Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian biljett för bara 199 kr. Seriöst ?

Tråden startades av Bagare Jönsson

Såg precis en tv reklam film på tv om det här. Hann inte se vart resan gick men det låter ju väldigt billigt, som ryanair ungefär.
Är det lika bra eller dåligt som ryanair tror ni som vet lite mer.

Publicerad den 2014-01-14 18:54
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

pf
2014-01-16 19:21

IATA code All Stockholm airports SMP

Sv pf
2014-01-15 23:14

I flesta bokningssystem (hos riktiga flygbolag) kan man ange STO, NYC mflr.

Man kan flyga till STO flyger du DY hamnar du på ARN (ESSA) flyger du TF hamnar du på BMA (ESSB).

Stockholm, Sverige – Alla flygplatser (STO)

Inget konstigt!

pf
2014-01-15 19:12

sv pf, vi snakker lufthavn man kan reise med fly til fra før omtalte OSL. Etter at FlyBE hadde en kort seanse på BMA, gjenstår bare ARN.

STO står for Stockholm Metropolitan Area i IATA, jfr http://www.iata.org/publications/Pages/code-search.aspx

dit kan man, meg bekjent, ikke reise med fly fra OSL(mulig med tog-husk da at du bytter på Lillestrøm)

Sv pf
2014-01-15 17:01

F.Y.I.

STO All Airports Stockholm, Sweden

pf
2014-01-15 15:49

Thomas, jeg antar det er SAS du flyr Oslo-Stockholm v.v. med(eller gjør du det, for jeg antar en seriøs debattant ville skrive ARN for Stockholm-Arlanda?)

Om du følger med hva som skjer på denne siden av kjølen, så er det allment kjent at Ryanair ikke går inn tungt på Avinors lufthavner før de selv kan diktere avgiftene for seg. Dette, selv om jeg tror Ryanair ville fremdeles ha et marked med fulle avgifter….blir de presset et sted til å betale fullt, vil mange gjøre samme=deres forretningsmodell ville knekke. Jeg diskuterte dette med MOL ca år 1998, tror ikke forutsetningene er forandret. Jetblue, ha-ha-Easyjet er mer seriøst å snakke om.

thomas
2014-01-15 15:01

till PF
nej reser inte Norskt inrikes
går igenom till intern sidan när reser OSL STO
men vet att där är det bra pax siffror för DY på Norskt inrikes
Ryan tittar på alla enskilda flighter, gör även David Neeleman på Jet blue
går de med förlust dras de in eller ner i freqv
Jag har åkt en längre tid ca en ggr p vecka STO-OSL tyvärr alltid ca 40-50 % bokat i kabinen även prime time och priserna är alltid låga

pf
2014-01-15 13:36

Jørre, hva er normalpris for en flybillett?

LCC, som vanligvis flyr A til B, priser noen billetter til pris A(f.eks 199,-), deretter x antall til pris B, osv oppover-normalt er det meget vanskelig å selge de siste dyre billetter. Vel, på norsk innenriks i peak-time selges det meste….Hvor mange som selges i A, B osv har man en historisk pekepinn på-dette er en simpel yield-styring.

“Full-service” selskaper, de klarer å justere priser inn mot avgang, hvor priser kan settes ned. De må ta hensyn til overganger, transitt/transferer m.v. De har en mer sofitikert yield-styring.

Siste kategori gjør ofte at tett inn på avgang kan man oppleve at f.eks. SAS er billigere enn Norwegian på enkelte strekninger. Da er sannsynligheten høy for at sistnevnte har et meget høyt belegg på flygningen, SAS’s sitt er vanskeligere å ha en mening om.

Jörre
2014-01-15 13:19

Får man verkligen sälja ett begränsat antal flygstolar till vrakpris (lockpris) och sedan ta normalpris för resten på det viset som ni beskriver ?

Nyfiken på framtiden!
2014-01-15 12:55

Visst kan du tjäna pengar på att sälja några biljetter för 199kr.

Låt oss säga lite enkelt att du går med vinst om du säljer alla säten för 400kr, om du då säljer hälften för 601kr och hälften för 199kr så gör du ju samma vinst som om du hade sålt samtliga för 400kr.

Det är såhär lowcost bolagen gör, dom säljer ett antal biljetter för ett lågt pris vilket som dom annonserar om, resten av biljetterna till ett högre pris.

Smart marknadsföring och social dumpning av arbetsvillkor hjälper också till att driva upp vinsten så man kan göra en snabb expansion eller att ägarna kan ta ut vinster.

Finns det ett moraliskt dillemma i detta? Javisst men sålänge vi inte vill betala för något (läs: människor idag är generellt mer snåla och själviska idag än för 10-20 år sedan) så funkar det.

