forumet håller en nivå som i jämförelse med andra branscher måste anses som unikt. Har du någon tanke kring det? Det är inte bara piloter som är missnöjda här i världen.

Jag antydde att en förklaring kan vara att forumet drar till sig ungdomar som inte fått jobb och formulerar sig omoget. Och här möter de skraja SAS-piloter som passar på tillfället att skrämma bort alla nykomlingar från konkurrens i cockpit. Har du några tankar kring det? De flesta sura kommentarerna kommer faktiskt från “sura” piloter. Hmmm…

Uppenbarligen är du också en vänstermupp som inte tycker att att företag ska tjänar pengar (kanske arbetar du t o m på den skyddade flygverkstaden, där man bara behöver ropa på skattebetalarna när det tryter). Svenska företag anställer hundratals nyutbildade civilekonomer varje år, och det bara för att tjäna mer pengar. Brrr.

Fakta i målet är följande. Det finns massor av yrken som kräver stora investeringar av den som vill in. En pilot får investera pengar, andra yrken kräver många års studier med höga studieskulder som resultat.

Och de är inte heller garanterade jobb med superlön.

Mozart
2013-12-10 08:00

@Arbetsförmedlaren,

Jag skulle väl vilja säga att den här tråden är ett resultat av mångas missnöje med branschen. Psykoligiska anomalier är väl att ta i eftersom det är svårt att bedöma folks psykologiska hälsa genom att bara läsa ett litet inlägg. Patetiskt? Nä.. Ett känsligt ämne som bör diskuteras.

Att däremot säga att flyget blir “mer som en vanlig bransch där bara de mest motiverade tar sig fram” är ju lite motsägelsefullt. Hur kan du tycka att flyget blir mer och mer som en vanlig bransch? Har du en avvikande verklighetsuppfattning eller är det bara ett skämt..? Flygbranschen har blivit ett ställe som gynnar DE SOM HAR PENGAR som kan betala för att få ett jobb så att flygbolagen kan tjäna ännu mer. Köper du en type rating så jobbar du nästan helt gratis i ett år med en normal startlön. De som går på Ryan Air intervju fixar ett dokument med en massa frågor som de pluggar in i huvudet så de vet vad de ska säga på intervjun. Det krävs inte särskilt mycket motivation eller hjärna för det.

@Arbetsförmedlaren. Nämn gärna ett annat jobb som anses “som ett vanligt jobb” där man måste betala 100 – 350 000 för utbildning på en speciell dator, lastbil, kirurgkniv eller bara för att få sitta i ett kontor. Nämn gärna då den utbildning för det yrket som kostar dig 600 -800 000 kr.

Personligen har jag haft tur i flygbranschen. Jag fick jobb direkt och har inga lån på varken utbildning eller type ratings. Trivs med jobbet. Men folk måste veta vad de ger sig in på. När någon är motiverad till att göra något så blundar den gärna för verkligheten…

Jonny Rutten
2013-12-09 13:35

@?

Ja, min bror var enda barnet! Så nu var det sagt… Känns skönt!

Jonny Rutten
2013-12-09 13:33

@Ior

Helt rätt! Flyga kan vem som helst göra. Det är lika enkelt som att cykla! “But when the shit hits the fan….” Det är då man sållar agnarna från vetet!

Ior
2013-12-09 13:25

Jonny rutten.
Jag förstår vad du menar.
Att ha en kollega i cockpit som är van och alltid förväntar sig att bli serverad på silverfat vad det än nu gäller är hemskt. Inte att dom är dåliga piloter men dom saknar någon form av ” eget ansvar känsla “.

?
2013-12-09 11:35

Jonny Rutten, vad vet du om det, lämnades du i en låda utanför mataffären eftersom du verkar ha sån erfarenhet av livet?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500