SAS cadet pilot
Ryktas om att SAS i loppet av året börjar ta in piloter utan rating!? Kan någon styrka det påståendet? Hade ju varit fantastiskt om de återgick till deras tidigare rekryteringssätt. Så får fler chansen än bara de som jobbar på Ryanair idag.
svar
Man måste fylla i när ens PC på type rating expires. Även om man fyllt i att man inte har någon TR. För mig jag fick ytterligare ett liknande problem med något fält man var tvungen att fylla i trots att det inte gällde mig.
Hur löser ni andra det?
Ja, det verkar som att de har haft tekniska problem.
Gissar att de fyllt det mest akuta behovet av nya 737-styrmän och därför tagit bort den ratingen som ett krav. Tror dock att det kommer att dröja innan de startar nya typkurser.
Det skulle vara kul ifall Flygtorget kunde intervjua någon på SAS om detta. Hur tänker de gällande rekryteringen på lång och på kort sikt?
Har SAS haft tekniska problem med sin hemsida för att ansöka som pilot?
Fick meddelande idag att de vill jag ska skicka in ansökan en gång till pga tekniska problem?
Inget roligt att sitta med dessa sjuka sidor istället för att bara skicka in sin egen CV.
När stänger rekryteringen/ansökningstiden?
Jaja, sluta klanka ner på varandra, håll er i ämnet SAS rekrytering.
I ansökan så ska man ändå (trots att det inte står något om Type rating under “Qualifications”) nämna om man har en gällande type rating på B737NG/Classic. Jag sökte i alla fall, trots att jag personligen står utan rating.
Man är nog tillräckligt naivt inställd för att tro att man har en chans i alla fall =)
Lycka till ni som har sökt
@Kam
Det märks att du inte arbetar som pilot. I så fall hade du vetat i vilket regelverk du kan hitta information om MPL istället för att komma med rena gissningar.
De vill lagra massa cvn i databasen, så att de snabbt kan kalla in folk på intervjuer om behovet kommer. Det kommer tas in nya piloter i SAS årligen nu, såvida inte SAS går i konken. Kan bli allt mellan 20-80 piloter per år beroende på pensionsavgångar, behov och så vidare.
Antingen ska man nog som tidigare ha en rating eller pilot-jobberfarenhet. Ska man in som low timer har de endast några få FTOer de “samarbetar” med. Dessa skolor har tester och antagninskrav, som en liten hint.
Lycka till allesammans! Låt oss hoppas på ljusare tider..
@Pär: Den lilla begränsade insyn jag har fått är att denna rekrytering egentligen fortsätter att sträcka sig mot 737an (fylla upp depåerna med folk i den nya databasen).crj:n fyllde sitt den senaste omgången.
Ior: Tror du har fel där på språkkravet. Men det finns säkerligen undantag som bekräftar regeln å andra sidan
//John: Tror någon behagar att narras med dig.
Erick: Låter klokt
Kan SAS vara intresserad av en om man är snart 35år, har CPL ME + IR och har 200 timmar TT varav 50 timmar MEP?
Vad är det då för skillnad mellan ett
CPL och ett MPL?
Har SEP i mitt MPL precis som alla andra som gått TFHS.
Finns många docs som visar på brister i hands on skills hos mpl elever. Just sayin.
Ja. Inte en aning faktiskt.
Jag fick mitt PPL först, som byttes ut mot ett cpl som byttes ut med ATPL. Jag får flyga SEP SP IR på det, bara behörigheten är giltig.
Med ett MPL får man ju enbart den utb som behövs för att kunna flyga med två i cockpit, sen visst kan man säkert ta ett PPL också men det låter som du måste ha två cert?
Vad är då vitsen med ett MPL?
Kam:
Vilka MPL-innehavare skulle inte kunna hobbyflyga då? (PPL har ingått i alla svenska kurser.)
Någon som vet när SAS ska dra igång med rekryteringen till A320’n?Jag har 1400h A320.
Eller ska man söka på den annonsen som ligger ute för “new pilots 2014”???
Med vänlig hälsning, Erick
Haha! Skojare där, nä.
Men är man intresserad av flyga så är det skillnad.
Jobb och hobby men du kanske inte förstår dig på skoj?
Kam:
Insåg först inte att du helst vill dra segelflyg och släppa fallskärmshoppare resten av livet.
MPL är ju jäkla ” budget” cert där du är
Förvisad till att bara jobba i bolag med två piloter.
Känslan jag är att det är ett halvfabrikat helt enkelt, men det är min åsikt.
Sen att säga att SAS har dålig ingångslön, ja är det bara säga. Men att det skulle vara lägre om man har under 1500tt låter som en påse skitsnack. Då borde dom ha skrivit det på sidan eftersom” vanliga ” lönen ” står där.
Jag skiter i vilket fall att söka SAS, jobbar hellre på någon ATR eller liknande, SAS kan ju bli gå i graven när som helst. Söker mig nog till ett framtidsbolag.
WOW, det låter som ett toppenbolag att jobba för! Vilken karriär man kan göra hos SAS.
Anledningen att de tagit bort kravet på B737-raiting är att de inte fick några som ville acceptera lönen. Inte ens styrmän på ATR tog jobbet, alldeles för stor lönenedgång och ingen Kaptensutcheck i sikte.
Det är faktiskt bättre lön i JetTime på deras ATR än det är på SAS och lönestegringen är också bättre.
Nu kan alla söka men lönen reduceras med 5 000 kr om du har mindre än 1 500 timmar. Detta är info jag fått både från folk på kontoret och i föreningarna.