Den dagen då lowcostbolagen stangerar och inte kan expandera mer eller de anställda tröttnar och söker sig vidare är den dagen då vi ser hur det egentligen funkar med dessa bolagen.

Jag är iaf nyfiken på hur det kommer se ut om 10-20 år på flygmarknaden, och eftersom den som lever får se flyger jag så säkert det går och försöker hela tiden utvecklas som pilot.

Hoppas ni alla får ett härligt år!

pf
2014-01-15 12:53

Linkan, billetten finnes-capasity controlled(Yield-styring)

Thomas, har du reist på norsk innenriks?

Bagar J, det går an å reise med to ulike selskap-ofte er myndighetsbelagte skatter grunn til at pri blir høyere på retur

Melody mc
2014-01-15 12:51

Klart att det inte är seriöst – men möjligt. Tänk på att Norwegian har sett till att ha så billig personal som möjligt. Thailändare flyger långlinjer, och nu senast när fast anställda i Sverige får “möjligheten” att bli uppsagda, eller istället bli anställda av bemanningsbolag. Norwegian kan när de vill avsluta samarbetet med detta bemanningsbolag och istället välja ett billigare. Allt detta för att kunna sälja flygbiljetter för 199 kr. Seriöst, nä inte alls, men möjligt………

Sjukt billigt
2014-01-15 12:51

Alla biljetter kostar inte 199kr på Norwegian.
Det är ett fåtal biljetter på varje flygning som säljs till de priserna i marknadsföringssyfte.

Norwegian har överlag väldigt låga priser och de har förstått att det gäller att ligga överst i sökmotorerna där SAS lyser med sin frånvaro.

Linkan
2014-01-15 12:16

199:- är inte seriöst. Det går inte att frakta en passagerare för det priset.

Upplägget är marknadsföring (lurendrejeri).

thomas
2014-01-15 12:01

det här handlar bara om likviditets injektioner
en del av räkningarna på flygningarna kommer efter 3 månader
ex den från Eurocontrol, landing, handling etc
flyger själv mycket med DY aldrig sett en full kabin inte ens på prime tider
skulle de försvinna kommer flygpriser i Skandinavien och ut i Europa 3 dubblas
så stöd DY är mitt råd

Bagare Jönsson
2014-01-15 11:32

Alltså är 199kr ett pris som är det riktiga priset så att säga. Det tillkommer inga andra avgifter.
Men resan tillbaka kan bli svindyr.

Har jag uppfattat rätt ?

John Joseph
2014-01-15 08:46

Det finns redan en tråd om detta, men läs gärna artikeln i SVD via länken!

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/norsk-hybris-kan-bli-dyr-affar_8890212.svd

Eurobonus Gold
2014-01-15 00:35

Flög BCN-GOT i måndags ca 90 pax
Sent bokad (6 timmar innan avgång för 691 SEK) betalade förmodligen maxpris för den resan
Kan någon ge en kalkyl som visar lönsamhet för den flighten?
Ps vi startade 10 min tidigt och landade 30 min innan ankomsttid

Flygfärdig
2014-01-15 00:22

Även Ryanair annonserar med hela priset NUMERA.

Det finns heller inget konstigt med att annonsera om enkelbiljetter. Tack gode gud för lågprisbolagen som införde enkelpriser även för vanligt folk som betalar biljetten själva. Det ger betydligt större valmöjligheter.
Själv flög jag t ex till Köpenhamn i fredags med Norwegian och tog tåget hem till Stockholm igen i måndags (förfärligt!).
Om jag åker till London ett par dagar kanske jag sedan vill fortsätta till t ex Madrid och efter ytterligare några dagar åka hem igen (eller någon annanstans). Denna standard har jag lågprisbolagen att tacka för. Andra bolag som t ex SAS har tvingats följa efter.
Men Norwegian har som affärsmetod att alltid ge en billig biljett FRÅN Skandinavien till platser som många skandinaver vill besöka och speciellt vid tidpunkter när skandinaver vill åka. Resor tillbaka är som du påpekar, nästan alltid väldigt dyra just då.

Gargamel
2014-01-14 22:27

De har skralt i kassan, därför måste de pump ut billiga biljetter så folk fort som attan bokar något. Då får de in lite så de klarar sig en stund till.

John Joseph
2014-01-14 21:40

@Flygfärdig

Nu är det ju ett begränsat antal destinationer man kan åka till för 199 kr. Däremot kommer man inte därifrån för 199 kr.

Ok, jag baserade mitt uttalande på erfarenheter från gamla FlyMe och Ryanair, där annonserade priser aldrig överstämde med verkligheten. Jag ber om ursäkt för detta. NAS priser är inklusive skatter och avgifter (men helt utan andra garantier).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500