Norwegian i blåsväder, säkerhets brister
Luftfartstilsynets inspektion av Norwegian har avslöjat 21 brott mot gällande regler och ett svindlande antal kundklagomål. Den förödande rapporten var ytterligare ett bakslag för flygbolaget, som står inför en blockad ledd av amerikanska flygbolag och fackföreningar och pågående problem med sina katastrofala Boeing 787 Dreamliners
Myndigheten fann att ett antal piloter med mycket liten flygerfarenhet hade anlitats av Norwegian. Kabinpersonal utbildas på flera platser utanför Skandinavien utan myndighetens godkännande. Rapporter visar tydligt att personalen arbetar så hårt att de är ständigt trötta.
Myndigheten sade att det är mycket bekymrad över att Norwegian har startat verksamheter som inte är godkända i gällande regelverk, och att tidigare rapporterade avvikelser faktiskt inte har åtgärdats.
Myndigheten ifrågasatte varför färre incidentrapporter hade lämnats in, trots företagets stora expansion.
svar
Är det någon som har en länk till orginalrapporten?
Det känns varken intressant eller relevant att läsa artiklar starkt speglade av medias åsikter och politiska ställningstaganden.
“– Medienes vinkling kan gi allmennheten en oppfatning om at Luftfartstilsynets tillit til Norwegian er svekket. Det er ikke tilfelle, understreker Luftfartstilsynet.
Tilsynet mener det er viktig å få fram at antallet observerte avvik under et tilsyn i seg selv ikke er noe mål for sikkerhetstilstanden i et flyselskap.
Normalt med avvik
– Det er Luftfartstilsynets oppgave å følge med på at flyselskapene følger regelverket, og gi korrektiver der dette er nødvendig. Det er også normalt at vi finner avvik av ulik karakter gjennom våre tilsyn – avvik som i seg selv ikke utgjør en trussel mot flysikkerheten, understreker tilsynet.”
http://www.nrk.no/norge/fortsatt-tillit-til-norwegian-1.11463098
Men kom ihåg att det är billigt att åka med Norwegian, vilket är det enda som räknas.
Alla skall inte ha råd att flyga, därför får du dem “nya” människorna som reser och som kräver samma säkerhet, service m m, som de som alltid rest och rest med riktiga bolag.
Det är just det som är anledningen att entreprenörer måste släppa taget när bolagen börjar växa och lämna över till riktigt management.
Om man ska ge exempel på en framgångsrik entreprenör, så kolla på Richard Branson. Inte f-n håller han på att peta i Virgins affärer. Han tjänar multum med stålar ändå!
Norwegian är ett bra exempel på hur det går när management har alltför aggressiva framtidsplaner. Organisationen hänger inte med, med tillhörande resultat både för anställda och pax. Kjos har tyvärr för lite erfarenhet av att driva storföretag. När han startade DY var det något helt annat mot vad det är idag.
Gör Norwegian någonting rätt???
Med all den kritik man får från myndigheterna och från passagerarna kan man fundera om det tänkt överhuvudtaget.
@.??
MPL-piloterna har 180 h TT när de är färdiga och ska gå under LIFUS till dess de är behöriga att ta ut ett CPL/IR/ME/SP. Flygtidskrav för detta finns specificerat i EASA Part FCL.
TFHS och UiT har/hade avtal med NAS beträffande MPL-piloter på B737. Om det fortfarande gäller vill jag låta vara osagt.
Opplysninger gitt av tilsynet!
Piloter med mycket liten erfarenhet? Vilket skitsnack, alla ska börja någonstans och antalet mpl piloter i förhållande till antalet nyanställde är mycket litet! Lufthansa har också mpl program!