Fy for satan,tror jag spyr,stackars Norwegian crew
Vist är jag Sas anställd men detta gör ondt i mitt hjärta , läs forrige linier från mig på denne tråd , titta så mycket ni får för eran lojalitet , ni måste väre så besvikna.
Först ingen longhaul för alla ca och nu uppsägninger , detta går bare inte ,hoppas att kunderne kommer att bojkotta detta bolag , inte för Sas’s skuld men för den enskilda cabin crew, Norwegians fantasi för kynisme känner ingen gränser.
DU betaler festen för det koster mindre end ett par jeans att flyga Rom T/R.
svar
Håller med!
Finns inte en enda lag som förbjuder det som håller på att hända med flygbranschen i Skandinavien. Etik och moral kan höga vederbörande i våra flygbolag heller inte ens stava till. Allt med ett enda syfte, nämligen vinstmaximering. Vem vet – nästa gång kanske det är min tur? Eller din?
Om ingen sätter ner foten nu kommer detta att rulla på!
Hela den skandinaviska flyg marknaden är mycket illa ute, om inte folk öppnar ögonen & ändrar lagar och regler snarast. Snart finns det inte kvar skandinaviska piloter eller flygvärdinnor, men fortsätt köpa era jätte billiga flygbiljetter så från ni snart den stora äran att bli serverad av en hel sydeuropeisk besättning.
Väljer alla dagar i veckan att ha skandinavisk besättning ombord när det händer något utöver det vanliga (har sätt med egna ögon vilken overkligt stor skillnad det blir av resultatet).
Just saying!
Charlotte Holmbergh Jacobson säger samma löner och förmåner. Samma lön som innan eller samma lön som PA anställda? Och förmånerna är vilka? Att få slava under kontrakt med en månads uppsägningstid? Och fr.o.m. Nu så kan kabinpersonalen knappast strejka heller för att tvinga fram bättre villkor. Lite av en rävsax. Sen att hon kucklar glatt ” vi gör inte detta för att tjäna pengar”. Då undrar man vilken orsaken är! Nu finns det ingen på dy Sverige som vågar ställa krav. Undrar om Kjos åker till Nordkorea på ledarskapskurser eller bara på semester för att njuta av underkastelse och raka led?
Dessvärre kommer det till OSL- och CPH-basen också. Kommer snart till SAS också. Tyvärr.
De kan hända i NO också om norwegian väljer att flytta hela verksamheten och huvudkontor till Irland
Kommer även detta hända i DK och NO?
Skulle vara intressant om unionen tittade på dom avtal som flynordic hade. Unionen ska nog inte jobba fackligt inom flyg när dom inte har några kunskaper ,unionen jobbade inte för att personalen skulle till Proffice det var redan ordnat. Unionen har å kommer aldrig att bry sig om Sina medlemmar.
Till SSW: Passagerarna bryr sig egentligen inte, Jobbar själv i Gate i Norge hos Aviator, och varje Norwegian flight som flygs av Norwegian Air Norway, så måste vi annonsera i uppropet att “Please be advised, your flight today will be operated by Norwegian Air Norway, We wish you a pleasant flight. Och de är aldrig någonsin någon som reagerat på de, och har nog haft en ca 3000-4000 pax på några dagar nu med Norwegian Air Norway.
En lösning kan vara att kräva att arbetskläderna skall avspegla arbetsgivare. Det skall tydligt framgå vart personalen är anställd. Det är då plötsligt inte lika intressant för företagarna att använda inhyrd personal.
Undrar vad unionen har för folk som sitter med detta norwegian köpte flynordic vilket var ett flyg bolag sedan helt plötsligt så är dom ett bemannings företag Vad hände där emellan dom anställda fick ingen information om detta. Är det inte dags att börja gräva lite djupar i papperna hos norwegian.se Unionen kanske inte vågar för dom vet vad som kommer upp hos detta kurrupta bolag . Sveriges regering har totalt fallerat samt resterande politiker dom ser bara till sig själva, folket vilka är det Bara ett Jävla pak som ska rätta in sig i ledet Välkommna till världens mest kurrupta land Politiker styre om det passar.
Vilket jävla geggbolag detta är – fatta! Och ni tokstollar som tycker att det är ok. Tänka på att ditt eget jobb antagligen kan ersättas med någon från en bemanningsbyrå, det tittar din arbetsgivare säkert på i nuläget. Vänta bara.
Problemet är ekonomistyrningen. Vem i h-e kom på denna urbota idé?
Med den är det mer eller mindre omöjligt för ett företag att gå med vinst. En hel uppsjö av olika budgetar man kan hänvisa till som visar röda siffror. Det är så man lurar skiten av sina anställda och roffar hem storkovan själv!
Varför envisas folk fortfarande med att gå över lik för att komma in i den här maffiabranchen? Smutsigare och sämre finns inte, det är ingen glamour kvar, hur ska man pränta in detta i alla stackars förväntansfulla ungdomar. Jag är flygkapten med en massa timmar och erfarenhet och tar första bästa skrivbordsjobb för att få lämna den här skiten.
Du har missförstått ekonomin.
MAN MÅSTE TA SÅ MYCKET BETALT FÖR SINA TJÄNSTER ATT KOSTNADERNA TÄCKS.
Då har ju alla i kabin samma villkor framöver, vilket är bra, så att man slipper ett A- och ett B-lag.
Det är ju såklart alltid tråkigt när men tvingas till försämringar, men samtidigt är det ju marknaden som styr. Jag slutade på SAS för sex år sedan, då jag tyckte att det fick vara nog. Jobbar numera utanför flygbranschen och måste säga att det är skönt att slippa gå och bekymra sig för framtiden hela tiden. Det finns ett liv utanför flygbranschen -det gäller bara att våga ta språnget!
Problemet ligger i att Proffice anställda fick sin röst hörd via de Norwegian.SE anställda. Unionen själva har kallat bemanningsanställda en gråzon som har mycket svagt fackligt stöd. Så nu när SE upphör så upphör även all facklig rätt. Schack matt från Krister Arnio
Ska det bli svarta siffror hos flygbolag krävs att alla gamla avtal som diverse fackföreningar arbetat fram i en tid med monopol.
F.o.m Januari går de proffice från 12 dagar lediga till 9. Blir av ned provision på 2-3 tusen/mån. Samt går ner i blocktimmar. Dvs reducerad lön med ett par 1000 kr till i lön.
Nej, du har helt rätt. Det går inte att se problemet du målar upp. Det du refererar till är helt normalt vid brott i fackliga förhandlingar att man återgår till det generella grundavtalet utan sidoavtal. Det drabbar även de anställda i Proffice då de har samma villkor som de som arbetade i .se
Så med det i åtanken så är det faktiskt mest synd om de anställda i Proffice då det är de som får lida för at deras kollegor inte lyckades med komma överense med Norwegian i deras fackliga förhandlingar.
Att situationen har uppstått är barock i sig, men det är ingen synd om dom då de får precis samma avtal och villkor som innan.
Håll ut. Slutet är nära.