Privatjet
Hur ser privatjet-marknaden ut i Sverige? Hur många (seriösa) aktörer finns det? Och kommer kunderna från Sverige ller hämtar de dem utomlands? Känns ju inte som att underlaget i Sverige är det största…
Ni som är piloter; Är det ett vettigt sätt att jobba eller börjar den sociala dumpningen märkas även där?
svar
Tror nog det är så här….Jobbar du på en light businessjet, Citation etc är det inget glassarliv vi pratar om. Sitta och vänta på pax som aldrig dyker upp på någon liten flygplats, fixa catering själv, vara sitt eget OP, färplaner etc + allt annat skit jobb som ingår. Dessutom dåligt betalt i de flesta fall.
Men…Om du tillhör den exclusiva skaran piloter som jobbar på Ultra long range highperformance wide body businessjet. Falcon 900/7X. Bomardier Global. Gulfstream G550. Har du förmodligen idagsläget ett av de bättre pilot jobb ,man kan ha. Flygvärdinna som tar hand om alllt från pax till catering. Bra OP som stödjer dig till hundra. Omöjligt som operativ pilot att fixa en färplan till Los Angeles tex (Tillstånd)
Bra betalt med bra förmåner. Olika destinationer. Ena veckan Tokyo nästa Miami. Trevliga unga värdinnor.
Antingen om du jobbar i Sverige eller på ett bolag utomland 14-14 roster tex.
Bolag i Sverige med dessa lyckliga piloter.
Blue Chip Jet, EF, Bromma businessjet, Saab
Att komma in på dessa bolag krävs något alldeles speciellt av dig som pilot och yrkesman. Det är heller inga blåbär som anställs här.
Att köpa sig en rating på dessa och hoppas på turen är omöjligt. Till att börja med kostar en typerating på en sådan här fågel i runda slängar 600 000-750 000kr
en PC ligger väl på 200 000-250 000kr
Sen ska man ha tid på typen också.
Har en polare som jobbar i Ryssland 14-14 roster och han verkar inte missnöjd direkt…..
Att man vet och hör så lite om detta är nog för de som jobbar där verkar inte vara de piloter som sitter och skryter på något forum. Trista, tystlåtna, tråkiga Chuck Yeager profiler allihop.
Jag är inte bitter………
Glassarlivet hittar du här!
Kom och skjutsa mig!
Mvh Noppe
Beror ju på var man jobbar…. kan intyga att det finns betydligt bättre Bizjet gigs än Ryan osv. Fasta scheman, kredit kort for att betala allt inkl din mat, mobiltelefon, ipads.
Uselt, sök inte … håll er undan…. ta Ryan, Easy, LOT etc….. håll Er där… mycket bättre…
Samma utförsbacke på privatjet jobbet som i det lilla eller stora flygbolaget.
Det enda som är säkert är att det kommer att bli sämre nästa år.