RYR crash som kontraktare
En liten fundering som jag har, vad händer om man som kontraktspilot, som egen företagare av misstag skulle lyckas skada ett av ryanairs flygplan? Säg att det blir en skada på en miljon. Känns inte som står mr Oleary står för den tunga posten!?
Undra om alla kontraktare har tänkt på detta….
svar
Jag är sysslolös just nu och kommenterar därför kommentarer.
Men Kalle, du skriver många verb i imperativ istället för i en finit verbform. Hoppas du inte skriver manualer.
Tja, för ett par år sedan skickades det ut kontrakt till kaptenerna på Ryanair som innehöll en klausul om att de var ersättningsskyldiga gentemot flygbolaget i händelse av att de orsakade straffavgifter för t.ex. att man under en flygning brutit mot bullerrestriktioner.
Steget därifrån till att även kräva ersättning för skador som uppstår p.g.a. handhavandefel är väl egentligen inte särskilt långt.
Nu är det väl inte särskilt troligt att det skulle ske, men med Ryanairs inställning i övrigt skulle jag inte bli förvånad.
Kan ju också vara ett bra sätt att använda för att tysta missnöje om nu någon som vågar sticka ut hakan skulle ha oturen att något inträffade under ett arbetspass.
Vad skulle skillnaden vara, företaget sätter ju redan idag dom i klistret?
Men Baloo! Du skrev i din inledning “Känns inte som står mr Oleary står för den tunga posten!? ” Vad förväntar du dig för svar? Du insinuerar att Ryanair skulle sätt sina piloter i skiten om olyckan skulle va framme! Du får svar som du ställer frågor, inget mer! Mvh Lilla Kalle…
Och Kalle lilla, klart jag är oinsatt, annars hade jag väl inte ställt frågan?
Om du inte tål diskussionen, så behöver du inte delta om du ändå bara ger trötta svar.
Ahhmen X! Tro du på det själv. Oroa dig inte så mycket det händer dagligen saker som skulle kunna få sådana konsekvenser som du beskriver. Om du har råkat ut för något så får du träffa baskapten som utreder saken, inget mer! Åk ut och kontrakta lite vetja så får du erfarenhet om saken så slipper du sitta bakom datorn och fantisera.
Haha, jo det är om dina däck jag oroar mig för. Känns som iaf X förstod min tankeställning. Kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det var snarare självrisken som jag tänkte på. Och hur gör kontrakt anställda idag tro?
Är det verkligen något som man tänker på att förhandla om innan anställning?
Kalle:
Nu var ju det inte svaret på frågan. Ryanair har givetvis försäkringar som täcker allsköns problem, men detta till en kostnad och givetvis en självrisk som knappast någon enskild pilot klarar av att bära.
Frågan borde kanske då snarare vara:
Kan Ryanair stämma och är det sannolikt att de kan vinna om en underleverantör (kontraktspilot) orsakar en skada som innebär att Ryanair måste erlägga en stor självrisk till försäkringsbolaget?
Skadeståndsmål är relativt knepiga och det beror säkerligen på vilket lands lag som avtalet skall följa hur utgången skulle bli.
För en pilot som är anställd av ett svenskt bolag skulle skadestånd visserligen också kunna komma på fråga, men för att arbetsgivarens principalansvar skall bortfalla krävs att arbetstagaren vållat skada genom antingen uppsåtligt handlande eller grov vårdslöshet, något som är mycket ovanligt.
Har du ett eget företag som är en egen juridisk person och hyr ut dig själv till ett flygbolag bör det i princip avtalas om samma sak med uppdragsgivaren, i annat fall kan det bli en mycket dyr läxa.
Baloo !
Så om jag gör en hård landning i dåligt väder så drar Ryan 17.000kr från min lön för ett nytt däck, är det så du tänker?
Fråga AOA eller Lloyds eller de andra bolag som försäkrar alla plan! Tro du Ryanair inte har teckning för sin verksamhet? Är du lite oinsatt?