Norwegian med båda benen i graven
Under tredje kvartalet hade bolaget extra kostnader på 101 miljoner norska kronor till följd av Dreamlinerproblemen / dålig organisation.
Det handlar om allt från inhyrning av extra plan till att betala hotellrum för strandsatta passagerare.
Därtill kommer alla kostnader under fjärde kvartalet samt den hittils uteblivna ersättningen till passagerarna enligt EU bestämmelserna.
svar
Vem är det som gjort förlust i strejken? Är det Norwegian Sverige, Norge, Danmark, Spanien, Thailand eller Irland?!?
Vilket skämt!
350-400 miljoner NOK kostade strejken enligt e24.no.
Nu får Kjos allt rulla upp ärmarna och hitta på något kreativt för att göra vinst igen.
Tore
Jag skulle inte ha något emot om Nordic Airlink återuppstod ur Norwegians aska.
Då får man hitta nya rutter. Man kan uppenbart inte lita på Norwegian. SAS Danmark är lika illa
James is right.
They need the poor passengers of the future to pay for the present operations.
The end is near. The key now is to add lots of new destinations for the fall and winter 2015 and get pax to pay for them now, a bit like a pyramid scheme.
Nej jag kommer inte att sälja mina aktier i SAS till Norwegian under några omständigheter.
Så lågt sjunker jag aldrig.
Hvis norwegian tilhörer fremtiden tror jeg de skal til at skynde sig , mere passende er nok at tale om fremtiden der blev väk.
Norwegian gjorde en rekordförlust 2014 enligt egen utsago. Trots alla försök att frisera resultatet blev det en katastrof.
Lasse har garanterat att Norwegian gör vinst 2014. Vi får lita på hans professionella åsikt!
SAS tillhör det förgångna, Norwegian framtiden. SAS har behöver över 50 år för att bevisligen bli så dåliga som dom är. Norwegian är jämförelsevis ett nytt bolag. Vilken skillnad!
SAS-personalen är utarbetad, omotiverad och trött. Fråga någon du känner i bolaget och du inser lägt.
Sas op med 23 % , norwegian ned med 13% begge tal YTD.
De kan uppenbarligen inte få upp RASK till en nivå som ger lönsamhet, därför måste Kjos hitta så många knep som möjligt för att sänka bolagets KASK, även om det innebär att tolka regler på annat sätt än vad som är “brukligt”.
Som konsult ger man ej bort lösningar gratis. Gör man det har man inget jobb.
Detta är snart en fars. Denna tråd handlar om Norwegians extrema problem. Kom gärna med lösningsförslag men pajkastning på en självutnämnd konkurrent är varken ideer eller försvar utan bara patetiskt.
Och du har inte tillräckligt med kunskap om vad kunskap de som postar kommentarer har. För då skulle du inte ha skrivit som du gjorde.
Notera detta är inte ett expertforum.
“Har du frågor om flyg eller kan berätta något om ditt senaste resmål, dela ut ros och ris eller skvallra i största allmänhet!”
SAS materiella tillgångar är ett skämt och bra övervärderad. Men behöver inte läsa några rapporter, bara att ta en gul väst och knäcka mer på rampen på ARN och titta. Det ser likadant ut på övriga flygplatser… Det är ett av problemen med försäljning av SGS. Hangarerna och en del mark på ARN har man sålt till luftis med en option på att få köpa tillbaka den tillsammans pris inom tio år.
Ett annat exempel var WF, vad hade SAS värderat bolaget till i boksluten och vad fick man? 😉
Nä SAS har ont om pengar och självklart vill man snygga till rapporter för att lock till finansiärer…
Ingen här har egentligen tillräckliga kunskaper i ekonomi, Norwegian/SAS som företag eller strategiskt beslutsfattande inom näringslivet för att kunna yttra sig seriöst Hade ni haft det hade ni inte dagis-bråkat på ett flygforum….
Oerhört barnsligt att inte hålla sig till Norwegian i denna tråd utan att starta pajkastning Norwegian-SAS.
Den här artikeln handlar om att Norwegian inte klarar att sänka kostnaderna mer än 2%. Det räcker inte, när biljettpriset minskar med 15-20%. Alla begriper hur det slutar.
OM du läser bolagens finansiella information ser du att SAS har stora materiella och fasta tillgångar. Som investerare räcker det oftast inte att investera i “en kul ide”. De flesta investerare vill se någon substans. Nu vet jag inte riktigt vad SAS ekonomi har med Norwegians att göra?