Ryan Air, en sjuk företagskultur
Jag skulle aldrig sätta mig i Ryan Airs flygplan, nu sätter man dit piloter som chattar om flygsäkerhet, man jagar IP adresser. Vilka ociviliserat bolag
svar
Mojang:
Nja, jag skulle knappast hålla med om att han höll sig till sanningen där heller. På en direkt fråga varifrån han ska flyga svarar han “Skavsta” när han i själva verket flög från Bromma. På frågan om han ska flyga med en privatjet svarar han visserligen “No, it’s a Ryanair-jet”. Att (privat)jeten i själva verket ägs och flygs av Ryanair är kanske sant, men i all mening var förstås intentionen att få det att framstå som att han flög på en ordinarie Ryanair-flight.
Nu är det väl en bit från trådens ämne, men fortfarande intressant i den mening att O’Leary’s uttalanden knappast kan tas på allvar.
Från samma presskonferens uttalar han också att RPG inte har något med Ryanairpiloter att göra och att “piloter i mörka rum som pratar om säkerhetsproblam tas på lika “stort” allvar som internet-troll” “Let them have it” säger han där, trots att han är klart medveten om att det pågår ett intensivt arbete med att söka upp och mer eller mindre hota dessa “internet-troll”.
Att man veckan efter den här relativt intensiva rapportering kraftigt drar ner flygningarna i Sverige under förespeglingen “flygplansbrist” är väl ungefär lite slumpartat som att det är mörkt i Kiruna på julafton…
Är det inte så att de personer(utom 1) som nu Ryanair stämmer aldrig jobbat på där, den ena person har inte jobbat där på ett tag heller.
Jag antar att det är det som MO är ute att stoppa.
Och att det är typ samma sak med RPG. Personerna är anonyma och man kan inte inte veta om alla de som klagar är anställda eller “troll” ungefär som här på Flygtorget 😉
Good read X ! Det är väl så som du skriver i stora drag. Inte mycket att invända. De resurser som läggs ner på safety inom FR är ju så klart en liten investering om olyckan skulle vara framme, därav den pedant drivna verksamheten.
Måste faktisk bara kommentera det du skrev tidigare i tråden. När MoL blev intervjuad i nyheterna ang privat jet påstod du att han blå ljög. Det “privatplan” som MoL använde den dagen är ett Ryanair plan som används för att flyga reservdelar eller teknisk personal inom linjenätet för snabb teknisk insats. Tidigare använde faktiskt ledningen sporadiskt 737án för sk “road trips”. Ingen bra affär jämfört den lilla Learjet som står i hangaren i Stansted. Mao fick reportern ett korrekt svar men tolkade svaret för att passa medias vinkel. Som vanligt….
@X
Det som skrivs om IAA beträffande att de inte lägger sig i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, samma sak stämmer in på vår Transportstyrelse. De bryr sig inte.
Fakta är att detta förhållande i detalj är reglerat i bolagens OM Part A vilken är godkänd, stämplad och signerad av respektive myndighet. Därmed blir detta myndighetens ansvar.
Och för att tillägga:
IAAs svenska motsvarighet är inte heller någonting att räkna med i den frågan. De har klart och tydligt deklarerat att anställningsförhållandet (eller bristen på ett sådant) mellan piloter och flygbolag inte är någonting som de lägger sig i. Det lär knappast vara någonting som förändras i takt med att EASA tar över mer av lagstiftandet och tillsynen i Europa.
MOL har nog fått tänka om lite i den bemärkelsen, det verkar till slut som att även Ryanairs kunder fått nog av de ständiga utspelen och att det nu ska tonas ner i retoriken är antagligen bara en reaktion på att man kan se en relation mellan mediarapportering och de påföljande presskonferenser i vanlig stil och nedgång i PAX men framförallt yield i de områdena, det är i alla fall min bedömning.
Både du och Mojang verkar vara eniga i att det inte ska vara någon fara på taket att ta mer bränsle / rapportera eller på något annat sätt sticka ut så att säga. Många är dock de “historier” som slinker ut från Ryanair och som antagligen debatteras friskt på flight deck även mellan er. En något mer konstruktiv och “normal” reaktion från vilket företag som helst i det här läget hade varit att föra en dialog med sina anställda och se till att de rykten och de uppgifter om bestraffningar eller andra saker snabbt tonades ner och de sakliga fakta som föreligger hade kommit fram istället.
