Registrera ett FAA flygplan i Sverige (EASA)
Vi leker med tanken att vi ska registrera ett flygplan(cessna citation mustang el liknande) som har flugit på amerikansk registrering. Hur funkar detta? Är det ett riktigt papperskrig eller funkar det ganska enkelt?
MVH Per
svar
Har läst EG 216/2008 hittar där inget som säger något om ägare till flygplan i som inte tillhör tillståndspliktig verksamhet.
Kan du ge referens till under vilken Article och punkt som du hänvisar till i EG 216/2008.
Vår gällande luftfartslag är från 2010 det var då man införde att:
“Ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inom svenskt område ska vara registrerat i Sverige.”
Fri rörlighet inom EU för flygplan och certifikat gäller från april 2012 i detta fallet verkar den svenska texten inte riktigt hängt med. Eller så anser man att formuleringen “stadigvarande” är så luddig och framförallt svårbevisad att man helt enkelt skiter i att ändra den…
Även ett AOC kan ett svenskt företag få utfärdat i ett annat land ex Malta…Tror inte att transportstyrelsen kommer att ha så mycket att reglera i framtiden…Om de inte hänger med i prissättningen vill säga…
Enligt gällande Svensk Luftfartslag!
1 Kapitel 6§
Ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inom svenskt område ska vara registrerat i Sverige.
Detta har införts för bara några år sedan.
Så länge det gäller ett EASA luftfartyg (vilket en C510 är) så gäller EG 216/2008 vilket innebär fri rörlighet inom EU för maskinen. Dvs en EU medborgare kan bo i Sverige ha ett flygplan registrerat i Tyskland och faktiskt ha ett certifikat utfärdat i Estland… Vart man väljer att ha flygmaskinen registrerad beror på maskin (trots gemensamma regler så skiljer det en del på vad respektive land kräver och ger undantag för avseende underhåll) Men som det ser ut idag så är det dyrast att ha den i Sverige…
Att lyfta över en FAA maskin till EASA är inte alltid så smidigt (ibland omöjligt) men om du nu vill flytta en C510 så ta kontakt med något av Cessnas auktoriserade servicecenter i EU så hjälper de dig, och kan säkert också tala om vilken regga en sådan bör ha.
Ett USA registrerat flygplan kan endast ägas av en person bosatt i USA eller ett Amerikanskt bolag.
Det finns flera advokatfirmor i USA (Incorporated in Delaware) som ordnar bolag med en amerikan som VD.
Det gäller också kontrollera vilka krav som ställs om du hyr ut flygplanet. Går något snett kan du bli stämd på fantasisummor, ombord gäller Amerikansk lag.
Känner några som funderade på att skaffa en phenom 100 och ha den N reggad, samtidigt hyra ut den till operatörer i europa för att täcka en del av kostnaden.
Tror t.om jag har ett antal mail från dem där de beskrev hela processen. Var tvungen att registrera ett bolag i USA också
1 Kapitel 6§
Ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inom svenskt område ska vara registrerat i Sverige.
Det är ej omöjligt!
Men kontakta en flygverkstad innan ni köper något.
Det kan bli kostsamt.
Samtidigt som luftfartyget införs i Sverige skall mons betalas. (för momsregistrerade ingen kostnad).
Känner några som köpt ett flygplan från England som skall registreras i Sverige, det flygplanet har stått i hangaren i ca ett år p.g.a trubbel att registrera det i Sverige.
Flygplan som stadigvarande brukas i Sverige skall vara registrerade i Sverige. Undantag flygplan i linjetrafik.
Eller varför inte behålla amerikansk registrering och basera det i Sverige.