Nya problem – DY Dreamliner
Så har det hänt igen. Norwegians Dreamliner-flight DY 7001 som skulle lämnat Oslo söndagkväll kl. 18 mot JFK, uppgavs först försenad sex timmar men slutade med att flighten fick ställas in. Alla passagerare får sova över på hotell vid flygplatsen och har fått info om att en ny flight planeras kl. 10 på måndagen.
Vi får väl se om passagerarna kommer iväg….
svar
@Maggan
Om du inte får ersättning gör som många andra och ta hjälp av Kronofogden. Där lägger du även på ansökningsavgiften och meddelar ränts enligt räntelagen. För en familj på fyra som blivit försenade både ut och hem är det runt 41 600 kr plus ränta och omkostnader att kräva. Betalar de inte ändå har du full rätt att kräva dem i konkurs.
Bolagen skiter nog i hur många som blir störa av toalettbesök. Det är nog enbart ekonomi ska du se.
Ok, hoppas alla troll läser ditt svar.
Vad det gäller omvändning av produktionen har du både rätt och fel.
Du har rätt att bolaget har vänt på många rutter och det kan man tycka vad man vill om, ex AGP-ARN flygs med AGP bas och inte ARN bas. Sen kan man alltid dividera om att det är Skandinavisk produktion eller inte, men om flertalet av resenärerna är spanska? Bör den då tillhöra spansk produktion?
Du har fel att de sedan flyger ex ARN-ORY. Visst kan det finnas undantag men det sker INTE i den utsträckning som du tror. För övrigt kan tilläggas att det fanns OSL kabin på pool-stby ner till LPA förra vintern. ARN besättningar flyger även produktion ifrån Finland, så det finns även exempel åt andra hållet.
För övrigt sker det en stor expansion inom bolaget och det på linjenätet utanför Skandinavien, 11+5 nya maskiner nästa år. Man bör nog släppa tanken att det är ett norskt/skandinaviskt bolag.
Du är lyckligt omedveten!
2+4+2 är en optimal konfiguration i ekonomi. På varje rad finns 4 platser där du ej behöver bli störd av någon som skall på toa. Du behöver aldrig bli störd av mer än en passagerare.
På 3+3+3 finns bara 3 platser där du inte behöver bli störd. På två av platserna är det två passagerare som kommer att störa två personer när de skall besöka toa.
Detta förstår även mitt 3 åriga barnbarn.
@Svar PH.
Kan säga att det definitivt inte finns ett AOC för vart land , det var planen några år tillbacks , men är lite tveksam till om där finns ett eller två AOC.
Säkert är att där finns ett fälles som Norden var ett land men om det också är gällande för Intercont är jag tveksam till , så tror faktisk att där är två.
Skall ta redo på saken ved lejlighed.
Nya Boeing stolar är sämre än stolen i min gamla Volvo 940 som har gått 50.000 mil (utan stol byte).
Åkte nyligen med en ny B777 med bedrövligt obekväma säten. Har också nyligen åkt med SAS A330 utan att få ont i baken.
B787 konfigurationen är en katastrof smala tunna säten. Är det därför Norwegian har personal på svältlön (för att de skall rymmas)?
Labour shopping för att börje med slutet , det är disgusting och det är det Norwegian använder när dom i princip flyger motsat ruteplanen med deres uttlands baserede crew som inte skatter i skandinavien men arbetar härifrån i stor skala motsat Sas’s kinesere som snällt återvänder till deres bas och inte producerer en T/R till Paris när dom är här ändå. Men i vanlig stil svarer du enbart på det som du tycker du har lite att göre bra med och inte allt jag nämner som är usselt med Norwegian.
Golf bag frågan är du helt lost , prisen var/är präcis vad jag nämde för Ett styck indcheckat bagage ( borta i 3 veckor ) och en golf bag for resan CPH-ARN-BKK O/W den 13 nov. 1450,- dkr , så det blev inget skinn av den björn.
Kanske du kan få job på Norwegians pr avdeling….
End of story
Pierre du som jobbar på SAS, kan inte du tala om för alla här vad ni har för AOC? Börjar bli så trött på att läsa i alla andra trådar här på sidan. Kul och se att du är vaken fortfarande…
@Pierre,
Fel ute igen! Golfbag kostar 229 kr till BKK, dvs som på SAS (för du har väl en resväska också?), eller bättre. SAS tar minst 875 för golfbag till BKK, Finnair liknande.
Ang löner….., har Thai, Austrian, Emirates, Qatar, Iberia mfl bolags personal betalt i NOK o skattar i Norge ( eller Sverige). Personalen hos Norwegian har klart konkurrenskraftiga löner i de länder de har baser. Känner ex flera svenskar som arbetar inom IT i Thailand. Tjänar ju mindre än motsvarande i Sverige, men deras köpkraft är klart större jämfört med de som bor i Sverige.
End!
@svar Turk , absolut inte alla bolag har 9 på tvärs , Sas bytade faktisk stoler 03 eller 04, är det M class du prater om tror jag faktisk att dom nya Recaro stolarne är sämre än dom gamla , hårda som bare den , men C class skall absolut bli bättre med ny inredning.
