Flyga singel engine turbo prop på PPL
Tjena!
Tänkte höra om någon vet vad som gäller ang SE-TP på PPL?
Behöver man ha IR eller hur funkar det ?
Trevlig kväll!
svar
Japp.
Sen kan det kanske vara vettigt, om du ska ut och resa att ha IR i certet 😉
Du kan klättra högre och en TP är effektivare ( drar mindre ) om du kommer upp lite.
Så vad jag har uppfattat era svar så är det såhär:
200h total time
HPA kurs
tuta och kör
Jonas – enkelt svar, nej.
Att: Pelle
HPA innehåller bland annat AGK, Powerplant, Airframe & Systems och Met.
Ifall det står minimum total time 200h, och man har 140h SEP och 60h segel. Har man då en tot på 200h enligt myndligheterna?
Vilka ämnen av atpl teorin ingår i HPA?
Om du har ett PPL så krävs för att få flyga PA46T, PC 12 eller annan TP dels en teoretisk HPA kurs (High Performance Aircraft), alternativt kan du läsa in en hel ATPL kurs där denna ingår. Därutöver så behöver du en typ-utbildning på den specifika flygplantypen. Denna beöhver du göra på en ATO. (FTO / TRTO) Jämför rating på 737 till exempel, samma tänk, men enklare kurs.
Tror att kravet är 200h för att få flyga in sig på HPA flygplan. Dock räknas dessa inte som Complex i det nya regelverket, i alla fall inte PA46.
Det är inget krav på IR, men som nån skrev, det är aningen begränsande att åka PC 12 på VFR höjder…
Lycka till!
Du behöver genomgå s.k “skillnadsutbildning” eftersom en turboprop motor inte är en kolvmotor vilket annars är det första man får behörighet för inom PPLén.
För PA46an heter denna HPCA(High Performance Complex Aircraft)
Är teorikursen och typkursen mer ingående för en pplare än en Cplare?
För att flyga Meridian eller PC12 krävs HPA (teorikurs) och en type rating. IR krävs ej men man blir väldigt begränsad om man inte har det…Och vill man åka VFR så finns det betydligt roligare och mer lämpade maskiner för det med turbin, typ L39 PC9 eller någon mer historisk jetmaskin. Finns flygklubbar i England som är helt inriktade på den typen av flygning.
När du är nykläckt pilot med ett PPL (Private Pilot License) i din hand har du följande befogenheter.
Du får framför ett enmotorigt kolvmotorflygplan på max 5,700kg och 10 passagerare under dager.
Du får flyga till och i (nästan) alla länder i världen.
Du får flyga den typ av flygplan som du skolat i.
Flyga firmaflyg
Ähum… Jo!
Du får flyga 747 eller 380 eller vad fan som helst med två vingar ( dock ej militärt )
– du får flyga privat, ej kommersiell verksamhet
– du får inte tjäna pengar på ditt flygande.
Både ett PPL och ett CPL är PILOT Licenser, den ena privat den andra commercial.
Resten är bara behörigheter och där spelar det ingen roll. Sen om du har ett PPL måste du givetvis kanske ha en större teoretiskt utbildning under själva TR men i sak är det inget som hindrar.
M man kan inte flyga ett multi crew flygplan på ett PPL!
Du kan flyga 747 med PPL om du har type rating! Så länge du flyger VFR och inte tar med dig passagerare………..
Vill du flyga IFR, måste du naturligtvis ha IR!
Behövs en ny class rating, typ Cessna SET. Ir behövs inte ( även om det är skönt om du ska någonstans) Vet inte exakt var du kan få tag på en sådan klass rating, det bästa är väl att ta kontakt med den klubb/person vars flygplan du vill flyga.
Typ Piper Meridian, eller pc-12