Men som nämnts här i tråden så kanske det inte bara är (vissa) piloter som blandar ihop förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, kanske det görs även från Ryanair, mer eller mindre medvetet. Att vara alltför tillmötesgående och mån om sin personal i det operativa kan snabbt smitta av sig till delar som rör villkor m.m. och ge piloterna blodad tand i vilka krav de kan ställa på Ryanair som arbetsgivare (eller uppdragsgivare). Man vet att den hårda tonen mot sina anställda visserligen kanske riskerar att göra att en liten del av piloterna inte gör sin plikt i flygsäkerhetsarbetet men att denna lilla klick är försumbar sett till nyttan som “fear culture” ger i anställingsförhållandet (vi kan väl kalla det så även om det inte helt korrekt beskriver majoriteten av piloternas förhållande till Ryanair) mellan piloterna och Ryanair. Det blir dock en balansgång som riskerar att ge mycket oönskade konsekvenser.
Problemet med bolag från den gröna ön är att de fortfarande har ett klassamhälle av nästan feodal typ. Detta gör att ledarskiktet är chefer och inte ledare eller coacher. Man ligger 50-70 år efter Sverige. Irerna förstår sig inte på det moderna samhället där delaktighet och konstruktv kritik är ett måste om en verksamhet ska överleva över tid. Tyvärr har de kontaminerat hela branchen, bland annat Norwegian och nu senast Direktflyg.
X:
När jag skriver att jag har viss förståelse för Ryanairs agerande så menar jag inte att jag försvarar dom. Som du säger ligger det nog inte ens i bolagets intresse eftersom detta bara skapar dålig publicitet (även om all publicitet är bra publicitet enligt MOL…). Det hade nog varit smartare att låta det hela bero.
När det gäller företagskulturen kanske jag inte var tydlig nog med att jag också är kritisk. Det är ju inte konstigt att folk blir rädda för att rapportera när det ser ut som det gör. Men som Mojang skriver har man som pilot ett eget ansvar. Det finns en fuel league – vilket för mig är helt obegripligt – men som kapten tycker jag att man måste kunna stå emot det upplevda trycket och ta den soppa man behöver. Det blir inga repressalier för det (jo, möjligen kan baskaptenen tjata om han är lagd åt det hållet). Jag upplever också att de flesta jag jobbar med inte har några problem med detta. Men det finns ett fåtal som svettas inför beslut att ta extra soppa… “vi tar 500 kg extra men säg 600 kg till fuellern”. Då undrar jag vad man är rädd för, eftersom ingen skulle få för sig att ifrågasätta hur mycket extra man tar, bara man har en förklaring (“fog at destination” duger bra t.ex.).
“Om IAA skulle hörsamma RPGs krav på att utreda huruvida flygsäkerhetsarbetet på Ryanair påverkas av anställningsförhållandet mellan piloter och flygbolag och den kultur som finns kring personalen på ett flygbolag tror jag det skulle vara en intressant rapport att läsa.”
Det tror jag också hade varit en intressant rapport, om IAA hade varit något vassare. Tyvärr har IAA gjort det ganska klart att de inte ser någon koppling mellan anställningsförhållanden och flygsäkerhet så jag tvivlar på att de kommer utreda saken. Möjligen ändrar de sig om påtryckningarna utifrån blir alltför starka, men deras grundinställning är att de inte kan lägga sig i anställningsförhållanden överhuvudtaget.
M:
Som åskådare utifrån kan jag inte kommentera mer än det man läser i traditionella medier / sociala medier eller via t.ex. RPG, samt givetvis i samtal med vänner och bekanta som jobbar i bolaget. Jag vet inte vilken relation du har till flygbolaget men om du talar av egen erfarenhet inifrån bolaget ger det snarare mer stöd till teorin om att kulturen i bolaget inte främjar flygsäkerhetsarbetet.