Men det som jag tyckte var mest dumt var stjärnorne du pratede om och du svarer inte på ting som , INGEN ombookning ved stora förseninger även om det är möjligt for Norwegian men att dom väljer inte att göra det , betalt för filter !!! , mat efter 3-4 timer om du inte har beställt , ocker pris för en golfbag+bagage 1400,- one way CPH-BKK.etc etc.Men också dom anställde är utan rättigheter och är rekruteret med lågsta vattenmärke som guiding ang. lön och andra sociala rätter , graviditet Uha !!! utt av dören med en gång och kom inte tillbacks.
Detta är labour shopping och är ett nordisk , ursäkta , även Irsk bolag uvärdigt
@Pierre,
När SAS uppgraderat sina kabiner till modern standard är de säkert bra och bekväma, inget snack om det. Men – det är stolens konstruktion som ger upplevelsen, inte antal säten i bredd. Det har hänt lite på de 11-13 år som SAS kärrorna haft sina stolar. Bra 2001, nja 2013. Och alla stora bolag konfigurerar 787 med 3+3+3 i economy, liksom 2+4+2 i A330. Har alla bolag som då väljer B787 fel och du rätt?
@svar Turk , det är präcis fakta jag uttgår ifrån men du spelar på känslor.
Sen när är 9 på tvärs bättre än 8 ? ( Fakta !!)
@Pierre
Väx upp! Res och upplev själv! Bra säten, minst lika bra plats i Norwegians 787 som i Qatars (som ju är 5 stjärnigt bolag). Med fler flygplan in under närmsta åren får Norwegian samma grund som SAS mfl på LH att byta plan. SAS flyger för övrigt med HiFly nu till Washington……:-)
De som jobbar….. åker jag med Finnair, Thai, Lufthansa, BA, Iberia, Qatar, Emirates etc….. inga problem med språket då heller. Skulle inte ens ha problem med det inrikes heller om det vore så!
Dessutom – Norwegian har faktiskt återigen av konsumenterna blivit korade till bästa flygbolag i Sverige. Betyder ju inte att allt de gör är bra, men att konsumenterna gillar produkten och den kvalitet man får!
Så sluta med skitsnacket och utgå från fakta!
@svar Turk , snällt av dig att önska gott till Sas också , men kan bare konstatere att Norwegian gör absolut allt för att profit maximere på bekostnad av allt som påverker en flygning och sista ordet i många disputes inte är sagt än.
VG artiklen är en tynn kop te , bare en sak som att Norwegian har 9 på tvärs i ett flyg som är mindre än Sas’s A330 gör att det är svårt inte att tro att journalisten är “köpt” , second är det väl inte heller ett plus att at besättningen inte prater “ditt” språk och du får äta 3 timer efter alla andra om du inte har beställt mat , skall betala för en filt ombord och inga måltidsdrick ingår och du er UTAN rättigheter ved en försening och inte heller blibver ombookad eller får ersättning , MIN dom ? 0 stjärnor såklart
Till Pierre, och andra….
I februari är Thai dubbelt så dyrt på motsvarande avgångar till BKK (även Finnair med mellanlandning, och Qatar/Emirates klart dyrare). Så direkt med Norwegian är ju en självklarhet!
Bra för alla om de lyckas, liksom att det är bra att SAS lyckas. Det är ju inte antingen eller, utan viktigt att båda går bra! Dreamlinern är ett fantastiskt plan att åka. Men att läsa på detta forum är mer parodi än verklighet. Gärna fakta och inte pajkastningar från olika håll.
En försening i detta fall genom tech/crew-rest, lösning att hämta igen snarast genom att ta in ersättningsflyg. Det är väl strålande utifrån situationen! Dessutom är DY:s plan slingade så att de har en dag per vecka att få större klapp på vingen så att då kan ev förseningar tas igen genom att slinga om planen. Enkelt och uträknat!
För den som är intresserad av att åka longhaul- läs denna test från VG;
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10141241
Norwegian LH 5 stjärnor
SAS 3 stjärnor
United 4 stjärnor
@svar och konstateren , ALTSÅ jag var ironisk da jag som första svarede på tråden med Varför är dom inte ombookad? , självklart viste jag varför men ville bare reta.
Punkt 2. Altså codeshare är jo inte det som gör att man kan booke om , alla IATA bolag kan booka om om de så vill, det är lag, men där är tre levels av priser broende på avtal, och själv den billigsta som Norwegian inte kvaller till är dom säkert inte villiga att betala för.
Punkt 3. Norwegian är ABSOLUT inte lågpris när allt är lagt ihop , tvärt imot , senast jag kollade kostade mat paketet med en stk bagage 389 dkk och då jag också spelar golf och vill ha en sådan bag med endte jag med en pris 1450,- dkk ONEWAY altså 2900,- T/R på top av en billet pris på ca. 4200,- i november som är lågsäson , totalt 7100,- T/R och det är inte lågpris.
Så spar mig för den usle excuse….
Så här är flighterna nu prel. beräknade
NAX7005 ARN JFK 17/12/2013 0500 B788 EILNC
NAX7205 ARN BKK 17/12/2013 1420 A330 EIELZ
Its just a dreamer, it dreams for better daays..
EI-EZL en A330 från Meridiana Fly är nu påväg som NAX8343 till Arlanda.
Inga uppgifter än om denna ska flyga till JFK eller BKK, men skulle tippa på att det blir denna maskin som tar DY7205 till Bangkok imorgon eftermiddag.
Som du ser har NAX skrivit att Stockholmskärran fått flyga till Oslo för att ta deras Bangkok flygning.
Konstig deal av DY att göra så, istället för att kunna haft Stockholm enligt tidtabell.