B772 vs A340
Vad säger ni, för och emot?
svar
As with each member of the A340 Family of jetliners, first and business class passengers on the A340 are guaranteed to have their preferred seating choice.
In addition, the eight-abreast seating layout in economy class ensures that no passenger is more than one seat from the aisle.
Additional headroom in the A340 cabin offers optimum overhead storage so passengers have more space to stow their carry-on bags.
Ganska mycket bränsle?
Jag tycker både B777 och A340 drar mycket bränsle per timme jämfört med min gamla Volvo 940.
Alla lastbilar/bussar drar också mycket bränsle jämfört med min gamla Volvo 940.
A340 drar ju ganska mycket bränsle jämförelsevis.
Vilken 777-modell skall amn jämföra med ed A340-300?
Om du orkar skrolla ned så är det redan meddelat.
Således kan vi klart meddela att flygplanstillverkaren bestämmer max antal säten ombord genom typcertifikat och “interior layout drawing” (som levereras med varje flygplansindivid).
Enkelt Mr. Watson
Jag tycker A340 är trevligast för det är väl de som SAS har?
Uppgifterna finns i flygplanets typcertifikat och interior layout drawing (som levererats med flygplanet):
SECTION 2: A340 200 SERIES
2.2
Minimum Flight Crew:
Two (2): Pilot and Copilot
2.3
Maximum Seating Capacity
The maximum number of passengers approved for emergency evacuation is: 375 basic, 420 when 4 Type A doors installed (mod 40161).
See interior layout drawing for the maximum passenger capacities approved for each aeroplane when delivered.
Tro inte på allt som står på Wiki.
Wiki has the answers.
Sen är ju frågan 2-faldig:
a) bäst ur operativ synpunkt
b) bäst ur passagerarnas synpunkt
Vad är problemet?
kan man klämma in ? 580 själar i en B747-100/200 kan man väl klämma in folk vidare dito mkt i A340 + 777.
Fram med listan för max “souls” för resp. AC typ.
Spar snurriga kommentarer till dess.
“LOPA” är resultatet av myndigheters och tillv. regler.
OM man vill flyga med max PAX antal dvs.
PAX komfort är ju en viktig faktor med…..
Det är max certified souls ombord som gäller. Crew är inkluderat.
Som tidigare sagts – flygbolagen bestämmer vilka stolar som man vill installera inom “GIVNA REGLER”. Frågor på det?
Samt att man ej överstiger “Maxium number of Passengers (certified)” enligt typcertifikatet.
Det är “LOPA” som styr allt med cabinens säten.
Har man den g.k är det bara att köra, bygga om.
Men en LOPA g.k aldrig utan att först en vikt och balans räkning utförts
samt att installerade nya säten/tillverkare uppfyller alla brandkrav som finns.
Så visst går det att “pressa” in säten i plan.
Titta bara t.ex på Japan Airlines 747D ( -100/200=Domestic. 550 säten ngt när det begav sig. TUI´s 747-400 plan nu med ? dito antal säten.
( Även kallad sedelpressen då typen hos TUI genererar mkt bra inkomster )
En A340 drar ca 10% mer bränsle per kilometer än en A330 med samma last. Att den skulle vara hiskeligt bränsletörstig är fel. Man måste se på jobbet den kan göra, nämligen flyga 14 timmar med stor last. Dessutom är kapitalkostnaden låg.
Det är totalkostnaden som avgör om en flygmaskin är ekonomisk eller inte.
En A330E har högre max TOW än en A330 och klarar 11-12 timmar med full last. Den kan fortfarande inte klara lika tungt jobb som en A340.
B777 är en utmärkt maskin, tillförlitlig och ekonomisk. Den har lägre seat mile cost än en B787, som är för liten.
Den kabininredning man skall använda måste vara typgodkänd. Flygplanet måste också i sin grundspecifikation ha angivit hur man får “möblera” planet. När det gäller flyg är allt mycket väl reglerat.
Ex. En litet flygplan som importeras till Sverige som saknar nödsändare (ELT 406). En flygverkstad får inte bara installera ELT:en efter eget huvud. Det måste finnas ett underlag hur den skall installeras i den aktuella typen. Detta underlag skall en DOA tillhandahålla. Detta gäller även för “Cabin interior design”.
“The design organisation is your entry point for any request regarding design and certification of any aircraft change or structural repair. The innovative, dedicated and highly experienced design team will assist you in bringing your needs into safe and reliable solutions, all the way from scratch idea through certification and implementation on your airplane or helicopter.”
Detta är inte gratis!
Det gäller helt andra regler än när du möblerar din lägenhet med inventarier från Ikea, Jysk, MIO …..
Ja, du har rätt. Men Boeing bestämmer inte vilka stolar eller vilken sittbredd som flygbolagen vill installera inom givna regler.
Flygbolagen bestämmer själva vilken “Lopa” / Cabininredning man använder.
I slutändan är det ju vikt och balans det handlar om.
Man ger bara Transportstyrelsen ( SE reggade plan i Sverige ) en kopia på cabin config.
Är dom nöjda med allt är det bara köra sedan.
Pitchen ( Avstånden mellan stolsraderna ) kan sedan vara så kort att man knappt får ner benen mellan stolsraderna. Viktigast är att krav runt nödutgångar och mittgången tillfredställs.
Motorerna på 777 är sedan MKT dyra att rep kontra dammsugarna på A340 med CFM56 motorer. Så man får inte bara stirra sig blind på TSFC.
Visst är bränsleförbrukning viktig men underhåll och oförutsedda motor rep eller översyner är viktiga parametrar med.
Klart att Boeing kan bestämma hur många stolar som är max på varje rad.
Flygplanstillverkaren är den som får flygplanet typgodkänt. Om Boeing säger vi kan inte ta ansvar för mer än 8 säten per rad.
Då kommer ingen att ha mer än 8 säten per rad.