Egentligen är det irrelevant om rapporteringskulturen blir lidande p.g.a. att piloter de facto riskerar repressalier för att tanka för lite / rapportera om incidenter eller andra saker eller att det som du skriver finns många piloter som tror detta. Rapporteringen blir lidande i båda fallen.
Om IAA skulle hörsamma RPGs krav på att utreda huruvida flygsäkerhetsarbetet på Ryanair påverkas av anställningsförhållandet mellan piloter och flygbolag och den kultur som finns kring personalen på ett flygbolag tror jag det skulle vara en intressant rapport att läsa.
Gällande din kommentar om att man kan ha viss förståelse för Ryanairs jakt på skribenter som inte ens jobbar på Ryanair delar jag inte din uppfattning. Ryanairs agerande i det här fallet har knappast lett till någon positiv publicitet för bolaget och att man i princip inte berör sakfrågan utan enbart slår ifrån sig i fräna ordalag gör att trovärdigheten kraftigt ifrågasätts från både journalister och allmänhet. I Skandinavien är vi också extremt måna om yttrandefriheten och det är för (utomstående) fullt lagligt att förtala juridiska personer även om det som sägs är negativt och inte ens sant. Den enskildes rätt att yttra sig är en starkare rättighet än ett företags rätt att freda sig, enkelt sagt. Enskilda privatpersoner har alltsomoftast dock en betydligt svagare ställning på alla plan gentemot (större) företag och det anses i våra samhällen inte nödvändigt att ge företagen rättighet att ruinera enskilda personer för deras (oftast inte särskilt fruktsamma) försök att smutskasta just företag.
Mojang:
Som sagt, jag jobbar inte på Ryanair och bildar som jag skriver ovan min uppfattning om företaget från den information jag kan ta till mig i medier, från RPG, från vänner i bolaget som jobbar där nu och som har jobbat där tidigare.
Det är givetvis så att säkerheten är av hög prioritet även för Ryanair. Någonting annat vore förstås otänkbart, då en hull loss med samtliga omkomna skulle vara ödesdiger för hela företaget. Det man dock inte ska glömma bort är att det alltid finns en prioritet som ligger snäppet över säkerheten och det är ekonomin. Detta är dock knappast unikt för Ryanair utan gäller i allra högsta grad för de allra flesta företag. Skulle man sätta säkerheten före allt skulle företaget inte bli långlivat och då är det ju ingen poäng med att ens bedriva flygverksamhet från början, eller hur?
Än så länge har Ryanair lyckligtvis inte haft någon olycka med dödlig utgång. Att företaget drabbats av en hel del incidenter och även en del olyckor är dock ingen hemlighet heller (Konstigt vore förstås annars med tanke på bolaget storlek). Nu har jag inte fört bok över allt detta men en rent subjektiv bedömning från min sida är dock att Ryanair åtminstone till synes oftare drabbas av incidenter som kan relateras till just de problem som ofta belyses av “whistleblowers” inifrån bolaget. Kanske beror min uppfattning på just den mediarapportering som sker i anslutning till de incidenter som det rapporteras om, vad vet jag.
Att vi har olika kulturer i Europa är heller inte något konstigt. När det gäller flygsäkerhetsarbete är dock min åsikt att olika kulturer i olika delar av Europa inte får påverka flygbolagen i de olika medlemsländerna, så vida vi ska ha ett enhetligt regelverk och en centralt styrt regulator och tillsynsmyndighet i EASA. Det regelverk och de riktlinjer som sätts därifrån ska givetvis anammas av alla nationella myndigheter och flygbolag.
Ryanairs största hot just nu är givetvis att flygsäkerheten ifrågasätts på allvar av allmänheten och kunderna. All den mediahysteri som varit de senaste åren och framförallt reaktionen från företaget på denna har byggt upp en ohållbar situation för ledningen i händelse av en allvarlig olycka. Du kan ge dig på att om Ryanair skulle råka ut för en hull loss med samtliga omkomna kommer varenda TV-station i Västeuropa att rulla O’Learys pajaskonster från tidigare presskonferenser dygnet runt. Oavsett orsaken till ett eventuellt haveri och även om flygbolaget i sig skulle visa sig vara helt skuldfritt tror jag att en stor del av allmänheten och resenärerna skulle svika. Kritiska organisationer som redan idag påpekar de brister som (påstått) råder skulle ha en “field day” och säga “Vad var det vi sa?”.
