WiFi på SAS. Blev det en tummetott?
Hur har det gått med detta? Det var ju stora rubriker, inte minst i EGO NEWS (Scanorama) om detta 2011. Flyger ofta med SAS och har inte stött på något plan med WiFi ännu.
Någon som har kännedom?
Ha en trevlig kväll!
Mvh/Nadja
svar
….SAS introduserer nå telex på alle flygninger! Grattis SAS!!!!
SAS och wifi? Ha ha ha.
@Nadja. Det är inte bara WiFi som blev en tummetott. Hela SAS är en tummetott, Ha, ha, ha, ha !!!
LN-RCX, LN-RCY, LN-RCZ
LN-RPM
LN-RRK, LN-RRL, LN-RRS, LN-RRT, LN-RRW
Samtliga dessa har Oslo som bas.
Någon som sitter med A/C registreringarna, så man vet vilka plan det är som har wifi hittils?
Någon som kan svara på Leifs fråga??
Låter skumt…
Till cph4ever
Du vet inte vad du snackar om och det märks att det endast är ett fåtal plan som har WiFi hos er på SAS.
“Bara vi Skandinaver som är hypade med WiFi?”
ALLA passagerare oavsett var de kommer ifrån och ålder, frågar efter och använder vår GRATIS WiFi. Det är en mycket uppskattad service som dessutom har blivit MYCKET bättre den senaste tiden.
Tack för länken Malin.
Det står så här:
“Kostnaden för att använda mobila tjänster (sms, samtal och GPRS) beror på din mobiloperatörs roaming-avgifter. Ombord hos SAS omfattas du alltid av internationell roaming, även när du reser inrikes.”
Vad f-n menar dom med Roaming här? Man kör ju Wi-Fi i Flight Mode eller????
Det står här:
http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/saswifi/
Vad kostar det att använda WiFi ombord på SAS?
Gå tillbaka till Lunar Storm och sök hjälp!
SAS hade internet på sina långlinjeplan innan ni ens var påtänkta. Företaget, som levererade detta gick i konken. Inte SAS fel. Dom va först i världen.
Alle de 10 WIFI maskinene er Oslo baserte. Det har hendt at en eller to har vært på utlån til Arlanda basen, men i all hovedsak er dem Oslo baserte.
Det är inte utrustningen i flygplanet, det är fortfarande sattteliterna som är begränsningen.
Sen är det faktiskt så att om någon kommer på att ett visst system är mycket bättre så hjälper det ej,
Alla komponenter måste vara godkända samt testade av luftfartsmyndigheter vilket tar många år samt kostar massor, så är det bara.
Flygplans tillverkarna använder komponenter som är certifierade idag för att spara tid samt pengar.
Det som kommer ut på marknaden idag för hemmabruk tar minst 5 år att få godkänt till flyg samt fruktansvärt mycket pengar.
När då systemet kommit ut så är det redan fruktansvärt gammalt.
Det funkar inte att utrustning stör annan utrustning samt brinner, som billigt skit folk använder hemma.
Det kommer långt bättre grejer om inte så lång tid. Dumt att då ha slängt pengar på det som då är helt omodernt.
Har ni fortfarande inte förstått att det inte hjälper om ettflygbolag har 100 flygplan med wifi om det bara finns utrymme för tex 15 flygplan i etern, det hänger på satellit leverantören.
@Linkan. Det stämmer SAS började installera, sedan tog pengarna slut. Nu väntar de tills de 2 miljarderna i emmision kommer.
Gustafsson sa, nä vi har inga taskiga finanser, vi behöver bara mera pengar för kunna fortsätta verksamheten. Så sant som det är sagt.
Det är vi skandinaver som är så hypade på wifi.Det är aldrig en tysk.fransman,italienare,spanjor etc.etc som frågar efter wifi.Dom kan konsten att koppla av ombord istället för att hela tiden vara uppkopplad.
Men Baloo fattar du inte! Det är bara du som sitter i skiten mentalt för att du tro att Ryanair är nått som det inte är.
Bra att SAS skyndar långsamt så de kan betala bränsle i första hand förhoppningsvis.