Vad vill jag då ha sagt? Egentligen är det viktiga i just den här frågan kring rapporteringskultur och företagskultur att det egentligen inte spelar någon roll varför piloterna tror sig bli utsatta för repressalier om man rapporterar om flygsäkerhetsbrister. Att det uppenbarligen finns de som gör det, även om de kanske eller kanske inte blandar ihop det med relationen som (icke-)anställd, räcker för att jag ska vara kritisk.
Det som förstås skulle stärka Ryanairs trovärdighet och anseende skulle ju vara att omedelbart upphöra med den typ av agerande som det nu rapporteras kring. Istället kanske man borde fokusera på varför den här typen av rapportering kring företaget hela tiden ökar i intensitet och göra någonting åt det.
Jag tycker att Åsa verkar vara en sund och empatisk normalt frisk människa som det råder brist på idag i samhället.
Åsa hur mår du?
Barnarbetare i exempelvis Bangladesh uppskattar säkert prispressen på klädmarknaden så det går att köpa en t-shirt för 50 spänn i Sverige. På samma sätt är det rimligt att kabinpersonal på flygbolaget X får en lön som är lågt lägre än jämförbara yrken i andra branscher, bara för att neoliberala egoister tycker att det är en mänsklig rättighet att allt ska prispressas till absurdum och bli nästan-gratis så man kan white-trash-supa på en all inclusive och köpa sex av barnprostituerade i Thailand. Det gillar vi!
Till sist vill jag bara säga till folk som klagar på andra “dyra” flygbolag, klagar man har man inte råd.
@ Johnny Rotten.
Ett av dina bästa inlägg.
Kunde inte ha skrivet det bättre själv 🙂
@Struten
Visst, Ryanair ÄR t o m ett av världens mest lönsamma flygbolag, men på vilkas bekostnad? I o f s är det frivilligt att arbeta där. Man gör ett aktivt val och får sedan stå för konsekvenserna för resten av livet. Kontentan är: Sälj inte din själ bara för att få flyga! Det finns mycket annat kul att göra i livet!
Det heter lågprisbolag och då kan man uppenbarligen inte förvänta sig mer.
Skit i att flyga RYR om ni ogillar konceptet.
Alla passagerare skall tacka Ryanair ! ! !
Tack vare deras framgång, har SK och andra drakar blivit tvingade att sänka priserna och bli mer effektiva. Helt befängt att kabin personal skall ha mer än 25.000kr i månaden. Okvalificerat jobb med minimal träning (gäller inte bara Ryanair).
Tycker det är fantastiskt att principen om “Tillgång och Efterfrågan” även har nått flygbranschen.
Så, nu kan alla Piloter, Chefer drömmare och FS-Spelare skälla ut mig. Var så goda!
THE TRUTH SHALL SET YOU FREE !
Nidskriverier om Ryanair har pågått i decennier. Varför? Avundsjuka från konkurrerande flygbolag. Avundsjuka därför att Ryanair är Europas i särklass mest lönsamma flygbolag.
Varför köar och trängs piloter och kabinfolk då för en anställning i detta företag?
Mycket märkligt. Ingen kan ju säga sig vara omedveten om påstådda “förhållanden” inom flygbolaget.
När man efter att ha köat länge, så får man äntligen ett kontrakt.
Varför ingår man avtal då förhållandena är “såååå miserabla”.
Frågan är vem som är mest knäpp i skallen – arbetsgivaren eller den aningslösa sökanden som “visste ingenting om förhållandena”.
Tillåt mig tycka att den mest knäppa är den sökande. Hur dum får man vara som pilot?
Vi får ha med egen mugg och får så mkt varmvatten vi vill. Riktiga arbetsförmåner haha
Kan bekräfta att man får 110 000 euro om året! och max ca140 dagar jobb om året. Inga layovers!
Kan någon bekräfta? Att ni inte ens får kaffe, utan bara gratis hett vatten – och får ta med er kaffepulvret själva? Får man ta påtår av det heta vattnet – eller kostar det då? Måste ni betala för själva muggen?